Kirjoittaja Aihe: Pikselöityminen ja rasteroituminen  (Luettu 35336 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 628
  • Kvaak!
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #90 : 01.05.2007 klo 20:16:51 »
Tämä ei pidä paikkaansa. Riippumatta painon linjatiheydestä tai mistään muustakaan muuttujasta viiva ei rasteroidu, jos se on 100 % mustaa (C0,M0,Y0,K100).

Tämä on taas tuo otsikon termistön ongelma: kertomassasi esimerkissä viiva ei RASTEROIDU, mutta se kuitenkin PIKSELÖITYY.

RASTEROITUMINEN: Mustat piirrosviivat painetaan värikuvana, jolloin kuvan mustat alueet eivät muodostu pelkästään mustasta painoväristä, vaan kaikkien yhdistelmästä. Näin tapahtuu tyypillisimmin silloin, jos on tehty värikuva, jossa värit ja viivat ovat yhdessä samassa originaalissa. Tämä ei välttämättä ole mikään ongelma, vaan jos niin on tehty tarkoituksella, se voi toimia aivan mallikkaasti. (Ks. esim. Frank Millerin 300 joka on tehty tällä tavalla).

PIKSELÖITYMINEN: Mustaan piirrosviivaan tulee rosoa, koska sen tietokoneresoluutio on liian alhainen. Viiva on tällöin 100% mustaa ja se voi olla kuvassa erillisenä layerina, mutta ei auta: jos viivan resoluutio on alle n. 720 dpi, rosoa tulee. 600:kin on liian vähän. Ihan oikeasti! Tämä on yleensä tahatonta huolimattomuutta tekijältä/toimittajalta/painosta ja on täysin vältettävissä. Sen takia siitä täällä urputetaan - koska niin ei ole mitenkään pakko tapahtua. "Constant vigilance!" kuten opetti Mad-Eye Moody Harry Potterissa!

Itse asiassa sanoisin, että tuolla kuvaamallasi tavalla ongelma vain korostuu: jos viivan pitää 100% mustana alhaisella resoluutiolla, se pykältyy entistä voimakkaammin, koska edes rasteroituminen (välisävyjen mukaan tulo) ei sitä pehmennä.
(Kai tästä sitten täytyy todeta mahdollisimman hämmentävästi, että pikselöityminen on minusta paljon suurempi ongelma kuin rasteroituminen...)

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #91 : 01.05.2007 klo 21:50:26 »
Jyrki, millä resoluutiolla teet omat viivasi? Omakohtaisesti ainakin 720 on vielä ollut liian vähän, jos työvaiheet ovat menneet seuraavasti:
-skannataan bitmappina 720dpinä viiva.
-tehdään eri layerille värit siten että värit menevät pari pikseliä viivan alle
-tallennetaan tiedosto ilman värilayeria 720dpi:nä
-resamplataan tiedosto pelkällä värilayerilla ilman ääriviivoja 300dpi:ksi
-yhdistetään pdf:ksi
lopputulos: värilayerin anti-aliasoituminen näkyy viivojen alta.



Tietysti voin tehdä homman 1200dpi:nä, jolloin voin laittaa useamman pikselin viivan alle värejä eikä antialiasoitumista enää erota. Mutta tiedostot ovat siinä vaiheessa jo niin raskaita, että etenkin sunnuntaistrippien työstäminen uhkaa käydä vanhalla koneellani liian hitaaksi. Eikä uusi kone ole tällä hetkellä mahdollinen ratkaisu.

Onko ongelma siis vain siinä että minulla on liian ohut viiva tuolle tekniikalle 720dpi:nä, värejä pitäisi saada useamman pikselin kuin kaksi viivan alle? Siinä tapauksessa ainoa ratkaisu on tietenkin tehdä homma tuossa raskaassa 1200dpi:n koossa.

Täällä oli myös keskusteltu tuon mustan tummentamisesta rich blackina. Pelkkä K100 ei ainakaan minulla riitä mustaksi. Laitoin kerran yhden stripin kokeeksi nettiin, jossa musta oli pelkästä K:sta ja alla oli pelkkää valkoista. Sain välittömästi kyselyitä että miksi sarjakuvan viivat näyttävät niin harmailta. Olen ajatellut tehdä homman jatkossa siten, että teen viivat K100:na ja viivan alle värilayeriin pistän C65 M:50 ja Y:50, jolloin tulokset _pitäisi_ olla sama kuin mustin musta vakioasetuksena photarissani paitsi että mustaa on vielä 5% enemmän. Mustalta tuo paletin mukaan ainakin näyttäisi:



Ajattelin poistaa tuon 5% esimerkiksi keltaisesta, jottei tule liikaa väriä suttaamaan viivoja painossa, mutta nyt
paletin mukaan musta onkin jo aavistuksen haaleampaa kuin alunperin:



Ei mene kaaliin. Kuinka vähentämällä 5% keltaisesta ja lisäämällä 5% mustaan tulos voi olla haaleampi kuin alunperin? Kai nyt musta tummentaa enemmän kuin keltainen?

