Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 438708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JR

  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • -
Vs: Don Rosa
« Vastaus #15 : 29.02.2004 klo 20:41:40 »
Toki Pluto on jälkikasvua saanut:
http://disneyshorts.toonzone.net/years/1937/plutosquinpuplets.html

Koskakohan Pluto on viimeksi nähty akkarissa? Ei ole Pluton siirtyminen valkokankaalta sarjiksiin onnistunut yhtä hyvin kuin Mikin ja Akun.

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Vs: Don Rosa
« Vastaus #16 : 29.02.2004 klo 21:25:37 »
Lueskellin viime keskiviikkona tullutta Akkaria, ja jotenki se tarina vaikutti..teestetyltä. Juoni liikkui kankeasti, ja vaikka hyviä oivalluksia oli, niin ne eivät nivoutuneet kunnolla yhteen. Ehkä sitten, kun koko tarinan on lukenut, niin mielipide muuttuu, mutta tähän asti tarina ei ole vaikuttanut kovin hyvältä.

Mun mielestä se vaikutti tosi hyvältä. Onko kukaan muu piirtäjä/käsikirjoittaja piirtänyt jotain ankoista hautausmaalle puhumaan/rukoilemaan hautausmaalla kuolleiden vanhempiensa haudalle? Rosan tarinat on niin erilaisia kuin muiden tekijöiden, ei ankkamaisia! No kyllä se mun mielestä on niin king2, että 1. Barks 2. Rosa :).

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Vs: Don Rosa
« Vastaus #17 : 29.02.2004 klo 21:58:37 »
Sitä paitti paras elävä piirtäjä on Vicar. Käsikirjoittajat sillä vaan on vähän toisluokkaisia. Barksiahan ei voi ylittää, sillä vertailuasteikkona on se, että kuinka lähelle Barksia pääsee.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Don Rosa
« Vastaus #18 : 29.02.2004 klo 22:15:41 »
Cavazzano on parhahin !! >:(

Tän voisi  joku moderaattori joutessaan heittää gallup-osaston säikeen jatkeeksi.

Eräs mies

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
  • Krääk!
Vs: Don Rosa
« Vastaus #19 : 29.02.2004 klo 22:24:58 »
Toki Pluto on jälkikasvua saanut.
No tuota pelkäsinkin.
Mietinkin jonkin aikaa, mutta en muistanut.
Pointti oli kuitenkin se, että siellä pitäisi olla jo Pluton pojanpojanpojanpojanpojan... ...pojanpojantyttö seikkailuvuorossa.
Ja Pluto Mullan alla.

T.eräs mies
« Viimeksi muokattu: 29.02.2004 klo 22:25:53 kirjoittanut Eräs mies »

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Don Rosa
« Vastaus #20 : 29.02.2004 klo 22:30:54 »
Eppu, ajattelin lähinnä osioita joilla oli tekemistä Temppeliherrojen kanssa. Se, miten esinäytöstä kuljetettiin.. En tiedä. Paljon historiaallista faktaa, ja sitten pieniä vitsejä. Tuntu kuin Rosa haluaisi tehdä historiaallisen esinäytöksen, mutta sitten joku (ehkä hän itse) päätti että se ei ole hyvä nuorimmaisille. Joten hauskuutta mukaan. Ei sopinut tunnelmaan.
Edelleen.
Käännöksessä, heti otsikon jälkeen Tupu, Hupu ja Lupu ihmettelevät, että miksi Roope arveli että linnanhoitaja on nainen. Itse en löytänyt tätä toteamusta mistään, en myöskään mitään tähän viittavaa. Joten oletan että tämä Roopen kommentti on joko poistettu pois tai sitten kääntäjät eivät ole  "she" sanaa kääntäessä kompensoineet juonen kannalta tapahtuvaa ongelmaa. Tiedän, tästä ei pitäisi syyttää Rosaa..
Yleensä ottaen tarinan ekaa osaa vaivasi irrattomuus. Siinähän oli hienoja kohtia, kuten se Roope puhumassa vanhemmilleen, Aku saamassa tukkapöllyä, Viisasten kiven käyttö, temppeliherrojen historia (joka tosin vaikutti ehkä hieman minusta saarnaamiselta. Liikaa lauseita tyyliin "näin keksittiin luottokortti!" Johtuisiko tämä siitä että Rosa suunnittelee kamaa taas jenkeille? Ote löystyi hetkeksi?). Kuten sanoin, nämä ovat hienoja kohtia, mutta niiden väliset asosiaatiot eivät oikein toimi. Tapahtumat siirtyvät liian nopeasti paikasta toiseen. Ensin vakavaa juttua temppeliherroista, sitten mainitaan luottokortti. Sitten kerrotaan kruunusta, vakavasti, sitten "Kiitoksia vain kaltereista!". Roope haudalla, heti perään Akua kuritetaan ja siskonpojat yrittävät olla huomaamatta. Juuri tässä näen ongelmia. Rosa vaihtaa tyylilajia turhan nopeasti.

