Kirjoittaja Aihe: Brushpen?  (Luettu 113352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re: Brushpen?
« Vastaus #15 : 22.05.2005 klo 22:46:30 »
Tää Pentelin PocketBrush on f*a*n*t*a*s*t*i*n*e*n. Olen käyttänyt noita jo vsta 1993 ja teen ison osan ammattiduunistani niillä. Varo halpoja kopioita! Esim. huopakärkiä, sellaisia mitä ei voi täyttää jne... lisä+: muste on vedenkestävää. Ehdottomasti hintansa väärtti, juuri tämä: unohda Faber-Castellit ja muut lelut.

Pentelin Pocket Brush on tavallaan yhtä ihana asia olemassa kuin Mäcci. Se on paljon se.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #16 : 24.05.2005 klo 10:45:50 »
Tuo Pentel näyttää asialliselta. Pitää kokeilla. Mulla on ollut ennakkoluulo, että nämä pensselikynät kuivuu alta aikayksikön kuiviksi tikuiksi, jotka aiheuttavat vain kroonista masennusta. Perinteinen mustepullo tms. on kiva, mut kun nykyään piirtelee sohvassa tai missä sattuu niin roiskeet on välillä (koko ajan) ongelma.

Faber-Castellin puolustuspuhe, itse olen käyttänyt iloisena heidän "Pitt artist pen" tuotostaan ja kyllä, sehän ei tosiaan ole mikään sivellin, vaan siveltimen muotoinen huopatötsä. Mutta sillä saa hyvin vaihtelevaa viivaa, kärki ei tuhoudu heti ekan päivän jälkeen ja löytyy myös eri sävyjä. Haittapuoli on että muste ei ole kovin peittävää, musta on lähinnä tumman harmaata, eli jos painokelpoista haluaa sitä pitää säätää photarilla ja silloin alkaa herkimmät viivat kadota.
Eli ei voi painotyöhön menevään suositella, mutta luonnoskirjaan oikein sopiva.

Marko

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #17 : 24.05.2005 klo 11:10:43 »
Lainaus
Tuo on mahtava kynä. Itse ostan täältä
jossa se maksaa 10,5 euroa + kulut. Pentelin maahantuoja ei suostunut ottamaan sitä valikoimiinsa koska tehtaan vähimmäistilaus on 1700 kpl. Mutta kyllä niitä menisi, se on tosi kestävä patruunatäyttöinen väline jolla on ihana piirtää.

Um, oiskohan tämmöisten maahantuonnissa mieltä? Kvaakin kaupasta vois kohta ostaa...  ::)

Täytyypi ehkä tilata briteistä ainakin tuo yksi kappale omaan käyttöön. Perinteisten sivellinten kanssa tuo tussaaminen on hirveää äyskäröintiä - tämmönen varmaan toimis paremmin...

Mitäs mustetta nuo syö - jatkotäyttöä ajatellen?

Lainaus
Haittapuoli on että muste ei ole kovin peittävää, musta on lähinnä tumman harmaata, eli jos painokelpoista haluaa sitä pitää säätää photarilla ja silloin alkaa herkimmät viivat kadota.
Eli ei voi painotyöhön menevään suositella, mutta luonnoskirjaan oikein sopiva.

Hm, ei kai tällä oikeasti viivapiirroksissa mitään merkitystä ole? Viivapiirroksethan tulee skannata joka tapauksessa bitmapkuvina ja konvertoida vasta sitten painokelpoiseksi CMYK-mustaksi painokäyttöön tehtäessä.

Asia erikseen onkin sitten jos työn myös värittää sille samalle paperille ja piirros pitää skannata väreissä. Vaan tällaisessa ratkaisussa painotulos on aina töhkyinen kun musta ääriviivakin rasteroituu...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 24.05.2005 klo 11:28:19 »
Mitäs mustetta nuo syö - jatkotäyttöä ajatellen?

Niitten omia pikku patruunoita vaan ja ainoastaan. Kynän mukana tulee neljä ja sitten niitä voi pikku rahalla ostaa lisää neljän paketeissa. Tussi on mielestäni riittoisaa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #19 : 24.05.2005 klo 14:24:23 »
Hm, ei kai tällä oikeasti viivapiirroksissa mitään merkitystä ole? Viivapiirroksethan tulee skannata joka tapauksessa bitmapkuvina ja konvertoida vasta sitten painokelpoiseksi CMYK-mustaksi painokäyttöön tehtäessä.

Pitt-pen siis aiheena, kyl siinä vähän ongelmaa oli, tosin johtuu omista työtavoistani eli työvälineiden sekakäyttöä, karkeaa paprua tms. Viivan valööri vaihtelee enemmän, kuin kunnon pikimustalla tussilla tai akryylillä piirtäessä. Niinpä 2-bittisenä ei edes uskalla skannata, vaan harmaasävyinä ja siitä sit säätämään. Mut joo, kyllä tuolla Pitt-penillä originaaliakin tekee, tussi on myös vedenkestävää.

Mut Pentelen Brushpen lähti just tilaukseen tämän juttelun innoittamana. :D

Marko

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 24.05.2005 klo 15:01:57 »
Lainaus
Niitten omia pikku patruunoita vaan ja ainoastaan. Kynän mukana tulee neljä ja sitten niitä voi pikku rahalla ostaa lisää neljän paketeissa. Tussi on mielestäni riittoisaa.

Penteleen kynän tilasin minäkin  ::)

Piti panna tuo toinen mustepatruunasarja samalla tulemaan, jotta riittää varmasti. Toivottavasti nuo nyt eivät kuitenkaan kuiva käsille.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 24.05.2005 klo 15:02:14 »
Minäkin tilasin!

Jos en tykkää siitä, niin multa voi ostaa erittäin vähän käytetyn Brush-Penin ja säiliöitä.

kattellaan...

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #22 : 25.05.2005 klo 09:22:05 »
Aikaisemmin käytin paljon Pigman Sumi Brush nimistä kynää. Kertakäyttöinen (siis ei täytettävä) huopasivellin, jossa toisessa päässä isompi ja toisessa pienempi kärki. Itselleni juuri sopivan jämäkkä, mutta silti taipuisa kärki. Muste kohtalaisen mustaa ja melko kestävääkin.
Sitten yllättäen koko kynän maahantuonti oli lopetettu ja ilmeisesti myös valmistaminen. Netistäkään ei löytynyt kynästä kuin mainintoja, ei edes kuvaa.
Saman valmistajan uudempi brushpen ei ole ainakaan minulle yhtä sopiva. Kärki on liian ohut ja taipuisa. Copicin sivellintussejakin ostin, mutta ne taas on minun makuuni ihan liian paksuja.
Siirryinkin siinä vaiheessa piirtämään kalligrafiakynillä. Täytyisi kai taas joskus kokeilla sivellintussejakin, kai se tuotekehitys joskus kulkee eteenpäinkin.

K.Huitula

• Jäsen
  • Mutta huumori - se se vasta hauskaa on.
« Vastaus #23 : 25.05.2005 klo 11:23:56 »
Mielenkiintoista että näinkin moni (?..) on innostunut sivellintusseista.
Tuo Pentelin brushpen on kyllä ehdoton, vaikka tavallisella siveltimelläkin on tullut paljon tehtyä. Ja aikaa säästyy kun ei välillä tarvitse sivellintä kastella, se tekee pitemmän päälle ison aikasäästön myös.

1700 kappaleen erissä tuskin kannattaa maahantuontia alkaa harrastaa, tästä maasta tuskin kuitenkaan löytyy kovin montaa ostajaa, vaikka kaikki mahdolliset kynärohkeat mangafanitkin mukaan laskettaisiin..

Itse aion tuoda samaisia Pentelin sivellintusseja "suoraan" Japanista, joten ainakin kirjamessuilta ( Hesa, Turku.. ) minulta voinee osastolta niitä saada. Tarkkaa hintaa en vielä pysty sanomaan mutta varmasti kilpailukykyinen tuohon Englannista tilaamiseen. Ja suoraan messuilta säästyy tietysti myös kaikki tilaus- ja postikulut.

t.Xtian
www.huitula.com
www.fantacore.com - Fantacore Media
www.lemminki.fi
www.huitula.com - Sarjakuva, elokuva, animaatio & visual design

tertsi

• Vieras
« Vastaus #24 : 25.05.2005 klo 11:30:55 »
syy, miksi minä hankin tuon sivellintussin, oli se, että olen todella surkea huoltamaan siveltimiä (tai yleensä mitään). Hetikohta uudenkin siveltimen harjakset sojottavat sinne tänne ja taas meni hermot.