Kolmas kokeilu: poistan keltaisen 50% kokonaan ja lisään 25%  cyaniin ja 25% magentaan. Nyt paletti väittää jo mustaa erittäin paljon alkuperäistä haaleammaksi:



Miten keltainen luo mustempaa mustaa kuin sininen, punainen ja musta..? Ääh, jos teiltä löytyy hyviä rich black-kokemuksia, joissa musta näyttää laajoillakin pinnoilla hyvältä ja netissäkin viivat näyttävät vielä mustilta olisin kiinnostunut kuulemaan.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 21:53:34 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #92 : 01.05.2007 klo 22:11:40 »
lopputulos: värilayerin anti-aliasoituminen näkyy viivojen alta.

Väriin ei kannata jättää mustia viivoja alle. Ne pitää poistaa.
Luepa vaikka tuosta:

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=7253.msg139405#msg139405

Ed.. Noh, olithan sinä jo lukenut tuon Wintopo-aiheenkin.

Toinen vaihtoehto on, että poistat kaikista työkaluista anti-aliase-vaihtoehdon pois. Kannusta, valintatyökaluista jne. Silloin viivan eikä minkään värialueen viereen ei yksinkertaisesti tule tuota röpelöä ks. esim ylempi asettamani kuvaesimerkki.

Timo
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 22:21:06 kirjoittanut Timo Ronkainen »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #93 : 03.05.2007 klo 08:29:50 »
Noniin nyt toimii. Ei ollut antialiasea valintatyökaluissa, mutta resamplausmuotona oli "Bicubic", joka aiheutti sitten viivojen yli menevää antialiasoitumista. "Nearest neighbour" ratkaisi ongelman.

Wintoposta en oikein ole innostunut, sillä mustan väri silloin vaihtelee. Oswaldin ympärillä se on K100 Y60 ja esimerkiksi Erkin paidassa K100 C32 M24 eikä missään aivan mustaa.
Siksi siis käytän viivan alla paria pikseliä viivaa ohkaisempaa harmaata, jotta mustan väri olisi mahdollisimman tasainen. Aikaisemmin mustan viivan alla käyttämäni harmaa on näkynyt viivojen yli, mutta nyt näyttäisi sekin toimivan.

Ainoa mikä jännittää on mitä käy lehdissä, joissa painoresoluutio ei ole värikuville 300 -eräässäkin lehdessä se on vain 170. Jos kuvaa resamplataan taitossa ollenkaan, ja luultavasti vielä antialiasoituvassa muodossa, mahtaakohan värin reunoihin tulla jälleen antialiasoitumista, joka irvistää viivojen alta...
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #94 : 03.05.2007 klo 11:28:49 »
Wintoposta en oikein ole innostunut, sillä mustan väri silloin vaihtelee. Oswaldin ympärillä se on K100 Y60 ja esimerkiksi Erkin paidassa K100 C32 M24 eikä missään aivan mustaa.

Ai niin, tarkoitat sitä kun 100% mustan alle jää nyt värejä. Valittavana on joko tuo tai sitten mustan alta irvistävä valkoinen. Tokihan tuo harmaakin toimii, moisen kun saisi automatisoitua.

Timo

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #95 : 03.05.2007 klo 20:25:18 »
... Tokihan tuo harmaakin toimii, moisen kun saisi automatisoitua.

En ehkä yhtään pysy kärryillä tällaisessa teknisluonteisessa keskustelussa, mutta olen itse värittäessäni tehnyt niin, että olen tehnyt koko sivun ylitse 50% harmaatoonin (välillä sitäkin murtaen johonkin tunnelmaan sopivaksi, esim. siniseen tai punaiseen päin) ja sitten vetäissyt puhekuplien ja palkkien alueet täyttämällä valkoisiksi. Jäljelle jää sopivasti tummanharmaata ääriviivaa ja vaaleanharmaata pintaa täytettäväksi flättiväreillä ja jatkotyöstettäväksi sivellintyökaluilla, ja homma on suhteellisen nopeata.

