Oletteko huomioineet mitä sarjoja paikkakuntanne ilmaisjakelulehdissä ilmestyy?
Varkaudessa Hyvät Uutiset tuo viikoitain kotiini, halusin tai en, Kähkösen ja Ilmarinnan "Paikallisuutisia" sarjan, joka on värillinen sunnuntaisarjan muotoinen kevythuumoripläjäyte.
Ei Ilmarinnan vaan Ilmarannan. Sarjakuvan ensijulkaisuoikeus on Maaseudun Tulevaisuudella. Sarjakuvalla on pr-sivusto
http://www.paikallisuutisia.com.
Aamulehdessä on vain kaksi kotimaista, Viivi ja Wagner ja B.Virtanen. Tamperelaisessa ei mitään. Minusta nyt on tullut loistavia kotimaisia uutuuksia kuten "Loikan vuoksi" joten ei ainakaan pitäisi olla tasosta kiinni, että lehdet eivät julkaise enemmän kotimaista.
Olen ollut yhteydessä yli 300 lehteen Suomessa reilun vuoden aikana. Perusvastaukset ovat "ei ole tilaa", "ei ole rahaa", "lukijat eivät ole kaivanneet sarjakuvaa", "pysymme tiukasti oman paikkakuntamme uutisissa, ei tarvita mitään 'yleistä' ylimääräistä", "sarjakuva on kyllä hyvä, mutta emme usko että yksittäinen piirtäjä/sarjakuvan toimittaja voisi toimittaa luotettavasti ja säännöllisesti sarjakuvia", "ota yhteyttä ensi syksynä".
Sarjakuvan myynti on rankkaa hommaa: Kun on kuullut saman päivän aikana 50 kertaa kauniisti muotoillun ei-vastauksen, alkaa välillä ajatella että kannattaisiko myynti antaa jollekulle muulle ja keskittyä itse vain piirtämiseen.
Olen tullut siihen tulokseen, että ei ole taloudellisesti järkevää tehdä sarjakuvaa vain kotimaan markkinoille, vaan on heti alusta lähtien pidettävä koko maailma potentiaalisena markkinana.