Kirjoittaja Aihe: Piirtäjien tyylit  (Luettu 11324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Piirtäjien tyylit
« Vastaus #15 : 18.10.2006 klo 21:13:01 »
Kirby Collectoreista olen ymmärtänyt että hän oli rautainen ammattilainen joka ei oikeastaan koskaan uhrannut ajatusta aiemmille töilleen vaan katsoi aina eteenpäin ja keskitti energiansa sillä hetkellä työn alla olleisiin juttuihin.
Saman tapaisen käsityksen minäkin olen saanut. Eikä Kirby tainnut etukäteen luonnostellakaan pahemmin (siis yleisesti, en tarkoita sarjakuvien piirtämistä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #16 : 19.10.2006 klo 14:38:33 »
Saman tapaisen käsityksen minäkin olen saanut. Eikä Kirby tainnut etukäteen luonnostellakaan pahemmin (siis yleisesti, en tarkoita sarjakuvien piirtämistä).
Joo, ihan vastikään luin Kirby Collectorissa Mark "Groo" Evanierin kommentin jossa mainitsi että aina välillä joku kaipailee noita luonnoksia ja kummastelee että miksei niin tuotteliaalta kaverilta kuin Kirbyltä tahdo niitä löytyä. Syynä juuri se että Kirbyn ei tarvinnut luonnostella -hän vain aloitti sivun oikeasta yläkulmasta ja antoi palaa. (BTW Evanierhan toimi nuorena poikana Kirbyn avustajana)

Collectoreissa julkaistaan paljon Kirbyn tussaamattomia sivuja (osa julkaisemattomista tarinoista kuten DC:lle tehty True Divorce Cases) ja ne ovat lähes aina liki painovalmista tavaraa. Itse asiassa ainakin myöhäisemmistä Captain Victorystä ja Silver Starista on saatavilla lyijäriversiot eli Graphite Editionit muistaakseni Two Morrowsilta joka tuota Collectoriakin julkaisee.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #17 : 19.10.2006 klo 14:48:52 »
Joo, ihan vastikään luin Kirby Collectorissa Mark "Groo" Evanierin kommentin jossa mainitsi että aina välillä joku kaipailee noita luonnoksia ja kummastelee että miksei niin tuotteliaalta kaverilta kuin Kirbyltä tahdo niitä löytyä. Syynä juuri se että Kirbyn ei tarvinnut luonnostella -hän vain aloitti sivun oikeasta yläkulmasta ja antoi palaa. (BTW Evanierhan toimi nuorena poikana Kirbyn avustajana)

Toisaalta Kirby antoi monelle "mäkilähdön" kuten esimerkiksi John Romita seniorille. kun romiat alkoi tehdä Daredeviliä eikä homma aluksi kulkenut Kirby teki parissa päivässä lyhyen kuvauksen perusteella Layoutit 10 ekaan sivuun.
Nimikirjaimin merkattuja tikku-ukkoja, mutta silti.
ja kun miettii mitä kunkun originaaleille kävi...
(ja muidenkin: Steve Ditkon spiderman-originaali oli marvelin toimituksen kattoon tuleen reiän tukkona...)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #18 : 19.10.2006 klo 16:24:39 »
(ja muidenkin: Steve Ditkon spiderman-originaali oli marvelin toimituksen kattoon tuleen reiän tukkona...)
No kun ajattelee, miten Ditko itse kohtelee originaalejaan, niin tuossa oli ainakin pistetty sivu hyötykäyttöön.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #19 : 24.10.2006 klo 15:58:30 »
Kirby Collectoreista olen ymmärtänyt että hän oli rautainen ammattilainen
Jep, ja Comics Journalissa joku aika sitten Gil Kane totesi, että Kirby tiesi tasan tarkkaan jo etukäteen, että Murphy Anderson piirtää hänen Teräsmiehelleen naaman, eli tuo tuskin oli syy hänen lähtöönsä DC:ltä, ennemmin varmaan se että kaikki Kirbyn ideoimat lehdet lakkautettiin.

markvest

• Jäsen
  • Sarjakuvat kunniaan ja paljon rahaa tekijöille.
Vs: Piirtäjien tyylit
« Vastaus #20 : 18.07.2009 klo 20:16:37 »
Löysinpä keväällä tuolta varastosta Byrnen piirtämät suomessa ilmestyneet Ryhmä-x (80-luvun) -lehdet. Olin aikoinaan nuoruudessa säästänyt ne ja hävittänyt lähesulkoon kaikki tuhannet ja taas tuhannet muut supersankarilehteni. Löytyipä sieltä myös byrnen tekemä teräsmies.

