Author Topic: LUKITTU: Näytä kyntesi!  (Read 81295 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re:Näytä kyntesi!
« Reply #135 on: 06.02.2004 klo 22:23:39 »
Se on kattolamppu.

Minä ajattelin, että se on Tunnistamaton Lentävä Aivopieru (TLAP), koska kuvan henkilö katsoo sitä ilmeisen epäilevänä...

Ja kiitoksia taas kommenteistasi.
-------
Onkos Taiteilija Ronkainen muuten vielä näyttänyt kynsiään... siis täällä?
« Last Edit: 06.02.2004 klo 22:24:05 by Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #136 on: 06.02.2004 klo 23:04:59 »
Onkos Taiteilija Ronkainen muuten vielä näyttänyt kynsiään... siis täällä?
Kyllä minä senkin vielä teen. Jahka ehdin...
Heh.. taiteilija... ::)

Timo

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #137 on: 07.02.2004 klo 16:40:08 »
Heips!

Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä miten voisin kehittää mustaustyyliäni. Se on ihan "ok", mutta jotenkin kuitenkin tuntuu, että jotain puuttuu tai joku mättää. Auttakaa! HALUAN KEHITTYÄ!!!

Sä voisit Hazart ainakin kokeilla itsekin sitä, mitä ehdotit muistaakseni jossakin jollekin muulle, eli noiden ulkoisimpien viivojen jättämistä paksummiksi kuin muiden viivojen. Lisäksi ehkä vähän enemmän vaihtelevuutta viivan paksuuteen yksittäisten vetojen pituudella. Valokohtiin kannattaa käyttää vähän ohuempaa viivaa, huippuvalokohdissa viiva melkein häviää. Sen sijaan varjopuolille ronskeja vetoja... Esim. omakuvasi vasen käsi. Sen sisemmän reunan olisin ehkä tehnyt hieman ohuemmalla viivalla ja tehnyt käden ulkoiselle (hiirenpuoleiselle) alasyrjälle (eli tavallaan käden alle... kauhea miten vaikea selittää) reunalle yhtä terävän heittovarjon, kuin mitä sulla on esim. paidan ja housujen yhtymäköhdassa ja muistaakseni leuan alla kaulassa. Valaistus kuvassa näyttää nimittäin olevan aika voimakas, joten myös hiusten latvat olis voinu kans tehä vähän ohuemmalla, kenties myös olkapäät ja tehdä voimakkaammat korostukset vuorostaan hihojen alimmille osille. Jos jotain muuta, niin ehkä vielä kerran vois perspektiiviä tarkistaa. Pöydän kulma tuntuu istuma-asentoon nähden tulevan ehkä hitusen liian eteen/ylös (siis pomppaa katsojaan päin) ja kaveri tuntuis röhnöttävän ennemmin häntäluunsa kuin perseensä päällä. Käyrä ristiselkä? Eli tuossa perspektiivissä (lamppu itse asiassa puolustaa paikkaansa nimenomaan perspektiivisen tilan luomisessa) ylävartalon pitäisi jäädä lyhyemmäksi (ehkä siihen alimpaan taitteeseen... ollaan jo aika lähellä) ja housujen tulisi jo näkyä kunnolla, koska olet vetänyt itseäsi hieman ulos pöydän alta... Mut muuten ihan jees kuva. Vähän harkittuja varjoja vielä, niin antaa enemmän muotoa ja kolmiulotteisuutta. Olet kyllä parantunut selvästi...  ;)

En nyt kovin tarkkaan kattonu, mut teetkö alkuperäisen tussauksen huopakynillä, siveltimellä ja tussilla vai terillä ja tussilla? Vai piirsitkö tämän piirtopöydällä? Käsitin, että sulla sellanenkin on... Mulla ei ole kokemusta piirtopöydästä sen enempää kuin lentokoneen siivellä ratsastamisestakaan, mut piirtopöytä tekee ilmeisesti herkästi tuollaista huopakynämäistä jälkeä? Saako sillä ollenkaan siveltimen jälkeä muistuttavaa viivaa? Sillä jos ei saa, on neuvot aika vähissä tussauksen suhteen. Tällöinhän vain ne, jotka "tussaavat" piirtolärpäkkeen avulla, voivat jotain uutta ehkä vinkatakin. Oma vinkkini on: Heitä piirtopöytä hetkeksi mäkeen ja koeta tussilitkulla ja kättäpidemmällä...

