Linkistä paljastuu pieni haastattelu joillekin tutusta miehestä. Mutta ennen kaikkea haluaisin samanlaisen julisteen, mitä herralla on seinällään. Ei olisi pahitteeksi, että ymmärtäisi portugalia tai mitä kieltä tuo nyt onkaan. Blogistilla on törkeän hyvät sivut, joista on paljon iloa suomalaisellekin, varsinkin kuvaosioista.
http://texwiller.blog.com/4786111/
Siinä käännöksen tapainen:
K: Ihan alkajaisiksi, kerro vähän itsestäsi. Milloin ja missä synnyit? Mitä teet työksesi?
V: Synnyin 1972 pienessä kaupungissa nimeltä Kurikka. Minulla on vaimo ja kaksi pientä tytärtä. Työskentelen museoamanuenssina Suomen Valimomuseossa.
K: Koska rakkautesi sarjakuvaan, ja erityisesti Texiin, alkoi?
V: Isälläni oli joitakin Texejä kuten myös joitakin Aku Ankkoja. ’Luin’ niitä ennen kuin oikeastaan osasin edes lukea. Aika pian halusin omia sarjakuvia ja olenkin ollut sarjiskerääjä jo pienestä pitäen.
K: Miksi juuri Tex eikä jokin toinen sarjakuvahahmo?
V: Tex edustaa arvoja, joita minäkin arvostan: kunniantuntoa, lojaalisuutta jne. Texiin voi luottaa. On oikein mukavaa ’upota’ Texin maailmaan. Lisäksi pidän Villistä lännestä erityisen paljon. Luen mielelläni myös muita lännen sarjakuvia. Mutta Tex pysyy numero ykkösenä.
K: Mitä Tex edustaa sinulle?
V: Se on miehinen maailma, paikka, johon voi sukeltaa, kun on muuten tylsää

K: Kuinka monta Tex sarjakuvaa sinulla on kokoelmissasi? Mikä niistä on kaikkein tärkein?
V: Noin 960 sarjakuvaa suomen kiellä (eli kaikki, jotka on julkaistu Suomessa) ja noin 300 ulkomaan Texiä. (kreikkalainen Tex on edelleen etsinnän alla) Ja ne ovat kaikki tärkeitä!!!
K: Keräätkö pelkästään Texejä vai myös muita sarjakuvia?
V: Kuten sanoin, olen keräilijä: westerneistä minulla on kaikki Blueberryt, Ken Parkerit, Comanchet, Lucky Luket ja Cocco Billit, jotka on julkaistu Suomessa. Minulla on myös mm. kaikki Suomessa julkaistut Asterixit, Tintit, Corto Malteset, Bob Moranet, Brino Brazilit, XIII:t ja Sin Cityt. Kuten myös valtava määrä Disney-sarjakuvia.
K: Mikä on suosikkitarinasi? Entä kenestä piirtäjästä pidät eniten?
V: Se on “Traaginen risti” vuodelta 1976. Mutta suosikkikuvittajani on Guglielmo Letteri (siitäkin huolimatta, että hänen viimeiset 10-15 vuottaan olivat kamalia…)
K: Mistä pidät eniten Texissä. Mistä vähiten?
V: Pidän Texin henkilöhahmosta. Ja vihaan sitä, kun tarina on huonosti kirjoitettu (sitä tapahtuu joskus…)
K: Mikä sinusta tekee Texistä sellaisen ikonin, joka hän on?
V: Hän on ikoni, koska on kestänyt niin kauan. Tunnen Texin paremmin kuin monet ystäväni, ja luulen, että se on yleistä monilla muillakin faneilla. Tex on siis osa elämäämme.
K: Lopuksi, millainen on mielestäsi Texin tulevaisuus?
V: Näen tulevaisuuden hyvin kirkkaana. En ymmärrä miksi Tex ei voisi pysyä ratsailla vielä seuraavatkin 60 vuotta ja ehkä enemmänkin