Kirjoittaja Aihe: Jysäys 1/06  (Luettu 16786 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Re: Jysäys 1/06
« Vastaus #30 : 17.02.2006 klo 10:26:59 »
Pääkirjoituksessa sanotaan, että jäi tauolle tilanpuutteen takia. Jatkunee siis ensi numerossa.

no, nautitaan nyt edes tästä numerosta.
Jos Jysäyksellä on varaa tiputtaa Katseen kantamattomissa, sillä on varaa vaihtaa Rasvakeitetty Orapihlaja vaikka mihin tahansa laadukkaaseen euromangaan.
Mangatyylisiä juttuja kun euroopassa tehdään, ei siinä mitään. Tautologian uhallakin vika ei myöskään tekijän kansallisuudessa tai sukupuolessa.
On Korvennettu Vihannes toki ammattimaisesti piirretty ja väritetty. On enin osa Steven Seagalin elokuvistakin taidokkaasti valaistuja ja kuvattuja.
Sexy Girl tai mm. muutamat uusimmista Piko & Fantasiosta lainaavat mangojen tyylikeinoja. Ja elokuvien.
Niissä on silti sitä jotain. Tässä kliseemussussa ei.
Mutta jos kerran vinguttaa, niin julkaiskaa loppuun. Sama se, kunhan tulee laatuakin.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #31 : 17.02.2006 klo 10:41:53 »
On enin osa Steven Seagalin elokuvistakin taidokkaasti valaistuja ja kuvattuja.

No oli ainakin viimeisin - mikä se nyt olikaan nimeltään, Reprocopy tai Recallmed tai Hypocondria tai jotain, siinä oli itse pääpotso Seagull valaistu hyvinkin taidokkaasti - äijän nyk. n. 150-kiloinen olemus esiintyy suurimman osan aikaa tummiin vaatetettuna tummaa taustaa vasten.
Mutta mitä Jysäykseen tulee, niin on suurta iloa saada F´Murrria ja Frediä suomeksi taasen - erillisinä, omina albbareina nämä nerokkaat sarjat eivät vaan mene meillä kaupaksi, eivät millään... 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #32 : 17.02.2006 klo 17:54:24 »
Risa & Roiskis oli aika jees, ja varsinkin käännös. Sama juttuhan on aikoinaan julkaistu Sarjainfossa (3/01) mustavalkoisena, ja Kari Heikosen käännös kalpenee aika lailla tälle uudelle (sori Kari).

Moebiuksen tikkuviivoituksen lukeminen oli äärettömän raskasta. Tuntui kuin olis pitäny olla 2 metriä pitkät kädet jotta kuvat olis tarpeeksi kaukana että niistä sais selvää. Juttukin oli tyypillistä Heavy Metal-huumoria. Muuten olen aina Moebiuksesta pitänyt.

Vincent ja Van Gogh on hienon näköistä jälkeä, mutta juttu itsessään on pitkitetty vitsi. Ei jaksa.

Sexy Girlissä oli kaikki ainekset mielenkiintoiseen tarinaan, mutta palikat oli lyöty siihen tavalliseen muottiin mihin Eurooppalainen taidesarjakuva näinä päivinä aina taipuu. Keksiskö joku jotain uutta? Kokeilkaa kuvittaa vaikka Saramagoa jos ette itse keksi!

Cazan satiirit on hauskoja ja hyviä, mutta ei se käsien anatomia aina näköjään onnistu mestariltakaan... (ks ruutu 8).

Ikävä myöntää ääneen, mutta Eurooppalainen sarjakuva (ja amerikkalainen "altenative") on alkanut tulla korvista, tullut jo pitkän aikaa. Yritin juuri lukea Heavy Metalin 15-vuotiskokoelmaa, ja en mä tosiaan jaksanu syventyä siihen. En jaksa innostua raskaasta visuaalisesta tykityksestä jos jutun sisältö on yhdentekevä.

Samoin kävi Sarjainfo 3/01:n kanssa. Trondheimin ja Jasonin luki, ja pidin, mutta muut jäi. Aiemmin luulin olevani vain laiska, nyt ymmärrän ja myönnän että se Sarjainfo on jäänyt lukematta yksinkertaisesti siksi että jutut on tylsiä!

Eurooppalainen sarjakuva on paikalleen jämähtänyttä, taidekeskeistä nyherrystä. Tekijät uskovat pystyvänsä korvaamaan oikean tarinan ja kertomisen taidon näyttävyydellä, pikkunokkeluuksilla ja kliseiden kierrätyksellä.

Sainpa purnata.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #33 : 17.02.2006 klo 17:58:19 »
Onko kukaan saanut tilattua Jysäystä? Minä olen yrittänyt mutta en ole saanut mitään vastausta. Valitan että joudun kirjoittamaan tänne palstalle mutta kun harmittaa. Olen laittanut postia tilaukset@sarjakuva.com -osoitteeseen kuten Jysäyksessä neuvottiin ja Ratialle yksityisviestin Kvaakin kautta. Ei vastausta.