Tussauksessa tosin on vaikeeta antaa minkäänlaisia vinkkejä, sillä se jos mikä on taito, jonka oppii vain tekemällä. Siveltimellä tehdessä viiva muuttuu sen mukaan, miten sitä painaa ja missä asennossa sitä paperiin nähden pitää. Lisäksi siveltimen koko ja tussin määrä sekä paperin laatu vaikuttaa jälkeen. Lopuksi vain kyltymätön ja uppiniskainen harjoittelu saavat siveltimen käyttäytymään tussinsa kanssa paperin päällä niin, että jäljestä huokuu varmuus, persoonallisuus ja sulavuus... kokemus myös...

Mutta jatka poeka jatka! Harjoittelulla se tulee. Ittekin aina kiroilen täällä harva se tunti näitten tussihommien kanssa. Viivan muotoa ja jälkeä ylipäätään voi harjoitella vain paljon tekemällä, mutta väärään kohtaan vedetty viiva on aina paska, oli se millainen hyvänsä... Ja juuri sen vuoksi mun luonnokset on lopulta aika loppuun asti vietyjä. Ei oo varaa hirveästi arvailla joidenkin viivojen paikkaa... Ja juuri siksi teen älyttömän hitaasti. Ja juuri sen vuoksi mulla on kusi sukassa näiden Kemin töiden takia. Vielä pitäis 24 strippiä tehdä, ku päätin vasta viikko sitten, et osallistunpa sittenkin. Yks päivässä tai itse asiassa vähän enemmänkin (paljastettakoon nyt tähän väliin, et toinen strippisarja eli 15 strippiä, on ns. sunnuntaisarjakokoisia), eikä kaikista ole edes luonnoksia, saati synopsista... Kiire tulee, Huh huh...  :-[
« Last Edit: 07.02.2004 klo 16:54:49 by Axuz »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #138 on: 07.02.2004 klo 18:16:19 »
Kiitos Axuz!  :D

Juuri tällaista palautetta kaipasin. Turhat selkään taputtelut sivummalle ja ongelmakohtien kimppuun. Mietin huomioitasi ajatuksen kanssa ja koitan huomioida niitä tulevissa tussauksissa. Asennosta sen verran, että hahmon on kyllä tarkoitus hiukan röhnöttää, mutta ei tuo ehkä ihan luonnollisin mahdollinen tosiaan ole. Varjojen kanssa minulla on vähän hommat hakusessa ja siksi niitä tuppaa olemaan melko vähän. Se on alue, jolle olen pyrkinyt antanut aikaa uusimmissa harjoitustöissäni.

Kuva on "tussattu" Photoshopissa Wacomin kanssa. Pidän touhuamisesta sen kanssa ja näissä kaupallisissa kuvissa säästää aikaa, kun ei tarvitse sottailla musteen ja valopöydän kanssa. Käytän minä pensseliäkin, mutta tämä on tällainen nopeampi (=taloudellisempi) tapa. Sivutyönään kuvittavalle aika on rahaa. Ja molempia on vähän - siis aikaa ja rahaa.

Piis 8)
« Last Edit: 07.02.2004 klo 18:17:34 by Hazart »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #139 on: 07.02.2004 klo 20:31:03 »
Asennosta sen verran, että hahmon on kyllä tarkoitus hiukan röhnöttää, mutta ei tuo ehkä ihan luonnollisin mahdollinen tosiaan ole. Varjojen kanssa minulla on vähän hommat hakusessa ja siksi niitä tuppaa olemaan melko vähän.

Kuva on "tussattu" Photoshopissa Wacomin kanssa. Pidän touhuamisesta sen kanssa ja näissä kaupallisissa kuvissa säästää aikaa, kun ei tarvitse sottailla musteen ja valopöydän kanssa.

Ahaa... Mul ei oo pienintäkää välähdystä siitä, miten tuo Wacom toimii, mut on mulla pieni aavistus... ja jos siitä vimpaimesta Hazart löytyy ohuempi "tussi", kuten varmaan löytyy, voisit kokeilla samanlaista tussaustapaa, mitä Kouvalaisen Juha harrastaa huopakynillä/kuitukärkisillä (en nyt tarkkaa muista, mut jotain tusseja kuitenski)... Monihan luulee, et Juha käyttää pensseliä, kun jälki on hyvin samantapaista, mut olen kerran nähny Juhan itse teossa ja tussilla se väkertää. Muistaakseni Juha joskus kuvaili menetelmänsä täällä Kvaakissakin, mut en muista missä...

Homma menee kuitenkin sillai, et otat ohuemman tussin ja kun olet vetäny perusviivat, alat sillä sitten nyhvää lisää paksuutta ja kaartoa ja kurvii niihin kohtiin, joihin se mielestäs sopii. Tällä tavalla toimien saadaan todella tasaisestikin suippenevia, kohtalaisen teräviäkin viivan lopetuksia, jos tussi siis on ohut. Älä siis ota käyttöösi sitä tussinpaksuutta siitä Wacomista, jonka haluat olevan lopullisen viivan paksuus, vaan hieman ohuempi.

