Onkohan kaikki juhla-albumien tarinat aluksi piirretty pieneksi ja sitten suurennettu?
Tuo on se kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto.
Parlovin kuvitus oli nyt oikeassa painokoossaan, kun se aiemmin oli pienennetty.
Uskoisin piirrostaiteen olevan vähintään suuralbumien A4-kokoa (myös normaalisarjan Texeissä). Ainoa todistuskappale on Magnusin Kauhun Laakson luksuspainos, jonka A3-koko lienee piirrosoriginaalienkin koko. Se mies oli kuitenkin sellainen eksaktin piirrosjäljen maanikko, että muilla lienee kaikin puolin erilaiset metodit.
Pienempi kuvakoko tietää terävämmän näköistä viivaa ja tiheämpiä yksityiskohtia, mistä syystä se joskus näyttää teknisesti paremmalta. (vrt. pieni televisio on teräväpiirtoisempi kuin suuri televisio). Mutta silti suuralbumin koko antaa paremmat mahdollisuudet sivukoon sommiteluun ja vapauttaa visuaalista kerrontaa.
Ja erottelee persoonalliset Tex-taiteilijat urakkamiehistä ja näköiskuvittajista.
Minusta on hienoa, että myös Parlov, Milazzo ja kaikkein pahimmin vieroksuttu Buzzelli ovat saaneet tehdä yhden albumin mieheen. Tarinatkin ovat olleet hyviä. Mutta tämän enempää en itsekään toivoisi heidän Texiin kajoavan.