Olisiko jollakin neuvoa miten saisin Jysäyksen tilattua?

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 17.02.2006 klo 21:25:24 »

Eurooppalainen sarjakuva on paikalleen jämähtänyttä, taidekeskeistä nyherrystä. Tekijät uskovat pystyvänsä korvaamaan oikean tarinan ja kertomisen taidon näyttävyydellä, pikkunokkeluuksilla ja kliseiden kierrätyksellä.

Heh, joo. Samoin eurooppalainen kirjallisuus. Amerikkalainen elokuva ei ole ollut hyvää vuoden 1958 jälkeen ja kaikki maalaukset on ollut paskoja renesanssin jälkeen. Karkit on ollut huonoja 1970-luvun lopusta lähtien ja poliitikot ei ole ollut järin hyviä sen jälkeen kun Kekkonen ja Brezhnev kuoli. Jatkaisin vielä pari sivua mutta pakko mennä tupakalle (vituttaa kun Bostonia ei ole saanut aikoihin, se oli hyvä tupakka).

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #35 : 18.02.2006 klo 11:53:03 »
Heh, joo. Samoin eurooppalainen kirjallisuus. Amerikkalainen elokuva ei ole ollut hyvää vuoden 1958 jälkeen ja kaikki maalaukset on ollut paskoja renesanssin jälkeen. Karkit on ollut huonoja 1970-luvun lopusta lähtien ja poliitikot ei ole ollut järin hyviä sen jälkeen kun Kekkonen ja Brezhnev kuoli. Jatkaisin vielä pari sivua mutta pakko mennä tupakalle (vituttaa kun Bostonia ei ole saanut aikoihin, se oli hyvä tupakka).

On se hyvä että jollakulla menee aina huonommin kuin mulla  ;D

Eurooppalainen kirjallisuus ei ole läheskään niin huonoa kuin Amerikkalainen, mutta ei silti peittoa Etelä- ja Väliamerikan kirjallisuutta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 18.02.2006 klo 12:57:17 »
mutta Eurooppalainen sarjakuva (ja amerikkalainen "altenative")
Eurooppalainen kirjallisuus ei ole läheskään niin huonoa kuin Amerikkalainen, mutta ei silti peittoa Etelä- ja Väliamerikan kirjallisuutta.

Suomen kielessä kansalaisuuksien ja kielten nimet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella: suomi, suomalainen, eurooppalainen, amerikkalainen. Sarjainfon toimitukselle kanssa tiedoksi: uudessa numerossa oli lukuisia kertoja juhlallistettu (germanismi? anglisismi?) kansalaisuudet alkamaan Isolla Alkukirjaimella, mikä siis on Virhe.

t. nimim. pms hyötykäyttöön (mikä teidän kitisevien jätkien tekosyy on?  ;)  )

edit: lisäisin huonontuneiden asioiden listaan mandariinit: pienenä hyviä, nykyään vetisiä tai kitkeriä. Muistin tämän kun sain suuhuni hyvän mandariinin, ekaa kertaa vuosiin. Suomessa hyvää ei saa rahallakaan. Kallista kyllä on, mutta samaa Euroopan laidan tukkupaskaa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2006 klo 13:11:25 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #37 : 18.02.2006 klo 15:28:53 »
Olen laittanut postia tilaukset@sarjakuva.com -osoitteeseen kuten Jysäyksessä neuvottiin ja Ratialle yksityisviestin Kvaakin kautta. Ei vastausta.

Minä kyllä yleensä vastaan jopa pikaviesteihin, mutten ole käynyt täällä kirjautuneena aikoihin. Piti nyt sitten kirjautua vain nähdäkseni mitä kirjoitat. Ihan oikein olet menetellyt tuon tilaukset@sarjakuva.comin kanssa, sinne ne tilaukset menevät.

Banaanin ihmiset ovat kuitenkin kroonisesti kiireisiä, joten vastausta voi joutua odottelemaan. Varsinkin nyt, kun seuraavan numeron ilmestymiseen on reilusti aikaa. Pahoittelen, tällaista tämä on.
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #38 : 18.02.2006 klo 18:31:55 »
Minä kyllä yleensä vastaan jopa pikaviesteihin, mutten ole käynyt täällä kirjautuneena aikoihin. Piti nyt sitten kirjautua vain nähdäkseni mitä kirjoitat. Ihan oikein olet menetellyt tuon tilaukset@sarjakuva.comin kanssa, sinne ne tilaukset menevät.

Banaanin ihmiset ovat kuitenkin kroonisesti kiireisiä, joten vastausta voi joutua odottelemaan. Varsinkin nyt, kun seuraavan numeron ilmestymiseen on reilusti aikaa. Pahoittelen, tällaista tämä on.

