Kirjoittaja Aihe: Huonot kirjakaupat  (Luettu 10185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
Re: Huonot kirjakaupat
« Vastaus #15 : 09.03.2006 klo 16:07:06 »
Minä olin Salon Suomalaisessa Kirjakaupassa töissä 3,5 vuotta ja ostan kirjani edelleen siellä. Tosin saan hlökunta alennusta vielä sieltä, että voinee vaikuttaa. Suomalaisen kirjatietokanta oli aika varteenotettava kun sitä silloin tutkailin. Sitä voi itse kokeilla suomalainen.comista. Minä olen ainakin löytänyt etsimäni, mutta en mitään ihmeempiä ole etsinytkään. Myös kuka myyjä asioi, vaikuttaa yllättävän paljon lopputulokseen. Myönnettäköön, että Suomalaisen systeemit kusevat aika pahasti toisinaan ja useammalla kuin yhdellä. Yksi paha vika on se, että Suomalainen on keskittynyt main streamiin ja sen huomaa. Mutta on se parempi kuin Info.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #16 : 09.03.2006 klo 16:14:13 »
Mutta on se parempi kuin Info.
Infossa sentään myytiin tarra-arkkeja kappaleittain, Suomalaisessa pitää ostaa paketti.

Jos hiljakkoin paikallisessa lehdessä kehuttua klassikkoa ei viitsitä pitää myynnissä, mitä siellä myydään? 

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #17 : 09.03.2006 klo 16:51:03 »
Tarkennan, että vastenmielisyyteni Suomalaista kirjakauppaa kohtaan johtuu siitä että se hävitti oikeat palvelukirjakaupat tieltään. Sotkamossa on kuulemma vielä yksi vai oliko se Paltamossa.

Juuri tuo ettei kauppa suostu hommaamaan mitä asiakas tarvitsee, on nykymenon ilkein piirre. Syyttäköön itseään jos joutuvat kohta myymään bensaa ja keskiolutta - jopa huikeilla postimaksuilla kirjan saa halvemmalla ja nopeammin netistä kuin Suomalaisesta.

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #18 : 09.03.2006 klo 16:54:19 »
Infossa sentään myytiin tarra-arkkeja kappaleittain, Suomalaisessa pitää ostaa paketti.

Suomalaisessa myytiin joskus. Mutta kun irtokappaleiden myyminen edellyttää paketin aukaisua ja paketissa on 100 kappaletta, niin ei niitä paljoa viitsitä aukoa. :( Kun ei niitä kuitenkaan niin paljoa kysellä, että viitsisi vuositolkulla pitää  irrallisena.

Jos hiljakkoin paikallisessa lehdessä kehuttua klassikkoa ei viitsitä pitää myynnissä, mitä siellä myydään? 

Lehtiarvostelut muuten toisinaan tulevat lehteen ennen kuin itse kirja on edes myynnissä tai sitten samana päivänä. Että jos kyse oli jostakin uutuudesta, niin se ei ole kaupan vika jos sitä ei ole hyllyssä. Kyllä siellä aina hankittiin joku kirja, jos siitä arvostelu oli. Mutta ellei kyseessä ole hittituote/uutuus/ajankohtaisesti muodikas niin kirjaa ei yleensä ole hyllyssä kuin pari. Ja ne menevät aika nopeasti jos kirjasta on juttua lehdestä.

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #19 : 09.03.2006 klo 16:56:30 »
Tarkennan, että vastenmielisyyteni Suomalaista kirjakauppaa kohtaan johtuu siitä että se hävitti oikeat palvelukirjakaupat tieltään. Sotkamossa on kuulemma vielä yksi vai oliko se Paltamossa.

Juuri tuo ettei kauppa suostu hommaamaan mitä asiakas tarvitsee, on nykymenon ilkein piirre. Syyttäköön itseään jos joutuvat kohta myymään bensaa ja keskiolutta - jopa huikeilla postimaksuilla kirjan saa halvemmalla ja nopeammin netistä kuin Suomalaisesta.

Suomalaisen toimintaperiaate oli ainakin reilu vuosi sitten, että asiakas saa haluamansa kirja, tavalla tai toisella. Ja tämä piti paikkansa vielä silloin kun itse olin siellä töissä. Kirjojen määrä, joita ei asiakkaalle saatu, oli lähes olematon. Mieleeni ei omalta ajalta taida tulla yhtäkään esimerkkiä..?

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 09.03.2006 klo 21:10:48 »
Että jos kyse oli jostakin uutuudesta, niin se ei ole kaupan vika jos sitä ei ole hyllyssä. Kyllä siellä aina hankittiin joku kirja, jos siitä arvostelu oli. Mutta ellei kyseessä ole hittituote/uutuus/ajankohtaisesti muodikas niin kirjaa ei yleensä ole hyllyssä kuin pari.

Keijo taisi mainita että kyseessä oli V niinkuin Verikosto joka ilmestyi viime syksynä, ja josta tehty leffa tulee teattereihin Suomessa parin viikon päästä. Että jos sitä ei kannata pitää saatavilla niin johan nyt on kumma.

Turussa(kin) Suomalaisen kirjakaupan valikoima ja hintapolitiikka on aivan onnetonta verrattuna Akateemiseen. Ja sarjakuvat ovat kalliita jollei satu olemaan joku alennus päällä. Tästähän on ollut paljonkin puhetta jossain muualla; Suomalainen ei tilaa yhtään sarjakuvaa myyntiin ilman että Kirjavälitys on välissä, ja se nostaa hintaa. Akateeminen käsittääkseni tilaa myös suoraan (pien)kustantajilta.

laureline

• Vieras
« Vastaus #21 : 09.03.2006 klo 21:17:31 »

Akateeminen käsittääkseni tilaa myös suoraan (pien)kustantajilta.

Akateeminen tilaa myös omakustanteita suoraan tekijältä, jos tykkäävät teoksesta. Kannattaa käydä näyttämässä omakustannetta/pienkustannetta  Akateemisen taidekirjaostoista vastaavalle.
En muista nimeä, mutta voi kävelllä suoraan Stokkan Akateemiseen kolmas kerros ja kysyä onko kyseinen hlö paikalla, ellei niin jättää yhteystiedot ja näytteet. :).

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #22 : 10.03.2006 klo 10:53:48 »
Jep. Suomalainen pelaa liian varmanpäälle. Kuten sanoin, Suomalainen keskittyy main streamiin, toisin sanoen hyllytavaraan. Tilaamalla kyllä sitten saa. Sarjakuvavalikoima on surkea ja yleisesti hinnat ovat nousseet aivan naurettavan paljon. Seurasin itse vierestä kuinka vuosi vuodelta suomalainen nosti hintoja naurettavan korkealle. Kirja joka joskui maksoi 150 mk on nyt 50 e. Suomalainen ei tilaa omakustanteita/pienkustanteita kuin paikallisilta henkilöiltä ja silloinkin pitää sopia myymälän kanssa erikseen.

x_man

• Jäsen
« Vastaus #23 : 28.07.2006 klo 09:07:17 »
Bookplus.

Vaikka tilaankin sieltä toisinaan jotain, niin silti sielläkin on vikansa.
Tilasin bookplussasta yhden sarjakuvan. Odotin yli kuukauden ennenkuin kysyin heiltä missä se viippyy. He vastasivat, että sitä ei ole vielä julkaistu ja antoivat minulle sitten tiedon koska se julkaistaan. Odotin sitten tuohon hetkeen ja sen yli. Mitään ei kuulunut taaskaan, joten uusi kysely perään. Vastaus tuli jälleen, julkaisu on peruttu. Se siis siitä. He eivät voineet tietenkään asiasta ilmoittaa minulle mitään, vaan minun piti sitä kysellä heiltä. Huonoa palvelua tuommoinen.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #24 : 28.07.2006 klo 10:06:41 »
Suomalainen kirjakauppa saa ison plussan verkkokaupasta, tilailen paljon kirjoja sitä kautta.

Sen sijaan henkilökohtainen palvelu kusee pahasti Lappeenrannan myymälöissä (muista en osaa sanoa, koska en säännöllisesti käy). Kerran erehdyin kysymään verkkokauppatilaustani myymälässä (oli myöhässä). Herraisä sitä nenänvartta pitkin katselua ja alentuvaa äänensävyä. Olisihan minun, tyhmän ihmisparan, pitänyt ymmärtää että eihän Lappeenrannan myymälä VOI tietää mitään verkkokaupan asioista (vaikka verkkokaupan ostokset toimitetaan aina myymälöihin).

Kaikkein paras asiakaspalvelutesti tuli tehtyä talvella. Kysyin Lappeenrannan SK:sta uudehkoa kirjaa, joka oli verkkokaupasta loppuunmyyty. "Ei oo", oli vastaus. Infosta sanottiin samaa. Hetken mietittyäni järkeilin, että jossakin toisessa myymälässä voisi olla painoksen jämiä hyllyn perillä. Niinpä meilasin SK:n myymälöihin ja kysyin kirjaa. Vastausten kirjo oli hulvaton. Vaikka meilissäni mainitsin kirjan nimen, kirjoittajan, painovuoden ja kustantajan, osa kaupoista tarjosi jotain aivan toista kirjaa. Osa kaupoista vastasi että "kyllä on, tervetuloa hakemaan se täältä Nevadankuusesta" vaikka osoitetietoni kävivät myös meilistä ilmi. Pari kauppaa sai täydet pisteet vastaamalla että kyllä löytyy, voivat toimittaa sen veloituksetta Lappeenrantaan ja voin maksaa sen noudettaessa. Osa vastasi myös tyyliin "Katsoin rekisteristä, ja vaikka kirjaa ei ole meillä, niin naapurinkaupungista se löytyy ja voin pyytää naapurikaupungin myymälää toimittamaan sen sinulle".

Sain kirjan, ja touhun jälkeen ihmettelin kovin, miksi hitossa Lappeenrannan myymälätäti ei voinut siitä samasta rekisteristä katsoa, missä myymälässä kirjaa olisi jäljellä ja tilata toimituksena minulle, kun kerran myymäläverkosto näköjään kuitenkin ilman erillisveloitusta kirjoja toimittelee kaupungista toiseen?
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Irene

• Jäsen
« Vastaus #25 : 28.07.2006 klo 10:09:29 »
Mutta vielä huonompi kokemus oli Dialogia Oy. Kustantamon verkkosivuilla on olevinaan postimyynti. Täytin tilauslomakkeen, ei toiminut. Lähetin sähköpostilla tilauspyynnön, kukaan ei vastannut. Parin viikon päästä uudestaan, ei vastausta. Parin viikon päästä kohtelias haukkumakirje sähköpostilla. Ei vastausta.

Eivät näköjään sitten halua, että ihmiset heidän kirjojaan ostaisivat.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #26 : 28.07.2006 klo 10:17:42 »
Suomalainen kirjakauppa ja Bookplus ylläpitävät laajaa valikoimaa, mutta asiantuntevuuden ja asiakaspalvelun välillä on vähän niin sun näin.
Osaltaan ongelma on teknologinenkin. ISBN koodien sotkeminen keskenään ja se ettei oikeasti vaivauduta tarkistamaan saatavuuksia on iso miinus.

Kyse ei ole palvelualttiudesta josta valittamista en löydä. Mutta asiat on pahemman kerran pielessä kun asiakas tietää mainstreamin julkaisuaikataulut ja saatavuudet myymälöiden henkilökuntaa paremmin.
Kaverini kiroaa Salon suomalaista hiatudesta ja siitä että toistuvasti mm. asiakastilaukset on jossain odottelemassa viikkotolkulla kun asiakkaalle ei ilmoiteta.
yleisimmin koska ei pystytä yhdistämään alueen sarjakuvakeräilijää ja hänen tilaamiaan sarjakuvia toisiinsa...

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #27 : 02.08.2006 klo 12:26:13 »
Kaverini kiroaa Salon suomalaista hiatudesta ja siitä että toistuvasti mm. asiakastilaukset on jossain odottelemassa viikkotolkulla kun asiakkaalle ei ilmoiteta.
yleisimmin koska ei pystytä yhdistämään alueen sarjakuvakeräilijää ja hänen tilaamiaan sarjakuvia toisiinsa...

Paha sanoa millainen meiniki nykyään siellä on. Liikaa uusia tunareita tiskin takana arvelisin. Toimitukset tosiaan kestää, minulla ollut jo varmaan toukokuusta asti liberty meadowsin 2 ja 3 kirja tilauksesta. Rupeaa kohta vituttamaan kun toimitusajaksi luvattiin 2-3 viikkoa. Uudet ohjelmistot jotka eivät edes perkele toimi, sotkevat myös touhuja. Jos tavaraa ei tule, niin vikahan on toimittajassa, mutta pitäisi tässäkin tilanteessa Suomalaisen kovistella Ingram booksia, että jumalauta tavaraa tänne tai yhteistyö loppuu. Silleen ainakin normaalisti bisnesmaailmassa toimitaan. En edes tilaisi Suomalaisen kautta tavaraa, ellen saisi alennusta tavarasta ja tällöin ei myöskään ole postimaksuja. Mutta amazoniltakin tulee hitto viikon sisällä tai viimeistään kahden viikon sisällä tavaraa.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #28 : 02.08.2006 klo 15:57:38 »
Olen kyllä jotakuinkin samaa mieltä tuosta Suomalaisen huonoudesta. Huonot valikoimat ja huono palvelu. Joskus jotain hyviä tarjouksia sentään. Mutta enää en tahdo jaksaa käydä edes Suomalaisen alessa. Etenkin sen jälkeen kun huomasin, että kuvitelmani Akateemisen kalleudesta verrattuna Suomalaiseen ei pitänyt paikkaansa, tarkastelemieni nimekkeiden pohjalta pikemminkin päinvastoin.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Lewis

• Jäsen
« Vastaus #29 : 02.08.2006 klo 16:26:43 »
Suomalaisen huonous on kalliit hinnat ja huonot sarjakuvavalikoimat. Plussaa taas alet ja helppo tilaaminen
Infon huonous on kalliit hinnat ja huonot sarjakuvavalikoimat.
Akateeminen on hyvä, mutta niistä kaupoista ei maha löytää mitään.

Okei, siinä kirjakauppojen huonoudesta.

Joonas