Kirjoittaja Aihe: Ammattiliitot  (Luettu 9884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Re: Ammattiliitot
« Vastaus #15 : 19.04.2007 klo 21:44:00 »
Palaanpa tähän asiaan ajankohtaisen uutisen myötä. Italiassa on ollut sarjakuvapiirtäjien ja animaatiotyöläisten ammattiliitto jo vuosia ja nyt semmoinen on laitettu pystyyn myös Belgiassa:

Kun kaikki nykyään EU-yhdentyy ja proletariaatin varsinkin pitäisi  ;D n

Varmaan muut eurooppalaiset liitot yhdistyy pikkuhiljaa (oma on metalliliitto ja niillä on yhteiset EU-ongelmat) mutta teillä taitaa olla probleemi. Italia ja Ranska on sarjakuvajättiläisiä mutta ei ne halua millään alalla yhteistyötä muiden kanssa. Olisi mukava ajatus tollainen unioninkattava sarjakuva-ammattijärjestö mutta ranskalaiset kaataisi sen heti alkutekijöihinsä jos se perustuisi johonkin normaaliin demokratiaan (jos ranskalaiset vastaisi rahankäytöstä, se vaalisi ranskalaisia arvoja ja ranskan kieltä ja päämaja olisi Pariisissa niin ne hyväksyisi varauksin. Italia lähtisi mukaan jos ne saisi jakaa sitä rahaa myös).
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Yesa

• Jäsen
Vs: Ammattiliitot
« Vastaus #16 : 17.06.2009 klo 20:49:45 »
Kyselenpäs asiaani tässä vanhassa ketjussa, kun ammattiliittoihin kuitenkin liittyy. Olen harkinnut liittymistä Kuvittajiin, Grafiaan ja/tai Freelance-graafikoihin. Nämä kaikki pyytävät jäseneksi liittymisen yhteydessä lähettämään Kopioston valvontavaltakirjan, jonka kautta liitot siis saavat apurahojaan. Ymmärtääkseni tämän valtakirjan voi antaa vain kerran, yhden liiton nimissä, joten pitääkö minun siis valita vain yksi liitto, johon liittyä?  Vai onko tätä valtakirjaa "pakko" antaa liittyessä? Liittojen kotisivuilta sain ainakin sen käsityksen, että ilman valtakirjaa ei jäseneksi pääse.

En tiedä onko miten järkevää liittyä useampaan liittoon, mutta ainahan sitä voisi sitten erota jos jokin jäsenyys tuntuisi turhalta.

heikki jokinen

• Jäsen
« Vastaus #17 : 24.06.2009 klo 20:34:01 »
Kyselenpäs asiaani tässä vanhassa ketjussa, kun ammattiliittoihin kuitenkin liittyy. Olen harkinnut liittymistä Kuvittajiin, Grafiaan ja/tai Freelance-graafikoihin. Nämä kaikki pyytävät jäseneksi liittymisen yhteydessä lähettämään Kopioston valvontavaltakirjan, jonka kautta liitot siis saavat apurahojaan. Ymmärtääkseni tämän valtakirjan voi antaa vain kerran, yhden liiton nimissä, joten pitääkö minun siis valita vain yksi liitto, johon liittyä?  Vai onko tätä valtakirjaa "pakko" antaa liittyessä? Liittojen kotisivuilta sain ainakin sen käsityksen, että ilman valtakirjaa ei jäseneksi pääse.

kukin kopioston jäsenjärjestö valvoo jäsentensä etuja ja edustaa heitä omalla toimialallaan. siksi kopiosto-valtakirjoja voi antaa useita. esimerkiksi sarjakuvantekijät ry pyytää valtakirjaa sarjakuvantekijänä ja kuvittajat ry kuvittajana.

itse olen antanut neljä kopiosto-valtakirjaa, kunkin eri ominaisuudessa.

Yesa

• Jäsen
« Vastaus #18 : 24.06.2009 klo 23:36:08 »
kukin kopioston jäsenjärjestö valvoo jäsentensä etuja ja edustaa heitä omalla toimialallaan. siksi kopiosto-valtakirjoja voi antaa useita. esimerkiksi sarjakuvantekijät ry pyytää valtakirjaa sarjakuvantekijänä ja kuvittajat ry kuvittajana.

Kiitos, aavistelinkin että sillä voisi olla tekemistä sen ominaisuuden kanssa.