Toisaalta onhan värejäni morkattukin, joten vinkkejäni ei kannata ottaa kovin vakavasti. Tehkää niin kuin hyvä tulee.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #96 : 03.05.2007 klo 23:16:26 »
Enpäs äsken tullut ajatelleekseni, että eihän mustan alla voi olla harmaata. Sehän on 50% mustaa (rasteroitua mustaa - eli niitä pikkupisteitä). Mustaa voi olla vain yhdellä filmillä (K). Mustan alla voi olla vain jotain kolmesta väristä tai niiden yhdistelmästä [CMY].

Timo

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #97 : 04.05.2007 klo 10:07:23 »
... eihän mustan alla voi olla harmaata. ...

Jaa joo: puhuttekin painopuolen asioita. Minä vaan piirtelen, kun en muuta osaa.

Haen takkini.  :-[
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #98 : 04.05.2007 klo 10:19:38 »
En ehkä yhtään pysy kärryillä tällaisessa teknisluonteisessa keskustelussa, mutta olen itse värittäessäni tehnyt niin, että olen tehnyt koko sivun ylitse 50% harmaatoonin (välillä sitäkin murtaen johonkin tunnelmaan sopivaksi, esim. siniseen tai punaiseen päin) ja sitten vetäissyt puhekuplien ja palkkien alueet täyttämällä valkoisiksi. Jäljelle jää sopivasti tummanharmaata ääriviivaa ja vaaleanharmaata pintaa täytettäväksi flättiväreillä ja jatkotyöstettäväksi sivellintyökaluilla, ja homma on suhteellisen nopeata.

Joo, joku muukin on tehnyt samoin. Siis ilmeisesti näin?
http://www.boltcity.com/workshop/copper_tutorial/tutorial_03.htm

Tarkoituksena siis ilmeisesti on värittää "maalaustekniikalla": luoda pohjaväri viitteeksi koko kuvan/sivun värimaailmasta? Olen itsekin kokeillut samaa, vaihtelevalla menestyksellä. Kuvituskuvissa homma on joskus toiminut, mutta strippisarjakuvissa ei ole loksahtanut. Ehkä kyse on siitä että aikaa yhden stripin värittämiseen on yleensä maksimissaan puoli tuntia ja näen siinä värityksen enemmän Aku Ankka-henkiseksi selvästi toisistaan erottuviksi koko paletin väripinnoiksi.

Lainaus
Toisaalta onhan värejäni morkattukin, joten vinkkejäni ei kannata ottaa kovin vakavasti. Tehkää niin kuin hyvä tulee.

Kateellisten panettelua. Anni Isotalon värimaailma on oikein toimiva.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #99 : 04.05.2007 klo 11:00:49 »
Tarkoituksena siis ilmeisesti on värittää "maalaustekniikalla": luoda pohjaväri viitteeksi koko kuvan/sivun värimaailmasta? Olen itsekin kokeillut samaa, vaihtelevalla menestyksellä.
Minä käytän tuota tekniikkaa, tosin pohjaväri on yleensä (vaikka ei aina) joku ihan muu väri, kuin mitä käytän sitten muuten. Syitä tälle on pari: ensinnäkin sillä poistuu suurimmaksi osaksi se ongelma, että mustan alle jäisi läikkiä. Toiseksi se helpottaa värittämistä, koska teen väritykset idiottimaisesti läppärillä, jonka näytän värientoisto on aika onneton ja siksi moni erilainenkin väri saattaa tietyssä valossa näyttää samalta. Nyt, kun taustaväri on erikoinen, värittämättömät alueet näkyvät heti.

Lainaus
Kuvituskuvissa homma on joskus toiminut, mutta strippisarjakuvissa ei ole loksahtanut. Ehkä kyse on siitä että aikaa yhden stripin värittämiseen on yleensä maksimissaan puoli tuntia ja näen siinä värityksen enemmän Aku Ankka-henkiseksi selvästi toisistaan erottuviksi koko paletin väripinnoiksi.
Mulla on sama juttu. Paitsi että en tee strippejä vaan koko sivun kokoisia juttuja. Yhden sivun värittämiseen menee ehkä tunnin verran. Riippuu tietenkin yksityiskohdista ja siitä kuinka paljon innostuu väkertämään.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #100 : 04.05.2007 klo 11:17:03 »
Minä käytän tuota tekniikkaa, tosin pohjaväri on yleensä (vaikka ei aina) joku ihan muu väri, kuin mitä käytän sitten muuten. Syitä tälle on pari: ensinnäkin sillä poistuu suurimmaksi osaksi se ongelma, että mustan alle jäisi läikkiä.

