Kirjoittaja Aihe: Ruskaa Pakkasella  (Luettu 14389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissen

• Vieras
Re:Arvostelu: Ruskaa Pakkasella
« Vastaus #30 : 08.02.2004 klo 11:24:46 »
Kataisto, et voi selitellä albumin käsittämättömyyttä sillä että se on ajankuvaa tai että joku on liian nuori ymmärtämään tällaisia menneiden aikojen kuvauksia. onhan waltarin sinuhe egyptiläinen ajankuvaa menneiltä ajoilta ja silti sen pystyy ymmärtämään kuka tahansa vaikkei ole elänyt muinaisessa egyptissä. ajankuva on pelkkä väline samoinkuin omaelämäkerrallisuus on väline tarinankerrontaan.

itseäni jäi kaivelemaan albumissa sivulauseissa mainittu kastijako eri ryhmittymiin kuuluvien nuorten kesken. tuli mieleen Quadrophenia-elokuva. olisin näistä nuorten välisistä skismoista lukenut mieluusti enemmänkin.

aiheltaan ruskaa pakkasella on kiinnostava ja ikiaikainen mutta ei se silti oikein tunnu toimivan. joku osaa kirjoittaa tarinoita, toinen ei. ovathan esimerkiksi marko turusen albumit omaelämäkerrallisia ja pohja-teos tarkka kuvaus siitä millaista on ollut lapsuus 80-luvun kotkassa (ilmeisesti). taiteilija on ottanut muutamia vapauksia sovituksen suhteen mutta surrealististen tapahtumien alta paistaa itse koetun tuntu. dokumentointi on hyvästä ja suositeltavaa mutta ei se ole peruste merkityksettömälle tarinalle. olen kuluttanut tunnin jos toisenkin yrittäen pohtia sitä miksi reima mäkisen kolmesta viimeisimmästä julkaisusta, ruskasta, kivisylistä ja ruuhkalukemistosta ainoastaan viimeisin oli mielekäs lukukokemus. kaikki kuitenkin käsittelevät samoja asioita. ehkä kyse on vilpittömyydestä. ei ruuhkalukemistokaan ole sarjakuvateoksena mitenkään mestarillinen mutta hyvin viihdyttävä ja taiten tehty lehtinen.

on mielenkiintoista että joku viitsii harhailla 100 sivua päätymättä yhtään minnekään kun 2000-luvulla jopa tieto-ohjelmat käsikirjoitetaan aristoteleen runousopin mukaan.

(ps. yletön kriittisyyteni johtuu pitkälti siitä että albumia kehutaan siinä määrin näillä sivuilla, aivan turhaan. albumi ei ole millään tavalla ihmeellinen tai suositeltava. muttei ole oikeastaan mitään todellista syytä jättää sitä myöskään ostamatta jos on tarve törsätä rahojaan suomalaiseen sarjakuvaan. on vaan varsin ahdistavaa lukea että MINUN MIELESTÄNI keskinkertaiset teokset saavat kvaakissa suosituksen ja omalaatuiset ja ammattitaitoiset tekijät tuomitaan samantien. tämä kaikki on niin kovin suhteellista.)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2004 klo 14:55:34 kirjoittanut nissen »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 08.02.2004 klo 14:15:15 »
No nyt sain vihdoin Ruskan luettua joten saatoin lukea nämä lukuisat aihetta käsittelevät säikeet ja arvostelutkin.

Yleensä ottaen minä pidän tämäntyyppisestä sarjakuvasta, omaelämäkerrallisesta, kotimaisesta, realistisesta. Mutta pakko kai se on silti todeta ettei Ruskaa kolahtanut juur ollenkaan. Ei lukukokemus mitenkään vastenmielinen ollut, mutta se kysymys että miksi tämä on tehty, tuli kyllä mieleen useampaan kertaan. Nuorisokuvaus oli onnistunutta ja hupaisia yksityiskohtia riitti, mutta mitään ei silti varsinaisesti tapahtunut. Sori. Minähän en itse osaa tehdä minkäänlaista sarjakuvaa, mutta tämä nyt vain oli hehkutukseensa nähden pettymys.

Mää muuten ajattelin että Reima rikkoi tietokoneen siksi että voisi keskittyä sarjakuvien tekoon eikä aina vain surffailisi Kvaakissa.  ;D

P.S. Miksiköhän Jasonin Hysiä en ole löytänyt yhtään mistään vaikka muita Kerubi-pokkareita näkee kirjakaupoissa kyllä?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #32 : 08.02.2004 klo 15:06:21 »
Oisikohan ollut Hysistä pieni painos tai vastaanotto niin hyvä? Täällä Tampereen Akateemisessa näin niitä, mutta ei oo enää vähään aikaan näkynyt. Kääntämätöntä versiota tosin muistaakseni näkyi...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Esa

• Jäsen
« Vastaus #33 : 08.02.2004 klo 16:40:16 »
Nuorisokuvaus oli onnistunutta ja hupaisia yksityiskohtia riitti, mutta mitään ei silti varsinaisesti tapahtunut. Sori.

Miksi sarjakuvassa pitäisi tapahtua jotain ihmeellistä? Tämä kertoikin totuudenmukaisesti Reiman elämästä 80-luvulla. Mä pidän tällaisesta sarjakuvasta missä asiat voivat oikeasti tapahtua, ei siinä tarvitse olla mitään ihmeellistä tapahtumaa. Ja kyllähän tässä tapahtui: Siinä kerrottiin, kuinka Reima vajosi ryyppäämään, kun tyttöystävä jätti. Sarjakuva oli surullinen. Tai voi olla että se kolahti minuun, koska vosin kuvitella olevani Reima sarjakuvassa. Oli helppo samaistua päähahmoon, kuten kunnon sarjakuvassa pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2004 klo 16:40:34 kirjoittanut eppu »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 09.02.2004 klo 18:41:56 »
Miksi sarjakuvassa pitäisi tapahtua jotain ihmeellistä?

Ettei se olisi niin tylsä.

Minäkin pidän reality-sarjakuvasta, vaan en tällaisesta tapahtumien listaamisesta. Kaltsun kokoelma oli eri hyvä.

Toisaalta minähän vihasin teini-ikääni. Ehkä en siksi pitänyt Ruskaasta, on masentavaa nähdä että jollakin on voinut olla noin paljon kavereita kun ite vaan murjotti angstisena kotona ja luki kirjoja. Se on kateus joka meitä kotikriitikoita ajaa, heh heh...  ;D ;D ;D

P.S. Jos joku tietää mistä Hysiä saa Turusta niin vihjaiskaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #35 : 13.02.2004 klo 16:16:41 »
jasonin HYS! :iä saa Turusta ainakin Sammakon kirjakaupasta Humalistonkadulta. Siellä on muutoinkin kiitettävä valikoima pienkustanteita tarjolla.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Leo

• Jäsen
« Vastaus #36 : 13.02.2004 klo 16:45:22 »
Tapiolan akateemisessa on Hys!

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #37 : 13.02.2004 klo 17:05:13 »
Kataisto, et voi selitellä albumin käsittämättömyyttä sillä että se on ajankuvaa tai että joku on liian nuori ymmärtämään tällaisia menneiden aikojen kuvauksia.

Kappas vaan, kukas sieltä kömpi. :P

Lainaus
joku osaa kirjoittaa tarinoita, toinen ei. ovathan esimerkiksi marko turusen albumit omaelämäkerrallisia ja pohja-teos tarkka kuvaus siitä millaista on ollut lapsuus 80-luvun kotkassa (ilmeisesti). taiteilija on ottanut muutamia vapauksia sovituksen suhteen mutta surrealististen tapahtumien alta paistaa itse koetun tuntu.

Mielestäni Reima osaa kertoa tarinoita. Toki minun täytyy nyt olla väärässä, koska sinä olet tietenkin oikeassa. ;D

Omasta mielestäni on hienoa, että tässä ei ilmeisesti oltu otettu hirveästi vapauksia historian suhteen, koska luin tätä teosta juuri se mielessäni, että tässä kuvataan nyt oikeasti elettyä arkea. Jos haluaa tehdä fiktiota, niin sitten voi vapaasti säveltää koko touhun ja keksiä jonkun muun hahmon, kuin itsensä.

Lainaus
on mielenkiintoista että joku viitsii harhailla 100 sivua päätymättä yhtään minnekään kun 2000-luvulla jopa tieto-ohjelmat käsikirjoitetaan aristoteleen runousopin mukaan.

Sen runousopin voisi minun puolestani heittää vähäksi aikaa sohvan taakse ja ruveta miettimään hieman vaihtoehtoisia lähestymistapoja tarinaan. Jos toverimme Aristoteles sanoi vuonna kuokka ja kameli, että draamaa tehdään näin, niin mikä piru edelleen pakottaa kaikkia noudattamaan tuota sinänsä ihan laadukasta kaavaa.

