Kirjoittaja Aihe: Kvaakkilaisten sarjakuvasivistys  (Luettu 41214 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Rmäki

• Vieras
Re: Kvaakkilaisten sarjakuvasivistys
« Vastaus #135 : 14.06.2006 klo 09:54:35 »
Luin eilen Byrnen haastattelua junassa, ja vaikka ukko puhui vähän eri asiasta, sopii yksi sen ajatus minusta aika hyvin tähän ketjuun. Byrne kiroaa, kuinka usein käy niin että lukija lukee sarjakuvan ja toteaa "en pidä tästä", mistä seuraa automaattisesti "en pidä tästä, joten tämän on pakko olla huonoa.". Juttuja arvostellessaan/arvioidessaan kannattaa aina miettiä sortuuko tuohon (ja aika usein sanan "pidä" saattaa korvata myös termillä "ymmärrä").
Rmäki

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #136 : 14.06.2006 klo 10:12:34 »
Byrne kiroaa, kuinka usein käy niin että lukija lukee sarjakuvan ja toteaa "en pidä tästä", mistä seuraa automaattisesti "en pidä tästä, joten tämän on pakko olla huonoa.". Juttuja arvostellessaan/arvioidessaan kannattaa aina miettiä sortuuko tuohon (ja aika usein sanan "pidä" saattaa korvata myös termillä "ymmärrä").
Rmäki

Tekisin sen lisäyksen, että moni joka on asiasta kanssasi samaa mieltä ei tee kannastanne "oikeaa". aivan samalla tavoin kuin massiiviset kansanjoukot jotka pitävät jostain ei silti tarkoita että suosiota nauttiva asia olisi "hyvä".
Itse tunnustan että sarjakuvissakin on asioita joita en ymmärrä, yrityksestä huolimatta. Tämä ei ole kyseisten sarjakuvien vika tai puute, mutta ehkä minä joskus kehityn.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #137 : 14.06.2006 klo 10:17:36 »
Itse tunnustan että sarjakuvissakin on asioita joita en ymmärrä, yrityksestä huolimatta. Tämä ei ole kyseisten sarjakuvien vika tai puute, mutta ehkä minä joskus kehityn.

Onneksi olkoon, useimmat eivät pysty tajuamaan tuota ikinä. Itse olen yrittänyt pitää periaatteena että jos en ymmärrä jotain, se on ihan oma ongelmani. Ei ikinä pitäisi ylpeillä sillä ettei tajua. Ajatus siitä, että nykytaide (tarkoittaen kaikkea v.1900 uudempaa taidetta) on tyhmien huijaamista, on kuulemistani salaliittoteorioista kaikkein idioottimaisimpia.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #138 : 14.06.2006 klo 13:43:11 »
Jos ei tajua ei tajua mutta miksi pitäisi kaikkea tajutakaan? Aivomme toimivat eri tavalla jokaisella ihmisellä, toisilla matemaattinen lukutaito whatever on parempi muttei ymmärrä kirjallisuutta toisilla päivastoin. Se on sitä ihmisen monimuotoisuutta. Ei jokainen ihminen VOI tajuta kaikkia asioita, yrittää toki voi mutta jos ei edes yrittämisen jälkeen ymmärrä pointtia niin...mitä sitten? Jätettäköön se asia niille jotka ymmärtävät ja siirrytään seuraavaan asiaan.

Ymmärrättekö?

Piru kun olen aggressiivinen tänään. ;D

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #139 : 14.06.2006 klo 13:53:50 »
Jos ei tajua ei tajua mutta miksi pitäisi kaikkea tajutakaan? Aivomme toimivat eri tavalla jokaisella ihmisellä, toisilla matemaattinen lukutaito whatever on parempi muttei ymmärrä kirjallisuutta toisilla päivastoin. Se on sitä ihmisen monimuotoisuutta. Ei jokainen ihminen VOI tajuta kaikkia asioita, yrittää toki voi mutta jos ei edes yrittämisen jälkeen ymmärrä pointtia niin...mitä sitten? Jätettäköön se asia niille jotka ymmärtävät ja siirrytään seuraavaan asiaan.

Ymmärrättekö?

