Kirjoittaja Aihe: Nettisarjakuva bisneksenä  (Luettu 20920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 345
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #45 : 15.02.2013 klo 11:18:14 »
Mielenkiintoinen tutkielma. Luulisi että suhtautuminen mainokseen riippuisi paljonkin siitä mitä mainostetaan?
Itse joku vuosi sitten asetin tuon Paypal-napin ja olen tänä aikana saanut yhden lahjoituksen, siunausta hänelle.
Aivan ensimmäiseksi kokeilin Googlen AdSensea ja vastaavia mutta kun sivuille alkoi ilmestyä kokoomuksen vaalimainoksia niin lopetin touhun.
Nyt sivuilla on parin tuttavan mainokset joista en ota korvausta.
Raha tulee täysin sarjan muista kanavista ja nettiversio toimii niille tukena ja mainoksena.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #46 : 15.02.2013 klo 14:30:01 »
Joo no omantunnon mukaan maksaminen hah hah. Mutta kertamaksun muotona Paypal?
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Miha

  • Vieras
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #47 : 15.02.2013 klo 15:02:12 »
Paypal toimii kyllä, jos kyseessä on lahjoitus. Joskus aikoinaan sain pari satkua lahjoituksena omasta nettisarjakuvastani. Muuten jos pitää maksumuuri olla, niin suosittelisin ennemmin ibookstorea tai vastaavia.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 345
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #48 : 15.02.2013 klo 15:44:55 »
Lahjoituksia varmaan tulisi enemmän jos siitä saisi vastineen. Silloin tällöin lahjoitan jonkun euron esim ohjelmantekijöille ja kun ohjelmasta tulee kaupallinen versio sen sitten yleensä saa ilmaiseksi jolloin hyötyy mukavasti.
Tämä oli hienovarainen vihjaus että lahjoittajille tiedossa bonusta.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #49 : 15.02.2013 klo 16:51:25 »
Jos mainokset ärsyttää, niin miten olisi naamioidut tai sarjan tyyliin räätälöidyt mainokset?

Tuskin koskaan näen, että nettisarjakuvan hahmot mainostaisivat tuotteita. Puhumattakaan siitä että mainokset noudattaisivat samaa tyylilajia piirosten ja värimaailman suhteen kuin sarja.

Ymmärrän tekijöitä, jotka haluavat pitää sarjansa ja hahmonsa turmeltumattomina, eivätkä tahdo sitoa niitä mukaan kampanjoihin. Silti kummastuttaa, että kukaan ei edes halua kokeilla sellaista. Olisiko mainostajille ajatus liian outo?
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #50 : 16.02.2013 klo 08:41:19 »
Minusta sellainen mainonta, niin kauan kun pysyy itse sarjakuvan ruuduista veks, on mainio idea. En myöskään ole nähnyt sellaista, että sarjakuvan selattavista sivuista vaikka ensimmäiset 1-2 olisivat mainossivuja. Mietin jopa systeemin jossa sivulla 1 on mainos, sarjakuva alkaa sivulta 2 ja pudotusvalikosta voi valita vain sivut 1 ja kolmesta eteenpäin jotta mainosta ei voi skipata.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Divine

  • Sykkivä
  • Jäsen
  • Viestejä: 878
  • Rega flexis mur!
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #51 : 17.02.2013 klo 00:26:20 »
Aivan ensimmäiseksi kokeilin Googlen AdSensea ja vastaavia mutta kun sivuille alkoi ilmestyä kokoomuksen vaalimainoksia niin lopetin touhun.
Tuossa on tietysti se puoli, että minun kaltaiseni ei-ikinä-kokoomusta-äänestävä voisi sitten suosiolla klikkailla niitä mainoksia -> Holle saa siivun, kokoomus menettää rahaa eikä saa vastinetta: win-win(-win Googlelle)!

Mambrinon kypäri

  • lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
  • Viestejä: 584
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #52 : 13.03.2013 klo 06:16:17 »
Jos mainokset ärsyttää, niin miten olisi naamioidut tai sarjan tyyliin räätälöidyt mainokset?

Tuskin koskaan näen, että nettisarjakuvan hahmot mainostaisivat tuotteita. Puhumattakaan siitä että mainokset noudattaisivat samaa tyylilajia piirosten ja värimaailman suhteen kuin sarja.

Ymmärrän tekijöitä, jotka haluavat pitää sarjansa ja hahmonsa turmeltumattomina, eivätkä tahdo sitoa niitä mukaan kampanjoihin. Silti kummastuttaa, että kukaan ei edes halua kokeilla sellaista. Olisiko mainostajille ajatus liian outo?

