Kirjoittaja Aihe: Piirustusoppaat, nettilinkit, ym. referenssit  (Luettu 59275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
Vs: Piirustusoppaat, nettilinkit, ym. referenssit
« Vastaus #75 : 18.09.2007 klo 00:46:37 »
Jos tuota olisi tiivistänyt, siitä olisi tullut ahdas?

Hyvin mahdollista. En vieläkään ole valitettavasti päässyt kirjaa lukemaan, mutta sen verran ymmärrän, että kyseessä on opas alkeita opettelevalle. Jos ajatellaan sillä tavalla, että sisältöä voisi olla enemmän, niin voisi sitä olla McCloudillakin lisää. Aina voidaan kertoa mielenkiintoista nippelitietoa asiasta kuin asiasta, mutta jotakin pitää rajata.

Lainaus käyttäjältä: Mari Ahokoivu
Teriä on kaikenlasia, eivätkä ne maksa paljoa. Kun löydät hyvän terän, osta useampi varastoon.

Esimerkiksi tästä olisi helposti saanut tekstiä pulppuamaan vaikka kuinka, mutta innokkaalle nuorelle tuo riittää alkuun pääsemiseksi.

Kirjassa näyttää muuten olevan melkoiset marginaalit ylhäällä ja alhaalla. Ainakin näin näytöltä luettuna tuntuu turhalta.Vali vali...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #76 : 18.09.2007 klo 11:03:46 »
Jos ajatellaan sillä tavalla, että sisältöä voisi olla enemmän, niin voisi sitä olla McCloudillakin lisää.
En tiedä lisästä, mutta sama asia olisi mahtunut pienempään tilaan:

Lainaus
Kirjassa näyttää muuten olevan melkoiset marginaalit ylhäällä ja alhaalla. Ainakin näin näytöltä luettuna tuntuu turhalta.Vali vali...
Tätähän (mm.) minäkin kommentoin tuolla aiemmin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Ollihietala

• Ihiminen
  • Jäsen
  • Nake me happy
« Vastaus #77 : 18.09.2007 klo 11:51:27 »
Mun täytyy kotona tarkistaa asia, mutta mun mielestä noi marginaalit ei ole painetussa opuksessa noin radikaalit.

Oon kyllä ite sitä mieltä että kannattaa arvostella sitten luettu teos, ennemmin kuin noita muutamaa näytesivua.

Ennen festareita sain kahlattua puolet kirjasta, tässä lähipäivinä vois lukaista ihan loppuun asti koko teoksen. (Tästä eteenpäin ei voi ottaa tietty vakavissaan ku ollaan Marin kaa niinqu bestixii, mut kuitenkin) Tähän asti oon kyllä aika vakuuttunu että nuoremmat saa oppaasta kyllä paljon enemmän irti kuin kyynistyneet kääkät ja nimenomaan sellaista kannustusta joka usein puuttuu vaikkapa peruskouluopetuksesta. Se antaa rohkeutta kokeilla omaa juttua ja samalla tarjoilee pieniä makupaloja mm. draamankaaresta, tarinan synnyttämisestä, sommittelusta ja välineistä. Ja Mari on kyllä onnistunu luomaan lämpimän tunnelman ja välttänyt suurimmalta osin puhuvan pään- syndrooman.

Kyllä mä keksin jo haukkujakin. Yhdestä sanasta puuttuu 't'-kirjain!

mari

• Jäsen
« Vastaus #78 : 18.09.2007 klo 16:57:09 »
Kyllä mä keksin jo haukkujakin. Yhdestä sanasta puuttuu 't'-kirjain!

Ei puutu t-kirjain vaan t:n viiva :)

Kiitti Olli oot niiqu ihquin bestis 4ever <3

Mitähän mun pitäis kommentoida tähän... Niin, kuten Olli sano niin kannattaa lukea koko kirja ja arvostella sitten. Varsinkin jos arvostelee sisältöä. Tietty ulkomuotoa voi arvostella jo nyt, piirrostyyli ei paljoa muutu noista näytesivuista.

Onhan siinä marginaaleja, mutta en ihan ymmärrä miksi se häiritsee. pitäiskö kaikki sivut sitten olla ahdettuna ihan täyteen? Mut siis joo, makunsa kullakin.

