Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 449103 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snpp

• Jäsen
Vs: Don Rosa
« Vastaus #315 : 10.12.2007 klo 21:59:11 »
Don Rosa poikkesi myös Rymättylän Herrankukkarossa.

Lähde: Turkulainen 8.12.07

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #316 : 10.12.2007 klo 23:07:56 »
Don Rosa poikkesi myös Rymättylän Herrankukkarossa.

Mitä %*##&@?!!  :o Minä olen Rymättylästä!!
Minä kun luulin, että Ilkka Heilän käynti Rymättylän Jaakonmarkkinoilla oli sen pitäjän historian suurin sarjakuvavierailu nyt ja tulevaisuudessa!
Menivät sitten ohi kotitaloni - ja niiden perunapeltojen, joilla jouduin viettämään kaikki nuoruuden kesäni. (Argh... taidan saada takauman...!)
« Viimeksi muokattu: 10.12.2007 klo 23:16:27 kirjoittanut Jyrki Vainio »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #317 : 11.12.2007 klo 02:35:57 »
Turun seudulla? No, saaristossa.
Eipä Turkulainen, sen enempää kuin paikallis-TVkään, eli Sur- anteeksi Turku-TV, huomanneet kun aiemmin kävi Raisiossa.  :P
Etelä-Suomen Sanomat julkaisi kuulemma eilen (10.12) jutun kun Lahdessa kävi. Saiko joku skannattua talteen?

Timo

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #318 : 12.12.2007 klo 15:15:10 »

Etelä-Suomen Sanomat julkaisi kuulemma eilen (10.12) jutun kun Lahdessa kävi. Saiko joku skannattua talteen?

Tuota mäkin koitin metsästää, lehden nettisivuilla ei ollut mitään nähtävissä.
Kai Saarto

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #319 : 12.12.2007 klo 16:27:27 »
ESS:n juttu. Toivottavasti saatte selvää tekstistä. Kiitos Mikolle!

Timo

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #320 : 12.12.2007 klo 16:45:24 »
Muuten hyvä artikkeli ja oli mukava lukea sitä, mutta toi alempi juttu oli mun mielestä hieman harhaanjohtava; siitä saa sen käsityksen, että ainoastaan Suomessa Rosa ei saa rojalteja julkaistuista sarjoistaan, vaikka todellisuudessa se menee niin että - jos itse olen asian oikein ymmärtänyt - kukaan Disney taiteilija ei saa rojalteja oli ne tarinat sitten julkaistu missä maassa tahansa.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2007 klo 16:47:14 kirjoittanut Chompp »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #321 : 12.12.2007 klo 17:06:06 »
Rosa saa ymmärtääkseni pohjoismaiden ja Saksan osalta (Suomi poislukien) Egmontilta könttäprovision kovakantisista, eli nimenkäytöstä. Myynnistä ei provikkaa eikä rojalteja tule.

Timo

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #322 : 12.12.2007 klo 18:15:34 »
Ahaa, okei. Miksköhän Suomen julkaisuista hän ei saa samanlaista "könttäprovisiota" kuin muissa pohjoismaissa?

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #323 : 12.12.2007 klo 18:46:41 »
Egmontilta ei ainakaan saa, koska Suomen Egmont ei julkaise Rosaa.
Niin juu, totta. Eli sen provikan pitäsi sitten tulla Sanomalta?

Mahtoiko Rosa herra sekoilla jotenkin vuosiluvissa vai onko lehtijutun tekijä tehnyt virheen kun lukee, että Rosa lopetti Suomessa käynnin 1991? Eikö 2001 tai jotain sinne päin olis oikeampi?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #324 : 12.12.2007 klo 18:49:11 »
Eikö 2001 tai jotain sinne päin olis oikeampi?

2001, totta joo. Temppeliherrojen kruunun aikoihin.

Timo

Mr. Font

• Jäsen
« Vastaus #325 : 12.12.2007 klo 19:49:38 »
Onko Rosalla uutta tarinaa valmiina, jota ei ole julkaistu/Onko uutta edes tulossa?

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #326 : 13.12.2007 klo 01:11:09 »
Kiertue oli kuulemma varsin onnistunut taloudellisesti. Rosa epäili tehneensä saman verran pelkillä nimikirjoituksillaan viikossa, kuin vuodessa itse sarjoja tekemällä. Nämä olivat tosin ennakkolaskelmia ennen kuin tarkkaa tietoa tuplaverotuksesta ja kaikenmoisista vähennyksistä oli saatu. Kirjoja meni kolmessa viikossa enemmän tuplasti enemmän kaupaksi kuin Uncle Scrooge-lehden yksi numero myy kuukaudessa Pohjois-Amerikassa, eli semmoiset 6,500 kipaletta. Ei taida Sanoman pomotkaan valittaa tästä tuloksesta, vaikka eivät olekaan Rosaan päin juuri ottaneet yhteyttä promootiomielessä pariin viime vuoteen noiden rojaltipyytöjen jälkeen.

