Kirjoittaja Aihe: Tex Willer  (Luettu 1020389 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer
« Vastaus #3390 : 04.01.2014 klo 22:54:22 »
Faraci:
Vankilapako 11-12/2007
Intiaanisheriffi 9-10/2009
Mies Baltimoresta 9-10/2010
Karibian verikoirat Maxi Tex 21 (2011)
Saattokeikka 8-9/2012
Vainottuna 1-2/2013
Huijaritohtori 7/2013
Oikeuden mies Maxi Tex 25 (2013)
Takaa-ajo 10-11/2013

Mastantuono:
Sotaprofeetta Manitary Suuralbumi 18 (2007)
Missouri 14-15/2009
Vegasin lainvalvojat 4-5/2011
Takaa-ajo 10-11/2013

Faraci ei ole mielestäni onnistunut Texissä läheskään yhtä hyvin Disney-tarinoissa. Häneen ei olla myöskään kustantamossa tyytyväisiä. Mastantuono on kyllä hyvä, mutta tietty huumorittomuus kuvituksessa vaivaa, mikä on yllättävää Disneyn parissa maineensa luoneelle piirtäjälle.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #3391 : 04.01.2014 klo 23:03:22 »
Ovatkos kaikki huomanneet Koipeliini-äänestyksen? Viime vuoden parasta käännössarjakuvaa ollaan valitsemassa. Texiäkin saisi äänestää muutaman vuoden tauon jälkeen:

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,15974.30.html

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #3392 : 04.01.2014 klo 23:12:42 »
Faraci:
Mastantuono:

Kiitokset Janne. Mitä suosittelisit aloittelevalle Texistillle "pakollisena oopimääränä"? Kirjastoja päätin alkaa ostelemaan, niiden ulkopuolelta? Saako sulta kirjaa signeerauksella...? ;-)
« Viimeksi muokattu: 04.01.2014 klo 23:31:56 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #3393 : 04.01.2014 klo 23:25:16 »
Ovatkos kaikki huomanneet Koipeliini-äänestyksen? Viime vuoden parasta käännössarjakuvaa ollaan valitsemassa. Texiäkin saisi äänestää muutaman vuoden tauon jälkeen:

Vai onko peräti ensi kerta? Saatan muistaa väärinkin, muttei Tex ole tainnut aikaisemmin olla ollut ollakseen mukana Koipeliini-kisassa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3394 : 04.01.2014 klo 23:44:08 »
Patagonian rangerit oli joskus Koipeliinissa mukana, muistaakseni.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #3395 : 04.01.2014 klo 23:46:07 »
Patagonian rangerit oli joskus Koipeliinissa mukana, muistaakseni.

Eips! Tätä valiteltiinkin silloin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3396 : 04.01.2014 klo 23:49:08 »
Muisti pätkii.
Luin kuitenkin tuolloin tuon Patagonian. Kelpo albumi, mutta ei Koipeliinin A-ryhmää.
Käsikirjoituksessa ainakin yksi kiusallinen klisee. Tex vapautuu putkasta aika booooooring-keinolla.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2014 klo 23:50:39 kirjoittanut Tertsi »

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #3397 : 05.01.2014 klo 00:18:51 »
Ennen kuin Janne lataa oman mielipiteensä, heitän päänelikon taustoista kertovat tarinat kehiin Miqsille.

Tex Willeriin liittyvät olennaiset tarinat ovat tietysti Paholaisen hyppy (kirjasto 4-5), Texin menneisyys (kirjasto 13), Fort Defiance -76 ja Paluu Culver Cityyn (13-14/2003).

Kit Carsonia valottaa parhaiten tarina Carsonin menneisyys (2-4/1995), Kit Willeriä Mies ilman menneisyyttä (15/1996-1/1997) ja Tigeriä Navajon ylpeys (11-14/1993).

Nämä tarinat toimivat historiallisena viitekehyksenä eli minusta pakollisena "oppimääränä". Tämän jälkeen voi lähteä kahlaamaan huipputarinoita monella eri teemalla, lukea järjestyksessä tai summamutikassa ;)

1) vakiosivuhenkilöt (esim. Pat MacRyan, El Morisco, Devlin, Montales, Jim Brandon, Gros-Jean, Phil Davis, Ely Parker ja Cochise)
2) pahikset (esim. Mefisto, Yama, El Carnicero, Proteus, Musta Tiikeri, Jack Thunder ja El Muerto)
3) yliluonnollisuudet ja scifi (paljon vaihtoehtoja, avaruus, dinosaurukset, erikoiset kansallisuudet, magia)
4) intiaani- ja armeijatarinat (esim. Ticcin piirtämät)
5) kaupunkiseikkailut (esim. San Franciscossa)
6) karja- tai maakiistaseikkailut
7) roistokoplat
8) matkailutarinat (Kanada, Panama, Meksiko, Argentiina jne.)
9) uskontotarinat (mormonit, luostarit ja auringonpalvojat)
10) piirtäjät (Ticci, Villa, Civitelli, Fusco, Font, Ortiz jne.)
11) kirjoittajat (Bonelli, Nolitta, Nizzi jne.)
12) huipputarinat (http://www.huvipuisto.net/tex/gallup.htm tai kysy täältä kvaakista)
kehittyvä willeristi