Jim Mooneyn ja busceman vanhoja hämiksiä löytyi myös.

Selailin noita byrnen teoksia tarkkaan. Olin aikoinani uskoakseni SUURIN BYRNE fani koskaan päällä maan. Siis se mieshän oli minulle lapsena ja nuoruudessa kuin jumala (80-luvulla). Hänen taiteensa oli suurinta päällä maan se oli ideaalista, TÄYDELLISTÄ sanan varsinaisessa merkityksessä (siis minulle).

Mutta mites nyt 18 vuoden jälkeen. Miksi aikuisena katsoessani miehen taide on niin vahamaista? Jotenkin tuntuu jopa vastenmieliseltä siis se tunnelma joka välittyy hänen kuvista. Siis en enään pidä byrnen taiteesta ollenkaan vaan tunnun jopa inhoavani sitä. Miten se on mahdollista?

Siis onhan jälki taitavaan ja lahjakasta mutta mitä byrnen taiteesta voi sanoa.

Kai se on se byrnen pikkutarkkuus joka ärsyttää, se vie kuvista sielun ja hengen. Jos on nähnyt yhden byrnen kuvan on nähnyt ne kaikki hänen tekemänsä. Ei yllätyksia ei eroavaisuuksi sitä samaa tasaista byrneä aina.

Kun katsoin busceman hämiksiä tulin jo paremmalle tuulelle.

Onko tämä byrnen taiteen rakastaminen ja vihaaminen muille tuttua?
comicsbyaction.webnode.fi

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #21 : 18.07.2009 klo 23:51:10 »
Kai se on se byrnen pikkutarkkuus joka ärsyttää, se vie kuvista sielun ja hengen. Jos on nähnyt yhden byrnen kuvan on nähnyt ne kaikki hänen tekemänsä. Ei yllätyksia ei eroavaisuuksi sitä samaa tasaista byrneä aina.
Jos tämä kaikki liittyy tosiaan Ryhmä-X:ään, niin uskaltaisin väittää, että suuri osa (ei välttämättä kaikki tai edes suurin osa) menee tussauksen piikkiin. Austinilla on tapana tehdä aika hillittyä ja siistiä viivaa. Byrnen oma tussaus on aina ollut paljon karheampaa. Tyylillisestihän Byrne on muuttunut vuosien varrella useasti. Jo pelkästään noiden Ryhmiksien ja hiukan myöhempien Ihmenelosten välillä on eroa. Täysin irti entisestä Byrne lähti 90-luvulla, mikä taisi suuren osan faneista karkoittaakin.
Yllätyksetön ja sama tasainen ovat ehkä adjektiiveja, jotka eivät ihan sovi Byrneen.

Toisaalta, itse tykkään miehen piirustuksista, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 19.07.2009 klo 06:57:44 »
Nuoremapana kun luin Byrnen ihmenelosia fanitin häntä.Minulle on käynnyt kanssa näin että fanitus on hiipunut kun on 'sivistys' muista sarjakuvantekijöistä on kasvanut huimasti.JRJR on lempparini,selkeä viivankäyttö ja persoonalliset hahmot.
Kello- viiden- tee.

