Kirjoittaja Aihe: Saenzin ja kumppaneiden Shatter  (Luettu 2729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Saenzin ja kumppaneiden Shatter
« : 19.06.2006 klo 14:25:27 »
Huomasin tyrmistyksekseni ettei Kvaak tunne Michael Saenzin ja Peter Gilliksen luomaa Shatteria.

Että mitä?
Shatteria, maailman ensimmäistä tietokoneella piirrettyä pitkää sarjakuvaa. Tehty Apple Macintoshilla vuodesta 1984 lähtien.
Tehty VIC-20 ja Mac 2 voimin.
Science fiction on harvoin näyttänyt yhtä uljaalta pikselimassalta.

päähenkilö on Sadr al-din Morales eli Shatter. Kyberpunk-henkistä hassun hubaa menoa, jossa käydään läpi RNAn ihmeitä, politiikkaa, väkivaltaa ja muita mielenkiintoisia kuvioita.
Olemassa 188 sivuinen kokoelma-albumi ja oma sarjansa Firstin kautta. Valitettavasti en omista nrosta 10 eteenpäin.
En siis tiedä miten herra päähenkilö pako Neuvostoliittoon raskaana onnistui...

Oma edit. Älkää minua uskoko lukekaa itse Planet Lar/Ait sivistää   http://www.ait-planetlar.com/shatter.shtml
« Viimeksi muokattu: 19.06.2006 klo 16:15:24 kirjoittanut Curtvile »

Lurker

• Valvoja
Vs: Saenzin ja kumppaneiden Shatter
« Vastaus #1 : 05.02.2018 klo 21:28:36 »
Katsaus siihen (Geek.com), kuinka tietokoneilla alettiin tehdä sarjakuvia, ja artikkelin ensimmäinen esiteltävä on tosiaankin Shatter.

Muistan Shatterin ensinumeroita lukeneeni kompuutteriajan alkuhämärissä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2 : 06.02.2018 klo 06:40:42 »
En ollut Shatterista lainkaan tietoinen.

Tuo heti toisena listattu Rautamies sen sijaan oli ihan kamala, muutoin aika paljon outoja.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 06.02.2018 klo 09:53:50 »
Tehty Apple Macintoshilla vuodesta 1984 lähtien.
Tehty VIC-20 ja Mac 2 voimin.
Science fiction on harvoin näyttänyt yhtä uljaalta pikselimassalta.
Sinä kun ystävällisesti perkaat usein minun sanomisiani täällä, niin tuohon täytyy postata sellainen korjaus, että Shatteria ei tehty Commodore Vic-20:llä.

Linkattu Geek.comin juttu on mielenkiintoinen, mutta kuten yleensä tämän aiheen kanssa, kovin puutteellinen. Sen sijaan mielenkiintoinen oli tämä paljastus.
Lainaus
The Mac Plus’s one-color screen measured a measly 512×342 pixels, so Saenz could only draw 2/3 of a page at a time. He only lasted a few issues, and the next artist drew the old-fashioned way and then scanned the pages to fake the effect.
Eli tietsikalla piirtäminen oli paitsi sairaan kallista, niin hidasta että siitä ei tullut mitään, vaikka Saenz käsittääkseni tienasi tuolla hommalla lopulta ihan hyvin(?).

Olen yrittänyt keskustella aiheesta (digisarjakuvat) Jokke Saharisen kanssa Sarja-infon viime vuoden numeroissa, mutta päättyköön nyt hänen väitteeseensä että käytän lähteenä ainoastaan Wikipediaa. Yhtenä projektina mulla on ollut avata tätä historiaa Suomen osalta artikkelin tai videon muodossa, mutta toistaiseksi en ole saanut valmista. Mulle kun on hieman epäselvää, onko aihe ylipäätään kiinnostava? (Yleensä mua näyttää kiinnostavan niin obskuurit jutut että muut ei jaksa moisista intoilla)
Tämän oman saavutukseni voisin jakaa vielä täälläkin. Vaikka kai sama linkki lienee jo jossain Kvaakissa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2018 klo 09:55:49 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #4 : 06.02.2018 klo 15:11:52 »
Yhtenä projektina mulla on ollut avata tätä historiaa Suomen osalta artikkelin

Artikkeli on tultava vähintään Kvaakiin, kun erehdyit projektisi paljastamaan. Kiinnostaa!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 07.02.2018 klo 18:38:21 »
Joo, siis kirjoittelin joskus tältä osin jatkoa Kupla-Akatemiaan, mutta se ei koskaan ehtinyt täysin valmiiksi ja julkaisukuntoon. Mut joo, ehkä jonain päivänä...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 07.02.2018 klo 20:01:13 »
Sinä kun ystävällisesti perkaat usein minun sanomisiani täällä, niin tuohon täytyy postata sellainen korjaus, että Shatteria ei tehty Commodore Vic-20:llä.

Hyvä vaan jos asiavirheitä paikkaa.
 Enää muista mistä nappasin laitetiedot aikanaan, Shatter-lehdet ja kokooma-albumi kun ovat jossain orgaanisen Dewey järjestelmäni analogisissa uumenissa.

Omalla tavallaan hyvin sympaattista jälkeä, raskasta ja kömpelöä nykyvinkkelistä mutta tuki tämän cyberpunkihtavaa maailmankuvaa mukavasti.
Saenzin myöhemmät, ainakin Iron Man albumi ja Batman Digital Justice, jättivät kylmäksi. Jälki oli jotenkin kliinistä, Shatterissa on rosoisempaa ja sopivan kulunutta.