Jos mainokset ärsyttää, niin miten olisi naamioidut tai sarjan tyyliin räätälöidyt mainokset?
Tuskin koskaan näen, että nettisarjakuvan hahmot mainostaisivat tuotteita. Puhumattakaan siitä että mainokset noudattaisivat samaa tyylilajia piirosten ja värimaailman suhteen kuin sarja.
Ymmärrän tekijöitä, jotka haluavat pitää sarjansa ja hahmonsa turmeltumattomina, eivätkä tahdo sitoa niitä mukaan kampanjoihin. Silti kummastuttaa, että kukaan ei edes halua kokeilla sellaista. Olisiko mainostajille ajatus liian outo?
Mainos, joka on värimaailmaltaan jne. samanlainen kuin itse sarjakuva jonka ohessa se on, luultavasti toimisi huonosti. Mainoksissahan tarkoituksella käytetään huomiotaherättäviä värejä jne.
Nettisarjakuvien ympärille välkkyvät ja vilkkuvat mainosbannerit vain sopivat huonosti; parhaimillaan sivuston graafinen ulkoasu muodostaa esteettisen kokonaisuuden itse sarjakuvasivun kanssa. Random mainos-klikkeillä kyllästetty sivu näyttää heti "halvemmalta" ja laskee itse tuotteen (sarjakuvan) "arvoa".
Yleensä ottaen minusta internet-mainontaan ei sovi sanomalehtimuotoinen mainonta kovin hyvin, tarkoitan konseptia "sisällön ympärille ripotellaan mainoksia". Oman kokemuksen mukaan kun lukee lehteä, silloin mainoksia tulee silmäiltyä vain kun "selailee" lehteä, kääntelee sivua ja katse etsii otsikoita tms. Kun sitten katseen kohdistaa itse tekstipalstaan, niin niihin mainoksiin ei tule kiinnitettyä huomiota.
Läppärin näytöltä taas mainokset tuntuvat häiritsevimmiltä. Voisikohan tuo johtua teknisestä syystä, esim. kun näyttö on taustavalaistu, mainokset ovat päällekäyvempiä? Tai sitten kyse on vain tottumuksesta.
(...)
"Mainostauko"-tyyliset fillerisivut joita ei voi skipata (tai ainakin niiden skippaaminen vippaskonstein on vaikeampaa kuin niiden nopea plärääminen läpi) saattaisi ollakin hyvä ratkaisu. Kappalejaon väliin sijoitettuna sellaiset tuntuisivat luonnollisilta: voisivat myös olla "kokosivu"-kokoisia eikä mitään pieniä bannereita.
Muuten. Minolen kun luullut kuulleeni että Disneyn avain menestykseen ja tie suuruuteen oli, kun Walt-setä tajusi pitää itsellään oikeudet oheistuotteisiin.