Saa nähdä ovatko kaiken maailman vicarit ja rotat kohta hattu kourassa Tuurissa tarjoamassa itseään parin viikon signeerauskeikalle samanlaisella sopimuksella. Tuntuu että tästä voi poikia kaikenlaista herkkua suomalaisille ankkafaneille lähivuosiksi. Rosaa tullaan ainakin takuulla näkemään parikin kertaa vuodessa jatkossa, tämä esitys oli niin vahva näyttö miehen markkina-arvosta jopa ilman Sanoman ylimääräistä vetoapua.

(toivottavasti en toistanut Timon postaamaan viestin sisältöä, sain saman itse ja pinon muita tässä viime viikkoina, menee jo pienessä mielessä sekaisin mikä asia oli kerrottu missäkin viestissä ja nyt tätä kirjoittaessa en uskalla enää vilkaista ettei häviä vaivalla kirjoitettu teksti bittien taivaaseen.)
Kai Saarto

icedz

• Jäsen
« Vastaus #327 : 16.12.2007 klo 23:33:44 »
Don Rosa on kaikista paras aku ankan piirtäjä. Carl Barks on toiseksi paras. Kymmenen avataran aarre kirja on todella hyvä.

Arviointi ei ole vahvin lajini, mutta kokeillaan nyt arvioida Rosaakin vaikka hän onkin tämän hetken suosituin ankka-piirtäjä (ainakin Suomessa).

Don Rosa on taitava piirtäjä ja hyvä ideoimaan erilaisia juttuja (pitäisin jopa parempana kuin muut nykyiset ankka-piirtäjät), mutta se huono puoli Rosan tuotannossa on että hän tuhoaa mielestäni ankkojen persoonallisuuden (eli se työ minkä Barks on tehnyt luomalla Roopen ja Akun nykyiset muodot).

Tämä näkyy mielestäni mm. ilmeissä ja eleissä jotka toistuvat sarjakuvista toiseen ja ovat tyypillisiä kaikille hahmoille. Hahmoista on myös tehty "pellejä" jotka joutuvat koko ajan enemmän tai vähemmän hauskoihin tilanteisiin  (vrt. Pelle Pelottoman pikkuapulaisen toilailut).

Barksin vahvuus oli juuri tarinan kerronnassa ja siinä että kaikki hahmot toimivat "luonteensa mukaan". Don Rosan piirroksissa hahmoilla on tietty roolitus, mutta piirroksissa ne käyttäytyvät sen mukaan että tarina näyttäisi mahdollisimman hauskalta.

Muutamissa sarjoissa Rosa on tuntunut matkivan Barksin tyyliä, mutta varsinkin näissä myöhemmissä sarjoissa hän on keskittynyt enemmänkin "omaan tyyliinsä".

icedz

• Jäsen
« Vastaus #328 : 16.12.2007 klo 23:39:33 »
Muuten hyvä artikkeli ja oli mukava lukea sitä, mutta toi alempi juttu oli mun mielestä hieman harhaanjohtava; siitä saa sen käsityksen, että ainoastaan Suomessa Rosa ei saa rojalteja julkaistuista sarjoistaan, vaikka todellisuudessa se menee niin että - jos itse olen asian oikein ymmärtänyt - kukaan Disney taiteilija ei saa rojalteja oli ne tarinat sitten julkaistu missä maassa tahansa.

En oikein ymmärrä miksi Rosa syyllistää suomalaista toimintatapaa lehtiartikkelissa. Eikös se ole pääkustannusyhtiön (eli tanskalaisfirman) työ maksaa rojaltit jos niitä pitää maksaa?

icedz

• Jäsen
« Vastaus #329 : 16.12.2007 klo 23:52:45 »
Rosa on pelkkä renki ja siis mitätön mies.
A.A. toistaa itseään toistamasta päästyään, eikä 50:n vuoden jälkeen jaksa enää innostaa.
Valitettavasti sinä aikana on hukattu loistava tilaisuus tehdä jotain "erilaista". Miksei annettu ajan kulua normaali vauhtia?
Olisi kiva tietää mitä veljenpoikien lastenlapset touhuavat. Ja saiko Pluto pentuja.

T.eräs mies

Tuo on totta etteivät hahmot olet juurikaan muuttunut 50-vuoden kuluessa ja eivät varmaan muutu sadan vuoden kuluessakaan jos kysyntää riittää.

En näe kyllä mitään järkeä siihen, että hahmot muuttuisivat tai vanhenisivat. Silloin koko tarina kaatuisi ja pitäisi keksiä uusi maailma. Maailma ja hahmot jotka eivät varmaan kiinnostaisi ketään. (aku ankka ja roope setähän ovat suurin syy siihen miksi aku ankasta on tullut niin suosittu).

Hahmot ovat aivan loistavia mutta lähinnä suurin ongelma on piirtäjissä, joiden tyyli on varsin persoonatonta. Persoonallisilla piirtäjillä/tyylillä kysyntäkin voi nousta suuremmaksi. Hahmoissahan on varsin paljon liikkumavaraa, jos sikseen tulee.