Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 296345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

judea

• Vieras
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #690 : 11.04.2011 klo 14:06:37 »
http://vempele.com/wp-content/uploads/2010/07/Trust-piirtopoyta.jpeg

Tollainen piirtopoytä on itselläni. Aika pieni mutta toimia, en mä parempaa tarviikkaan.

Marko K

• Vieras
« Vastaus #691 : 20.04.2011 klo 11:35:21 »
Tulin ostaneeksi muutama viikko sitten tuollaisen Aiptek Media Tablet Ultimate piirtopöydän matkakäyttöön ja kyllä tuo on toiminut hyvin. Hintakin oli Verkkokaupasta ostettuna alle 120€

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26288

Kynä on kevyt ja pikanäppäimiin sekä vieritysrullaan saa määriteltyä omia näppäinyhdistelmiä yms. ja kallistuksen tunnistuskin löytyy. Vaihtokärkiä taisi tulla vain kaksi mukana mutta eipä niitä juuri kulu muutenkaan, että tuo tuskin on ongelma. Lisäksi mukana tuli Adobe Photoshop elements 7 täysversio. Intuos 4 M kokoon verrattuna tuo Aiptek ei ihan kaikilta ominaisuuksiltaan yllä samalle tasolle mutta ei siinä isoa eroa ole.

Matkakäyttö minulla tarkoittaa nykyään lähinnä sitä että siirryn omasta työhuoneesta sohvalle makaamaan ja piirtämään läppärin ja Aiptekin keralla, hehheh... :laugh:

iipee

• Uusi jäsen
« Vastaus #692 : 19.11.2011 klo 19:44:17 »
Mitäs mieltä kvaakkilaiset on tästä? http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/69767
Onko kokemuksia?

pikkuteemu

• Uusi jäsen
« Vastaus #693 : 23.11.2011 klo 14:06:46 »
Pitkän tauon jälkeen olen alkanut jälleen piirtää. Tietokone nörttinä tottakai halusin oppia käytämään piirtopöytää ja ostin halvan Wacom Graphire3 vähän käytettynä.
Minulla ei ole lainkaan kynnystä tietokoneisiin, olen valokuvannut ja käyttänyt photoshoppia ja gimppiä kohta varmaan 10 vuotta.  Mutta tämä piirtäminen piirtopöydän kanssa .. eihän tähän pääse sisään ollenkaan! Tussata olen yrittänyt. Tuntuma ihan kelvoton, on kuin piirtäisi teleskooppivarren kanssa käsi suorana. Viiva lähtee ihan väärään suuntaa, eikä viivaan "pääse käsiksi" millään. Kaikki varmuus hukassa.

Onko Intuos mallisarja merkittävästi tuota karvalakkia parempi?
Mitenkä ihmiset olette ymmärtäneet sopivan kokonne piirtopöydissä?
Jotenkin tuntuu että en osaa tukea kättä oikein, pitää kynää oikein, ja että tuo A6 on aivan liian pieni.

Sanokaa hei nyt että se on vehkeistä kiinni eikä vika ole miehessä..

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #694 : 23.11.2011 klo 14:14:08 »
Valitettavasti vika ei ole vehkeissä.  ;)
Oma ensikokemus Wacom-piirtopöydästä oli samantapainen. Koordinaation kanssa pitää totutella uudenlaiseen tapaan tehdä. Siihen kyllä pääsee sisälle. Samahan se on aina kaikkien uusien välineiden kanssa. Ensimmäinen kokeilu piirustusterällä ja tussilla... siveltimellä... Sotkua, ähinää ja tuskaa.

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #695 : 23.11.2011 klo 14:21:28 »
Timolla on paljon järkeä.
piirtopöytä on vain väline ja se pitää opetella ja kuten kaikissa työkaluissa kaikki eivät vaan sovi kaikille.
Intuos on kieltämättä paperinkaltaisempi kuin peruspöytä jossa täytyy alkuun opetella tyystin uusi käsi-silmä koordinaatio.

Ja se pitkä taukokin vaikuttaa, ei vain välineet. Ei sitä iänikuista esimerkkiä polkupyöräilystäkään unohda mutta jos toisella on ollut kahdenkymmennen vuoden tauko ja toinen polkee 15 km joka päivä joka säässä ei ole ihme jos on pienehkö ero huomattavissa.

