Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 449188 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Dennis

• Jäsen
Vs: Don Rosa
« Vastaus #405 : 25.11.2009 klo 13:55:02 »
Kyllä mäkin mieluummin vetäisin niin paljon väkeä että oikeen erikseen ja monta kertaa kutsuttaisiin marketteihin hikisille räkänokkalaumoille esiintymään, kuin pitäisin festareilla kirjaesittelyä yhden hengen yleisölle ja istuisin sen jälkeen puoli tuntia yksinäni turhaan odottamassa nimikirjoituksen hakijoita.

t: nimim. "kokemusta on"

Komps, sinne pitää mennä missä kansan on, varsinkin OSTAVA kansa! Ja noin halveksitut räkänokat ovat niitä hardcore-ostajia.

Nämä sarjakuvafestarien ja muiden esittelyt ovat enemmäkin alan ammattilaisten kokootumisajoja, siis noi keskustelu- ja seminaariosiot.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #406 : 25.11.2009 klo 17:56:46 »
Komps, sinne pitää mennä missä kansan on, varsinkin OSTAVA kansa!
Ja jos ainoa ostava kansa on Suomen kansa, niin onhan se nyt vähän noloa.

marko70

• Vieras
« Vastaus #407 : 25.11.2009 klo 22:00:59 »
Ebay:n piirrokset menee ympärimaailman "euroopan" JÄRKYTTÄVÄÄN hintaan.
Saksalaista jonoa tosta tour 2008.

http://www.comic-spielzeug.de/

Q=<>

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #408 : 01.12.2009 klo 17:12:59 »
Kohtaa Don Rosa
Lahdessa 9.12.2009

kello 12:30 – 17:30

Lahden Stadion, Urheilukeskuksen pääkatsomon kokoustila 2 krs.
Salpausselänkatu, LAHTI

Tilaisuudessa on mahdollista ostaa uusin kirja sekä saada siihen Don Rosan allekirjoitus.

Ilmeisesti kirja olisi syytä ostaa sieltä, se lienee järjestäjien toivomus. Ja niistä saa Donkin osansa. Samoin Tuurin kaupasta ostetuista, jokaisesta oobuksesta saa taiteilija itse rahaa.

http://www.tuuri.fi/tapahtumat/

Edit: Don on kaikkina mainittuina päivinä omien sanojensa mukaan niin kauan kuin Tuurin kauppa on auki, mitä nyt välillä pitää syödä.  :D

Timo
« Viimeksi muokattu: 01.12.2009 klo 19:10:13 kirjoittanut Timo Ronkainen »

RST

• Uusi jäsen
« Vastaus #409 : 02.12.2009 klo 23:33:58 »
Tsau.

Tässä Donin viesti meille suomeen:

“I am still here in my log house in the hills of Kentucky, but in just a few hours I will be on my way back again to Finland on my annual visit to see all the AKU ANKKA fans there! As you should know, it’s 100% true that the world’s most devoted Aku Ankka fans are in Finland, so I am always made to feel very special when I’m there.

I am especially grateful that friends like Juhani Töytäri and Vesa Keskinen make my visits possible by arranging opportunities for me to sign books and otherwise chat with my fellow Carl Barks / Aku Ankka fans! I look forward to seeing you in either Lahti or Tuuri, and perhaps provide you with an autograph for yourself, or maybe a dedicated & signed book as a Christmas surprise for someone else.

Here I come!
-Don Rosa

Jos haluat mahdollisesti ostaa / varata kirjan tuolta Lahden allekirjoitustilaisuudesta (Kolmen caballeron paluu ja muita Don Rosan parhaita, hinta 36,90 €) niin lähetä viestiä osoitteeseen: kokki (@) positiivarit.fi.

Kun voivat muuten loppua kesken.

Jos et pääse allerkirjoitustilaisuuteen, mutta haluat signeeratun Caballero-kirjan, niin ole hyvä:
http://puoti.positiivarit.fi/Product.aspx?CategoryId=&GroupId=83&ProductId=1038

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #410 : 03.12.2009 klo 09:49:04 »
Tuurin nimmarisessioista on tarkempaa tietoa kaupan nettisivujen ajankohtaista-osiossa:
http://www.tuuri.fi/ajankohtaista/

Eli "Don Rosa tapaa fanejaan ja signeeraa Kyläkaupassa myynnissä olevia kirjojaan Kyläkaupan Tavarapuodissa tänään torstaina 3.12.2009 klo 13-17, perjantaina klo 10-21 ja lauantaina klo 10-18".

