Kiinnostava teema, kyllä.
Minä olen tätä aatellut asettamalla vastakkain kaksi ihmistyyppiä, tai lähestymistapaa 'todellisuuteen': ensinnä (en sano materialistit, kun ihmiset sen ottavat loukkauksena) konkretistit - ihmiset, jotka läpikäyvät elämää maanpinnan tasolla, ovat ihan tosissaan mukana tämän kulttuurin sykkeessä ja saavat suurimmat kicksinsä konkreettisista asioista. Sitten on toinen porukka, joille elämä ehkä tapahtuu enemmän pään sisällä - tapahtumat rekisteröityvät aivoissa varsin eri tavalla, ehkä tärkeämpää kuin bileet tai hyvä ruoka, on käsitteellisellä tasolla liehuvat jutut, oli kyse sitten filosofiasta, jostain scifin fanittamisesta tai introvertista angsteilusta.
Varmaan tossa linjassa ihmiset menee jossakin määrin sinne välimaastoon, mutta selvää on, että se erilaisuus on usein niin suurta, ettei ne ääripäät vain oikein pysty ymmärtämään toisiaan - kuin tadaa! juuri fiktion kautta (millä tässä yhteydessä tarkoitetaan myös aiheena olevaa arkirealismia).
Jos poteroita on tarkoitus ruveta kaivamaan, minä kuulun selkeästi jälkimmäiseen ryhmään. Vaikka en nykyjänsä niin totaalisesti aikaani omistakaan joidenkin gnostilaisten sfäärien pohdintaan, näyttäytyy tämä nykykulttuurimme minulle perimmiltään täysin epätodellisena. Se, että olemme olemassa, lihassa ja veressä on totta, mutta kulturaaliset rakenteet ovat oikeasti "fiktiota", tai fantasmaa, luotujen käsitteiden ja sopimusten metaska, jossa yksilöt joutuvat rimpuilemaan ja temppuilemaan.
Arkirealismissakin pystytään paljastamaan ja kommentoimaan niitä rakenteita, mutta eipä sellaiseen (suomi-) sarjakuvassa usein törmää.
Mielikuvituksellisemmat fiktiot harvemmin sen enempää, mutta ainakin ne tarjoavat eskapistista lohtua stressaavasta "realismista". Niillä on kuitenkin potentiaalisesti mahdollisuus tutkailla asioita käsitteellisemmällä tasolla: filosofisella, mytologisella tai arkkityyppisellä tms.