Itse asiassa tuntipalkasta ei tingitä. Ainoastaan siitä kuinka paljon sä käytät aikaa duunin tekemiseen. Mikäli saat 130 euroa palkkioksi, sun ei kannata käyttää enempää kuin kaksi tuntia työn tekemiseen olettaen siis että noudatat Grafian suositushintoja.
Hyvä, että edes sarjakuva-alan freelancereilla menee ehkä kohtuullisen hyvin, vaikka uudet sopimusehdot nyt rassaavatkin. Tuon Kaltsun asenne noin ylipäätään vain tuppaa näissä keskusteluissa rassaamaan, ihan kuin herra halveksisi kaikkien muiden töitä, koska he eivät saa yhtä paljon ja helposti palkkaa kuin hän. Ehkä ennemmin pitäisi vain olla iloinen omasta hyvästä osastaan.
Itse voin näin kriitikko-freelancerina todeta 20 vuoden kokemuksella, että kirja-arvosteluilla eläminen on muuttunut koko ajan vaikeammaksi. Palkkiot ovat jatkuvasti pienentyneet ja tilatut tekstit vähentyneet.
Nykyisin Suomessa maksetaan median koosta riippuen noin 20-200 euroa per arvostelu, jonka tekemiseen kuluu kaikkineen keskimäärin kaksi täyttä työpäivää - isompaa palkkiota voi toki huudella, mutta ei sitä kukaan kenellekään tässä maassa maksa. Tietysti voi tehdä myös paskempaa tekstiä vasurilla, mutta siinä menee maine ja itsekunnioitus äkkiä alta.
Eikä noilla palkkioilla elä mitenkään, jollei samaa tekstiään voi kierrättää myöhemmin artikkelien tai tietokirjojen osana. Mikä mahdollisuutta siis ollaan nyt poistamassa.
Ja näitä tuntipalkkoja laskeskellessa kannattaa myös ottaa huomioon, että freekuilta menee palkkioista heti sellaiset 50% veroihin ja eläkemaksuihin. Myös työhuone, laitteet ja sairaskulut on pulitettava omasta pussista.
Vapaita työaikojakin on turha kadehtia. Itse olen ainakin joutunut jo vuosikaudet vääntämään duunia 14 tuntia päivässä, 7 päivää viikossa, saadakseni edes vuokran maksettua ja pysyttyä vedessä & leivässä.
Ja kiitos jo etukäteen Katlsulle, joka varmasti nyt toteaa, että mitäs idiootti, olet itsesi tuollaiseen työhöön hommannut, kulttuuriarvoilla nyt mitään väliä.