Argh apua en mä voi kommentoida sen enempää, tulee liian puolustelevaa tekstiä.

Jatkakaa vaan keskustelua, olkaa hyvä.

Ai joo ja noi liminkalaisten arvostelut on aivan ihania! <3 <3

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #79 : 18.09.2007 klo 19:42:59 »
Onhan siinä marginaaleja, mutta en ihan ymmärrä miksi se häiritsee. pitäiskö kaikki sivut sitten olla ahdettuna ihan täyteen? Mut siis joo, makunsa kullakin.
Makuasiahan se on ja tietyssä mielessä just tämän kaltainen sarjakuvanteko-opas on ihan virkistävä, koska tähänastiset oppaat ovat olleet selkeämmin mainstreamia.  Tämän kaltainen opas taas voi auttaa lukijaa ymmärtämään, että kaiken sarjakuvan ei tarvitse olla mangaa tai euro/supersankari-tyyliä.
Mutta: itse mainitsin tämän ensimmäisen kerran ihan puhtaasti taloudellisista syistä. Jotenkin tyhjän käyttö mun päässäni yhdistyy vajauteen ja tuhlailuun. Mutta toisaalta väljyys voi edesauttaa sisällön ja opetuksen sisäistämistä.

Lainaus
Argh apua en mä voi kommentoida sen enempää, tulee liian puolustelevaa tekstiä.
Kommentoi vaan.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #80 : 21.09.2007 klo 22:03:02 »

Ne nyt just sopivan "ahdettuja". Minulle on vain kehittynyt hiljalleen pelko marginaaleja kohtaan, kun omia sarjiksiani on taitettu siten, että osa kuvasta on mennyt leikkaukseen asti. Tästä syystä itse teen pakonomaisesti ylisuuret marginaalit. Silloin kun ylös ja alas jää omaan silmään huomattavasti tyhjää, tulee mieleen, että sarjis olisi alunperin tarkoitettu toiseen formaattiin.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #81 : 26.09.2007 klo 11:40:53 »
Muilta osin uskon, että tuo peittoaa suurimman osan käänetyistä mangaoppaista mennen tullen.
Mielenkiintoinen heitto. Eri kirjoilla on eri kohderyhmiä. Jopa niin eri, että tuskin kannattaa verrata. Suurin osa oppaista (ellei peräti kaikki) toimii tässä suhteessa mielestäni ihan ok. Enkä nyt tarkoita kohderyhmillä pelkästään manga vs. muut

Tällä hetkellä kioskeilla ja kaupoissa oleva Egmontin mangaopas on ihan kelpo. (vaikkei olekaan kovin manga) Samoin Toriyaman Hetappimangalaboratorio (Sangatsulta) on vähän samaa- ja laadukas. Näissä ja Marin kirjassa käsitellään sarjakuvanpiirtämistä vähän laajemmin. Coopet ja Nemon julkaisut edustaa enemmän simppeliä "näin piirrät kuvan" tutoriaalilähestymistapaa. Kaikille on paikkansa ja yleisönsä.
McCloudin uusin taas on näihin verrattuna sisällöltään, aihevalinnoiltaan ja lähestymistavaltaan pro-kamaa, samoin oma kirjani isolta osin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #82 : 26.09.2007 klo 12:04:28 »
Eri kirjoilla on eri kohderyhmiä. Jopa niin eri, että tuskin kannattaa verrata.
Tottapa tuokin ja kertoo siitä, että itse en ole useimpien mangaoppaiden kohdeyleisöä. Tosin n. 20 vuotta sitten olisin varmaan ollut ihastuksissani, jos olisin saanut noita käsiini.
Lainaus
samoin oma kirjani isolta osin.
Aagh. Pitäis ehkä viimeinkin tehdä se arvostelu.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #83 : 26.09.2007 klo 12:41:08 »
Pitäis ehkä viimeinkin tehdä se arvostelu.

Mielellään.

Reiman kirjaa selatessa kasvaa tarve tehdä yleisempi sarjakuvaa tietokoneella/ nettisarjakuvaa -opas. Ehkä sekin pitäisi tehdä nettiin, ei noita kustantajat huhuile.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #84 : 26.09.2007 klo 13:09:43 »
Pitäis ehkä viimeinkin tehdä se arvostelu.
Niin, muuten ei ole resursseja kovin paljon mainostaa. Nyt kun olen vihdoin taipunut ajatukseen että ehkä kykenisin tekemään vähän vastaavan värikirjan, niin myös sarjakuvantekijän/kuvittajan softat -tyyppisen kirjan ajatus on alkanut kirkastua.