11.-13. päivän aikataulut tarkentunee sinne myöhemmin.

marko70

• Vieras
« Vastaus #411 : 06.12.2009 klo 10:12:58 »
On tuo positiivarin hinta mielestäni kallis Keskisellä kirja 27.90€.
Purkaahan tuo tirtysti jonoa kaupassa josta sai nyt 3 piirrosta kun 2 kertaa jonotti ja jono ei lauantaiksi ollut mielestäni pitkäkään viimeiseen kirjaan 3 ihmistä.

Q=<>

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #412 : 06.12.2009 klo 22:24:50 »
Porukkaa ei ole kuuleman mukaan ollut liikkeellä ainakaan vielä nyt alkupäivinä niin paljon kuin oli odotettu. Donille itselleen oli kerrottu että ihmisten ei tarvitse ostaa kirjaa itse kaupasta saadakseen mukanaan tuomaansa kirjaan signeerauksen. Kuitenkin nyt, kun jotkut asiakkaat ovat soittaneet kauppaan ja kysyneet voivatko tuoda tullessaan omia, muualta ostettuja kirjoja signeerattavaksi, niin olivat saaneet vastauksesi jyrkkää eitä. Yhdessä vaiheessa kaupan henkilökunta oli tuonut Donille nipun tyhjiä irtopaperiarkkeja ja sanoneet että näihin saa signeerata mutta ei ihmisten mukanaan tuomiin kirjoihin. Nämä sekavat ja ristiriitaiset ohjeet ovat saaneet Rosan vähän ärtymään.
Don on pyytänyt levittämään tietoa, että omia kirjoja saa tuoda, älkää siis soittako kauppaan kysyäksenne siihen lupaa, vaan ottakaa ja tuokaa. Sisääntullessa saa oman kirjansa väliin paperin merkiksi siitä että kirja on oma kappale. Toisaalta hyviin tapoihin kuitenkin kuuluisi ostaa vähintään yksi kirja.

Lainaus
So it would be great if you could post on the website(s) not to call the store and ask permission to bring their own books. Just do it. They need to get a slip of paper at the entrance showing that they are bringing their own book. But also, it would still be considered GOOD MANNERS if they bought at least ONE book if they are having some signed. And to let me know if anyone is turned away when bringing their own books.

Timo

marko70

• Vieras
« Vastaus #413 : 06.12.2009 klo 23:05:18 »
Pikkupojalla oli paperilapussa nimmari hän kysyi tulkilta että saako hän piirroksen nainen sanoi pitäisi ostaa kirja mutta kai hän voi sinulle paperillekkin piirtää ja niin Don piirsikin ja poika sai hyvän mielen,eli henkilökunta  oli minusta pakkomyynnin kannalla.Eihän kaikilla ole varaa ostaa edes 1 kirjaa tai vanhemmat eivät anna rahaa vaikka ne minusta halpoja olivatkin.

Viimeksi sai lapun että saat 1 omaan nimmarin nyt en edes KYSYNYT koska tiesin kannan että jyrkkä ei.

Q=<>

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #414 : 05.01.2010 klo 13:31:33 »
On sitä jo monikin kysynyt. Kokee ettei ne ei olis enää sillä tavalla omia tarinoita, Rosa haluaa hallita koko systeemin mahdollisimman pitkälti alusta loppuun.

Timo

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #415 : 05.01.2010 klo 13:44:00 »
Täytyy vaan olla tyytyväinen, että on noinkin mittavan setin loistojuttuja ehtinyt tehdä. Iso kumarrus ja kunnioitus täältä.

Iloinen olen myös siitä, että netin kautta tilasin nimmareilla olevia kirjoja muutaman kappaleen, työkiireiden takia kun en päässyt paikan päälle moikkaamaan. Joululahjaksi annoin ja kovasti tykättiin saamapuolellakin.

Summerganny

• Uusi jäsen
« Vastaus #416 : 05.01.2010 klo 19:32:08 »
Syksyllä (vai oliko jo aimmein?) taisi Aku Ankan sisäkannessa olla jotain mainintaa Ankronikasta ja että Rosa olisi kirjoittanut tulevaisuudessa julkaistavan Ankronikka-seikkailun. Alkoikos tämä projekti ennenkuin mies kohtasi silmäongelmat (ja loppuiko siihen), vai onko sieltä tosiaan tavaraa tulossa?