Esim. Henkien Kätkemä ei noudattele tietääkseni laisinkaan tuota draamaan kaarta, mutta se onnistuu silti peittoamaan oikeastaan kaikki muut animaatiot (no Mononoke, Metropolis ja pari muuta pärjäävät sille...). Sinähän et varmaan toki pidä siitäkään, mutta toki sinulla kulttuurin ylimpänä tuntijana on siihen oikeus. ;)

Lainaus
(ps. yletön kriittisyyteni johtuu pitkälti siitä että

...olet sellainen luonteeltasi. Koittaisit välillä olla jyräämättä ihan kaikkea. Vaikka et jostain pidä, niin sitä ei aina tarvitse kailottaa julki ihan tuollaiseen jumalalliseen sävyyn. Positiiviset asiat kannattaa kertoa oikeastaan aina, mutta kritiikkiä kannattaa säännöstellä ja antaa rakentavasti. Sinun kritiikkisi lähinnä lannistaa.

Lainaus
albumi ei ole millään tavalla ihmeellinen tai suositeltava.

Ahaa. Minun ei siis pidä sauositella sitä kenellekään. Teenkö väärin jos suosittelen? ???

Lainaus
on vaan varsin ahdistavaa lukea että MINUN MIELESTÄNI keskinkertaiset teokset saavat kvaakissa suosituksen ja omalaatuiset ja ammattitaitoiset tekijät tuomitaan samantien. tämä kaikki on niin kovin suhteellista.)

Kovin kovin suhteellista. Kuka päättää siitä, että mikä on keskinkertaista. Ruskaa-teoksessa on paljon minua häiritseviä piirteitä (esim hahmot muistuttavat ulkonäöltään aivan liikaa toisiaan jne.), mutta koska tempauduin mukaan nuoren Reiman elämään ja teos jätti lämpimän ja mukavan fiiliksen, niin pakkohan sitä on kehua.

Mitä muuten ovat nämä ammattitaitoiset ja omalaatuiset tekijät? Pitääkö taas kummallistella, jotta voisi olla mainitsemisen arvoinen?

Tehdään porukalla sellainen kokoelma jonka kaikki sarjakuvat koostuvat skannatuista kakkapökäleistä. Olisiko omalaatuista? Taidetta? Paskaa? ;D

Jep. Ei muuta tällä erää... menen nyt pyyhkimään vaahdot suupielistäni.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 17:06:21 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #38 : 13.02.2004 klo 18:02:40 »
Joopa joo, makuja on moneksi. Reiman (nuoren Reiman) elämä ei siis ole mitenkään ihmeellistä eikä suositeltavaa kenellekään.

Eikä siinä tapahdukaan "mitään", ei ole suuria ristiriitoja jne. Mutta kun: Suomessa ei kahdeksankymmentäluvulle tultaessa todellakaan tapahtunut yhtään mitään. Kun Koivisto tuli "valtaan", niin menoa hidastettiin entisestään.

Minä pidän näistä "saippuaoopperamaisista" sarjoista, kuten jotkut pitävät Salatuista elämistä tahi jopa kauniista ja roheista.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 18:02:56 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Leo

• Jäsen
« Vastaus #39 : 13.02.2004 klo 18:12:30 »
Mä teilaan Reiman teoksessa vain ne muutamat ensimmäiset sivut joissa Reima on niin mahottoman kankea. Muuten olin aikalailla myyty ja olin miltei koukussa siihen. Pakko oli lukea lähes yhteen putkeen se loppuun.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 18:12:59 kirjoittanut Leo Lehtinen »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 13.02.2004 klo 18:40:20 »
jasonin HYS! :iä saa Turusta ainakin Sammakon kirjakaupasta Humalistonkadulta. Siellä on muutoinkin kiitettävä valikoima pienkustanteita tarjolla.

Tänks! Eipä ole Sammakossa tullut käytyä aikoihin, vaan nyt menen.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #41 : 13.02.2004 klo 21:04:35 »
Ja Axuz, tekijänOIKEUDET PYSYY yleensä tekijällä. Kustantaja maksaa vaan oikeudesta painaa ja myydä sitä sarjista.

