Herranen aika! Kulusi ovat kynä ja paperia! Sinä syöt, asut, sairastat, maksat eläkkeesi, lomailet ja virkistyt.
Et tee koko ajan töitä ja sekin aika on elettävä. Kohtuullinen korvaus ottaa huomioon institutionaalisen koulutuksen (joka ei tietenkään ole tarkoitettu sarjakuvantekemiseen mutta on tarpeellinen jotta osaisit mitä osaat), itseopiskelun ja henkilökohtaisen etevyyden.
Hetkinen, ymmärränkö oikein? Tarkoitat siis että palkkion pitäisi koostua
a) työmäärästä (ilmeisesti työaika+valmistuvan työn määrä),
b) työn kuluista (käsitän sen sisältävän työhön tarvittavat välineet ja materiaalin sekä mahdollisesti työtilan ja sen kulut*),
c) elämisen kuluista (ruoka, juoma, asuminen, vaatteet jne.) ja
d) varsinaisesta palkkiosta?
Jos todellakin on näin, niin se hämmentää minua suuresti, koska eihän kukaan työssäkäyvä saa palkkaan lisää elämisen kulujen peittämiseen ja sitten palkkaa, joka on puhtaasti "ylimääräistä" rahaa. Tarkoitan, että vaihtoehto d) kattaa tietenkin koko palkkion (vaihtoehdot a), b) ja c) ), c) taas on se
varsinainen syy miksi työtä ylipäätään tehdään eli se osa, joka menee suoraan työstä aiheutuvien kustannusten ulkopuolelle ja jolla maksetaan ruoka ja vuokra ja muut elämisen kustannukset. Ja juuri tämänhän minä viestissäni kuvasin: listasin työstä aiheutuvat todelliset kulut ja ynnäsin siihen sopivaan tuntipalkkaan perustuvan palkkion. Tämän lisäksi lisäsin siihen myös verot ja muut sosiaali- ja eläkemaksut. Mitä kohtaa et siinä ymmärtänyt ja mikä oli väärin?
Perustulojesi pitäisi vastata - esimerkiksi - toimittajan kuukausipalkkausta. Lisää tekemällä tienaisit enemmän. En tiedä kuinka etevä olet...
Koska sanot toimittajan kuukausipalkan vain esimerkiksi, niin otan sen vapauden itselleni, että saan määritellä palkkioni kuvittajana vastaamaan nykyistä koulutustani vastaavasta työstä saatua palkkaa (painoviestintää joten samoilla linjoilla pitäisi olla). Tuolla satasen/sivu esimerkillä itse asiassa tienaisin yli 30% enemmän tekemällä kuvituksia ja sarjakuvia kuin tekemällä koulutustani vastaavaa työtä. Miksi siis tekisin väärin pyytäessäni "vain" satasen sivulta? Etenkin, kun se vähentäisi työaikaani**.
* Plus tietenkin verot ja muut sellaiset maksut.
** Tässä välissä muistutan taas siitä, mistä aloin jankkaukseni, eli mitä jos yksinkertaisesti pystyy tekemään halvemmalla ja nopeammin sivuja. Edelleenkään minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kuvituksista ja sarjakuvista saatavat palkkiot olisivat kunnollisia. Lisäksi ottaisin erittäin mielelläni vastaan jonkinlaisen toimivan hinnaston sarjakuvantekijöille, jos joku pystyisi sellaisen tekemään. Ja pitäisin siitä kiinni.