Joo mustan läikäthän voi välttää myös tekemällä pelkästään viivan alle sen harmaan jos ei tahdo pohjaväriä. Tai kuten minä teen, valitsen valkoiset alueet, suurennan valintaa parilla pikselillä ja kopioin viivojen alle ja lisään lopuksi harmaan. Näin ei tarvitse pohtia onko tolerance liian suuri maalatessa valkoisia alueita ettei väritä niitä harmaita pois.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #101 : 04.05.2007 klo 11:24:03 »
Joo mustan läikäthän voi välttää myös tekemällä pelkästään viivan alle sen harmaan jos ei tahdo pohjaväriä.
Viittaan Timon aiemmpaan viestiin, että ei siitä harmaasta ole mitään hyötyä, koska harmaa on vain vajaa musta ja värityössä yksi väri menee yhdelle pellille. Harmaa siis yhdistyy mustaan ja tuloksena on musta. Reunoilla olevat parin pikselin värialueet voivat sitten huonolla säkällä näkyä tummempana.
Paitsi kyllähän harmaankin saa photarissa cmyk-harmaana, jolloin osa on muuta kuin mustaa, jolloin tätä ongelmaa ei ole. Helpommalla kuitenkin mielestäni pääsisi lätkäisemällä yhtenäisen pohjavärin koko sivuun ja värittämällä siihen päälle. Sitten on mustan alla varmasti jotakin, eikä läikkää pahemmin näy.
Tietenkin väritystapakin vaikuttaa. Valitse-täytä -tyylillä tuo sun mainitsema on varmaan kätsympi, mutta koska itse sudin värit siveltimellä ja vain harvoin käytän valitse-toimintoa, ei pelkkien viivojen tekemisestä mustan alle ole mitään hyötyä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #102 : 04.05.2007 klo 12:08:38 »
Joo oikeassa olet, menetelmäni koskee pelkästään strippien paintbucket-väritystä. Ja harmaa on tietysti CMY-harmaa, josta tuossa aikaisemmin pähkäilinkin sopivinta yhdistelmää. Nyt käytän yhdistelmää C:65 M:50 Y:50, sillä jostain syystä keltaisen vähentäminen ja korvaaminen Cyanilla tai Magentalla ei anna lopputulokseksi K:100:n kanssa täysin mustaa photoshopin paletissa. Missä ei tunnu olevan mitään järkeä, mutta olen päättänyt luottaa photoshopin palettiin kunnes joku toisin todistaa. Teinpä äkkiä vielä kuvaesimerkit, kuinka homman hoidan:

1. Valitsen kaikki valkoiset alueet, lisään valintaa modify-expand-komennolla 2 pikseliä, jolloin valinta ulottuu pikselin verran ääriviivan yli kummaltakin puolelta:



2. Maalaan valitut alueet valkoisella uudelle layerille:



3. Väritän valkoiset alueet (oikeasti pidän ääriviivan sisältävän layerin näkyvissä):



4. Koko stripin ollessa väritetty lisään "harmaan" C:65 M:50 Y:50



5:Resamplaan värit nearest neighbour-komennolla 300dpi:ksi ja yhdistän viivat ja värin PDF:ksi. Nyt musta viiva on photarin oletusmusta eli K100 C:65 M:50 Y:50.




« Viimeksi muokattu: 04.05.2007 klo 12:12:43 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #103 : 04.05.2007 klo 12:18:32 »
Ton harmaan viivan osuuden voisi jättää pois ja tehdä yksinkertaisesti tosta viivapiirroksesta cmy-harmaan ja siitä siis kopio väritiedostoon. Toki sitten saa jännittää, että osuuko asemointi kohdalleen.

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #104 : 04.05.2007 klo 12:27:48 »
Ton harmaan viivan osuuden voisi jättää pois ja tehdä yksinkertaisesti tosta viivapiirroksesta cmy-harmaan ja siitä siis kopio väritiedostoon. Toki sitten saa jännittää, että osuuko asemointi kohdalleen.

Joo no se asemointi onkin toinen syy siihen kaksi pikseliä viivaa ohuempaan harmaaseen syynä. Kun nuo painovaiheessa tapahtuvat heitot tuntuvat olevan valitettavan yleisiä :P Ensimmäinen syy on se että jos otan vain kopion viivalayerista, väritän sen, vaihdan viivan "harmaaksi" ja resamplaan näkyy pdf-vaiheessa parin pikselin heittoja kun 300dpi:n väritiedoston ja 720-1200dpi:n mustavalkotiedoston viivojen rajat eivät menekään enää yksi yhteen:



 Tämä on ainoa tapa, jolla olen onnistunut välttämään sen. Onneksi homma onnistuu parilla napinpainalluksella.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2007 klo 12:47:08 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi