Kirjoittaja Aihe: Suursarjakuva Mannerheimista  (Luettu 10004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Karjalainen

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 982
  • Friendly Neighborhood Librarian
Vs: Suursarjakuva Mannerheimista
« Vastaus #60 : 22.10.2020 klo 13:39:23 »
Törmäsin asiaan lukiessani Martin Hårdstedtin erinomaista tietokirjaa Suomen sota 1808-1809 (WSOY, 2007), jossa ei kuitenkaan tarkemmin pysähdytty määrittelemään mitä optisella lennättimellä tarkoitetaan. Nyt kun asiaa vähän tutkailin, niin mistään kovin teknisestä vempeleestä ei ole ollut kysymys, vaan ihan viestinvälityksestä taulujen ja lippujen avulla. Systeemi perustui 10 käännettävään tauluun, joiden avulla voitiin muodostaa numerosarjoja, jotka piti purkaa kirjaimiksi, sanoiksi tai viesteiksi koodikirjojen avulla.

"Vuonna 1796 rakennettiin Ruotsin ja Ahvenanmaan välille optinen lennätin, kolmen lennätinaseman, Grisslehamnin–Signilskärin–Eckerön muodostama ketju. Asemat olivat puisia, tornimaisia rakennelmia, joiden huipulla oli poikkipuita. Niihin oli kiinnitetty numeroin varustettuja mustia tauluja, joiden asentoa saattoi muuttaa köysien avulla. Tauluilla voitiin muodostaa sanomia, jotka luettiin kaukoputken avulla ketjun seuraavalta lennätinasemalta." (Einar Risberg:  Suomen lennätinlaitoksen historia 1855–1955). --> https://bit.ly/34hRNiY

Sähkölennättimen aika tuli myöhemmin, ja sitä hyödynnettiin ensimmäistä kertaa sodankäynnissä Krimin sodassa 1850-luvulla.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 4 657
  • The Comics be with us...always!
Vs: Suursarjakuva Mannerheimista
« Vastaus #61 : 22.10.2020 klo 15:33:08 »
Törmäsin asiaan lukiessani Martin Hårdstedtin erinomaista tietokirjaa Suomen sota 1808-1809 (WSOY, 2007), jossa ei kuitenkaan tarkemmin pysähdytty määrittelemään mitä optisella lennättimellä tarkoitetaan. Nyt kun asiaa vähän tutkailin, niin mistään kovin teknisestä vempeleestä ei ole ollut kysymys, vaan ihan viestinvälityksestä taulujen ja lippujen avulla. Systeemi perustui 10 käännettävään tauluun, joiden avulla voitiin muodostaa numerosarjoja, jotka piti purkaa kirjaimiksi, sanoiksi tai viesteiksi koodikirjojen avulla.

"Vuonna 1796 rakennettiin Ruotsin ja Ahvenanmaan välille optinen lennätin, kolmen lennätinaseman, Grisslehamnin–Signilskärin–Eckerön muodostama ketju. Asemat olivat puisia, tornimaisia rakennelmia, joiden huipulla oli poikkipuita. Niihin oli kiinnitetty numeroin varustettuja mustia tauluja, joiden asentoa saattoi muuttaa köysien avulla. Tauluilla voitiin muodostaa sanomia, jotka luettiin kaukoputken avulla ketjun seuraavalta lennätinasemalta." (Einar Risberg:  Suomen lennätinlaitoksen historia 1855–1955). --> https://bit.ly/34hRNiY

Sähkölennättimen aika tuli myöhemmin, ja sitä hyödynnettiin ensimmäistä kertaa sodankäynnissä Krimin sodassa 1850-luvulla.
Grisslehamn–Signilskäri välinen etäisyys on jotain 31 km linnuntietä. En yhtään tiedä kaukoputkista 1800-luvulla, mutta näkikö sillä kuinka hyvin tuommoisia tauluja ja kuinka maan kallistuma piti ottaa huomioon...nehän kyllä oli torneissa nuo taulut, joten kai se sit näkyi.
Piti varmaan olla aika kirkas sää, että pysty erottamaan taulut.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 498
Vs: Suursarjakuva Mannerheimista
« Vastaus #62 : 23.10.2020 klo 20:30:09 »
Vähän ehkä tuo optinenlennätin sitten harhaanjohtava käsite. Vai onko niin että sähköinen lennätin on vain optisen kehittyneempi muoto? Tulee mieleen myös laivojen viestiliput, joka onkin näköjään yllättävän tuore keksintö ainakin nykylaajuudessaan sekä savumerkit, joilla ilmeisesti "lennätettiin" viestejä Mantsurian eteläosassakin jo satoja vuosia ennen Venäjän Japanin sotaa.   :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson