Kataisto, et voi selitellä albumin käsittämättömyyttä sillä että se on ajankuvaa tai että joku on liian nuori ymmärtämään tällaisia menneiden aikojen kuvauksia.
Kappas vaan,
kukas sieltä kömpi.

joku osaa kirjoittaa tarinoita, toinen ei. ovathan esimerkiksi marko turusen albumit omaelämäkerrallisia ja pohja-teos tarkka kuvaus siitä millaista on ollut lapsuus 80-luvun kotkassa (ilmeisesti). taiteilija on ottanut muutamia vapauksia sovituksen suhteen mutta surrealististen tapahtumien alta paistaa itse koetun tuntu.
Mielestäni Reima osaa kertoa tarinoita. Toki minun täytyy nyt olla väärässä, koska sinä olet tietenkin oikeassa.

Omasta mielestäni on hienoa, että tässä ei ilmeisesti oltu otettu hirveästi vapauksia historian suhteen, koska luin tätä teosta juuri se mielessäni, että tässä kuvataan nyt oikeasti elettyä arkea. Jos haluaa tehdä fiktiota, niin sitten voi vapaasti säveltää koko touhun ja keksiä jonkun muun hahmon, kuin itsensä.
on mielenkiintoista että joku viitsii harhailla 100 sivua päätymättä yhtään minnekään kun 2000-luvulla jopa tieto-ohjelmat käsikirjoitetaan aristoteleen runousopin mukaan.
Sen runousopin voisi minun puolestani heittää vähäksi aikaa sohvan taakse ja ruveta miettimään hieman vaihtoehtoisia lähestymistapoja tarinaan. Jos toverimme Aristoteles sanoi vuonna kuokka ja kameli, että draamaa tehdään näin, niin mikä piru edelleen pakottaa kaikkia noudattamaan tuota sinänsä ihan laadukasta kaavaa.
Esim. Henkien Kätkemä ei noudattele tietääkseni laisinkaan tuota draamaan kaarta, mutta se onnistuu silti peittoamaan oikeastaan kaikki muut animaatiot (no Mononoke, Metropolis ja pari muuta pärjäävät sille...). Sinähän et varmaan toki pidä siitäkään, mutta toki sinulla kulttuurin ylimpänä tuntijana on siihen oikeus.

(ps. yletön kriittisyyteni johtuu pitkälti siitä että
...olet sellainen luonteeltasi. Koittaisit
välillä olla jyräämättä ihan kaikkea. Vaikka et jostain pidä, niin sitä ei aina tarvitse kailottaa julki ihan tuollaiseen jumalalliseen sävyyn. Positiiviset asiat kannattaa kertoa oikeastaan aina, mutta kritiikkiä kannattaa säännöstellä ja antaa
rakentavasti. Sinun kritiikkisi lähinnä lannistaa.
albumi ei ole millään tavalla ihmeellinen tai suositeltava.
Ahaa. Minun ei siis pidä sauositella sitä kenellekään. Teenkö väärin jos suosittelen?

on vaan varsin ahdistavaa lukea että MINUN MIELESTÄNI keskinkertaiset teokset saavat kvaakissa suosituksen ja omalaatuiset ja ammattitaitoiset tekijät tuomitaan samantien. tämä kaikki on niin kovin suhteellista.)
Kovin kovin suhteellista. Kuka päättää siitä, että mikä on keskinkertaista. Ruskaa-teoksessa on paljon minua häiritseviä piirteitä (esim hahmot muistuttavat ulkonäöltään aivan liikaa toisiaan jne.), mutta koska tempauduin mukaan nuoren Reiman elämään ja teos jätti lämpimän ja mukavan fiiliksen, niin pakkohan sitä on kehua.
Mitä muuten ovat nämä ammattitaitoiset ja omalaatuiset tekijät? Pitääkö taas kummallistella, jotta voisi olla mainitsemisen arvoinen?
Tehdään porukalla sellainen kokoelma jonka kaikki sarjakuvat koostuvat skannatuista kakkapökäleistä. Olisiko omalaatuista? Taidetta? Paskaa?

Jep. Ei muuta tällä erää... menen nyt pyyhkimään vaahdot suupielistäni.