Mutta ehkä mielipiteeni muuttuu kun näen miten homma jatkuu..
« Viimeksi muokattu: 29.02.2004 klo 22:31:30 kirjoittanut Justen »

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Vs: Don Rosa
« Vastaus #21 : 29.02.2004 klo 22:32:14 »
Sitä paitti paras elävä piirtäjä on Vicar. Käsikirjoittajat sillä vaan on vähän toisluokkaisia.

Samaa mieltä. Vicarilla on mukavan selkeä tyyli, jossa on kuitenkin kivoja yksityiskohtia bongailtavaksi. Barks on tietty se all-time-favorite, eihän sille kukaan mitään voi. Don Rosasta en ole oikein pitänyt, vaikka kaveri onkin todellinen peto piirtämään. Sen tyyli ei vaan mun mielestä sovi Aku Ankkaan, varsinkin ne "pysähtyneet" kuvat kun Aku tai joku muu tuijottaa vaikkapa tylsistyneenä kaukaisuuteen ja sitten näitä lähes vastaavanlaisia ruutuja on muutama perätysten. Kaipaan Aku Ankalta tietynlaista perinteistä jälkeä, jota juuri Vicar hyvin edustaa.
Klik klik --> Sarjisblogini

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Don Rosa
« Vastaus #22 : 29.02.2004 klo 23:07:21 »

Käännöksessä, heti otsikon jälkeen Tupu, Hupu ja Lupu ihmettelevät, että miksi Roope arveli että linnanhoitaja on nainen. Itse en löytänyt tätä toteamusta mistään, en myöskään mitään tähän viittavaa. Joten oletan että tämä Roopen kommentti on joko poistettu pois tai sitten kääntäjät eivät ole  "she" sanaa kääntäessä kompensoineet juonen kannalta tapahtuvaa ongelmaa.


 Ei Roope arvellut  vaan Aku tiesi kuka on "emännöitsijä" - minkä seuraavan sivun rivien välistä lukea.

Oli käännös tai alkukieli, teksti  toimii paremmin jos ei jätä  sivuja välistä lukematta.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2004 klo 23:07:52 kirjoittanut Jukka Koivusaari »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Don Rosa
« Vastaus #23 : 29.02.2004 klo 23:21:48 »
Eipä olisi koko lehteä eikä Rosaa ankkasarjoja tekemässä ilman Barksia. Ei olisi Ankkalinnaa, Roope-setää, ei rahasäiliötä, ei Pelle Pelotonta, ei Karhukoplaa, ei Milla Magiaa, Kroisos Pennosta, Kulta-into Piitä, ei koko universumia, ainakaan semmoisena kuin sen nyt tunnemme. Ilman Barksia ei Walt Disney's Comics and Stories -lehden levikki noussut kolmeen miljoonaan 1950--luvulla, ja herättänyt huomiota eurooppalaisen Egmont H. Petersenin kustantamossa.
Ankka voisi olla Ilman Barksia samassa jamassa kuin Nakke.

Timo

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Don Rosa
« Vastaus #24 : 29.02.2004 klo 23:26:51 »

Käännöksessä, heti otsikon jälkeen Tupu, Hupu ja Lupu ihmettelevät, että miksi Roope arveli että linnanhoitaja on nainen. Itse en löytänyt tätä toteamusta mistään, en myöskään mitään tähän viittavaa. Joten oletan että tämä Roopen kommentti on joko poistettu pois tai sitten kääntäjät eivät ole  "she" sanaa kääntäessä kompensoineet juonen kannalta tapahtuvaa ongelmaa.


 Ei Roope arvellut  vaan Aku tiesi kuka on "emännöitsijä" - minkä seuraavan sivun rivien välistä lukea.

Oli käännös tai alkukieli, teksti  toimii paremmin jos ei jätä  sivuja välistä lukematta.


Totta. Nyt kun katon uudestaan, niin se on ilmiselvää. Luin edellisen tekstin huolimattomasti kun puhelin soi samaan aikaan. Jatkoin sitten ilmeisesti seuraavasta puhekuplasta ja palasin katsomaan Roopen kommentteja.. tätä sattuu.

Zippo

  • Lueskelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
Vs: Don Rosa
« Vastaus #25 : 01.03.2004 klo 11:20:53 »
Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.