Jos kaveri röhnöttää... niin mikäs siinä. Tykkään itekin tuollaisesta asennosta ja usein piirtelenkin sillai, et röhnötän puoliksi makuullani konttorituolissani ja otan piirustuslaudan (mulla on osittain irroitettava pöytälevy) osittain syliini. Mitä niihin varjoihin tulee, kun tuossa työssä tulee aika kirkas valaistus lähes samasta suunnasta kuin mitä kuvakulmakin on, ei niitä varjoja pahemmin jää, koska ne varjot jää lähes kaikki valaistujen kohteiden alle... Joten sun valitsema kuvakulma ja valaisulähteen sijainti ja suunta pelastaa kuvasta paljon. Varjoja kannattaa kuitenkin opetella jatkuvasti ja niissä on aina uutta opittavaa. niitä kannattaa tutkiskella erilaisilla reaalimaailmasta tehdyillä tutkielmilla ja myös itse tehdyillä asetelmilla. Erityisesti sitä, että tietyn muotoiset esineet jättää tietyn muotoisen varjon, jonka lopullinen muoto taas määräytyy myös varjon heijastuspinnan rakenteen mukaan. Esim. banaanin varjo ei heijastu identtisesti esimerkiksi Alvar Aallon maljakosta... jne... Toinen juttu on sitten vielä varjojen tummuusaste ja jyrkkyys, joka vaihtelee valaistuksen kirkkauden ja kovuuden mukaan. katsopa vaikka samaa arkkitehtoonista näkymää kesäisen kirkkaana auringonpaisteisena päivänä ja vastavuoroisesti pilvisenä päivänä. Myös varjojen ja varjostusten väreissä on opettelemista koko loppuiäks. Värit on kyllä todella jännä juttu. Eräs kuuluisa taiteilija sanoi kerran, että "antakaa minulle kourallinen mutaa, niin maalaan sillä teille ihonväriltään realistisen värisen naisen, jos saan maalata omilla väreilläni kaiken sen ympärille tulevan..."

Teidän tehtävänne on selvittää, kuka taiteilija näin sanoi... KILPAILUHAASTE? Edellinen kuitenkin osoittaa, että se, miten aistimme värit jossakin kohteessa, riippuu pitkälti myös siitä, mitkä värit sitä ympäröi. Myöskään varjojen värit eivät ole mitenkään samantekeviä. Itse asiassa, vaikka kaikki muu olisi väritetty oikein, mutta varjot ja varjostukset (ylipäätään mitkä hyvänsä varjoalueet) on väritetty väärin... työssä mättää lähes kaikki. Itse varjostukset puolestaan luovat kolmiulotteisuuden ja materian tuntua. Ilman oikeita sävyjä ja värejä, ne eivät kuitenkaan palvele tehtäväänsä. Itsekin olen toistaiseksi vielä täysin sburgu näissä varjojen väreissä, mutta opettelen niitä tällä hetkellä lähes taukoamatta... Tämä kaikki Hazardille vain kannustavana punchina. Tutkiskele värejä ja varjostuksia... myös niiden värejä. Muistelin, että olet kovasti juuri nyt innostunut töittesi värittelemisestä...

Terkuin: Kollega...

PS. Onnitteluni, kun ilmeisesti olet saanut töitäsi myytyä. Ei ole aina helppoa eihän? Eikä ainakaan missään nimessä liian nopeaa...  
« Last Edit: 07.02.2004 klo 20:40:12 by Axuz »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #140 on: 07.02.2004 klo 21:53:43 »
Vähän tossa tussailin ja pistänpä esille, kun on "erikoisempi". Eli tussasin kokonaan (suoria viivoja en) siveltimellä (koko 1 paitsi mustan vedin nelosen siveltimellä):

Tämä on siis aloitussivu Pledge of Allegiance kakkoseen ja tarkoitus olisi tehdä koko lehti siveltimellä. Mutta saas nähä kuinka äijän käy...
Luonnosvaiheen voi katsastaa tästä: http://www.sunpoint.net/~welzu/pg1.jpg
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

• Jäsen
« Reply #141 on: 07.02.2004 klo 21:59:55 »
voisit kokeilla samanlaista tussaustapaa, mitä Kouvalaisen Juha harrastaa huopakynillä/kuitukärkisillä (en nyt tarkkaa muista, mut jotain tusseja kuitenski)... Monihan luulee, et Juha käyttää pensseliä, kun jälki on hyvin samantapaista, mut olen kerran nähny Juhan itse teossa ja tussilla se väkertää. Muistaakseni Juha joskus kuvaili menetelmänsä täällä Kvaakissakin, mut en muista missä...