Palkään, että tässäkään sivellintussissa ei ole siveltimen tuntua, ja että sillä ei voi piirtää rennosti ohutta viivaa niin kuin oikealla siveltimellä.

mutta saapi nähdä...

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #25 : 25.05.2005 klo 19:18:00 »
Pentelin musteesta vielä. Vaikka jotkut edempänä on kehunut musteita riittoisiksi, mä kehottaisin kyllä ostamaan aika läjän noita patruunoita varuiksi. Multa meni eka muste ekana iltana. Muutaman viikon käytön jälkeen ostin kymmenen 4-pakkia varuiksi, kun rupes pelottamaan ajatus olla ilman mustetta viikon toimitusajan verran.

Toki tossa vaikuttaa paljon se, millasta viivaa vetää, kun tolla saa hyvin eripaksuista jälkeä. Mutta tolla saa niin namia paksua kuivaa jälkeä, jos paperissa on pätkääkään hammasta. Ja paksuun jälkeen kuluu mustetta.

Mä olen täyttänyt käytetyn säiliön tislatulla vedellä. Jäljelle jääneen musteen kanssa siitä on tullut harmaata. Sitten eikun piirtelemään kahdella kynällä, toisessa mustaa ja toisessa harmaata.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #26 : 30.05.2005 klo 11:24:11 »
Brushpen tuli postista. Muutaman vedon ehdin vetää ennen töihinlähtöä.

Vaikutti OIKEIN hyvältä. Tussi juoksee suht kivasti kärjestä ja ohuttakin viivaa voi vetää. Tämä pensseli oli kyllä todellinen onnenpotku!

Kiitos vain vinkistä! Kvaak on mahtava paikka!!!!!

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #27 : 08.06.2005 klo 08:14:01 »
Mutta.. eipä ole Visaa.. se siitä.  :-\

Mä olen työmatkalla ulkomailla. Täällä maksaa kynä kahdella musteella 11,70 euroo ja neljän lisä-musteen paketti 4,40 euroo.

Kuis ois Nääs, jos tuon sulle kynän ja vaikka pari 4-pakettia ja pistän palattuani postiin pohjoiseen? Maksasit sitte ostohinnan ja suomen postikulut.

Mä lähen takas Suomeenpäin lauantaina, kerro ennen sitä jos kiinnostaa.

Vai olisko joku äsken briteistä ostanut jeesannut jo kortitonta?

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #28 : 08.06.2005 klo 16:20:23 »
Täällä olisi kanssa yksi Visaton jota voisi kiinnostaa, jos Pekka Matias viitsit noita ruveta ihan kahmalokaupalla kotosuomeen kärräämään.

Puheiden perusteella vaikuttaa oikein fiksulta välineeltä tämä pentel. Tuo hintakaan ei ole kauhean paha, jos miettii mitä hyvät siveltimet plus musteet joka tapauksessa maksavat. Näin mukavuudenhaluinen ihminen ei jaksa oikein lotrata enää wacom-aikana noitten pullomusteitten kanssa, mutta tuo brushpen saattaisi ollakin hyvä piristysruiske käsin tekemiselle.

Miten tujua paperia tuon kanssa kannattaisi sitten käyttää, että pärjääkö vaikka 120-grammaisella kopparipapereilla? Kuivaakohan muste muuten kuinka nopeasti paperilla verrattuna perinteisiin india inkeihin.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #29 : 09.06.2005 klo 09:48:39 »
Täällä olisi kanssa yksi Visaton jota voisi kiinnostaa, jos Pekka Matias viitsit noita ruveta ihan kahmalokaupalla kotosuomeen kärräämään.

Muutama toki kulkee mukana. Montas tarttet?