Kirjoittaja Aihe: Tex Willer  (Luettu 1021263 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

VilleM

• Jäsen
Vs: Tex Willer
« Vastaus #2190 : 25.11.2009 klo 10:13:38 »
Tex Willer: Muistojen polulla on arvioitu. Etusivulle arvio tulee vasta myöhemmin tällä viikolla, mutta lännenmiehet saavat varaslähdön.

Ei ollut kovin syväluotaava arvostelu tällä kertaa. Vain kaksi lausetta, jotka voi tulkita jollakin tavalla analysoiviksi. Mielipide tuli kyllä selväksi, perustelut eivät niinkään. Väreistäkin olisin kaivannut vähän enemmän kommentointia, koska värillisyys on Texissä silti harvinainen tapaus, vaikka kirjasto juuri alkoikin. Tuhannesta julkaisusta vain 5 on tähän asti ollut väreissä.

Kertokaapa, ovatko tilatut Texit tulleet perille nätimpinä ja ilman piukeiden muovinauhojen painaumia tms. kulumia tai vaurioita?

Enpä ole eroa havainnut, mutta se johtuu varmaan siitä, että lehdet ovat ennenkin tulleet ehjinä perille, onneksi.

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #2191 : 25.11.2009 klo 10:56:30 »
Minulle Texit saapuvat pääosin hyvässä kunnossa. Tosin en välttämättä huomaa kaikkia painumia, sillä en ole aivan fanaattinen lehden priimakunnon päälle. Joka tapauksessa tilatut lehteni ovat parempia kuin vanhat vuosikerrat, joita olen ostanut suurelta osin divareista.

Kirjastoa lukiessa on tullut mieleen, että käyköhän kuten Mustanaamion kanssa aikoinaan, että värilliseen kun tottuu, niin mustavalkoinen tuntuu vanhemmalta. Kaiken kaikkiaan Kirjasto on hieno paketti, hintaa kun saisi pudotettua alaspäin  ;D Mietiskelin myös sitä, että vaikka on totta, että Galepin taide ei ole yhtä huoliteltua kuin parhaimmat nykyajan tex-piirtäjien, niin miten se asettuu muuhun 50-luvun sarjakuvapiirtämiseen? Toisin sanoen piirsivätkö muut sen ajan piirtäjät sen kummemmin? Vaatimukset ja taitotaso on varmasti nykyään kovempi kuin ennen.

Hyvä pointti oli minusta myös se, että nyt kyseessä on ensimmäiset Tex-tarinat. Tinteissä, Asterixeissa, Piko ja Fantasioissa, Lucky Lukeissa ja Blueberryissä esimerkiksi ensimmäisten albumien taso verrattuna myöhempiiin on törkeän iso. Tex muuttuu Galepin käsittelyssä aika runsaasti. Verratkaapa vaikka Kirjaston kuvia Mefiston poika -tarinan piirroksiin. Mieletön ero.

Muistojen polulla -debattiin lisään sen verran, että minusta tarina oli perussettiä ja ei siis varmasti nouse legendaaristen joukkoon. Aiheeltaan se oli kuitenkin merkittävä, sillä Lilythistä kertovat jutut ovat olleet todella kortilla. Luulen, että koko episodi, jossa Lilyth pelasti Texin paalulta miehekseen, oli alunperin hetken mielijohde. Toki tämä on myöhemmin ajateltuna mahdollistanut Texin Navajo-päällikkyyden ja Kitin isäksi, mutta muutoin Lilyth on jäänyt pieneen rooliin. Tästä näkökulmasta katsoen idea tehdä tarina ajalta, jolloin Lilyth oli vielä elossa, on ollut loistava. Harmi vain, että juoni ei ollut viimeisen päälle tehty. Luulen, että aiheeseen palataan joskus vielä tulevaisuudessa. Niin ja olisihan tarina voinut päättyä siihen, että Tex ja Lilyth menevät intiaaniasumuksen ovesta sisään, jolloin lukija olisi voinut päätellä mitä päättelee :)

kehittyvä willeristi

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #2192 : 25.11.2009 klo 11:34:54 »
Tex Willer: Muistojen polulla on arvioitu. Etusivulle arvio tulee vasta myöhemmin tällä viikolla, mutta lännenmiehet saavat varaslähdön.

