Author Topic: Sanat  (Read 4191 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Sanat
« Reply #15 on: 05.12.2006 klo 10:44:13 »
Timett, tulee mieleen tuosta kirjoituksestasi (ja iästäsi) että ehkä vielä etsiskelet sitä ominta tyyliäsi. Vanhat piirroksesi DA:ssa ovat upeita, mutta heittäydyitkö ehkä perfektionismiin ennen kuin olit hionut taitosi tarpeeksi pitkälle siihen todella pystyäksesi? Tämä vaiva on itselleni vanhastaan tuttu, siksi olen sen sinussakin tunnistavinani. Jälki on sinänsä hienoa, mutta jokin siitä puuttuu -- jos pyrkii täydellisyyteen, pitäisi myös detaljikuorrutuksen alta löytyä raudanluja taito, kuten varmasti tiedät. Jos silmä muljahtaa yhteenkään omituisuuteen, vaikutelma on pilalla.

Tässä suhteessa uusi tyylikokeilusi on erinomainen. Jostain näiden kahden välimaastosta löytyy varmaan lopulta se omin tapasi tehdä sarjakuvaa. Neuvoisin sinua kehittämään kykyäsi nähdä objektit, niin elävät kuin elottomat, yksinkertaisina muotoina -- ja näkemään miten tämä muoto siirtyy kaksiulotteiseen piirrokseen. Toimivan taustan, tai edes koko ruudun, ei tarvitse olla vaivalloinen (vaikka usein itsekin sellaisiin sorrun). Kun muoto on kunnossa, voi sen päälle lastata joko konttikaupalla kamaa -- tai pelkistää sen muutamaksi viivaksi. Se näyttää hyvältä joka tapauksessa. En väitä että itsekään tätä osaan... mutta opiskelen. Muotojen "näkemisen" myötä oppii myös piirtämään nopeammin, mikä auttaa jos on niin hullu että haluaa oikeasti sarjakuvaa tehdä.

Onnea sinulle, toivottavasti jaksat piirtää! Itselläni ylikehittynyt itsekritiikki johti melkein kymmenen vuoden piirtämistaukoon, sinun ratkaisusi on äärettömän paljon parempi.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Timett

• Jäsen
Re: Sanat
« Reply #16 on: 05.12.2006 klo 18:24:22 »
ökpö,

Tyyli on todellakin vielä hakusessa. Voin tuntea piirtäessäni, ja varsinkin aikaansaannoksia tutkaillessani, että taidon ja tyylin rajat ovat vielä kaukana. Ne voi saavuttaa kuitenkin vain työllä, harjoituksella ja tahdolla. On jopa mahdollista, että "oma" tyylini olisi aivan toisessa suunnassa kuin tämä, jota Sanat edustaa.
Perfektionismini oli todellakin tuulen tavoittelua. Ei minulla ollut todella edellytyksiä siihen. Se turhautti, mutta kuten todettua, onnistuin jättämään sen taakseni.
Raudanlujaa taitoa minulla ei vielä ole. En tiedä tuleeko olemaankaan. Se on tulevaisuuden murhe. Nyt keskityn vain kehittämään itseäni, taitojani ja tekemään itselleni mielekästä sarjakuvaa.
Muotojen näkemisestä puhut hyvin. Luulen, että tavallaan hallitsen jo sen - ainakin osittain. Esimerkiksi monelle hyvin vaikeat lyhennykset onnistuvat suht helposti ja näyttävät luontevilta ehkä sen takia, että hahmotan kappaleet ääriviivojensa mukaisena kaksiulotteisena muotona, jolle sisäänrakenetut viivat antavat syvyyden.
Paljon on kuitenkin oppimista. Niin paljon, että pystyn näkemään sen vain mahdollisuutena. Tyylini on vasta kehittymässä, ja voin muokata sitä taitojeni kehityksen myötä kuten haluan. Omien rajoitteideni sisällä tietenkin.

Kiitos! Tähän tarvitaan totisesti hulluuden lisäksi onneakin. Toivon ja uskon, että minun ei tarvitse pitää kymmenen vuoden taukoja. Olen iloinen puolestasi, että olet löytänyt piirtämisen jälleen.