Vielä tästä lukemisen tärkeydestä ja sivistyksestä ja muusta sellaisesta:
Täytyy nyt kyllä tunnustaa, että itselläni on ollut aika hyvät asemat sarjakuvien kattavaan lukemiseen. Aikanaan Suomessa sarjakuvakauppiaana näki laajasti, mitä liikkuu ja mistä siinä on kyse. Itse tuli hankittua paljon sarjakuvia, työntekijä-alennuksella. Nyt taas oma mies vastaanottaa lehdistökappaleina lähes kaikki Euroopassa ja USAssa julkaistavat hyvät sarjakuvat - ja paljon niitä huonompiakin. On kivaa, kun lähes joka päivä saapuu paketti jostain päin maailmaa. Tältä pohjalta on aika helppoa tutustua ihan kaikkeen, mitä julkaistaan. Ei sen puoleen, paljon on "pakko" ostaa ihan itsekkin. Nytkin tarttui Erlangenista mukaan paljon mangaa, ihan tutustumismielessä (suurin osa oli kyllä aika höttöä) - nekin ovat onneksi verovähennyskelpoista tavaraa

Kaikkea ei kuitenkaan kannata hankkia vaan lainata ja lukea - ja ostaa sitten omaksi, jos olikin loistava tapaus. Plus laittaa itse kiertoon ja lainata niitä kallisarvoisia opuksia kavereille. Itse olen pahasti keräilijäluonne, samoin mieheni - mutta olemme yrittäneet raipoin ja rangaistuksin hallita vimmaa ja leikata kokoelmat olennaiseen ("olennainen" on aika laaja käsite - laskettiin juuri että kotitaloutemme levy- ja kirjahankinnat olivat vuonna 2005 yhteensä reilusti yli 3000euroa...).
Ymmärrän kyllä, että suurimmalle osalle on mahdotonta/vaikeaa ostaa/lainata kaikkea. Raha ja maantieteellinen sijainti rajoittaa - jälkimmäinen onneksi vähemmän kuin aiemmin, nettikaupat ovat auki kaikille.