Minä puolestani toivon ettei kukaan käyttäisi tätä tussaustapaa. En yksinkertaisesti pidä siitä kun viivat käyttäytyvät luonnottomasti - paksunevat tai ohenevat ilman syytä. Viivojen paksuudessa millimetrin sadasosienki epäluonnolliset vaihtelut tökkäävät silmään. Uskokaa minua, eron oikeaan sivellinjälkeen kyllä huomaa.

Olen minäkin joskus nysvännyt. Olin mielestäni oikein taitavasti saanut sivellinjälkeä jäljiteltyä mutta varsinki originaalista viivojen keinotekoisuuden huomaa:

Ja mikäli nyt ajattelette pystyvänne parempaan, voin vilpittömästi vakuuttaa teille - pystytte ehkä tätä mun rävellystä parempaan mutta ette kuitenkaan ikinä, ette ikinä jäljittelemään sivellinjälkeä edes välttävästi. Huomattavasti nopeampaa on vain opetella käyttämään sitä sivellintä.

Kunnioittakaa viivojanne, älkää tappako niitä. Rentoa otetta vain ja oikeaa mustetta kehiin. Mikäli siveltimet tuntuvat liiaan työläiltä hallita, kokeilkaa vaikka irtoteriä. Niilläkin saa terän leveydestä ja muodosta riippuen ihan mukavanlaista jälkeä.

Voi olla ettette taas käsitä miksi minä tästä vaahtoan (tai mistä minä ylipäänsä höpisen) ja kuulostan varmasti kovin ylimieliseltä tän sanoessani mutta kun käsitätte ton jutun, tiedätte taas piirtämisestä hitusen enemmän. Oikeasti.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #142 on: 07.02.2004 klo 22:04:15 »
Noista originaaleista vielä... Mitä enemmän nyt viime aikoina oon näitä ns. sunnuntaistrippejä väsänny A4 -kokoon, sitä enemmän mua alkaa pänniä sen pieni koko. Yhden liuskan stripeissä se on ihan kelpo koko, mut kyl se kolmirivisenä alkaa olla jo aikamoista tuhertamista, ku perusruudun korkeudeks jää mulla vähän alle 6 senttiä, kun yhen liuskan stripissä korkeutta on sentään vähän yli 8 senttiä. Mun onkin joutunu ratkaisemaan tätä ongelmaa sillai, et käytän nykyisin aina vain enemmän vapaata ruutujakoa ja -sommittelua, joka on kohtalaisen yleinen esim. SunnuntaiHesarin Jeressä, jos nyt joku pitää esimerkkinä heittää. Samaisen lehden Timpan "Minun elämäni - sarja" käyttää myös toisinaan hieman perinteistä vapaampaa sommittelua...

Yksi suuri ongelma tässä on kuitenkin se, et jos ruutujen koko ja muoto ja paikka toisiinsa nähden vaihtelee hirvittävästi, niiden oikeasta lukusuunnasta huolehtiminen alkaa olla älyttömän vaikeaa. Ei aina auta edes kaiffoilla tarkastukset, ku nekin tuntuu jokainen lukevan sen eri tavalla. Eikä auta, että sen oikean lukusuunnan viimeistään tekstiosuuden perusteella tajuaa, sillä siinäkin on yleensä menty metsään jo parista kohtaa, ennen kuin joku huomaa, et hei, eihän tää tähän ruutuun voi mennä... Kyllä se lukujärjestys pitäis tulla ihan luonnostaan, ilman analyyttistä tarkastelua ja aivojumppaa...

Jotenkin tuntuu, et se on välillä niin pienestä kiinni, pomppaako lukijan katse seuraavaksi oikealle vai alas vasemmalle vai suoraan alas mennäkseen uuteen jatkavaan ruutuun... Ei tälle varmaan mitään suoria sääntöjä voi antaa, jos ruutujen koko, paikka ja asemointi ei koskaan ole seuraajaansa verrattuna sama. Perinteisissä sarjakuvissahan tällaisia sääntöjä on helppo laatia ja omaksua, mutta annas olla kun muutat tuon keskimmäisen ruudun puolta isommaksi ja osittain tuon oikeassa yläviistossa olevan ruudun päälle limittyväks... Kun vain voisin skannata teille näytteen, niin tajuaisitte paremmin... Mulla on ongelma. Ja tää on vakavaa! Vaikea tilanne...  :-\

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #143 on: 07.02.2004 klo 22:32:08 »
Kyllä se lukujärjestys pitäis tulla ihan luonnostaan, ilman analyyttistä tarkastelua ja aivojumppaa...
No näinhän se on.
Etkö voi skannauttaa vaikka sarjaasi jollain kaverilla, tai skannata jossain kirjastossa tai jotain? Täältä Kvaakista saisit varmaan hyödyllisiä ohjeita ja niksejä, kunhan sen jutun vaan näkee.