Netti/digisarjakuvasta ja sen historiasta olenkin jo pöytälaatikkoon runoillut aika paljon. Mutta toistaiseksi näkemyksellisen teoksen - sellaisen jonka julkaiseminen olisi perusteltua myös ulkomailla julkaistujen teosten rinnalle - tekeminen tuntuu liian haastavalta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #85 : 26.09.2007 klo 14:32:17 »
sellaisen jonka julkaiseminen olisi perusteltua myös ulkomailla julkaistujen teosten rinnalle - tekeminen tuntuu liian haastavalta.
Niistä ulkomaalaisista on niukasti hyötyä lähinnä siksi että tietokone- ja kuvankäsittelyterminologia on hämäryyttään todella raskaslukuista. Suomalainen julkaisu olisi tarpeen. Mutta eipä se helppoa olisi.

Ehkä pitäisi lähteä selkeästä lähtökohdasta: Gimpillä nettisarjakuvaa. Sitte ainaki kaikki vois yrittää.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #86 : 26.09.2007 klo 14:35:45 »
Ehkä pitäisi lähteä selkeästä lähtökohdasta: Gimpillä nettisarjakuvaa. Sitte ainaki kaikki vois yrittää.
Ehdottomasti. Kuitenkin Photoshop yms. maksullisten ohjelmien oppaita on pilvin pimein. Vastaavasti aloitteleva piirustelija tuskin heti haluaa panostaa tonnin ohjelmaan tai jos kyse on nuoremmasta kaverista, niin vanhemmat tuskin ostavat sellaista tuosta vain.
Tuollainen opas toimisi niinkin päin, että se tekeminen pääsisi oikealle paikalleen. Photareista ja muista puhuttaessa kun usein tuntuu siltä, että tämä on vain välineurheilua, että kunhan on just viimisen päälle laitteet ja ohjelmat, niin syntyy takuuvarmasti niin hienoja kuvia että.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #87 : 26.09.2007 klo 15:26:44 »
Photoshop -oppaat on aina tehty valokuvaajille ja muille semmoisille. Yhtään kunnollista opasta joka käsittelis Photarin, Illun ja julkaisuohjelmat sarjakuvantekijän näkökulmasta ei ole tullut vastaan. Digitaalinen työnkulku A - Ö: kuinka teet sarjakuvan painovalmiiksi valkoisesta paperista/näytön ruudulta aina valmiiseen lehteen/albumiin saakka. Eli miten se tehdään niin että lopputulos on kunnollinen, ei turhaa rasteria eikä pikseliä ja värit kohdallaan.

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #88 : 26.09.2007 klo 15:34:10 »
Photoshop -oppaat on aina tehty valokuvaajille ja muille semmoisille. Yhtään kunnollista opasta joka käsittelis Photarin, Illun ja julkaisuohjelmat sarjakuvantekijän näkökulmasta ei ole tullut vastaan. Digitaalinen työnkulku A - Ö: kuinka teet sarjakuvan painovalmiiksi valkoisesta paperista/näytön ruudulta aina valmiiseen lehteen/albumiin saakka. Eli miten se tehdään niin että lopputulos on kunnollinen, ei turhaa rasteria eikä pikseliä ja värit kohdallaan.

Tämä opus korjaa tuon puutteen.
 Webcomics: Tools and Techniques for Digital Cartooning
Barber, John ; Withrow, Steven
ISBN: 9780764129827
vajaa 200 sivua.

käsittelee juuri photarin ja illuSTRATORIN (illun on näin lukihäiräiselle ja huionokuuloiselle aina paha) sekä painterin käyttöä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #89 : 26.09.2007 klo 15:47:42 »
Tämä opus korjaa tuon puutteen.
 Webcomics: Tools and Techniques for Digital Cartooning
Barber, John ; Withrow, Steven

Tuossa tarttuu sanaan "Webcomics". Kerrotaanko painokuntoon laitosta mitään?

Timo