Olen ihan samaa mieltä TOSA:n kanssa. Joka kerta, kun Aku Ankka-lehdessä tulee uusinta vastaan, niin verenpaine nousee ja korvista alkaa tulemaan savua. En lue uusintaa, vaan hyppään sen yli...ei suorastaan kiinnosta yhtään.
Minäkin lopetin Klassikon, kun niitä uusintoja oli ihan karseesti siinä. Tuolla Kvaakissa kerrottiin, että viimeksi tulleessa Klassikossa olisi uusintoja ollut 59 sivua ja 5 sivua uutta. Ja irtonumeron hintakin oli kasvanut roimasti. Ihmettelen, että kuka tuota lehteä vielä tilaa. Itse en ole kyseistä lehteä edes kirjastossa tai lehtipisteessä selannut, eikä yhtään ole ollut ikävä.
Mullekin on soitettu tuon Klassikon lopettamisen jälkeen todella monta kertaa. Nykyään, kun soitetaan Sanomilta, niin ennen kuin myyjä ehtii alkuun, niin sanon sille, että varmaankin yrität taas myydä mulle Klassikkoa.
Sitten ilmoitan, että en osta Klassikkoa, kun se on uusintoja täynnä. Sen jälkeen kerron Markku Kivekkäästä niille, että mikä työ Markulla oli saada Suomeen toinen Aku Ankka-lehti ilmestymään kerran kuukaudessa ja mikä idea Markulla oli siinä. Ideahan oli, että sarjakuvia on koko lehti täynnä ja kaikki uusia. Sen jälkeen kysyn, että miksi Sanomat on mennyt pilaamaan Markku Kivekkään lehden...mitä luulisitte, että Markku ajattelisi lehdestä tänä päivänä. Toisessa päässsä yleensä on aika hiljasta silloin. Siihen onkin sitten hyvä lopettaa puhelu.
Kyllä Sanomien toimituksen pitäisi ihan ehdottomasti alkaa miettiä, että kannattaako suututtaa meitä tilaajia. Tilaajien määrä tippuu koko ajan. Varmaankin Aku Ankka-lehdessä olevat uusinnat maksaa vähiten, kun ei tartte niitä kääntää suomeksi. Siksihän niitä sinne laitetaan. Mutta jos on jo valmiiksi lehti, joka on ns. uusinta-lehti, niin miksi ei niitä uusintoja laiteta sinne ja pidetä normi Aku Ankkaa vain uusien tarinoiden lehtenä.
Tuolla Aku Ankka taskarien puolella ne teema-taskarit ja muut lisätaskarit täynnä uusintoja. Olisi ollut ihan kiva ostaa tämä uusi Ankalliseepos, kun siinä oli jatkokertomus Don Rosan Sammon salaisuus tarinaan. Jäi ostamatta, kun kaikki muut tarinat oli siinä uusintoja. Luin sitten tuon uuden tarinan lehtipisteessä, eikä tarvinnut ostaa sitä kirjaa ja kärsiä uusinnoista.
Itse potkisin Sanomilta kaikki nykyisen toimituksen väen pois ja pistäisin sinne meitä kvaakkilaisia, jotka huolehtisivat siitä, että Aku Ankka-lehti olisi aina vain uusia tarinoita täynnä. Muutenkin olisi laadullisesti hyvä lehti. Siinä olisi vanhojen aikojen tapaan yhtä hieno Oma nurkka kuin se oli silloin aikoinaan. Keskiaukeemalla välillä jokin mahtava liite jne. Uskoisin, että lehti alkaisi kukoistamaan ja sille tulisi uusia tilaajia, jos lehteen tulisi takuu siitä, ettei sinne tule yhtäkään uusintaa.
Emme tarvitse enää yhtään Carl Barksin, Don Rosan tai Paul Murryn uusintaa...ne on jo hyllyssä. Työntäkää ne kaikki sinne perkl. Klassikkoonne ja syvälle sinne. Pitäkää Aku Ankka-lehti semmoisena, kuin se oli ennen. Laadukkaana, uusinnoista vapaana, asiantuntevana ja lehtenä, jota odotetaan joka viikkoa kiihkeänä postiluukusta. Niin ja kiva olisi, jos se lehti saataisiin toimitettua vielä ehjänä perille, mutta se onkin sitten ihan toinen juttu ja lähinnä Suomen Postin vastuulla.