Timo

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #144 on: 07.02.2004 klo 23:28:10 »
Tattista Axu ja Kalsu viesteistä. Axuz annoit mietittävää tai oikeastaan puhut juuri niistä asioista, joihin olen juuri alkanut tutustua. Varjot ja värit erityisesti. Hulk avatar onkin pieni varjoharjoitus. Kaltsun kanssa olen kyllä samoilla linjoilla siitä, että pensseli on pensseli ja sillä selvä. En sillä tavalla ole kiinnostunut pensselin imitoimisesta, mutta hyvin tehdystä viivasta kuitenkin. Ja siihen liittyy tietysti myös paksuuden oikea valinta eri kohdissa. Tuossa Wacomin digipensselissä on sellainen ominaisuus, että kun painaa enemmän niin viiva paksunee eli juuri niin kuin oikeassa pensselissäkin... mutta ei sinne päinkään. Se on ihan oma juttunsa, mutta diggailen kyllä tehdä sen kanssa. No juu... oon niin väsynyt, et ei oikein jaksa nyt keskittyä sen enempää. Hauskaa, että Kaltsukin on vielä elossa :)

Voikaa hyvin!

Holle

• Jäsen
« Reply #145 on: 08.02.2004 klo 00:33:27 »
Tämä ketju näyttää venyvän ja levenevän.
Koska karikatyyrejä on ollut esillä laitan minäkin linkin omiin viritelmiin.http://www.verikoirat.com/kari.html .
Joskus olen ollut niin huono ihminen että toisten työt ovat herättäneet kateutta ja jopa ahdistusta , mutta kun täällä KVAAK:issa noita katselee, niin paremminkin innostaa vain piirtämään enemmän.
Wacomista sen verran että sen paineentunnistus käyttäytyy kovin erilailla eri ohjelmilla.
Ja vielä linkki Sapphirelle josta löytyy monenlaista sivellintä ja filtteriä eri ohjelmiin.
http://www.graphicxtras.com/index.html
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #146 on: 08.02.2004 klo 02:32:25 »
...mutta ette kuitenkaan ikinä, ette ikinä jäljittelemään sivellinjälkeä edes välttävästi. Huomattavasti nopeampaa on vain opetella käyttämään sitä sivellintä.

Voi olla ettette taas käsitä miksi minä tästä vaahtoan (tai mistä minä ylipäänsä höpisen) ja kuulostan varmasti kovin ylimieliseltä tän sanoessani mutta kun käsitätte ton jutun, tiedätte taas piirtämisestä hitusen enemmän. Oikeasti.

Enhän minäkään missään nimessä sitä varsinaisesti kellekään suosittele! Mun käsitys on kuitenkin se, et Hazart on aika kokeilunhaluinen ja ennakkoluuloton, mitä tulee tällaisiin uusiin kokeiluihin ja nimenomaan tarkoitukseni oli vain kehottaa tyyppiä kokeilemaan tällaista juttua, joka ei välttämättä ole tullut kaverille mieleen. Piirtopöydät ja -ohjelmat kun ovat kuitenkin aina vain piirtopöytiä ja -ohjelmia. niillä on tehtävä hieman eri lailla töitä. Kunhan ehdotin, et tällanenkin mahollisuus on käytettävissä. Jos ei muuten, niin voihan sitä kokeilla vaikka vain todetakseen itse, ettei se ole suositeltavaa. Sanoin myös, että moni luulee Kouvalaisen tekevän siveltimellä, koska hänen tussausjälki saattaa harjaantumattoman silmiin näyttää siveltimellä tehdyltä, mutta en missään vaiheessa ole sanonu, että tekniikalla varsinaisesti pitäisi, tai että olisi edes tarkoitus jäljitellä sivellintä. En siis suosittele itsekään, enkä itse käytä, mutta todetkoon jokainen sen itse kokeilemalla sopiiko menetelmä mihinkään vai ei. Tuollaiseen Kouvalais-tyyppisiin mainoskuvituksiin se voi hyvin sopiakin. Suuri osa tuollaisesta kuvituksesta on aika pitkälle kertakäyttökamaa, joten kuinka moni kiireinen ja vuokranantajaa niskassaan raahaava haluaa ajatella sen työn mahdollisia tussaustaiteellisia arvoja? Etenkään, jos asiakas on tyytyväinen. Rahaa pitää joka tapauksessa saada ja jos sivellin tai tusseilla muutenkaan läträily ei sovi, mutta ei tykkää perinteisestä kynätussin jäljestäkään, kuten Kouvalainenkin joskus muistaakseni on todennut, käyttäköön sitten mitä hyvänsä muuta menetelmää.

