Kirjoittaja Aihe: Pikselöityminen ja rasteroituminen  (Luettu 35339 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Akkareiden pikselöityminen
« Vastaus #30 : 04.05.2006 klo 19:07:24 »
Eipäs nyt syyllistetä yhtään painajia. Ne yrittää hiki hatussa saada hyvää jälkeä aikaiseksi. Painajilla kun ei ole osaa eikä arpaa sen enempää kuvan resoluutioon kuin linjatiheyteenkään.

No tarkoitin: se henkilö joka hoitaa RIPpiä. Painaja painaa vaan sitä mitä peltejä käteensä filmitulostuksen jälkeen saa ja yrittää pärjätä ja tehdä parhaansa niiden kanssa.
Linjatiheyttä ei voi määrittää esim tiff kuvaan. Se ei siittä parane vaikka kuinka resoa kasvattaisi.
Mun photarissa ei oo tämän kummosempia PDF-asetuksia. Missä sen linjatiheyden voi määritellä?

« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 20:53:34 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #31 : 04.05.2006 klo 20:39:27 »
Photoshopissa voi PDF:ää säätää Edit->Adobe PDF presets (mulla toi sama kyllä tulee siinäkin, kun kuvaa alkaa tulostaa pdf:ksi).
Sitten 1-bittisen kuvan linjatiheyden voi säätää siinä, kun kuvaa muutetaan bittikartaksi (kun muuntotapa on halftone screen), mutta siitä ei tietenkään ole mitään hyötyä värikuvan kanssa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

laureline

• Vieras
« Vastaus #32 : 04.05.2006 klo 20:43:06 »
Todella hyödyllistä tietoa tullut täältä tänään! Olen ollut monilla kuvankäsittely- tms- kursseilla, mutta ollut kai huonot opet, kun ei ole käsitelty näitä....  Timolle ja Velille jo pitäisi alkaa maksaa 25,91€/ot näistä tiedoista.  :-*  Kiitos huisisti! Kolehtihaavi kiertämään.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #33 : 04.05.2006 klo 21:04:57 »
Komppaan Laurelinea. Hyvää asiaa. Näistä asioista kiisteleminen on paljon hyödyllisempää kuin joidenkin akuankka-piirtäjien paremmuudesta / huonommuudesta.

Kaikkihan ne on Barksia huonompia joka tapauksessa.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #34 : 04.05.2006 klo 21:29:03 »
Photoshopissa voi PDF:ää säätää Edit->Adobe PDF presets (mulla toi

Outo juttu. Mulla ei tommosta ole ollenkaan. Photoshop 7.0.

Timo
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 20:54:13 kirjoittanut Timo Ronkainen »

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #35 : 04.05.2006 klo 21:33:43 »
Kiitos kaikille, lopultakin alkoivat nämäkin jutut selvitä ;)
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #36 : 04.05.2006 klo 22:22:16 »
Oliskohan nämä kumminkin sarjakuvantekijöiden puolella omiaan?

Sopivasta kohtaa poikki ja siirtoon, kuten sanoin.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Pikselöityminen ja rasteroituminen
« Vastaus #37 : 04.05.2006 klo 22:37:40 »
Siirsin tänne oppaisiin. Toivottavasti oli hyvä kohta katkaisuun.

Outo juttu. Mulla ei tommosta ole ollenkaan. Photoshop 7.0.
Oisko sitten myöhempiin versioihin tota vähän laajennettu... Outoa tosiaan, jos tossa ei voi edes esitallennettua pdf-standardia ladata, ysissä kun voi sekä tehdä uuden että ladata vanhan.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #38 : 05.05.2006 klo 01:40:18 »
Siirsin tänne oppaisiin. Toivottavasti oli hyvä kohta katkaisuun.
Oisko sitten myöhempiin versioihin tota vähän laajennettu... Outoa tosiaan, jos tossa ei voi edes esitallennettua pdf-standardia ladata, ysissä kun voi sekä tehdä uuden että ladata vanhan.

Oikein hyvästä kohtaa katkaistu.
Jaa-a, mutta en minä photosopissa PDF:ää haluais tehdäkään. Illustratorissa tai taitto-ohjelmissa siihen on paremmin hallittavat systeemit - distilleristä puhumattakaan. Ellei se sitten ole joku erikseen jo photaria asennettaessa valittava optio? Eikös siinä asennusvaiheessa voi valita mitä kaikkea haluaa asentaa? (no ainakin Pmakerissa se menee niin).

Timo

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #39 : 05.05.2006 klo 07:28:25 »

Säädetään tasoja...

Jolloin lopputulos on tämmöinen. Tämän sitten tallennan 600 dpi mustavalko bitmap -muodossa.

Kun sitten tarvitsen mustavalkotyössäni rastereita, mulla on valmiina paljon erilaisia (viivoja, pallukka- haihtuvia... yms) ja eri tiheyksisiä rastereita. Minulla on auki tämä työ 600 dpi. Käännän sen grayscaleksi. Avaan haluamani rasteritiedoston ja "leikkaan" siitä haluamani kokoisen palan ja "liimaan" haluamaani paikkaan ko. työssä. Sen jälkeen kun homma on valmis flättään työn ja käännän sen takaisin bitmap-tilaan. Pomminvarma rasteri joka toistuu aina tasan tarkkaan samanlaisena kaikissa painoissa.