Tarkoitinkin, että jos Tekijänoikeudet myy kustantajalle. Tekijänoikeus tietenkin säilyy aina tekijällä, vaikka oikeudet myisi totaalisesti. Näin on Kulttuurisihteeri/Kirjastonjohtaja-äitini vannottanut. Toisin sanoen jos myyt oikeuden käyttää sarjakuvaa tietyssä lehdessä, tietyssä numerossa ja tietyllä kerralla, kustantajan/lehden oikeudet koskevat vain kyseistä kertaa. Oikeudet pysyvät tekijällä... Samaten, jos myyt oikeudet kokonaisuudessaan kustantajalle/lehdelle (yksinoikeus), tämä taho saa julkaista tätä sarjakuvaa miten paljon hyvänsä ja käyttää sitä omiin tarpeisiinsa. Tällöinkin silti tekijänoikeudet ovat tekijällä... ja kustantajalla/lehdellä. Eli... tällöin saat itse käyttää omiin tarkoituksiin sarjakuvaasi/mitä hyvänsä työtäsi ja niin saa samaten tämän oikeuden omistava toinen tahokin, mutta sinä et saa enää myydä sitä millekään toiselle taholle. Tätä tarkoittaa se, että "oikeudet pysyy tekijällä", vaikka olisi myynytkin kaikki oikeudet kyseiseen työhön jollekin toiselle. Tämä tarkoittaa kuitenkin sellaista rajoitusta omalle toiminnalle, että kaupasta kannattaa pyytää moninkertainen hinta kertakäyttöön verrattuna...

Minulla on esimerkiksi muutama kuvituskuva myyty "yksinoikeudella", eli käytännössä olen myynyt kyseisen työn kaikki oikeudet ko. lehdelle. He saavat siis käyttää tätä kuvaa rajattomasti. Silti... koska minulla on edelleen oma oikeus näihin kuviin, olen käyttänyt niitä myös toisissa lehdissä omien artikkeleideni yhteydessä. Sen sijaan, minä en saisi myydä tällaisen kuvan käyttöoikeutta enää millekään muulle lehdelle, jos tällainen "muu lehti" kyselisi minulta sopivaa kuvitusta johonkin heidän omaan artikkeliinsa...

Tuossa nimenomaisessa tapauksessa samantyyppinen tilanne olisi, että Reima myisi kustantajalleen kaikki oikeudet julkaista Ruskaa Pakkasella albumia siten, että ko. kustantaja voisi ottaa siitä uusintapainoksia, kysymättä Reimalta yhtään mitään. Toki näistäkin tulisi aikanaan Reimalle asiaankuuluvat rojaltit/palkkiot, JOS NÄIN ON SOVITTU. Mutta jos näin olisi, Reima ei saisi esimerkiksi antaa sitä enää kenenkään muun kustannettavaksi... Selkiskö? Tätä minä tarkoitin ja näin se kuulemma on... Kuuntelen toki pian saapuvia vastaväitteitä enemmän kuin mielelläni...
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 21:07:07 kirjoittanut Axuz »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #42 : 13.02.2004 klo 21:21:27 »
Hankkikaa pian käsiinne Sarjakuvantekijän selviytymisopas tai sen uudempi versio, by Heikki Jokinen, mies joka tietää... www.sarjakuvantekijat.fi

Omahan on asianne millaisiin sopimuspapereihin nimenne pistätte, jos (sarja)kuvitustanne haluatte julki saada, mutta lukekaa teksti tarkkaan ennen signeerausta. Esimerkiksi Sanoma Magazines on melkein yhtä tiukka kuin Disney.
- Barack Obama

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Ruskaa Pakkasella
« Vastaus #43 : 09.09.2013 klo 17:59:41 »
Olipas hauskaa läppää tässä ketjussa näin 10 vuoden kuluttua uudelleen luettuna.  :)

Varsinainen asia, sikäli kun tässä ketjussa asiassa edes tarvii pysyä oli se että tuota Laineen Jukan kirjoittamaa Kvaakin arvostelua kirjastani näyttäisi olevan " Luettu: 5183 kertaa"!  :o

Joku virhe. Tai sitten jengi on kuuklannut ja eksynyt tonne ihan muissa kuin sarjisasioissa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
Vs: Ruskaa Pakkasella
« Vastaus #44 : 09.09.2013 klo 18:07:44 »
Joku virhe. Tai sitten jengi on kuuklannut ja eksynyt tonne ihan muissa kuin sarjisasioissa.
Myös spämmibotit voivat olla asialla.