Terve koko köörille,
Tuolla threadin alkupäässä oli puhetta gimpistä, ja sitä kun itse omaan töhertelyyni käytän niin voin kertoa joitain juttuja siitä:
-Layeri-tuki on, ja toimii oikein mainiosti. Layerimodejakin on ihan riittämiin ( siis näitä burn, dodge, multiply jne hommeleita )
-Gif-tuki on ( kuin myös tiff ), mutta sitä ei välttämättä ole windows-binääreissä lisensointipolitiikan takia. Syyttäkää siitä ohjelmistopatentteja, älkää gimppiä

-Tablettituki on olemassa ainakin linux-versiossa. Toimii todistettavasti graphirella ja intuosilla. Tosin en ole kyllä vielä keksinyt että saisiko sitä painekäyrää minkä windowsissa saa säädettyä laitettua jotenkin linuxissakin. Painetuki löytyy siis, joskaan en ole täysin tyytyväinen sen aiheuttamiin muutoksiin esim tavallisessa siveltimessä. Esim koon muutos on aika minimalistinen eli hyöty jää pieneksi. ( subjektiivinen näkemys ), opacityä tulee tosin yleensä käytettyä.
-Windows-versio on oikeasti aika hanurista verrattuna linux/unix-versioihin. Se kaatuilee milloin mistäkin syystä. Linux-puolella esim gimp 2.2 on ollut omassa käytössä hyvinkin pitkiä aikoja, tyyliin 6-8h sessioita 300dpi a4-paperilla ja ~10 layerilla. Eikä ole kaatuillut kertaakaan.
-Animoituja siveltimiä voi tehdä, samoin tavallisia customeita.
-palettituki
-työkalun asetusten tallettaminen ja lataaminen ( joskin voisi olla näppärämmässä paikassakin )
-muokattavat työkalupalkit! Eli tuossa kakkosversiossa voi näitä työkaluasetukset/layerit/paletti-ikkunoita muokata oman mielen mukaan, esim laittaa ne leijumaan kuvan päällä tai vastaavasti tunkemaan ne kaikki yhteen isoon asetusikkunaan.
Jos haluatte muutakin kysyä niin voinen vastailla niihinkin kun gimp on kuitenkin aika tuttu. Oikeasti en usko että tulen tarvitsemaan omassa räpeltämisessä muita softia pitkään aikaan, vaikka painter ix houkutteleekin. Mutta sen hankkiminen tarkoittaisi rahan sijoittamista tod näk. powermäkkiin joka on taas aivan liian kallista lystiä minulle. Hintaansa nähden gimppiä on vaikea lyödä vaikka siinä omat ongelmat onkin. Uskallan sanoa että enemmän on käyttäjästä kuin ohjelmasta kiinni tulosten laatu

( älkääkä proffat nyt murskatko minua tästä hyvästä o:)