"Äärimmäisen vaikuttava debyytti täynnä kaikkea sitä, mikä tekee tarinasta hyvän: tuhoontuomittuja ihmissuhteita, noloja henkilökohtaisia yksityiskohtia ja pakottava tarve laittaa kaikki paperille." - Chris Ware
"Kulttitähti" - Harri Römpötti, Helsingin Sanomat
Jeffrey Brown: Haparointia
Englanninkielinen alkuteos: Clumsy (Jeffrey Brown/Top Shelf)
Julkaisija: Huuda Huuda
Julkaisuvuosi: 2006
Suomennos: Viljami Jauhiainen
Tekstaus: Marko Latva-Nikkola
Kirjapaino: New Goff, Belgia
Painos: 1000 kpl
Koko: 118 mm x 184 mm
Laajuus: 236 sivua
Ovh.: 12 euroa
Haparointia on tarina vuoden kestäneestä kaukosuhteesta koottuna arjen palasista. Brownin yksinkertainen luonnosmainen piirros soljuu luontevana ja tunteikkaana kerrontana muistuttaen lukijaa tämän omista kokemuksistaan rakkaudessa. Kirja näyttää ihmissuhteen paljaana, rehellisenä, seksiä kaihtamatta.
"Haparointia on realismillaan ja rehellisyydellään tyrmäävä tarina uudesta ihmissuhteesta. Piirrosten kömpelö viiva sopii täydellisesti yhteen tarinan ihmiskuvien kanssa. Pirun inhimillistä. Tämä on suosikkisarjakuvaromaanini. Vaikka Jeffrey Brown ei piirtäisi enää viivaakaan, on hän ansainnut paikkansa sydämessäni. Mutta, minä haluan lisää." - James Kochalka
"Tehdessäni Haparointia -romaanin, olin opintojeni puolivälissä Chicagon Taideinstituutissa. Opiskelin maalauksen ja piirtämisen osastolla, jossa koin monen asian kielteisenä. Halusin piirtää sarjakuvia tavalla, jolla olin tehnyt niitä lapsena. Siispä koetin unohtaa suuren osan siitä, mitä koulu minulle koetti opettaa. Tarkoitukseni oli tehdä jotain täydellisen inhimillistä ja rehellistä, olla ilmaisussani puhdas. Kyse oli enemmän itseilmaisun tarpeesta kuin taidosta tehdä. Luonnoskirjani kautta huomasin yksinkertaisten kuvien puhuttelevan minua paljon enemmän kuin realistisen ilmaisun, josta taas muut tuntuivat pitävän. Minulle nuo kuvat eivät sanoneet juuri mitään." - Jeffrey Brown
Haparointia on Jeffrey Brownin niin kutsutun 'tyttöystävätrilogian' ensimmäinen osa ja samalla Huuda Huuda -kustantamon ensimmäinen julkaisu. Englanninkielinen alkuteos 'Clumsy' julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2002 saaden seuraavina vuosina jatkoa kahdesta itsenäisestä teoksesta 'Unlikely' (2003) sekä 'AIEOU - Any Easy Intimacy' (2004).
Tilaa kirja maksamalla 12 Euroa (hinta sisältää postimaksun) suoraan tilille TSOP 573182-431193 (Tommi Musturi) ja ilmoittamalla tilauksesi sekä postiosoitteesi sähköpostitse osoitteeseen: tommi@huudahuuda.com. Voit tilata myös lähettämällä rahan käteisenä osoitteeseen: Tommi Musturi, Työhuone Kutikuti, 4. Linja 24 (katutaso), 00530 Helsinki.
Jees, ja tarvittais hjelppiä et saatais painolasku maksettua. Siis kirja pukinkonttiin, isänkonttiin, ihanmihinvaankonttiin!