Kirjoittaja Aihe: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp  (Luettu 87422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
Vs: Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp
« Vastaus #135 : 25.05.2010 klo 10:49:03 »
Onnistuuko Gimpissä "digitaalinen maalaaminen" samalla tavoin kuin Photoshopissa? Eli onko siinä erilaisia brusheja saatavana yms?

Onnistuu kyllä. Photoshopissa on enemmän vaihtoehtoja pensselin muokkaamiseen, mutta myös GIMPissä on helppo tehdä ihan omia, animoituja brusheja. Myös valmiita brusheja löytyy vaikkapa täältä.

Ärsyttävintä GIMPillä maalaamisessa on se, ettei se ole yhtä nopea kuin Photoshop. Suurten kuvien maalaamisessa isoilla brusheilla alkaa tahmaaminen melko pian, jos kone ei ole aivan helkutin nopea. Kohtuullisen kokoisissa kuvissa haitta ei ole niin suuri.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #136 : 25.05.2010 klo 11:27:56 »
Kaikille 3D ohjelmia apuna käyttäville mielenkiintoinen objektinteko-ohjelma. Sillä ei voi tehdä mitään muuta, mutta erityisen hienosti se toimii ns. orgaanisten muotojen luomisessa.

Vau. Helppo käyttää ja toimii! Ihan uskomaton. Tällähän väsää naamoja ja ukkeleita tosta vaan. Hauska peli. Kiitos vinkistä!

Timo

JV

• Jäsen
« Vastaus #137 : 25.05.2010 klo 11:37:29 »
Onnistuu kyllä. Photoshopissa on enemmän vaihtoehtoja pensselin muokkaamiseen, mutta myös GIMPissä on helppo tehdä ihan omia, animoituja brusheja. Myös valmiita brusheja löytyy vaikkapa täältä.

Ärsyttävintä GIMPillä maalaamisessa on se, ettei se ole yhtä nopea kuin Photoshop. Suurten kuvien maalaamisessa isoilla brusheilla alkaa tahmaaminen melko pian, jos kone ei ole aivan helkutin nopea. Kohtuullisen kokoisissa kuvissa haitta ei ole niin suuri.

Pitänee kokeilla miten tuo luonnistuisi. Olen käyttänyt Gimpiä muutaman kerran, ja ehkä se Photoshoppiin tottuminen teki joidenkin asioiden ratkaisun Gimpillä hankalaksi, mutta kyllähän ne kokeilulla löytyy.

Se jos kursori ei pysy kädenliikkeiden perässä tekee tietysti Wacomilla piirtämisestä kiusallista... Mutta minulla se ongelma on ollut pahin Painterissa.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #138 : 25.05.2010 klo 11:50:56 »
Pitänee kokeilla miten tuo luonnistuisi. Olen käyttänyt Gimpiä muutaman kerran, ja ehkä se Photoshoppiin tottuminen teki joidenkin asioiden ratkaisun Gimpillä hankalaksi, mutta kyllähän ne kokeilulla löytyy.

Se jos kursori ei pysy kädenliikkeiden perässä tekee tietysti Wacomilla piirtämisestä kiusallista... Mutta minulla se ongelma on ollut pahin Painterissa.

Joo, se on aika ärsyttävää. Itselläni ongelmaa alkaa esiintyä kun pensselin koko menee yli 150 pikselin. Sittenkin se on vielä suhteellisen käytettävä johonkin +200 pikselin kokoon.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #139 : 25.05.2010 klo 11:52:16 »
Vau. Helppo käyttää ja toimii! Ihan uskomaton. Tällähän väsää naamoja ja ukkeleita tosta vaan. Hauska peli. Kiitos vinkistä!

Timo

Ihastuin itsekin ihan täysillä. Käyttöliittymäkin on hiottu tosi siistiksi. Se ei ole kovin yleistä näissä omissa projekteissa.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #140 : 06.10.2010 klo 11:56:39 »
Onkos kellään kokemuksia miten Gimp toimii Macilla kun käyttiksenä on Leopard? En millään haluaisi Photarista luopua, mutta jos tämä korvaisi sen...

