Jannen Nizzi-jutusta sen verran, että Nizzin kommentit Bosellin tavasta rikkoa Texin perussääntöjä ovat tismalleen oikein. Mikäli Boselli ei muuta tyyliään, niin hän tuhoaa koko Texin.
Olen eri mieltä. Ymmärrän toisaalta Nizzin ja muiden Tex-tuottajien vaaliman tradition ja suorastaan fundamentalistisen konservatiisivuuden Texin maailman suhteen, mutta siitä huolimatta olen nauttinut suunnattomasti irtiotoista, olivat ne kenen tahansa kirjoittamia tai kuvittamia. En toki halua yhtä suuria muutoksia kuin esimerkiksi Mustanaamiossa, mutta ajan pysäyttäminen ja mahdollisuuksien rajaaminen ei ole pitkällä tähtäimellä sekään kovin järkevää. Hyvät ideat loppuvat väkisin kesken ja tällöin laatu tulee kärsimään. Tarkoitan tällä sitä, että kukaan ei vanhene ja keskeisten henkilöiden elämässä ei tapahdu mitään järisyttävää.
Minun mielestäni olisi aika siirtää Texiä hieman eteenpäin ajassa. On se esimerkiksi merkillistä, että nelikosta ainoastaan viriili Carson ja nuori Kit katselevat naisten perään. Tiger ja Tex ovat ilmeisesti täysin immuuneja naisille. Vai kuuluuko sekin Italialaiseen kulttuuriin, että leskimies ei katsele uusia? Jos esimerkiksi Kit löytäisi jonkun intiaanitytön, niin olisipahan NIzzillä syynsä jättää Kit ja Tiger reservaattiin eikä tarvitsisi kuljettaa heitä tarinassa mukana. Jossain toisessa ketjussa mietittiin, että jos jokin tärkeistä sivuhenkilöistä kuolisi. Siitä ainakin saisi varmasti kaksi pitkää ja kiinnostavaa tarinaa.
Mutta tämä on siis vain mielipiteeni ja luulen vahvasti, että konservatiivisuus muovaa jatkossakin tarinoita eli ylläolevaa ei varmasti pääse tapahtumaan. Aivan kuten herra P tahtoo. Mutta Boselli ei suinkaan tuhoa Texiä, vaan pitää sen elävänä.
Kiitokset Jannelle mukavasta artikkelista. Välillä tuli sellainen tunne, että olen lukenut tämän aikaisemmin, mutta sehän johtuu siitä, että Janne on kirjoitellut useita asioita jo kertaalleen tänne kvaakin syövereihin, ehkä toisin sanoin.