Järin ihastunut en opukseen ollut, kyllä nuorikon pelastaminen apassien käsistä tulisi palkita pusun sijasta kunnon ****lla.

HAHA, kukapa meistä sitä jälkikasvulleen ja kavereilleen kaikkia intiimejä yksityiskohtia kertoisi. Tiedä sitten mitä kuvien välissä mahtoikaan tapahtua...
Kyllä tämä mielenkiintoisine artikkeleineen on kuitenkin mainio opus vaikka tarina ei ihan huippu olekaan.

Wladislaw

• Jäsen
« Vastaus #2193 : 25.11.2009 klo 13:44:43 »
60-luvun liuskoista on vielä normi-Texissä uudelleen julkaisematta 'klassikkotarinoina' 1962 / 20 -  1963/25 sekä 1965 / 7 - 21.
Tarinat:
-Cedar Minesin seikkailu 1962/20 - 23
-Loistavien vuorten salaisuus 1962/23 - 25
-Yampa Flat 1962/26 - 1963/7
-Aavekaupunki 1963/8 - 25

-Piutes 1965/7-12
-Veriset jäljet 1965/13-21

Osaako Asko kertoa, onko nämä loputkin tarkoitus julkaista peruslehdessä klassikkouusintoina? Aikataululla ei niin väliä, numero tai kaksi vuodessa riittäisi minulle oikein hyvin. Kunhan joskus saa sarjan täyteen, en ole liuskoja nimittäin ryhtynyt keräämään vaikka muuta Texiä onkin niin että riittää.

Niin ja Texien kunnossa en ole havainnut eroa, kun tähän mennessä ainoat havaitsemani puutteet ovat olleet painojäljessä. Pakkausnauhojen jälkiä en ole koskaan huomannut. Pikkuiset nirhamat eivät tosin mua haittaakaan, luettavaksihan näitä ostetaan eikä sijoituskohteeksi. :)

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2194 : 25.11.2009 klo 18:11:54 »
Ei ole nro 10/09 jälkeen ollut narun jälkiä reunoissa. Hyvä, kun kehitys kehittyy.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2195 : 25.11.2009 klo 19:37:08 »
Saisivatkohan Tex-historioitsijat laskettua, tapahtuiko nuorikon pelastustoimi noin 9 kuukautta ennen "Pikku Haukan" syntymää?

Mitähän te elren kanssa oikein ajattelette, minä kun tarkoitin että uroteko pitäisi palkita kunnon oluella...

Ei ollut kovin syväluotaava arvostelu tällä kertaa. Vain kaksi lausetta, jotka voi tulkita jollakin tavalla analysoiviksi.

Arvostelu vain pönöttää etusivulla, mutta foorumin puolella toteutuu vuorovaikutus tekstin kirjoittajan ja lukijoiden välillä. Toivoisin, että arvostelija vaadittaisiin useammin tilille sanoistaan!

Tämä taitaa olla kolmas arvostelemani Tex Willer -julkaisu, mutta tällä kertaa kovin kaksista analyysiä tästä opuksesta ei oikein perustellusti voinut tuottaa, teos kun on melko ympäripyöreä, minkä hieman eri sanoin muotoilin arvosteluun.

Civitellin kuvitus on hyvää ja perusvarmaa. Värejä se ei kaipaa, mutta ei toisaalta myöskään kärsi niistä. Tämä johtuu Civitellin selkeästä jäljestä, persoonallisempia kiekuroita tuottavien tekijöiden tapauksessa asia voisi olla toisin. Väritys itsessään ajaa asiansa loistamatta sen kummemmin, joten siitä minulla ei ole todellakaan sanottavaa.

Väritys ei mielestäni enää ole sen erityisempi asia kuin kovat kannet, onhan näitä jo ehditty nähdä. Tex Willer -kirjaston kohdalla asiaa voisi parilla sanalla käsitellä, kyseessä kun on julkaisusarja, johon värit keskeisesti kuuluvat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että satavarmasti arvioisin kyseistä sarjaa.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #2196 : 25.11.2009 klo 19:47:45 »
Mitähän te elren kanssa oikein ajattelette, minä kun tarkoitin että uroteko pitäisi palkita kunnon oluella...

...no olvillahan minä vaan tuumasin...mitäs sitten muka piti?