Holle

• Jäsen
« Vastaus #141 : 07.09.2011 klo 10:43:21 »
Mainio piirto-ohjelma Expression 3 ei enää toiminut kunnolla Wacomin uusien ajureiden kanssa ja vanhat ajurit eivät toimi Leopardin ja uudempien käyttisten kanssa (Windowsista en tiedä). Ohjelma alkoi hetikohta käynnistyttyään asetuksista riippuen holtittomasti joko zoomaamaan, crollaamaan tai vaihtamaan työkaluja.
Olin jo heittämässä softan roskiin kun en sitä pystynyt pariin vuoteen käyttämään.
Nyt joku oli tuohon löytänyt lääkkeen joka ainakin minulla toimi. Jos jollakulla tuota ilmeni niin korjauksena seuraavaa:

" The solution I discovered was as follows:

Configure all your E3 preferences in the program. Quit E3.
Go to the Expression 3 folder.
Locate a file called “E3 X Pref” and open it with a text editor (e.g. drag it to Notepad).
Find a line that says something like “MouseWheelUsage: 0” (the number may differ).
Replace the number at the end of the line with 4, so that the line says: “MouseWheelUsage: 4”
Save the file and start E3 to verify solution.

Hope this helps!"
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #142 : 23.10.2011 klo 20:30:24 »
Ihme vehje tämä Gimp. Kaikki tarpeellinen pitää asentaa erikseen. Ensinnäkin varsin tarpeellinen taikatemppu smart remove selection piti asentaa Ubuntun repoista erikseen.

Mutta tänään löysin jotain mitä olisi pitänyt etsiä jo kauan sitten. Straighten and crop. Vedä path-työkalulla kuvaan kaksi pistettä, ja katso, kone kääntää kuvan sillä tapaa, että niiden välinen viiva on joko pystyssä tai vaa'assa. Skannatut sarjakuvaruudut sun muut kun tuntuvat aina olevan vähän vinossa, ja olen, myönnän, tähän mennessä väännellyt niitä suoraksi guidejen avulla. Nyt nolottaa.

(tuolle pitää asentaa myös tuo The Post Rotate Crop -skripti, löytyy samasta paikasta)
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

iipee

• Uusi jäsen
« Vastaus #143 : 19.11.2011 klo 21:53:19 »
Ongelma gimpin kanssa taas vaihteeks.  Elikkäs kaveri lähetti minulle luonnoksen piirroksesta, joka minun pitäisi värittää jne. Mutta gimp antaa käyttää vain mustaa ja valkoista! Eli vaikka valitsisin väriksi keltaisen, niin silti tulee valkoista. Mitä pitäisi tehdä, että saisin värit käyttöön?

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #144 : 19.11.2011 klo 22:40:44 »
Muuttaa kuvan formaatti harmaasävykuvasta värilliseksi.

Olisiko Image -> mode -> full color tai jotain sinne päin.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #145 : 18.01.2012 klo 14:48:54 »
Tämä ei ole ilmainen, mutta ei kalliskaan. Väittävät, että tällä yhdellä ohjelmalla hoituu, kuvankäsittely, piirtäminen, maalaaminen, ja julkaisun taitto - koko revohkan painokuntoon laittaminen.  Paljon luvattu 69,99 euron hintaan. Pitäskös kokeilla.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #146 : 18.01.2012 klo 15:08:16 »
Tämä ei ole ilmainen, mutta ei kalliskaan. Väittävät, että tällä yhdellä ohjelmalla hoituu, kuvankäsittely, piirtäminen, maalaaminen, ja julkaisun taitto - koko revohkan painokuntoon laittaminen.  Paljon luvattu 69,99 euron hintaan. Pitäskös kokeilla.

Timo
Eiks Xara ollu joskus Corelin brändin alla? Tsekkaa nyt ensiksi ainakin mitä tiedostotyyppejä se tukee (import/export). Mulle jo tuo käyttöliittymä meinaa aiheuttaa näppyjä...  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #147 : 18.01.2012 klo 15:45:36 »
Niin, tietysti kokeilen 30 päivän trialilla ensin. Jossain välissä. Kun kerkeis.

Timo

judea

• Vieras
« Vastaus #148 : 06.03.2012 klo 13:34:02 »
Mitä mieltä olette ARTRAGE kakkosesta? Lataanko vai enkö?

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #149 : 06.03.2012 klo 14:04:18 »
Artrage on ihan pätevä maalailuohjelma. (Mulla on tosin kaupallinen 3.5 Pro). Muistaakseni se versio 2 sisälsi jo todella paljon kaikkea kivaa.

Toinen, kokonaan ilmainen, jota kannattaa kokeilla, on Mypaint.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.