Lukuohjelmaani on viimeisen viikon aikana kuulunut Niilo Pielinen (useita), Piko ja Fantasio (useita), Tim ja Tom (#1) sekä Johannes ja Pirkale (#2).
Päällimmäisenä mielessä on ollut näissä se, että miksi tämän kaltaisissa seikkailusarjoissa päähenkilöt ovat niin usein piilohomoja. Tim ja Tom ovat tästä oikein hyvä esimerkki, kun ilmeisesti asuvat yhdessä ja toinen (en muista kumpi on kumpi) vielä kokkaa molemmille herkkuruokia. No, platonistahan se tyystin on.
Tim ja Tom oli muutenkin tämän kasan heikoimpia esityksiä. Ei huono, vaikkakin hyvin keskinkertainen seikkailu. Kun en entuudestaan tiennyt mitään T&T:n päävastustajasta, Shockista, oli tämän esilletulo todellinen yllätys. Miksi sillä on tuo haarniskan kypärä? Eikö se haittaa naamioitumista? Ja vielä kun äijä menee parhaat päällä joka paikkaan.
Johannes ja Pirkale oli hyvä, vaikka jäin kaipaamaan ykkösalbumissa nähtyjä smurffeja. Albumin parhaiksi hahmoiksi nousivat yllättäen kiertelevät viihdetaiteilijat.
Pikossa ja Fantasiossa olen päässyt jo lukemaan muidenkin kuin Franguinin töitä ja kyllä täytyy todeta, että ison F:n seikkailut ovat huimasti parempia kuin jälkeen tulevien, vaikka kuvitus ei vielä olekaan sitä (mielestäni) parasta Franguinia, mitä nähdään mm. Niilo Pielisen myöhemmissä jaksoissa. Marsupilami on mielestäni useimmiten vähän turha sivuhahmo (Spip on paljon söpömpi eläimellinen sidekick), mutta esim. Jättiläinen jäätiköltä -albumissa marsu oli yllättävän hyvä, vaikka sen viaton ilkiömäisyys ärsyttikin suunnattomasti. Itse olisin näyttänyt haulikon piippua jo siinä vaiheessa, kun se vei sen dinosauruksen munan.
Pielinen taas jaksaa hauskuttaa, vaikka vitsit on luettu moneen kertaan ja niistä useimmat vielä kierrätettynä monissa Niilo -jaksoissa. Usein naurattavinta ei ole se vitsin ydin (tai se, minkä oletan olevan vitsin ydin), vaan pienet yksityiskohdat, joita sarjassa vilisee. Niilon tempauksia lukiessa alkaa itsekin haluta töihin jonkin lehden toimitukseen. Niilo on mun idoli!
Tällä viikolla olen piirtänyt vain yhden sivun sarjakuvaa. Harrastin myös kokkailua ja väsäsin peruna/soijalaatikon. Koulussa olen kovasti asemoinut sivuja ja koittanut välttää tylsistymistä.