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #3398 : 05.01.2014 klo 00:32:01 »
1) vakiosivuhenkilöt (esim. Pat MacRyan, El Morisco, Devlin, Montales, Jim Brandon, Gros-Jean, Phil Davis, Ely Parker ja Cochise)
2) pahikset (esim. Mefisto, Yama, El Carnicero, Proteus, Musta Tiikeri, Jack Thunder ja El Muerto)
3) yliluonnollisuudet ja scifi (paljon vaihtoehtoja, avaruus, dinosaurukset, erikoiset kansallisuudet, magia)
4) intiaani- ja armeijatarinat (esim. Ticcin piirtämät)
5) kaupunkiseikkailut (esim. San Franciscossa)
6) karja- tai maakiistaseikkailut
7) roistokoplat
8) matkailutarinat (Kanada, Panama, Meksiko, Argentiina jne.)
9) uskontotarinat (mormonit, luostarit ja auringonpalvojat)
10) piirtäjät (Ticci, Villa, Civitelli, Fusco, Font, Ortiz jne.)
11) kirjoittajat (Bonelli, Nolitta, Nizzi jne.)
12) huipputarinat (http://www.huvipuisto.net/tex/gallup.htm tai kysy täältä kvaakista)

Kiitokset Mosabacka hyvästä listasta. Toivoisin täsmävinkkejä tarinoista/julkaisuista noissa kategorioissa, erityisesti kolmesta viimeisestä. Tuo linkki huipputarinoihin ei ole hetkeen päivittynyt ja sen jälkeenkin on varmasti huipputarinoita tullut. Onko esim. Kaikki suuralbumeissa, kovakantisissa tai Maxi-Texeissä olevat tarinat aina huippuja/hyviä?

Laitoin nuo Jannen luettelemat Faracin ja Mastantuonon tarinat hankintalistalle koska tykkäsin miesten yhteistarinasta ja olen heidän Ankka/Hiiri-tarinoista aina digannut. Onko muuten muita italotaiteilijoita kuin em. herrat, jotka ovat työstäneet sekä Ankkaa että Texiä...?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2014 klo 00:42:10 kirjoittanut Miqz »

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #3399 : 05.01.2014 klo 02:32:26 »
Raffaele Della Monica ja Ivo Milazzo ovat vähemmän tunnettuja Disney-taiteilijoita, jotka ovat Texiäkin piirtäneet. Katsoppas Miqz ketjua, jossa äänestetään parata Tex-tarinaa. Sieltä takuulla saat vinkkejä. Itse suosittelisin aloittelijoille Maxi Texejä. Niissä on yleensä yksi, pitkä tarina ja yleensä ne ovat olleet erinomaisia. Tieysti poikkeuksiakin on.

Kirjaa ei saa meikäläiseltä signeerauksella ellei toimita sellaista minulle signeerattavaksi tai tee treffejä johonkin, jossa voin signeerata  :-\. SS Libriconissa ja ehkä myös Makedoniassa voi olla valmiiksi signeerattuja kappaleita myynnissä.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #3400 : 05.01.2014 klo 10:04:51 »
Kirjaa ei saa meikäläiseltä signeerauksella ellei toimita sellaista minulle signeerattavaksi tai tee treffejä johonkin, jossa voin signeerata  :-\. SS Libriconissa ja ehkä myös Makedoniassa voi olla valmiiksi signeerattuja kappaleita myynnissä.

Kiitokset. Pari maxia menikin ostoslistalle ja tuo uusin onkin jo odottamassa lukemista. Ehkä me voidaan sitten vaikka ensi vuoden sarjisfestareille treffit tehdä, ei mulla vielä ole sitä kirjaakaan. Miten luonnehdit kirjojen eroja? Niissä on melkein se 10v välissä, keskittyykö se eka puheenparteen Texeissä ja toinen on yleistietoteos, vai?

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #3401 : 07.01.2014 klo 14:34:57 »

Hei, hei, hei, Texi voiton vei! Uudisraivaajat valittiin vuoden parhaaksi käännösarjakuvaksi! Kannaakohan tänä(kään) vuonna järjestää äänestystä vuoden parhaasta Tex-tarinasta... Notta eiköhän voittaja siinä kategoriassa ala olla selvä.

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #3402 : 07.01.2014 klo 20:11:21 »
Hei, hei, hei, Texi voiton vei! Uudisraivaajat valittiin vuoden parhaaksi käännösarjakuvaksi! Kannaakohan tänä(kään) vuonna järjestää äänestystä vuoden parhaasta Tex-tarinasta... Notta eiköhän voittaja siinä kategoriassa ala olla selvä.

Mutta olikohan tuo edes viime vuoden paras Tex-tarina...

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #3403 : 07.01.2014 klo 23:19:38 »
Hyvä että Tex voitti, itse arvoin Texin ja Mikin välillä ja jälkimmäisen valitsin koska sitä olin odottanut vuosikausia.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #3404 : 08.01.2014 klo 11:56:02 »

Egmontin blogissa kiitellään palkinnosta!