Alkajaisiksi täytyy vuodattaa, että olen ihan pirun pettynyt sukupolveeni, eli noin kolmekymppisiin. Ja siitä vanhempiinkin. Jonkin verran on tullut "julistettua" kansalaisopistotasolla parin viime vuoden aikana, ja täytynee tulla siihen johtopäätökseen, että kyllä ihmiseltä se todellinen kiinnostus sarjakuvaan hupenee siinä vaiheessa kun ruvetaan aikuiseksi. Aljetaan rakentaa taloja, saamaan lapsia, haalimaan rahaa, elämään "ihmisiksi". Olkkarin hyllystä löytyy (paasi)linnojen ja grishamien välistä korkeintaan akuankkaa, jokunen käpristynyt korkkari ehkä vessasta. Ei tullut kunnollista sarjakuvasukupolvea meikäläisen ikäisistä.
Juuri "Julistaminen" on kirosana tämänkin asian kohdalla. Mielestäni pitää antaa ihmisten löytää asiat, suositella käskemisen sijaan. Se kuuluu ihan moderniin pedagogiikkaankin. Opetuksen ja "julistamisen" tehtävänä tulee enimmäkseen olla paimentaminen sellaisten ilmiöiden pariin, joita ei tule joka tuutista, ja jotka missaa muuten. Mikäli taideaineet opettavat mukulille pelkkää heviä ja mangaa, niin syntyy juuri niitä debiilejä vantaalaisoppilaita, jotka kirjoittavat musiikinkokeissa, että 80-luvulla oli piitles (<- perustuu tositapahtumiin Vantaalla)
Mistä päästään taideaineisiin. Ei sarjakuvaa ole juurikaan minkään koulun kuvaamataidon opetussuunnitelmassa. Ilmoittakaa toki jos on. Eivät opettajat sitä hallitse, joten sarjakuva jää lapsipuolen asemaan, hedelmäasetelmien, laveerauksen ja caran d'ache -värien jyräämäksi.
Onko täällä tulevia kuvaamataidonopettajia? Taikkilaisia, muita hörhökoululaisia? Jos, kertokaa, missä määrin koulutukseenne kuuluu sarjakuva?
En panisi pahakseni, jos kuvaamataidon (ja musiikin) opetukseen sisällytettäisiin erikoisasiantuntijoita, jotka paikkaisivat opettajan aineenhallinnan ammottavat aukot. Luento-vivahteita myös yläasteopetukseen.
Suosittelisin markkinoimaan itseänne. Tehkää kuvaamataidon sijaisuuksia, jos mahdollista. Taannoin allekirjoittanutta kysyttiin pariksi päiväksi tuuraamaan kuviksenmaikaksi, epäpätevää ihmistä. Harmi kun en päässyt. Ehkä jonakin päivänä vielä pääsen sanomaan, että hyvää päivää, olen kuvaamataidonopettaja Kuusinen, ja teidän perseenne kuuluvat nyt minulle!