Piru kun olen aggressiivinen tänään. ;D

Riläx, Tolppis, ja lue Pertin viesti uudestaan niin huomaat että olette samaa mieltä.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #140 : 14.06.2006 klo 13:57:25 »
Ei jokainen ihminen VOI tajuta kaikkia asioita, yrittää toki voi mutta jos ei edes yrittämisen jälkeen ymmärrä pointtia niin...mitä sitten? Jätettäköön se asia niille jotka ymmärtävät ja siirrytään seuraavaan asiaan.

Joo, itse en yritäkään tajuta osaa kuldduurista. Moderni tanssi ei aukene, en dissaa alan harrastajia mutten jaksa perehtyäkään siihen.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #141 : 14.06.2006 klo 15:13:37 »
Nöörvös preikdaun tulee kohta. Olen pahoillani  :-\ Kesäloma tule jo!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #142 : 15.06.2006 klo 07:57:39 »
Turha tästä on ehkä enää jauhaa, mutta sivistys ei ole synonyymi sanalle hieno ja sivistymätön sanalle huono.

Huonoja sarjakuvia voi lukea sivistyneesti ja hyviä sarjakuvia sivistymättömästi.

Sen sijaan pidän sivistyksenä kylläkin historian tuntemista, ja siis sarjakuvan historian tuntemista osana sarjakuvasivistystä.

egets

• Ruma Ankanpoikanen
  • Jäsen
  • Your Love In Flames, baby !
« Vastaus #143 : 15.06.2006 klo 10:54:52 »
jaa taytyy tunnustaa etten ole yhtaan "sivistynyt" sarjakuvanlehtienlukija, mua eniten vain kiinnostaa se miten suoraan ja hyvin puhuttelee se sarjakuva minua henk kohtaisesti ja en edes yrita ottaa stressia siita etta ennenkuin olen vakavasti otettava taman alan harrastaja niin pitaisi tietaa tai ymmartaa jotain. Jotkut hippiajalta lahtoisin olevat sarjakuvat kiinnostaa ihan sen takia etta ne on pienten ihmisten omia aitoja aania, vaikka en ole jotain spidermaniakaan vastaan mutta henk koht aina kiinnostaa tollaset yhden ihmisen vakerrykset joissa kehtaa ja uskaltaa omia juttujaan tilitella eika tarvi kamalan iso ihmisjoukkoa jonka taakse piiloutuu sen tarinan kanssa...

No kai ne maut vaihtelee kans ian ja ajankulun ja tilanteiden mukaan kun tasta "aikuistun" niin voi taas alkaa joku toinen asia kiinnostamaan- siis jotkut raskaslukuisemmat, tai sitten ei evt...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #144 : 15.06.2006 klo 11:48:42 »
Kesäloma!

"Mä ainakin otan mukaan Sax Rohmeria ja kaikki Fixi & Foxi -alpparini."

Siinä teille (mahdollisesti epätarkka) sitaatti älyllisestä albumista. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #145 : 15.06.2006 klo 15:11:35 »
Sax Rohmerin tiedän mutta mikä kumma on Fixi&Foxi? Huumeita ja Kettuja?  :D

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #146 : 15.06.2006 klo 15:32:21 »
Sax Rohmerin tiedän mutta mikä kumma on Fixi&Foxi? Huumeita ja Kettuja? 

Rolf Kaukan luomia kettuhahmoja. Nösönösö -lastensarjakuvaa. On tätä kai parin albun verran suomennettukin.
http://www.kauka.de/kauka/index.php?start
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #147 : 15.06.2006 klo 15:39:10 »
Weird.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #148 : 17.06.2006 klo 13:53:44 »
En ole kovin kiinnostunut kehittämään itseäni sarjakuvasivistyneeksi.
Vuosien varrella olen havainnut joukon tekijöitä omasta mielestäni kiinnostaviksi tai muita etevämmiksi. Olenkin keskittynyt ostamaan heidän teoksiaan tai heistä kertovia teoksia.

Toki silmäilen ja luenkin uusia sarjakuvia jatkuvasti, mutta harvakseltaan, myönnetään.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #149 : 17.06.2006 klo 18:49:30 »
Lukeneisuus on sivistystä, mutta vasta sitten kun ymmärtää lukemansa. Ei se määrä vaan laatu.