Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 449125 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Don Rosa
« Vastaus #465 : 17.09.2010 klo 22:05:39 »
Ihan mielenkiinnosta odotan millainen on hänen uusin teoksensa. Sen pitäisi ilmestyä pari päivää ennen hänen Suomeen tuloaan.
Kannattaa muuten lukea ketjun muitakin viestejä. Tuossa yllä on keskusteltu laajemminkin Rosan käynnistä ja myös siitä, että Rosan uusinta on ilmeiseti löytynyt kaupoista jo pari päivää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #466 : 17.09.2010 klo 22:56:40 »
Jesh, sitä uusinta on jo selailtu kaupoissa, ja onhan siellä pari niistä suosikeistani Rosan tuotannosta (se muistinmenetystaikajuttu ja Olla kuin ei olisikaan). Mutta pistipä silmään myös yhdessä esittelyssä ollut Rosan ihmettely siitä että joidenkin lukijoiden suosikkihahmo on Iines, ja että naishahmoista hän arvostaa enemmän Millaa ja Kultua...niinno, toisaalta Rosa ei ole ikinä osannutkaan kirjoittaa Iinestä.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #467 : 18.09.2010 klo 03:54:00 »
Mutta pistipä silmään myös yhdessä esittelyssä ollut Rosan ihmettely siitä että joidenkin lukijoiden suosikkihahmo on Iines, ja että naishahmoista hän arvostaa enemmän Millaa ja Kultua...niinno, toisaalta Rosa ei ole ikinä osannutkaan kirjoittaa Iinestä.

Mutta onhan se Iines aika yksiulotteinen hahmo. Enkä ole kertaakaan yllättynyt Iineksen kohdalla. Hahmo on enemmänkin kuin miespuolinen Ankka josta on pakotettu nainen. Millassa ja Kultussa sen sijaan on enemmän tunnetta ja särmää.

Rosa käsittelee Millaa erityisen hyvin. Ironista jotenkin on, että Milla Magia on koko Ankkamaailman uskottavin hahmo, juuri persoonansa takia. Hahmo jaksaa myös aina yllättää, vaikka voisi luulla että kaikki Millan temput ja persoonan oikut ja hyveet olisi jo nähty. Ennen kaikkea, oli kirjoittaja kuka hyvänsä, Milla on Ankkamaailman ainoa todellinen nainen, juuri siksi että ei yritä olla sitä.

Kultussa on enemmän särmää koska on niin salaperäinen. Käännettiin Kultua sitten mihin suuntaan tahansa kenen kirjoittajan (joita on ollut harvassa) toimesta tahansa, yksikään Kultuun liittyvä mysteeri ei vain aukene koskaan kokonaan, ja uteliaisuus vain kasvaa. Kultu on kirjoittajillekin jonkinlainen pyhä lehmä, joka pidetään mysteerinä, ja hyvä näin.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #468 : 19.09.2010 klo 20:11:32 »
niinno, toisaalta Rosa ei ole ikinä osannutkaan kirjoittaa Iinestä.

Tästä päästäänkin sujuvasti pohdiskeluun siitä, mitä hahmoja Rosa on osannut kirjoittaa...Meikäläisen mielestä Rosa oli mainio kirjoittamaan Roope-setää (varmaan kaikkien Rosa-fanienkin), ja kohtalaisen hyvin häneltä luonnistui myös Karhukopla, verrattaessa yleiseen Koplan "käsittelyn" tasoon. Sen jälkeen onkin vaikeampaa keksiä lisää ns. vakiohahmoja, jotka olisivat olleet miehellä hyvin hallussa. Aku ja pojat, Hannu, Iines, Milla, Pelle tietyin varauksin...Rosan näkemyksessä kaikista näistä hahmoista on jotain, joka ei minua miellytä.

Ihan yleisesti vielä Rosasta näin fanikannan ulkopuolisena näkemyksenä: miehessä oli käsikirjoittajana tiettyä potentiaalia siinä mielessä, että hän on periaatteessa varsin älykäs kirjoittaja ja osaa rakentaa tarinan hyvin. Hän kuitenkin sortui niin usein liialliseen kikkailuun, naurettavuuksiin menoon, huonoon huumoriin (välillä irtosi hyviäkin vitsejä toki) ja todella häiritsevään Barksin jumalointiin (arvostuksen voi tuoda esiin tyylikkäästikin), että vaikea häntä on minkäänlaisena mestarina pitää. Hyviä tarinoita löytyy (Roope Ankan elämä ja teot on Rosan kohokohta ehdottomasti), mutta vastapainoksi paljon huonoa sarjakuvaa. Lisäksi Rosan suhtautuminen Mikkiin on jotain niin vastenmielistä, että tuollaista miestä en vain pysty arvostamaan.

Ai niin, se myös piirtää. Kankeammin kuin kukaan ikinä missään. Yksityiskohtaisuuteen pyrkimistä periaatteessa arvostan, mutta rajansa kaikella. :laugh:

No hate for Rosa fans.  :)
Topolino & Orazio Cavezza

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #469 : 21.09.2010 klo 20:15:48 »
Tampereen Suomalaisen kirjakaupan ohi kävelin viiden nurkilla, nimmarijono oli tihkusateessa ulos asti. Eipä kauppakaan tosin ole valtavan tilava. En tunkenut sisään katsomaan miltä siellä näytti.

Aamulehti uutisoi tuoreeltaan:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kulttuuri/aku-ankka-piirtaja-aiheutti-ruuhkan-tampereen-keskustaan/191076

Edit: Linkki muuttunut, korjattu.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2010 klo 20:55:04 kirjoittanut T.Kokkila »

Quackly

• Uusi jäsen
« Vastaus #470 : 21.09.2010 klo 21:16:26 »
Menin tänään neljän aikoihin Suomalaiseen toiveena nimmari. Ajattelin tyhmyyttäni ettei siellä varmaan paljoa väkeä ole. No, sitten todellisuus iski kirveellä päähän. Paikka täynnä ihmisiä, jonotusvuorot jaettu kahdellesadalle ensimmäiselle ja kerrottiin ettei enempää ehditä.
Myöhemmin Akateemiselle kirjat oli mennyt jo tuntia ennen kuin Rosa itse oli paikalla.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #471 : 22.09.2010 klo 00:33:14 »

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Vastaus #472 : 23.09.2010 klo 01:01:54 »
Olipa väkeä Oulun akateemisessa. Tuntia aikaisemmin menin, ja jono jo sellaisissa mitoissa ettei toivoa signeerauksesta.

Hyvin puffattu, Kalevassa aamulla kulttuurisivujen isojuttu ja nettilehdessä jonotustunnelmia. Muutaman kuvan nappasin.

stjerky

• Jäsen
« Vastaus #473 : 23.09.2010 klo 15:18:05 »
Olipa väkeä Oulun akateemisessa. Tuntia aikaisemmin menin, ja jono jo sellaisissa mitoissa ettei toivoa signeerauksesta.

Vien tänään lapset pettymään Kaakkurin Citymarketiin.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #474 : 23.09.2010 klo 17:26:07 »
Kävin Oulun Akateemisessa ottamassa Rosan nimmarin Pako kielletystä laaksosta -kirjaan. Asetuin jonoon puoli viideltä. Tilaisuuden piti alkaa kuudelta. Olin 83. jonossa (ihan totta, laskin ennen kuin menin jonoon!). Kalevassa arvioitiin väkeä olleen yli 500, minä arvioisin, että väkeä oli yli 1000.
Sitten, noin kahtakymmentä vaille seitsemän, oli minun vuoroni. Rosa ottaa kirjan, sanoo "Hi!" ja minä totean "Hi!" Hän signeeraa kirjan, ojentaa sen minulle ja kättelee minua! Ja minä sanon "Thank you!". Aivan mahtava kokemus!

Ihmetyttää tuo Akateemisen menettely; he tiesivät etukäteen, että Rosa lopettaa signeerauksen kahdeksalta, koska silloin kauppa suljetaan. He tiesivät, etteivät läheskään kaikki tule saamaan signeerausta, tai edes näkemään Rosaa! Ja silti, he eivät varoittele ihmisiä sanallakaan, vaan opastavat heidät jonon päähän! Ja pitkän jonotuksen jälkeen nämä ihmisparat tulevat pettymään...

No, minä en pettynyt! (Paitsi, että olisi pitänyt ehkä sittenkin ottaa kamera! Himppu!)

stjerky

• Jäsen
« Vastaus #475 : 24.09.2010 klo 11:30:40 »
Joo, ei saatu nimmaria, mutta nähtiin Don Rosa kuitenkin ja ostin pojalle kirjan.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #476 : 24.09.2010 klo 19:28:35 »

Skandaali nimmarointitilaisuudessa! Kiristyneitä tunteita! Lasten kyyneleitä!! Näin uutisoi Hesari:

"Pari albumia kädessään pitänyttä lasta alkoi itkeä, kun heille selvisi, että nimikirjoitusta ei tule.
"Hae se myymäläpäällikkö tänne! Hoida tämä asia! Naurettavaa! Teit hemmetin ison mokan! Ääliö!" jonottajat alkoivat huutaa ja poistuivat protestoiden paikalta."

Ikävä juttu, mutta tsiis - mistä lähtien Hesarin uutisteksti on ollut tämäntasoista?

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #477 : 24.09.2010 klo 19:47:11 »
Naureskelin myös tuolle uutisen sävylle...olisivat lukeneet kvaakkia niin olisivat ehkä arvanneet että jos nimmarin haluaa niin kannattaa olla aikaisin liikkeellä.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #478 : 24.09.2010 klo 19:50:05 »
Viiden aikaan Suomalaisen jono ei mahtunut edes Kaivopihalle. Joku myymälän työntekijä ohjeisti ihmisiä lähtemään Jumboon, jos aikovat saada nimikirjoituksen.

En mä tuota uutta Rosa-sarjaa ihan hirveänä rahastuksena pidä. Eikö ensimmäinen Rosa-kirja julkaistu jo joskus 90-luvun puolivälissä? Onhan siitä toki otettu uusintapainoksia, mutta monelta halukkaalta puuttunee silti ainakin osa kirjoista. Ei ketään pakoteta ostamaan "samoja kirjoja" toiseen kertaan - itse en ainakaan osta uutta sarjaa, vaikkei mulla nykyisistäkään Rosa-kirjoista ihan uusimpia ole.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #479 : 25.09.2010 klo 00:25:03 »
Olette varmaan tästä tietoisia:
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Mestaripiirt%C3%A4j%C3%A4+Don+Rosan+riesana+on+huonontunut+n%C3%A4k%C3%B6/1135260320252
eli Don Rosan näkö huonontunut niin ettei piirrä enään. Harmi jo siksi että nykyään alkaa olla useinkin juttujen taso kehnohko vaikka tuo kaikkeinaikojen eka triplataskari asiaa sivuten olikin yllätys.
ps. linkki tehty mäkissä joten ei taida toimia pceessä skandien takia. no ainakin mulla ollut vaikeuksia ollut lähettää pceelle sellaisia linkkejä mäkistä...