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #417 : 05.01.2010 klo 19:37:25 »
Syksyllä (vai oliko jo aimmein?) taisi Aku Ankan sisäkannessa olla jotain mainintaa Ankronikasta ja että Rosa olisi kirjoittanut tulevaisuudessa julkaistavan Ankronikka-seikkailun. Alkoikos tämä projekti ennenkuin mies kohtasi silmäongelmat (ja loppuiko siihen), vai onko sieltä tosiaan tavaraa tulossa?

Kyseessä on tämä:

http://coa.inducks.org/story.php?c=K+DTM+90i

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #418 : 05.01.2010 klo 19:53:24 »
Sarjakuvan käsikirjoittaminen Disney-yhtiölle oli Rosalle melko traumaattista.
Lainaan haastattelustani pätkän (Ankkalinnan Pamaus #8):

Don Rosa:
Lainaus
Ankronikasta sitten - se oli nelisivuinen tarina pikkulasten lehteen joka koostui kaikenlaisista tehtävistä ja tekstijutuista, hyvin nuorille ei niin nokkelille junioreille. Tämän julkaisijat lähestyivät minua hetimiten sen jälkeen kun olin joutunut lopettamaan työsuhteeni Gladstonelle, ja olin siis aivan työtön. He tarjosivat minulle mielestäni aivan huiman summan sivulta, simppelien pikkulasten juttujen kirjoittamisesta. Eihän siitä voinut kieltäytyä!
Tein jutun aika nopeasti, ja olisin kai voinut tehdä toisenkin... mutta minulla oli &%#@ vaiva saada tämä kustantaja maksamaan palkkioni... Luulenpa etteivät he halunneet minua takaisin, koska vaikutin sellaiselta kirjoittajalta joka välttämättä haluaa työstään maksun.
Myöhemmin käsikirjoitusta rukkasi osin uuteen uskoon joku toimittaja joka ei selvästikään tajunnut vitsejäni, ja vähät välitti siitä. Eräässä kuplassa sanottiin: "there's a tremor running through the house", siihen vastasi toinen (tyhmä) hahmo osoittaen [juoksevaa] hiirtä sormella: "no that's only a mouse". (kirjaimellisesti: "tärinä juoksee talon läpi" eli tärinä kulkee läpi talon - koko talo tärisee. Toinen: "ei sehän on vain hiiri"). Toimittaja muutti vastauksen muotoon: "mouse shake house?" ("hiiri ravistaa taloa?") Häh? Mitä tuo nyt sitten on olevinaan? Se oli toki vain ylimääräinen pikku vitsi, mutta se ei ole tässä pääasia. Miten vain, en oikein voi työskennellä idioottien kanssa, joten epäilen olisinko tehnyt enää toista tarinaa vaikka olisinkin saanut maksun ajoissa.

Rosa kirjoitti myös kolme TV-animaatiosarjan jaksoa.

