Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -sarjakuvalehti  (Luettu 574220 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankka -sarjakuvalehti
« Vastaus #2775 : 24.02.2024 klo 23:28:12 »
Ei tullut KÄÄK! -joulunumeroa tänne. Pitäkää ankkanne/tunkkinne! >:( :( :-[

Näiden KÄÄK! sekoilujen jälkeen ja tuossa yli vuoden akuja kansioihin laittaessa totesin että on aika lopettaa tämä yhteinen matka. Kun lapsetkaan ei enää noita lue niin tuntuu tosi turhalta yrittää sovittaa lukemattomia liian paksuja lehtiä liian pieniin kansioihin.

Oli nimittäin tullut hankittua kansioita varastoon ennen kuin paksu-akut jne alkoivat, ja viimeiset kansioihin asetettavat lehdet kärsivät operaatiosta kyllä aika lailla.

Näkkäritkin kun loppuivat sensuurin jälkeen ja taskareissakin parhaat on karsittu niin aika oudolta tuntuu nykymeno AA toimituksessa.  ??? ???
« Viimeksi muokattu: 25.02.2024 klo 00:02:28 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #2776 : 26.04.2024 klo 15:17:35 »
Mutta siis hei, jotakin lohdullista lohdullisuutta sentään - tuntuu meinaan olevan melkoisen vauhdikas/tasokas Aku Ankka-viikko! Vauhdikas siten, että jos a). toukokuun paksukaisakun periaatteessa pitäisi ilmestyä toukokuun ensimmäinen, niin b). eihän se onnistu kun se on vappu, joten lehteen on viralliseksi ilmestymispäiväykseksi kirjattu 29. 4 - ei siis 30.4, mielenkiintoista! - ja c). niin se vaan tuo toukopaksukas tuli postissa jo 26.4! Tässä se vauhdikkuus.
     Ja vaikka en vielä viimeksi mainitun lehden sisältöön ole kunnolla kerinnyt tutustuakaan, niin jo kirjoitan tasokkaastakin ankkailuviikosta: maanantaina tulleesta vakiopaksuisesta AA:sta löytyi Carl Barksin klassikko "Hullu kemisti", jota olen joskus kauan sitten ihan kirjeitse Akkarin toimitukselta toivonutkin - tässä se tasokkuus!
     Vapun odotuksia itse kullekin!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #2777 : 26.04.2024 klo 17:39:06 »
Mutta siis hei, jotakin lohdullista lohdullisuutta sentään - tuntuu meinaan olevan melkoisen vauhdikas/tasokas Aku Ankka-viikko! Vauhdikas siten, että jos a). toukokuun paksukaisakun periaatteessa pitäisi ilmestyä toukokuun ensimmäinen, niin b). eihän se onnistu kun se on vappu, joten lehteen on viralliseksi ilmestymispäiväykseksi kirjattu 29. 4 - ei siis 30.4, mielenkiintoista! - ja c). niin se vaan tuo toukopaksukas tuli postissa jo 26.4! Tässä se vauhdikkuus.
     Ja vaikka en vielä viimeksi mainitun lehden sisältöön ole kunnolla kerinnyt tutustuakaan, niin jo kirjoitan tasokkaastakin ankkailuviikosta: maanantaina tulleesta vakiopaksuisesta AA:sta löytyi Carl Barksin klassikko "Hullu kemisti", jota olen joskus kauan sitten ihan kirjeitse Akkarin toimitukselta toivonutkin - tässä se tasokkuus!
     Vapun odotuksia itse kullekin!
Ihmettelin itsekin, kun perjantaina postiluukku kävi ja siellä oli seuraaavan viikon Läski-Aku. Sitten tajusin, että eihän se kusti kulje tietenkään vappuna...ovat ottaneet varaslähdön.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #2778 : 26.04.2024 klo 21:45:15 »
Minä en edes ihmetellyt mitään vaan katsoin vain että Aku on tullut. Vasta kun luin nämä viestit tajusin että se onkin tullut poikkeuksellisena päivänä. Huomaa että on ollut kipeänä kun ei ajatus oikein kulje

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
« Vastaus #2779 : 04.05.2024 klo 10:06:35 »
Postista tuli DNA:lta mainos kouluun lähteville, joka sisälsi Aku Ankka mainosliitteen Älyvapaata Menoa.

Liite sisälti tietoa ja tehtäviä sekä Jaakko Seppälän ja Joan Crexellsin tarinan Onni on 160 merkkiä . Lisäksi pari yksisivuista Mau Heymansilta ja Marga Querol Manzanolta.

edit: lisätty kuva
« Viimeksi muokattu: 15.05.2024 klo 21:26:50 kirjoittanut Kujis »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #2780 : 09.05.2024 klo 12:08:07 »
Redditissä kysellään kauanko Aku Ankka vielä ilmestyy Suomessa lehtenä.
https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/1cnbr4b/kuinka_kauan_aku_ankka_lehte%C3%A4_viel%C3%A4_julkaistaan/

Viikon kansikuvana näyttää muuten olevan Loreen ja Käärijä, joita ei lehden sisäsivuilta kuitenkaan löydy.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2781 : 09.05.2024 klo 21:12:37 »
Paperilehti loppuu jossain vaiheessa, kymmenen vuoden sisällä. Lukulaitteissa ilmestyvä digitaaliversio lehdestä julkaistaan yhtaikaa automaagisesti kaikissa Egmont-maissa kunkin omalla kielellä tai omalla valitsemallaan kielellä. Käännöskoneet ovat tekoälyn myötä tuolloin hyvää tasoa, käännös ei tosin voi mitenkään olla huono, koska käsikirjoittajilta ei enää odotetakaan kielellisesti mitään korkeaa tasoa.

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #2782 : 09.05.2024 klo 22:41:46 »
Paperilehti loppuu jossain vaiheessa, kymmenen vuoden sisällä. Lukulaitteissa ilmestyvä digitaaliversio lehdestä julkaistaan yhtaikaa automaagisesti kaikissa Egmont-maissa kunkin omalla kielellä tai omalla valitsemallaan kielellä. Käännöskoneet ovat tekoälyn myötä tuolloin hyvää tasoa, käännös ei tosin voi mitenkään olla huono, koska käsikirjoittajilta ei enää odotetakaan kielellisesti mitään korkeaa tasoa.
Silloin viimeistään meikä lopettaa Aku Ankka-tilaukseni. Minä en halua mitään digilegteä lukea. Mulla on Aku Ankka-lehden lisänä Digi-Aku ja äärimmisen harvoin olen sitä lukenut. Vastenmielistä lukea näytöltä lehteä.

Pohjois-Haagan kirjastossa on vain yksi Helsingin Sanomat paperisena ja se on usein jollain toisella luettavana, kun saavun kirjastoon. Odotan mieluimmin, että lehti vapautuu, kuin että rupeisin lukemaan lehteä taulu-TV:stä. Ei vaan yhtään kiinnosta.

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo

• Mikä lie
  • Jäsen
« Vastaus #2783 : 10.05.2024 klo 08:25:00 »
Käännöskoneet ovat tekoälyn myötä tuolloin hyvää tasoa, käännös ei tosin voi mitenkään olla huono, koska käsikirjoittajilta ei enää odotetakaan kielellisesti mitään korkeaa tasoa.

Timo

Tuohon on ammattikääntäjien keskuudessa ihan oma terminsäkin: "BIBO" (tai perheystävällisemmin GIGO) eli Bulls*** in, Bulls*** out (tai perheystävällisemmin Garbage jne.). Tarkoittaa siis huonon alkutekstin aiheuttamaa kehnoa lopputulosta, johon kääntäjä ei voi vaikuttaa muokkaamatta koko alkutekstiä uusiksi. Huonosti kirjoitettua alkutekstiä tuottaa yleensä liian lähellä aihettaan oleva kirjoittaja tai muuten vaan huolimaton tahi välinpitämätön kirjoittaja. Kaiman ennustus lienee pelottavan lähellä tulevaisuuden totuutta.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #2784 : 10.05.2024 klo 10:57:55 »
Viikon kansikuvana näyttää muuten olevan Loreen ja Käärijä, joita ei lehden sisäsivuilta kuitenkaan löydy.

Sivuhuomiona, moni viime vuosien skandikansien julkkiskarikatyyri, joka on väkisin haluttu tehdä ankkanaamaisena, on ollut aika kauhea, mutta näitä voi pitää jo onnistuneina. 

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #2785 : 10.05.2024 klo 15:14:22 »
Aku Ankka pelkästään diginä - voi kamala pelkkänä ajatuksenakin. Se digiaku on kyllä kätevä kun esimerkiksi vertailee jonkun tarinan vanhaa ja uutta käännöstä, mutta varsinaisen akunlukunautiskelun haluan kyllä kokea perinteisen paperiakkarin kautta!

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #2786 : 10.05.2024 klo 15:50:41 »
Alkaa olemaan 20 vuotta Aku ankan tilausta täynnä. Yhtäkään numeroa en ollut lukenut kunnes viime vuonna viimeinkin aloitin lukemaan. Kolmessa viikossa sain luettua 38 numeroa ja ihmettelin hidasta lukutahtia. Sitten reissulla kokeilin digi akua. Siihen asti olin ollut todella digiä vastaan mutta kun kolmessa päivässä sain sieltä luettua saman verran kuin fyysisinä lehtinä kolmessa viikossa niin innostuin asiasta.

Nyt olen diginä lukenut 15 vuoden akut ja hankkiutunut jo eroon melkein kaikista fyysisistä lehdistä. Akun tilaus jatkuu nyt Ainostaan niin kauan että saan kaikki luettua diginä ja sitten lopetan tilauksen. Nyt ollut vain disney ähky kolmisen kuukautta niin ei ole lukeminen edennyt.

Ehkä suurin hyöty digistä on matkoilla ja siinä että saa zoomattua niin että teksti on helppo lukea kun tuo ikänäkö ei oikein tahdo enää taipua kaikkiin sarjiksen julkaisumuotoihin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #2787 : 14.06.2024 klo 19:57:57 »
Jos nyt asut pääkaupunkiseudulla ja haluisit lukea tuon uusimman Kääk-lehden...sen paksumman version, niin Helsingin keskustakirjasto Oodissa se on lehtihyllyssä. Itsellenihän tuota ei nyt tullut, niin kävin sen sieltä lukemassa.

Näköjään joulukuussa 2018 valmistunut Oodi on siis "PITKÄAIKAINEN" tilaaja, kun on saanut Kääk-lehden. Itse olen vaan 70-luvun lopusta tilannut melkein yhtäjaksoisesti lehteä...nooh en enää viime aikoina kylläkään ole ollut kestotilaaja, mutta silti melkein yhtäjaksoisesti se on minulle tullut. Niin ja kerranhan lopetin lehden kylläkin, mutta tuli ostettua ne sit irtonumeroina kuiteskin lehtipisteestä, joten oli pakko tilata uudestaan.

Mitähän jos veisi kaikki Aku Ankat sinne toimitukseen. Löytyy kaikki vuodesta 1970 lähtien ja näyttää, että kyllä olen tätä lehteä tosiaan ostanut...tilattuna ja ostettuna. Olisinko silloin Sanomien kriteerien mukaan "pitkäaikainen" tilaaja (kautta lukija). On meinaa melkein 54 vuotta Aku Ankkaa siinä kerättynä.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #2788 : 15.06.2024 klo 02:17:13 »
Tuo on sinänsä mielenkiintoista että kääkin kannessa mainitaan pitkäaikainen tilaaja vaikka sillä ei enää olekaan merkitystä. Siihen pitäisi vaihtaa tekstiksi kestotilaaja niin vastaisi todellisuutta

PitkäaikainenTilaaja

• Uusi jäsen
« Vastaus #2789 : 09.09.2024 klo 22:33:43 »
Miten tuo Aku Ankan kestotilauksen hinnoittelu toimii?

Nöyrryin n. vuosi sitten tilaamaan Lehtikuninkaan kautta lehden puoleen hintaan ja katsoin noin kuukausi sitten Sanoman sivuilta että tilauksen piti jatkua tällä hetkellä voimassa olevalla tarjoushinnalla 99e/12kk. Nyt tuli Sanomalta lasku, hinta melkein tuplat.

Kusetusta.