Jos rapidolla tehty viiva on jonkun mielestä kuollutta, tylsän tasaista ja kalseaa, tehköön kukin niistä elävämpiä tavalla tai toisella... Se on sitten eri asia, ovatko ne lopulta elävempiä vai kuolleempia, kuten Kaltsu ilmaisi. "älkää tappako viivojanne..." ? Hmmm... On tossa perää, mut mulle henkilökohtaisesti rapidon tai huopakynän tai minkähyvänsä tasajälkeä tekevän tussin jälki on jo itsessään kuollutta. Miten tappaa mitään, mikä on jo alun alkaenkin kuollu? Tuollaisessa kertakäyttömainos-/artikkelikuvitustyössä usein riittää, että asiakas on tyytyväinen ja tekijä vähintään uskaltaa päästää työn sormistaan. Joskus riittää jopa se, että pelkkä asiakas on tyytyväinen. Ja koska käsittääkseni Hazart on kovaa vauhtia pyrkimässä vähän samantyyppisille kuvitusmarkkinoille, missä Kouvalainen jo toimii, valitkoon lopulta menetelmän, joka parhaiten palvelee juuri hänen tavoitteitaan. Kivempaahan se oma tapa on valita, kun on mahdollisimman paljon kokeillu kaikenlaista. Tietää paremmin välineensä rajat. Minä vain tarjosin hänelle muutaman lisävärin palettiin... ei niitä kaikkia ole pakko siitä valita, mutta suurempi valikoima antaa enemmän vertailusijaa ja valinnanmahdollisuuksia.

Se on totta, että itsekään en käyttäisi tuota menetelmää, mutta joku, joka ei sivellintä käytä, saattaisi haluta sellaista viivanmuokkausta kokeillakin. Eikä kyse ole siitäkään, että tarjoaisin kokeiltavaksi menetelmiä, joita en itse käyttäisi, koska mun henkilökohtaiset syyt sille on toisaalla. Syy on simppelisti se, että olen itse tehnyt siveltimellä jo vuosia. Ja juuri siksi en allekirjoita tuota lainauksen ensimmäisen kappaleen viimeistäkään lausetta. Tai no, hmmm... on totta, että siveltimen käytön oppii varmasti nopeammin kuin jäljittelemään samaa tussikynällä, mutta kun lähtökohta oli alunperinkin se, ETTEI SILLÄ TUSSILLA KUULU JÄLJITELLÄ SIVELTIMEN JÄLKEÄ! Jälki voi toki joidenkin mielestä lopulta muistuttaa sitä, mutta ei kenenkään siihen pitäisi vartavasten pyrkiä, sillä jos näin yrittää tosissaan tehdä, silloin Kaltsu on kyllä oikeassa. Siveltimen käytön oppii silloin nopeammin. Mutta jotta kukaan ei johtuisi harhaan ja saisi täysin väärää käsitystä tuosta Kaltsun kommentista, muistutettakoon, että itse tussikynillä (mitkä hyvänsä kynämäiset, tussisäiliöllä varustetut välineet) piirtämisen oppiminen on huomattavasti nopeampaa, kuin siveltimen käytön oppiminen. Olen vahvasti sitä mieltä, että sivellin on perinteisistä tussaukseen käytettävistä välineistä ehdottomasti vaikein, eikä kellekään tulisi antaa kuvaa, että sen käytön opettelu olisi jotenkin helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Löytyy myös lukuisia mestarillisia tussaajia, jotka ovat yhtä mieltä siitä, että sivellin on vaikein, mutta samalla myös ehdottomasti paras. Kun sen käytön oppii kunnolla, siitä ei halua enää luopua. Mutta harjaantuneeseen ja taidokkaaseen sivellintyöskentelyyn tarvitaan useiden vuosien ahkera harjoittelu. Tämä tulisi kaikkien niiden muistaa, jotka jo ensimmäisten kokeilujen jälkeen ovat heittämässä kalliita (ilman hyviä pensseleitä hommasta ei tuu mitään) pensseleitään ikkunasta ulos ja julistamassa, "ettei tämä menetelmä sovi minulle..."... Vaatii paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja harjoitusta, jotta sivellinkäytön salat aukeaa sitä käyttävälle. Älkäämme siis koskaan antako kuvaa, että sen oppii tuossa tuokiossa. Koska huomattavasti nopeampaa on oppia käyttämään tussikynää siten, että ainakin harjaantumattoman rivitallaajan mielestä tuo Cittarin mainostyttö on selvästi tehty siveltimellä. Vaikka siis tuon kuvitteellisen Citymarketin mainostytön luoja (olkoon nyt vaikka Kouvalainen) ei olisikaan tarkoittanut nysvätä sitä viivaa sivellinjälkeä muistuttavaksi... Kun Hazart kysyi vinkkejä tussauksensa kehittämiseen, mietin lähinnä niitä vaihtoehtoja, jotka hänellä saattaa olla käytettävänään, kun muistelin kaverin tekevän enimmäkseen koneella kaiken... Jos hän olisi kysynyt, millä tavalla saisin enemmän siveltimenjälkeä muistuttavaa tussausjälkeä, olisinhan minä voinut vastata Hazardin viestiin kylmästikin toteamalla vain, että käytä hyvä mies sivellintä. Ja niinhän hän kuulemma välillä käyttääkin. Ei siveltimen jälkeä tietenkään saa ilman sivellintä. Eikä pikseleitä ilman tietokonetta. Kyse kun ei lopulta ollut minkään toisen jäljen jäljittelemisestä, vaan olemassa olevien välineiden ja tekniikoiden mahdollistamista sovellusääripäistä. Vähän niinku "oletko huomannu, et tällä tussilla voi tehä toki näinkin... mut en suosittele" -tyylinen juttu...   ;)

