En tyytynyt toivoon vaan meilasin kaverille ja postilaatikkoon solahti sarjan ykkösosa. Komeahan se on, ei käy kiistäminen. Mutta yllättävän pienikokoinen, vain reilut 150 sivua. Iso osa oli artikkeleja kuten Barksin kootuissa.
Tarinoissa käsittääkseni noudatetaan alkuperäistä ruutujakoa, mutta sitä en tiedä, onko mukana sensuroituja sivuja. Mukana on viisi tarinaa : Island in the Sky, Micky Mouse in the Search of Jungle Treasure, Mickey Mouse [käytännössä siis nimetön tarina], Mickey Mouse the Sheriff of Nugget Gulch ja toinen nimetön Mickey Mouse. Kaikki jutut ovat Gottfredsonin piirtämiä, mutta niin ei varmastikaan ole asia läpi koko sarjan, sillä jos kansitekstin ymmärsin oikein, niin siinä julkaistaan kaikki Mikin sanomalehtistripit ja kyllä muutkin niitä ovat piirtänet kuin G.
Painojälki ei ole täydellistä. Mustat ääriviivat ovat paikoin muhjua, mutta pikselöitymisestä ei käsittääkseni ole kyse. Todennäköisesti kyseessä on kehno lähdemateriaali. Hieno väritys pelastaa paljon. Se on siis uutta. Toisaalta alkuperäisissä versioissa mukana ollut rasteri paistaa ikävästi alta. Painopaikkakaan ei ole ollut ihan hereillä. Minun opuksessa on kaksi sivua taittunut sisälle ja sivun reunat ovat leikkautuneet kuinka sattuu. Italiassa on siis varmaankin reklamaatiota sadellut kustantajalle. Tosin vaikea on kuvitella, että siellä vaihtoruljanssi on yhtä joustavaa kuin kotoisalla Sanomalla (minä kun ainakin arastelisin lähetellä postipaketteja pitkin poikin Italiaa), joten ehkäpä heppulit siellä pitävät herkemmin mölyt mahassaan. Tai toisaalta, italialaiset tietäen, siellä voidaan nousta barrikadeille...
Mutta kaiken kaikkiaan oikein myönteinen fiilis tuosta jäi. Kyllä minä mielelläni tälläisen ostaisin Iltiksen kylkiäisenä.