Jatketaan nyt tuosta sen verran, että missään tapauksessa kyse ei ollut trollauksesta, vaan lähinnä maalasin kauhukuvia siitä, että jos tuo kauan odotettu tarina osoittautuukin pettymykseksi. Ettei muistella pahalla...
Joo, mun mokani. Välillä viestien sävyä on vähän vaikea tulkita, ja nyt meni pieleen. Pahoittelen asiatonta vastaustani, toivottavasti et pahastunut turhasta tylytyksestäni. (Kuvasin mielestäni trollit aika hyvin, mutta kohdistin tällä kertaa väärin.

)
Niin...pettymyksen mahdollisuus on toki joidenkin kohdalla varmasti olemassa tämänkin tarinan suhteen. Minun kohdallani ei. Francesco Guerrini on mestaripiirtäjä eikä muuksi muutu, ja minulle riittää vain se, että pääsen miehen upeaa taidetta ihailemaan. Käsikirjoituksella ei tässä tilanteessa ole lainkaan merkitystä.
Lisäksi Guerrini on niitä (aika harvassa olevia) piirtäjiä, jotka onnistuvat piirroksillaan nostamaan tarinan kuin tarinan tunnelman niin huikeisiin sfääreihin, että käsikirjoituskin tuntuu paria pykälää paremmalta. Tarina on yksinkertaisesti aina meikäläisen mielestä vähintään "hyvä", jos Guerrini on sen kuvittanut, käsiksestä viis. Se on aika paljon se, kun yleisesti ottaen rummutan juuri käsikirjoittajien roolin korostamisen puolesta.
Muita samaan pystyviä piirtäjiä (samassa mittakaavassa) ei juuri ole — Paolo Mottura on ainoa, joka tulee äkkiseltään mieleen. Scarpa, Carpi ja kumppanitkin saivat joskus niin totaalisen susia tarinoita piirrettäväkseen, että edes he eivät pystyneet niitä "hyviksi" kohottamaan, jolleivät olleet aivan terävimmässä vedossaan piirtäjinä. Sitten on tietenkin piirtäjiä, jotka tietynlaiset tai tiettyjen hahmojen tähdittämät tarinat hallitsevat lyömättömällä tavalla. En esimerkiksi usko, että löytäisin Giorgio Cavazzanolta Mikki-tarinaa, jonka en voisi sanoa olevan vähintään hyvä. Enrico Faccini onnistuu puolestaan tekemään keskinkertaisestakin
huumoritarinasta hauskan.
Mutta Mottura ja Guerrini ovat ne yleismestarit, joiden piirrosjälki on ollut koko uran ajan niin jumalaista, että tarinat ovat yksinkertaisesti muuttuneet hyviksi heidän käsissään. Siis jos niiden on tarvinnut muuttua — kiitettävän paljonhan kumpainenkin herra on saanut kuvitettavakseen todella erinomaisia käsikirjoituksia.