Terkuin: Paasaaja...   8)

PS. Nyt joku varmaan ihmettelee, et mitä MINÄ nyt vaahtoon ja jauhan... mut ku Kaltsukin... ja sitten opettaja laittoi minut nurkkaan häpeämään... Ala-asteella toi "mut ku..." -juttu ei koskaan menny opelle läpi...  
« Last Edit: 08.02.2004 klo 02:48:27 by Axuz »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #147 on: 08.02.2004 klo 09:59:44 »
En yksinkertaisesti pidä siitä kun viivat käyttäytyvät luonnottomasti - paksunevat tai ohenevat ilman syytä. Viivojen paksuudessa millimetrin sadasosienki epäluonnolliset vaihtelut tökkäävät silmään. Uskokaa minua, eron oikeaan sivellinjälkeen kyllä huomaa.

Minulla hahmojen ääriviivat vaihtavat vahvuuttaan ilman näkyvää syytä, mutta en minä sillä varsinaisesti sivellintä jäljittele. Se näyttää mielestäni vain jotenkin eläväisemmältä ja paremmalta. Kukaan tuskin hämääntyy missään vaiheessa luulemaan sitä siveltimeksi, mutta ei se ole tarkoituskaan... mutta sinähän taisitkin tarkoittaa juuri sitä, että yrittää tehdä sivellintyön näköistä. Minulla kyllä muut viivat ovat selkeitä tasapaksuja tussiviivoja. Vanhemmissa kuvissa ääriviivatkin.

Osittain Hazartin ansiosta olen tuon uuden ääriviivatyylin siirtänyt myös sarjakuvaani. 8)
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #148 on: 08.02.2004 klo 11:05:11 »
Lyhyesti voisi todeta Axun ja Kaltsun kanssa käytävään sivellinmatkimiskeskusteluun, että lopulta kait on parasta valita tekniikka, jolla syntyy paras tulos, eikä roikkua kiinni jossakin periaatteessa. Olen kyllä kokeilunhaluinen ja uusia tekniikkoja etsivä piirtäjä ja siitä kiitos Axun pitkille kirjoituksille ja ideoille. Ymmärrän myös Kaltsun pointin ja se on melko helppo allekirjoittaa Silti en jätä sitä vaihtoehtoa "periaatteen vuoksi" käyttämättä, että joskus viivaa "sivellistyttäisin" tussillakin. Lopputulos ratkaisee, ei tekniikka!

Piis!  8)

EDIT: Niin ja Axuz. Minusta ne silmät seuraavat ruutuja ja puhekuplia automaattisesti oikein, jos tekijä on tehnyt oikeita ratkaisuja asettelussa ja katseen ohjaamisessa. Silloin on joku juttu pielessä, jos lukija joutuu miettimään, että missä järjestyksessä edetään.
« Last Edit: 08.02.2004 klo 11:07:11 by Hazart »

kaltsu

• Jäsen
« Reply #149 on: 08.02.2004 klo 12:47:26 »
Ensinnäkin pitää todeta että minusta nää keskustelut on Kvaakin parasta antia (uskonto-keskusteluiden lisäks ::)) vaikka välillä hiukan turhauttaakin kun tuntuu että joutuu jotain juttuja jankkaamaan täysin kuuroille korville... mut mikäli nää keskustelut saa edes jonkun miettimään tekemisiään uudemman kerran, olen enemmän kuin iloinen ja ehkä maailmaanki syntyy taas edes hitusen parempaa sarjakuvataidetta.