gerber

• Jäsen
  • What did ya expect - A drunken Galactus?!!
« Vastaus #23 : 19.07.2009 klo 11:39:29 »
Gabriele Dell'otton maalauksellista taidetta on hieno seurata. Harmi, että ei ole kansien lisäksi kuvittanut Marvelille kuin Secret War-minisarjan.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #24 : 19.07.2009 klo 23:27:36 »
Miehen jälki vaihtelee kyllä aika paljon riippuen siitä milloin sarjakuva on piirretty. Eli kannattaa tutustua muuhunkin kuin siihen suomennettuun osioon (josta itse kyllä pidän edelleenkin eniten. Mutta esmes Veli taisi pitää uudemmasta jäljestä enempi)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #25 : 19.07.2009 klo 23:44:52 »
Mutta esmes Veli taisi pitää uudemmasta jäljestä enempi
Ehkä. 70-luku oli aika kuraa mukaanlukien X-men. Toisaalta Byrnen kura peittoaa mielestäni monien piirtäjien parhaat tuotokset mennen tullen. Toisaalta pidän erittäin paljon Byrnen nykyjäljestä (ja olen sen kehitystä ihaillen seuraillut aina Nextmenin tai ehkä pikemminkin Wolverinen ajoista lähtien). Kuitenkin, ehkä sen sisältämän nostalgian vuoksi, Byrnen Ihmenelosilla on aivan erityinen paikkansa. Etenkin MARVELeissa 1, 6 ja 8/88 julkaistut jaksot ovat ehkä parasta, mitä mies teki koko 80-luvulla (ja parempaa kuin iso osa sen jälkeenkin tehdystä).

Mutta ehkä Byrne-pohdintoja voisi jatkaa tuolla Byrne-ketjussa ja jatketaan täällä yleisempää juttua. Aiheeseen liittyen myös Byrne on hyvä esimerkki ns. talon tyyleistä. Hänhän vielä X-menin aikoihin ja Ihmenelosten ekassa juoksussaan haki enemmän Kirby-tyyliä kuin omaansa. Ihmenelosissa vaikutti tietenkin myös Sinnotin tussaus, joka saattoi paikoin muuttaa luonnoksia paljonkin, mutta ei välttämättä hirveästi.

markvest

• Jäsen
  • Sarjakuvat kunniaan ja paljon rahaa tekijöille.
« Vastaus #26 : 29.08.2009 klo 12:13:20 »
80-luvulla tuli luettua kaikki suomen hämähäkkimiehet ja muistan hyvin sellaisen taiteilijan kuin milgrom allen. Silloin en erityisemmin arvostanut ks. miehen taidetta. Mutta onpas upeaa tuo miehen 80-luvun jälkeinen taide.
Netistä löytyvät kuvat ovat upeaa nähtävää ja nuo 80-luvun hämiksetkin ovat upeita nyt vanhempana katsoessa.
Miten vanha mies on noin onnistunut uusiutumaan ja kehittymään. Monipuolinen on tuo mies moniin muihin supersankari-töhertäjiin verrattuna.
comicsbyaction.webnode.fi

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #27 : 29.08.2009 klo 16:46:37 »
Milgrom oli parempi tussaaja kuin piirtäjä - hänen viimeistelynsä mm. Ed Hanniganin Hämis-jutuissa oli tolkuttoman hienoa. Nykyään tussaa Starlinin töitä samalla pieteetillä.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 18.03.2011 klo 07:46:58 »
Huomenia,erästä sarjakuva piirtäijien sivustoa selasin ja sieltä löytyy myös osuus että ;uudet kuvat.(Eli tietenkin uusimmat lisätyt kuvat sivustolle.) Asiaan,tuntui kun selailin piirtäijiä kenestä en ollut kuullut noin 50% muistutti tyyliltään Jim Leetä.
En haluaisi leimata/dissata mutta DC comicsin leivissä nämä 'kopiot' ovat ainakin kansia piirtäneet.Tietenkään 100% varma en ole tuosta DC.een tekijöistä koska en tosissaan ollut ennen kuullut kyseisistä henkilöistä.Mielestäni JIM LEE on LEE,eikä häntä kunnioittaen pitäisi kopioida.Huom:tämä viesti on henk.koht mielipiteeni.Saataa olla että 'leimaan' tietämättömyyttäni uusia tulokkaita.
Kello- viiden- tee.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #29 : 18.03.2011 klo 10:48:19 »
Mielestäni JIM LEE on LEE,eikä häntä kunnioittaen pitäisi kopioida.Huom:tämä viesti on henk.koht mielipiteeni.Saataa olla että 'leimaan' tietämättömyyttäni uusia tulokkaita.
1990-luvun alussa ja edellisen lopussa nousi piirtäjien sukupolvi, joka käytti samantapaisia kikkoja ja tyylejä. Jim Lee oli ja on näistä yksi, eikä tyyliltään ole mitenkään erikoinen moneen muuhun verrattuna. On siis vaikea sanoa, että kuka kopioi ketä.