En nyt muista, onko aiheesta keskusteltu jo aikaisemminkin ja miten paljon...
Mutta tämmöistä tänään ehdin työmatkalla pohdiskella, että miten nykyinen (vai jo ohi menossa oleva?) fantasiabuumi ei näy nykysarjakuvassa juuri ollenkaan. Varsinkaan suomalaisessa sarjakuvassa, mutta ei länsimaisessa sarjakuvassa hirveästi muutenkaan. Jos 2000-luvulla ilmestyneitä suomalaisia alppareita tai vaikka Kemin voittotöitä katselee, niin realismi ja omaelämäkerrallisuushan ne ovat pinnalla.
Tietysti roolipeliporukoilla ja muilla alan harrastajilla (larppaus ja roolipelit taitavat olla taas marginalisoituneet vuosituhannen vaihteen "hulluista vuosista") on fantasiasarjakuvia ja muita ollut. Kvaakkilaisten töistä tulee mieleen Tero Mäntylän Alainia ja Jho:n Lupus. Mutta kyllä nämä silti mielestäni enemmän tuonne marginaaliin kuuluvat kuin valtavirtaan. Niin, ja P. Hiltunen nyt on ollut messissä jo vuodesta kivi ja kirves joten häntä ei lasketa.

Mangapuolelta taitavat ne fantasiavaikutteet nykyään löytyä, kuten myös laajimmat kohderyhmät. Mutta mielenkiintoista silti, miten suomalaisessa sarjakuvassa on ihan omat trendinsä, jotka eivät välttämättä liity mitenkään muissa taiteissa ja populaarikulttuurissa pinnalla oleviin ilmiöihin. Ovatko sarjakuvapiirtäjät niin jääräpäistä porukkaa, että haluavat pitää "omat juttunsa" eivätkä myöntyä kaupallisuuteen ja muoti-ilmiöihin? Vai eikö vaan ole löytynyt tarpeeksi hyviä tekijöitä (kirjallisuuspuolella toki on ilmestynyt mitä kauheinta kökköä vain siksi, että fantasiakirjallisuus myy nykyään niin hyvin)? Vai mikä on se perimmäinen syy?
Näistä trendeistä olisi mielenkiintoista keskustella laajemminkin, eikä vain fantasiabuumin pohjalta. Tämä nyt vaan tuli ensimmäisenä esimerkkinä mieleen.
Niin, ja meikähän on niin tätiytynyt muutenkin nykyään, etten oikeasti tiedä, mikä nyt on pinnalla.

Taitavat nämä fantasiakirjainnostuksetkin olla jo menneen talven lumia.