Don:
Lainaus
Kuitenkin kukin tekemistäni kolmesta episodista esitteli minulle uuden puolen tältä alalta. Yksi teksteistäni käytettiin tismalleen sellaisena kuin olin sen kirjoittanut. Toisen episodin story-editorit kirjoittivat taasen kokonaan uusiksi sen jälkeen kun olin saanut palkkioni... niin asiat vain menevät. Olin kirjoittanut sen ja se hyväksyttiin ja myöhemmin he halusivat muuttaa sitä. Se häiritsi minua vain siltä osin, että en mielelläni ota maksua jostain mitä ei käytetä lainkaan.
Kolmas menikin sitten täysin puihin - he halusivat minulta juonisynopsiksen joka perustuisi heidän omaan ideaansa. Tein niin. Sitten he sanovat että se on OK, mutta huomaavat että idea ei toimikaan joten minun tulisi tehdä se uudelleen toisella tavalla. Selvä se. Mutta eipä sekään toimi ja taas saan tehdä jutun uudelleen hieman toisin. No, lopulta olisin ehkä saanut jutun selväksi ja kirjoittanut käsiksen ja saanut siitä sen verran rahaa, että sillä olisi kattanut kaiken tämän tekemäni ylimääräisen työn.
En aiemmin ollut tehnyt työtä josta en olisi saanut palkkiota. Ehkä minulle ei ole maksettu sarjakuvistani kovin ihmeellisiä summia, mutta joka tapauksessa sarjiksia tehdessäni olen saanut joka vaiheessa sentään JOTAIN. En pitänyt tästä työskentelytavasta, jossa tein mitä pyydettiin, mutta kukaan ei myöntänyt että minulle pitäisi maksaa siitä. Tämä on kuitenkin yleinen tapa filmikäsikirjoittajien alalla. Sitä tekee suunnattoman määrän työtä, josta ei makseta ja sitten jos ja kun siitä maksetaan, palkkio on sitten TODELLA iso. En pitänyt siihen liittyvästä epävarmuuden tunteesta. On mukavampi tietää että ansaitsen varmasti edes vähän työnteon jokaisena hetkenä. Tämä oli tilanne silloin kun Egmont tarjosi minulle töitä kehnommalla palkalla, mutta se oli varmaa tuloa, joten tartuin tarjoukseen.
Toinen syy miksi halusin mieluummin tehdä sarjakuvia huonommalla palkalla oli se että TV-käsikirjoittajana tein vain yhtä kaikista niistä tuhansista hommista, joita tarvittiin piirrossarjan tekemiseen. Joita ei sitten edes huomaa lopputuloksesta, vaikka se olisi Citizen Kane. Teen mieluummin sarjakuvia, koska olen silloin yksin vastuussa -- hyvässä ja pahassa - kaikesta mitä paperilla on. Jokainen yksityiskohta on alusta loppuun minun hallinnassani.

Timo

filosofem

• Uusi jäsen
« Vastaus #419 : 04.04.2010 klo 18:56:03 »
Seuraavaksi Don Rosa saisi saada samanlaisen albumisarjan kuin Carl Barksin kootut. Kaikki tarinat ja käsikirjoitukset kronologisessa järjestyksessä tarkastetuilla ja yhtenäisillä suomennoksilla. Nykyinen Sanoma Magazinesin "Don Rosan parhaat" ei tee oikeutta alkuperäiselle tekstille, kun Ankat makselevat milloin markoilla ja milloin euroilla, mainitsevat äidinkielekseen suomen ja muutenkin ovat mielestäni liikaa irti alkuperäisestä kontekstistaan. Mun puolesta mukana voisi olla myös jokaisen tarinan kuvakäsikirjoitus, sillä joissain tarinoissa kuvakäsiksellä ja lopullisella tarinalla on selkeitä eroja (kuten eri henkilöhahmoja, täysin erilaisia sivuja ja juonenkäänteitä). Tämän lisäksi kokoelmaan tulisi saada kaikki Rosan tekemät kansikuvat, pin-up -kuvat, kalenterikuvat, irrottelukuvat, Roopen hautajaiskuva yms. kaikki mahdollinen piirretty Ankka-krääsä.

Artikkeleihin omasta puolestani ennemmin mahdollisimman paljon tarina-analyysia kuin biografistista otetta Rosan omasta elämästä. Rosa tuntuu itse tykkäävän analysoida omia tarinoitaan, mutta kyllä tässä voisi olla myös joku ulkopuolinen kirjoittaja. Tai miksei vaikka useampikin kirjoittaja, niin ei tulisi niin yksioikoista otetta kuin Geofrey Blumilla (joka toki hoiti homman hienosti ja kunnialla, ei siinä mitään).

Sen myönnän, että Don Rosan parhaat -albumisarja toimii oikeastaan kahdessa albumissa: Roope Ankan elämä ja teot, sekä Roope Ankan elämä ja teot 2. Kiva saada nämä tietyt tarinat kootuksi järjestykseen.  Muuten albumit ovat täysin sekaisin ja pirstaleisia.

Puristit voivat sitten toivoa erillistä lisäosat -sarjaa, josta löytyy Rosan aikaisempia ei-Disney sarjakuvia.

Sen tiedän, että jonkinlaisia Rosa kokoelmia maailmalla pyörii, mutta onko niissä todella kaikki (siis tarinat, käsikset, kaikki kuvat yms.). Toki parastahan olisi, että Rosa yllättäisi ja jatkaisi tarinoiden tekemistä.