Eli homma käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin vanha kunnon leikattava kalvorasteri. Miksi en sitten käyttäisi esim photoshopin täyttötyökalun patternia? Se olisi himpun helpompi ja olenkin tehnyt muutaman valmiin rasterin sinnekin. Siitä tosin vain saa tasaista kuviota. Ei esim. eri suuntaan vaalenevia rastereita tms... tai esim. tällaisia:

Ja mikä parasta tällainen rasterikalvo ei lopu koskaan.

Huh. Tulipa pitkät sepustukset.  ;D Voi katkaista vaikka tuolta Tertsin kysymyksen kohdalta ja siirtää.
Kun Kalle Hakkola tekee sarjiswikiä sarjakuvaseuralle (http://sarjakuva.kapsi.fi/sarjakuvawiki/index.php/Etusivu), tämmöiset tutoriaalipätkät olis mun mielestä juuri oikeaa tavaraa sinne, yhtenä korkeana kuvana esim, ja otsikolla ja alaotsikolla täydennettynä. Olisko mitenkään mahdollista että laittaisit hänelle tämän postauksen ja katuoja-sarjiksesi? Se wikihän on tunnusteluvaiheessa, mutta oli puhetta että se olisi aika leppoisa... ja tämmöisestä aineistosta on todellista hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2006 klo 12:08:12 kirjoittanut keijoahlqvist »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #40 : 05.05.2006 klo 09:23:13 »
Jaa-a, mutta en minä photosopissa PDF:ää haluais tehdäkään. Illustratorissa tai taitto-ohjelmissa siihen on paremmin hallittavat systeemit - distilleristä puhumattakaan.
Ihan totta. Ja jos kunnolla haluaa tehdä, niin tiedosto pitäisi eka muuttaa post scriptiksi ja vasta siitä pdf:ksi ja se pitäisi nimenomaan tehdä Distillerissä. Vaikkakin taitaa noissa muissakin Adoben ohjelmissa olla jo melkoisen kehittyneet PDF-tulostimet.

Lainaus
Ellei se sitten ole joku erikseen jo photaria asennettaessa valittava optio? Eikös siinä asennusvaiheessa voi valita mitä kaikkea haluaa asentaa? (no ainakin Pmakerissa se menee niin).
Se voi olla mahdollista, minä taisin pistää kaikki ekstrat mukaan. Toisaalta Photarikin on kasista lähtien ollut CS:ää, jolla Adoben graafisia ohjelmia on ruvettu yhdistelemään, mikä voisi viitata siihen, että PDF-toiminto on parantunut sitä kautta.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #41 : 05.05.2006 klo 11:24:33 »
jolla Adoben graafisia ohjelmia on ruvettu yhdistelemään, mikä voisi viitata siihen, että PDF-toiminto on parantunut sitä kautta.

olisikin hienoa saada yksi ja sama ohjelma, yhdistetty Illustrator, Photoshop ja Pmaker/InDesign, jolla voisi monipuolisesti tehdä vektoria ja bittikarttaa ja taittaa yhtäaikaa, ilman että tarvii hyppiä ohjelmasta toiseen. Yhden ohjelman hinnalla tietysti.  ;D

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #42 : 05.05.2006 klo 12:34:30 »
TV-puolella tuollainen masiina on ollut jo vuosikausia (jopa kymmeniä).
Quantel Paintbox (HAL).
Tuolla vehkeellä voi piirtää pikseleitä, tehdä "vektorigrafiikkaa"(tietyin rajoituksin), animoida jne.
Ei tarvitse pomppia monessa eri ohjelmassa.

Quantelin koneet ovat todella käyttäjäystävällisiä, mutta törkeän sikakalliita. Niinpä Adobe on syrjäyttämässä niitä omilla softillaan, mutta työmukavuus ja -nopeus kärsii samalla aikamoisen inflaation.   :-[

Joo, off-topic.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #43 : 06.05.2006 klo 16:09:06 »
Kysymys Ronkaiselle ja Loposelle:

Koskevatko nuo mustavalko-ohjeet myös digipainoa?

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #44 : 06.05.2006 klo 16:28:37 »
Tässäpä olikin tosissaan asiaa oikein olan takaa .. tuota tarvii pariin kertaan lukea uusiksi. Suurkiitos teille, TimoRo ja Veli (ja lisäkkää vaan tää linkillä FAQ-osioon) Kuvat on kylläkin nyt kadoksissa mutta hyviä oli esimerkit!

Niin, hiukan ehkä asian vierestä mutta kuitenkin .. kun en itse alaa pahemmin tiedä ja tunne niin mistä tämä "ilmiö" johtuu? Leipätyötä jos tekee vuosikymmeniä niin kai siinä "puutuu" ja ei aina jaksa välittää mitä saa aikaan. Mutta eikö graafisella alalla (lehdenlatomoissa, painotöissä j.n.e.) ole enään minkäänlaista ammattiylpeyttä, ts. onko kaikki osaamiset ratinalisoitu pois, vai? Ne harvat tutut jotka on alalla on (tunnon)tarkkoja, eivätkä päästä tunaroituja töitä levitykseen!

Älkää vaan sanoko että tää on ajan henkeä tai syy on kiireissä. Tai digitalisoinissa, ei se digipainoksen "tarkistus" vie kauempaa kuin off-setinkään .. Taidon tai osaamisen puute sitä ehkä voi aiheuttaa ja jos ne painotyöt(kin) nykyään saa olla miten tahansa, kuin muste olisi raekuuroina tullutta ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.