Mainos, joka on värimaailmaltaan jne. samanlainen kuin itse sarjakuva jonka ohessa se on, luultavasti toimisi huonosti. Mainoksissahan tarkoituksella käytetään huomiotaherättäviä värejä jne.

Nettisarjakuvien ympärille välkkyvät ja vilkkuvat mainosbannerit vain sopivat huonosti; parhaimillaan sivuston graafinen ulkoasu muodostaa esteettisen kokonaisuuden itse sarjakuvasivun kanssa. Random mainos-klikkeillä kyllästetty sivu näyttää heti "halvemmalta" ja laskee itse tuotteen (sarjakuvan) "arvoa".

Yleensä ottaen minusta internet-mainontaan ei sovi sanomalehtimuotoinen mainonta kovin hyvin, tarkoitan konseptia "sisällön ympärille ripotellaan mainoksia". Oman kokemuksen mukaan kun lukee lehteä, silloin mainoksia tulee silmäiltyä vain kun "selailee" lehteä, kääntelee sivua ja katse etsii otsikoita tms. Kun sitten katseen kohdistaa itse tekstipalstaan, niin niihin mainoksiin ei tule kiinnitettyä huomiota.

Läppärin näytöltä taas mainokset tuntuvat häiritsevimmiltä. Voisikohan tuo johtua teknisestä syystä, esim. kun näyttö on taustavalaistu, mainokset ovat päällekäyvempiä? Tai sitten kyse on vain tottumuksesta.

Lainaus käyttäjältä: pertti jarla
(...)

"Mainostauko"-tyyliset fillerisivut joita ei voi skipata (tai ainakin niiden skippaaminen vippaskonstein on vaikeampaa kuin niiden nopea plärääminen läpi) saattaisi ollakin hyvä ratkaisu. Kappalejaon väliin sijoitettuna sellaiset tuntuisivat luonnollisilta: voisivat myös olla "kokosivu"-kokoisia eikä mitään pieniä bannereita.

Muuten. Minolen kun luullut kuulleeni että Disneyn avain menestykseen ja tie suuruuteen oli, kun Walt-setä tajusi pitää itsellään oikeudet oheistuotteisiin.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2013 klo 06:18:35 kirjoittanut Mambrinon kypäri »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #53 : 13.03.2013 klo 16:02:36 »
Product placement tavalla tai toisella sarjakuvassa? Onkohan esim Mielen myynti kasvanut?  ;)

Timo

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 013
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #54 : 13.03.2013 klo 16:07:13 »
Product placement tavalla tai toisella sarjakuvassa? Onkohan esim Mielen myynti kasvanut?  ;)
Jos minä tarvitsisin uutta imuria, niin en minä ainakaan Mieleä kehtaisi ostaa... :-[

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #55 : 13.03.2013 klo 16:41:00 »
"Jos ette maksa, tuotteenne esiinty epäedullisessa valossa".  ;D

Timo

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #56 : 13.03.2013 klo 17:43:56 »
Epäedullinen valo: tuotteen ylle piirretään lamppu, jossa roikkuu hintalappu 450 E.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

tusinajuuso

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #57 : 22.03.2013 klo 02:30:36 »
Epäedullinen valo: tuotteen ylle piirretään lamppu, jossa roikkuu hintalappu 450 E.

Loistava :D

Eiköhän se aika vaikeata on tehdä rahaa mainostuloilla tämmösillä. Pitäisi niin paljon olla lukoijoita.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #58 : 22.03.2013 klo 10:30:17 »
Eiköhän se aika vaikeata on tehdä rahaa mainostuloilla tämmösillä. Pitäisi niin paljon olla lukoijoita.

Se on sellainen 1% kävijöistä, joka mainoksia klikkaa.

Jos minulla olisi nettisarjakuva... Perustaisin oman fanikerhon. Ja rakastaisin sen jäseniä suunnattomalla rakkaudella. Ja sitten ehkä välillä pistäisin jotain originaalia myyntiin, tai kenties jonkun kahvimukin tai ehkä paidan.. Kaikki hyvin intiimiä.. hyvin exklusiivia. Ei bisnestä.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Nettisarjakuva bisneksenä
« Vastaus #59 : 26.03.2013 klo 07:57:13 »
Se on sellainen 1% kävijöistä, joka mainoksia klikkaa.

Onkohan tuolla klikkaamisella muuten oikeasti miten suuri merkitys? Eihän formula-auton takasiipeä klikkaa kukaan, mutta silti siihen kannattaa ostaa tupakkamerkin logo. Nykyään saattaa huomata, että jos netissä eksyy jonkin firman verkkokauppaan ohimennen, johonkin keksiin se jää kiinni ja ko. firman logoa alkaa näkyä vähän joka mainosbannerissa.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.