Nikopol

• Jäsen
« Vastaus #2197 : 25.11.2009 klo 22:42:07 »
Tex Willer Kirjasto I on nyt luettu ja paremmaltahan nämä alkupään jutut ainakin väreissä näyttivät. Ikävän hyvin olivat vain tarinat muistissa, kun olin ne juuri mustavalkoisina lukenut, mutta sanotaanhan että kertaus on opintojen äiti. Tulen kyllä jatkossakin opusta ostamaan ja toivoisin, että jo seuraavasta numerosta tämä saataisiin myös lehtipistejakeluun, ei tuo hinta ainakaan minua hirvitä.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #2198 : 26.11.2009 klo 14:20:26 »
TW Kirjasto tuli eilen ja pakko todeta taas MAKEAA MAHAN TÄYDELTÄ!

Super hienoa jälkeä ja mukavan  kokokin, sopii hyvin handuun, itse tarina on tosi hieno, eli ei moitteita ja värit toimivat tosi hyvin! Danke Schön!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2199 : 26.11.2009 klo 15:08:50 »
Hehheh... nuo likaiset "vanhat" herrat.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #2200 : 26.11.2009 klo 15:20:32 »
Hehheh... nuo likaiset "vanhat" herrat.

Hähhäh... nuo siveät "nuoret" herrat.
Kyllähän oluen voi kirjoittaa julki ilman tekstitähtösiäkin.
Niin kuin Tex Willerissäkin tapahtuu.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2201 : 26.11.2009 klo 15:33:41 »
Ja jotta osuisi vielä enemmän oikeaan, niin ehkä voisi laittaa myös tuon siveät lainausmerkkeihin...
"Ihminen on ihmiselle kettu."

*Mika*

• Jäsen
« Vastaus #2202 : 27.11.2009 klo 13:07:02 »
TW Kirjasto tuli eilen ja pakko todeta taas MAKEAA MAHAN TÄYDELTÄ!...

Veit jalat suusta  ;) Värit tomivat ainakin näissä vanhoissa tarinoissa hyvin ja opus muutenkin komea!

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #2203 : 27.11.2009 klo 14:21:49 »
Osaako Asko kertoa, onko nämä loputkin tarkoitus julkaista peruslehdessä klassikkouusintoina? Aikataululla ei niin väliä, numero tai kaksi vuodessa riittäisi minulle oikein hyvin.

Huomasin, etten pysty ilmoittamaan tarkempia aikataulukaavailuja, mutta yksinkertaisin vastaus on, että:

On tarkoitus julkaista kaikki aiemmin suomentamatta jääneet -- todennäköisesti normisarjassa, mutta Maxikin on aina mahdollinen näiden vaihtelevan mittaisten stoorien kanssa.

Juuri nyt alustellaan ensi vuotta. Klassikkosarjat eivät tällä kertaa täytä vuodenvaihteen numeroita (koska kuluneena vuonna täytesarjoja on jo käytetty yli tavallisen kiintiön). Vuoden 1 ja 2 -numerot ovat jo painossa ja ainakin kolmonen on niiden tavoin uutta kamaa. Numeroihin 5-6/2010 mennessä alamme purka satsia Cedar Mines -seikkailusta ja sitä seuraavista lyhyistä jutuista lähtien.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Wladislaw

• Jäsen
« Vastaus #2204 : 27.11.2009 klo 16:00:54 »
Hienoa! En kaipaakaan tarkempia aikatauluja, kunhan joskus tulevat. Texissä tai Maxissa, sama minulle - kaikki ostetaan mitä kauppaan tulee, paitsi peruslehti joka on kestotilauksessa.

Kirjasto nro 1 tuli luettua eilen junassa, ja komeasti oli värit toteutettu. Sivukoko ja formaatti muutenkin olivat omaan makuuni sopivia. Jututkin olin ehtinyt unohtaa juuri sopivasti.  ;) Pikku miinus kirjoitusvirheistä: normaalisti niitä ei huomaa juuri koskaan, ehkä siksi tökkäsi silmään että niitä oli peräti muutama osunut samaan julkaisuun. Mutta ehdottoman komea avaus ja jatkossakin tulee ostettua. On mukavaa lukea useampi peräkkäinen tarina samoissa kansissa.