Suomalainen kirjakauppa saa ison plussan verkkokaupasta, tilailen paljon kirjoja sitä kautta.
Sen sijaan henkilökohtainen palvelu kusee pahasti Lappeenrannan myymälöissä (muista en osaa sanoa, koska en säännöllisesti käy). Kerran erehdyin kysymään verkkokauppatilaustani myymälässä (oli myöhässä). Herraisä sitä nenänvartta pitkin katselua ja alentuvaa äänensävyä. Olisihan minun, tyhmän ihmisparan, pitänyt ymmärtää että eihän Lappeenrannan myymälä VOI tietää mitään verkkokaupan asioista (vaikka verkkokaupan ostokset toimitetaan aina myymälöihin).
Kaikkein paras asiakaspalvelutesti tuli tehtyä talvella. Kysyin Lappeenrannan SK:sta uudehkoa kirjaa, joka oli verkkokaupasta loppuunmyyty. "Ei oo", oli vastaus. Infosta sanottiin samaa. Hetken mietittyäni järkeilin, että jossakin toisessa myymälässä voisi olla painoksen jämiä hyllyn perillä. Niinpä meilasin SK:n myymälöihin ja kysyin kirjaa. Vastausten kirjo oli hulvaton. Vaikka meilissäni mainitsin kirjan nimen, kirjoittajan, painovuoden ja kustantajan, osa kaupoista tarjosi jotain aivan toista kirjaa. Osa kaupoista vastasi että "kyllä on, tervetuloa hakemaan se täältä Nevadankuusesta" vaikka osoitetietoni kävivät myös meilistä ilmi. Pari kauppaa sai täydet pisteet vastaamalla että kyllä löytyy, voivat toimittaa sen veloituksetta Lappeenrantaan ja voin maksaa sen noudettaessa. Osa vastasi myös tyyliin "Katsoin rekisteristä, ja vaikka kirjaa ei ole meillä, niin naapurinkaupungista se löytyy ja voin pyytää naapurikaupungin myymälää toimittamaan sen sinulle".
Sain kirjan, ja touhun jälkeen ihmettelin kovin, miksi hitossa Lappeenrannan myymälätäti ei voinut siitä samasta rekisteristä katsoa, missä myymälässä kirjaa olisi jäljellä ja tilata toimituksena minulle, kun kerran myymäläverkosto näköjään kuitenkin ilman erillisveloitusta kirjoja toimittelee kaupungista toiseen?