Makuasioista on turha kiistellä sano koira kun mu..aan nuoli!
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Vs: Don Rosa
« Vastaus #26 : 01.03.2004 klo 13:09:19 »
Olen osin samaa mieltä Justenin kanssa siitä, että Don Rosan uudessa tarinassa, Kirje Kotoa on jotain ongelmia. Ei minulla sitä historiallista alkupuhetta mitään vastaan ole. Kerrataan siinä ihan hyvin mitä on tapahtunut tähän mennessä. En vain tiedä onko hyväksi, että Matildan esiintyminen hyvä juttu. Tai ainakaan se, että Aku olisi kaiken aikaa tiennyt missä Matilda on. Muistini hieman rakoilee, mutta minulla on sellainen tunne, että se ei toimi oikein yhteen Rosan aiempien tarinoiden kanssa. Ei sillä olisi muuten väliä, mutta kun kerran Rosan tavaramerkki on se, että hän on yhdistänyt ja järkeistänyt ankka historian, niin miksi sitten tehdä ristiriitoja omaan tuotantoon. Täytyy tosin lukea Roopen elämänkerta uudelleen että voin sanoa tuntuuko tuo oikeasti ristiriidalta vai onko kyse minun muistihäiriöstä. Myös Roopen reaktio hänen tavatessaan Matilda hivenen kummastuttaa. Toisaalta oli mukava että Matilda tavattiin, koska se kuitenkin tuo esiin jotain uutta Roopen tunteista. Lisäksi häiritsee hieman se, että liki kaikki pitää sotkea mukaan Ankka mytologiaan. Liiton Arkki, Graalin malja... kas kun ei vielä käärinliinoja ja pala Jeesuksen ristiä. Mitä seuraavaksi. Roope kohtaa Bthulhun palvojat? Viisasten Kivi yleisavaimena vitsi jaksoi naurattaa kerran. Miksi sitäkin pitää lähteä toistamaan? Lisäksi minua häiritsee hieman Roosan puujalkavitsit kun hän kuitenkin lähtee tekemään Ankka vakavuudella seikkailusarjakuvaa jossa on aika paljon historiallista faktaa mukana.

Toivon, että tästä kehkeytyisi oikein loistava seikkailu, mutta pelkään että koko seikkailu jämähtää siihen, että Ankkapurhan linnan alta löytyykin nyt Temppeliritarien mahtavat aarteet mukaan lukien Graalin Malja. Ja sitten saadaan vielä sotkettua mukaan Arthur Mytologiaa. Mutta katsotaan nyt mihin tämä tarina etenee.

Vastaavasti tarinassa on paljon hyvää. Todella paljon. Siinä vain mennään minun hieman liiallisuuksiin. Siihen Barks ei syylistynyt ja Rosakin on parhaimmillaan kun hän teki tarinoita Barksin tarinoiden pohjalta.

Mutta Eräs Mies puhuu asiaa. Olisi oikeasti mukava nähdä jos Ankka maailma menisi eteenpäin. Edes sen verran, että nähtäisiin mitä sitten tapahtuu kun Aku saa Roopen perinnön (muutenkin kuin siinä yhdessä Taskukirja tarinassa) miten Tupu, Hupu ja Lupu aikuistuvat jne. Ihmetyttää miksi animaatio puolella hahmot ovat saaneet vanheta ja aikuistua. Parhaana esimerkkinä Hessu. Ei niitä Ankkoja kerralla tarvitse nykyaikaan tuoda, mutta voisihan sitä aloittaa tarina sarjan joka lähtisi siitä Barksin/Rosan 50 luvusta eteenpäin hiljalleen.  Toisaalta miksi tappaa lypsävää lehmää kun ihmiset eivät ole vieläkään kyllästyneet staattiseen ankka maailmaan vaikka sinne onkin yritetty ujuttaa uusia hahmoja. Joista muuten itse en pidä yhdestäkään.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Vs: Don Rosa
« Vastaus #27 : 01.03.2004 klo 18:02:05 »
Kommentoimatta mitenkään Rosaa, niin bongasitteko DUCK-tagit? Minäpä löysin heti... Mikkiä en ole löytänyt, onko joku? Sanokaa että olette löytäneet, älkää sanoko mistä. Uskotaan kyllä.

Nim. muutaman Duckin tännekin lähettänyt:
http://www.duckburg.dk/ducks/

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Vs: Don Rosa
« Vastaus #28 : 01.03.2004 klo 18:58:21 »
Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.

Yleensä tyttäret vetoavat minuun enemmän... esimerkiksi eräs... tai antaa olla.

Barks on neroin, koska ilman Barksia ei Rosa tekisi varmaan lainkaan sarjakuvia, mutta kyllä Rosakin on loistava taiteilija ja tarinoitsija. Hänen kuvissaan on tunnelmaa ja esim. Roope Ankan elämä ja teot on mielestäni parasta ankkaa ikinä... Vanhan Linnan Salaisuuden kera...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 293
Vs: Don Rosa
« Vastaus #29 : 01.03.2004 klo 20:21:36 »
Don Rosa on kyllä hyvä piirtäjä, ei siinä mitään, mutta se sen uusin kirja, "kymmenen avataran aarre" ei oikein vastannut mun odotuksia... Ku siinä ei oikein ollut Don Rosalla itsellään osaa eikä arpaa. Kaikki tarinat muut paitsi nimikkotarina oli ilmestynyt aikaisemmin suomessa... :(
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...