Axuzilta tuli taas perusteellisesti tekstiä eikä mulla oikeeastaan oo hänen kirjoituksiinsa puututtavaa. Asiatekstiä siis ja mulla on vieläpä vähä semmonen olo että Axuz on parempi piirtäjä ku moni tästä porukasta, ainaki mua parempi.

Muutamaan asiaan kuitenkin palaan.

On tossa perää, mut mulle henkilökohtaisesti rapidon tai huopakynän tai minkähyvänsä tasajälkeä tekevän tussin jälki on jo itsessään kuollutta. Miten tappaa mitään, mikä on jo alun alkaenkin kuollu?

Periaatteessa hyvin totta. Tää onkin ehkä tilanne jossa kahdesta pahasta pitää valita vähempi paha ja mä peräänkuulutan nimenomaan rentoutta piirtämisotteisiin. Aina kun teet saman viivan kahteen tai useampaan kertaan, siitä tulee kuolleempi. Mun pitäis periaatteessa skannata tähän jotain näytettä jotta "nöösimmätkin" tajuaisivat mut yritän vielä sanallisesti ilmaista itseäni.

Kun teet saman viivan kahteen kertaan, siihen tulee väistämättä tahattomia paksuusvaihteluita jotka näyttävät luonnottomilta, eikä sillä edes ole merkitystä yrititkö jäljitellä sivellinjälkeä vai et. Jälki näyttää periaatteessa pikkaisen paremmalta, mutta lähempää tarkastelua se ei kestä. Okei voidaan ajatella että tavallinen pulliainen tai mahdollinen asiakas eli työantaja ei asiaa kuitenkaan huomaa mutta jotain epämääräisen amatöörimäistä kuvastasi saattaa säteillä vaikka kukaan ei osais siihen tarttuakaan. Miksi tehdä asiat huonosti kun ne voi tehdä helposti paremmin. Yrittäkää saada niihin viivoihin luonnollista eloa erilaisilla välineillä. Älkää tehkö sillä suosikkikynällänne kaikkia viivoja vaan tehkää paksummat viivat yksinkertaisesti paksummalla kynällä. Mikäli jälki näyttää tylsältä, älkää lisätkö sitä eloa keinotekoisesti vaan vaihtakaa välinettä.

En suinkaan tarkoittanut että siveltimen oppii hallitsemaan kyniä helpommin vaan sitä että edellisen kappaleen alussa mainitsemieni tahattomien paksuusvaihteluiden ja muiden amatöörimäisten mokien minimoimiseen tulee kulumaan enemmän aikaa kuin siveltimellä työskentelyn opettelemiseen.

Itse en osaa sivellintä käyttää, eikä ole kärsivällisyyttä opetella. Olen koettanut saada eloa omiin viivoihini käyttämällä esimerkiksi mahdollisimman rikkinäisiä välineitä ja yrittämällä tehdä mahdollisimman rentoa jälkeä muutoin kuin välineiden avulla mutta huonostihan mä yleensä onnistun ja monituiset ovat ne kerrat kun minulle on tultu moittimaan jälkeni elottomuutta ja tylsyyttä. Petrattavaa siis löytyy itsekullakin. Älkää ottako tätä sillä tavalla että luulen oman jälkeni olevan parempaa kuin muiden. Päinvastoin. Yrittäkää edes te, joilla on vielä jotain toivoa, tehdä jälkenne parantamiseksi jotain.

Mitä siihen "Cittarin mainostyttöön" tulee niin sen mä tekisin kyl vektoreilla mut siitä lisää vaikka joskus toiste jollain toisella threadilla. Hazart tais vektoreista jossain kyselläkin.

Se näyttää mielestäni vain jotenkin eläväisemmältä ja paremmalta.

Tähän mun on hyvä päättää tää sepustukseni. Sillähän sitä loppujen lopuksi vain on merkitystä mikä itsestä näyttää hyvältä. Haistattakaa pitkät minunlaisilleni  besserwisser-idiooteille ja tehkää kuten parhaaksi näette. Niin minäkin yritän.
« Last Edit: 08.02.2004 klo 13:20:58 by kaltsu »