Joo, ei mitään, kunhan homma hoituu. Valitan tälläistä julkista  metelöintiä mutta ajattelin että jos "putket ovat tukossa" tai muuta.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #39 : 18.02.2006 klo 19:06:40 »
En ajatellut juurikaan enää seurata Jysäyksen juttuja enää, mutta pelkän Trondheimin takia ihan pakko hakea läpyskä kotiin heti alkuviikosta! Olen ihan liian kauan katsonut mm. sarjisfestareilla Minä-alpparia sitä kuitenkaan ostamatta ja nyt olisi vähän halvemmalla kaverin tuotosta tarjolla.
Enpä juuri koskaan seuraa ärrän lehtihyllyjä, niin en huomannut edes että tänä vuonna ehti jo tulla uusi numero...

xml

• Jäsen
« Vastaus #40 : 19.02.2006 klo 19:01:30 »
Jos Jysäyksellä on varaa tiputtaa Katseen kantamattomissa, sillä on varaa vaihtaa Rasvakeitetty Orapihlaja vaikka mihin tahansa laadukkaaseen euromangaan.

Kehnohan tuo Ruusu on, mutta kyllä lehden (kustantajan) uskottavuuden takia jatkosarjat pitäisi julkaista loppuun asti.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #41 : 20.02.2006 klo 00:31:00 »
Kehnohan tuo Ruusu on, mutta kyllä lehden (kustantajan) uskottavuuden takia jatkosarjat pitäisi julkaista loppuun asti.
Niin, pitäisi. Konditionaalimuoto. Teknisestihän kustantaja vaihtui.
Henkinen veljeni ilmaisi asian parhaiten: " Jysäyksen linja on näemmä tehdä joka kerta eri lehti eri sarjoilla."
Ei Kvaakin porukoitten valitus tai kehut asiaa kuitenkaan viime kädessä päätä, vaikka suuntaa voikin antaa. V & V G päättyy ensi numeroon ja toivon mukaan pariloitu heisiruohokin.
Siitä huolimatta Jysäys puoltaa paikkaansa. Vaikka moni foorumilainen on pitkäaikainen sarjakuvan harrastaja, niin epäilen lähesa yhtä monen saaneen uuden Jysäyksen kautta ensikosketuksen Moebiukseen ja Cazaan.
Tavallaan kadehdin teitä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 20.02.2006 klo 20:57:32 »
Vihdoin ja viimein ehtii kommentoimaan uutta Jysäystä, jonka kansi toi mieleen Kylmän Metallin:

Paras numero tähän asti, ihan selkeästi! Tästä on jo vaikea pistää paremmaksi.

Caza, Moebius, Trondheim loistavia, Fred ja Sexy Girl hyviä. Suurin yllätys oli kuitenkin  se että Vincent ja Van Gogh, jonka suhteen olin luopunut toivosta, alkoi toimia! Nyt tuntuu siltä että sitten kun tarina on julkaistu kokonaan ja sen lukee alusta loppuun, se voi olla vaikka kuinka hyvä. Enpä ois uskonut.

1/06 on semmoinen Jysäys jollaisen minä haluaisin lukea jatkossakin. Hyvä AB ja MP!

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 20.02.2006 klo 21:26:21 »
Tästä numerosta jäi aika haaleat tunnelmat, osin siksi että iskusarjoiksi tarkoitetut Arzach ja Risa & Roiskis olivat ennestään tuttuja. Toki Arzach oli mukava lukea näin isommassa koossa Nyt Vincent ja Van Gogh meni vitsin loppua odottaessa, tämä pitänee lukea yhtä kyytiä viimeisen osan ilmestyttyä ja muodostaa sitten mielipide uudestaan. Lehmän käy kehnosti meni myös täysin ohi, joten lehden antoisimmaksi luettavaksi jäi Sydämet korsetissa jonka menee samaan ihan hyvä -sarjaan seinänläpäisijöiden kanssa.

Toisaalta ne joille tuo Arzach tuli ensikosketuksena ja R&R ei ollut ennestään tuttu, ymmärrän hyvin että tämä nousee parhaimpien jysäysten joukkoon.

Jotain jos Moebiukselta vielä joskus tulee niin listalla kannattaisi olla se Arzach jossa on hirviö laatalla, White Nightmare ja Long Tomorrow, ehkä jopa Is Man Good?

Jos jostain vielä erikseen nillittäisin niin siitä että kansi (kaiketi Cazan) ei liittynyt mitenkään sisältöön.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

KimmoK

• Jäsen
« Vastaus #44 : 20.02.2006 klo 22:16:19 »
Jysäys 1/06 tuli ostettua ja luettua viikonloppuna. Selvästi parasta siinä oli Risa & Roiskis. Trondheimin tyylistä pidän muutenkin ja tarina oli oikein hilpeä. Arzach ei ollut minulle ennestään tuttu, eikä vielä tuon perusteella tehnyt suurempaa vaikutusta. Varovaista kiinnostuneisuutta nyt kuitenkin. Vincent ja van Goghista olen missannut sen ensimmäisen osan. Tarinan loppua odotan silti ihan mielenkiinnolla. Minuakin hiukkasen häiritsi se, että kansi ei liittynyt sisältöön. Kokonaisuutena lehti oli varsin miellyttävä, mutta edellisestä pidin enemmän. Liekehtivää Ruusua ei tosin tullut ikävä.