En silti lähtisi välinettä tai miestä moittimaan, lisää treeniä niin eiköhän lähde.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #696 : 24.11.2011 klo 08:05:05 »
Samoilla linjoilla Timon ja Curtvilen kanssa. Itselläni on lähemmäs 10 vuotta vanha Graphire 2 ja softana Gimp 2.6, enkä ole harkinnutkaan (no vähän houkuttaa tuo Cintiq) päivittämistä. Vakavasti suosittelen ensin opettelemaan tuolla laitteistolla, ennen kuin alat päivittelemään sitä. En millään usko että Intuos toisi autuuden ihan itsekseen.

pikkuteemu

• Uusi jäsen
« Vastaus #697 : 25.11.2011 klo 07:26:50 »
On tämä kyllä poikkeuksellisen hyvähenkinen foorumi.
Kiitos, te olette hyvä ihmisiä ,)
Hylkäsin Gimp-, Inkscape-, Fotari- ja Illustrator-ruletin. Sainkin muutaman viivan jo aikaiseksi kun lukitsin Mypainttiin kun siinä on helpommin nuo "brushit" (anteeksi finglish).  Hetken kun  rauhotuin niin huomasin että piirtopöytää voi sittenkin pitää suorassa pöydällä paikallaan ja silmä tajuaa mihin suuntaan se viiva on menossa.
.. eiköhän tämä tästä sittenkin jouluksi muutu.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2011 klo 08:15:08 kirjoittanut pikkuteemu »

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #698 : 25.11.2011 klo 13:19:39 »
On tämä kyllä poikkeuksellisen hyvähenkinen foorumi.
Kiitos, te olette hyvä ihmisiä ,)
Hylkäsin Gimp-, Inkscape-, Fotari- ja Illustrator-ruletin. Sainkin muutaman viivan jo aikaiseksi kun lukitsin Mypainttiin kun siinä on helpommin nuo "brushit" (anteeksi finglish).  Hetken kun  rauhotuin niin huomasin että piirtopöytää voi sittenkin pitää suorassa pöydällä paikallaan ja silmä tajuaa mihin suuntaan se viiva on menossa.
.. eiköhän tämä tästä sittenkin jouluksi muutu.

Ai niin, unohdinkin Mypaintin mainita. Se on ihana. Tulee vanhat ajat mieleen, kun sen kanssa ei voi leikkiä sekoitustiloilla eikä muillakaan kuvankäsittelyllisilläkään kikkailuilla. Hyvä kun olet löytänyt itsellesi sopivan välineen. Muista laittaa galleriaan töitä esille, kun saat aikaiseksi jotain itsellesi kelpaavaa  ;)

nowatar

• Jäsen
« Vastaus #699 : 25.11.2011 klo 15:22:04 »
Olen minäkin miettinyt piirtopöydän hankkimista. Olen tähän saakka käyttänyt vehjettä nimeltä Aiptek media tablet 14000U ihan jees on toiminut mutta yhteisessä käytössä ja ihan oma ois tarkoitus hankkia.

wacomia olen miettinyt esim. tätä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/20049/dddxg/Wacom-Bamboo-Pen-piirtopoyta

Onko ihan kelpo tuote vai pitäydynkö tuossa Aiptekissa?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #700 : 25.11.2011 klo 15:31:35 »
tiedän(jännä kyllä) tyylisi ja omassa käytössäni Bamboo on palvellut nätisti yhteistyössä Manga studion kanssa [oma jälki on kyllä aikasta kaukan mangasta]
paineentunnistus on siedettävä ja styluksen kärkikin on hinta-laatusuhteelta sama kuin laite muutenkin: oikein hyvä.

Kun tuntee muutamankin graafikon niin näiltä saatu palaute on sitten hiukan vähemmän mairittelevaa ja vannovatkin eri Intuosten nimiin.
Toim.huom. muutaman mielestä paras pinnantuntu on kolmosessa nelosen sijaan ja Cintiq on monella liki graalinmaljan kaltainen esine.

käytön mukaan. Sanoisin näin Bamboo on verrattavissa hyvään keskihinnan siveltimeen, ei mikään 5€ =7 sivellintä jotka on heti paketista soromnoo muttei mikään W&N soopeli missään määrin.

nowatar

• Jäsen
« Vastaus #701 : 25.11.2011 klo 15:59:17 »
Kuulostaa ihan hyvältä siis :) Lähinnä tuo hinta miellyttää, sillä tämän hetken opiskelijan budjetistani ei hirveästi kaavita tuohta kokoon! Ihan mitään leivänpaahdinta ei viitsisi hankkia :'D

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #702 : 11.02.2012 klo 19:08:55 »
Olen vähän miettinyt ostaa jossain vaiheessa tommosta piirtopöytää. Kattelin netistä noita hintoja ja piirtopöytien kokoja.
Tommonen sattui silmään kuin Aiptek Medium Tablet 14000U. Siinä olisi A4 koko, mutta olen kuullut, että nää on aika huonosti toimivia.
Se kynän pattereiden kuluminen ei musta ole niin hirveetä, joten siihen ei kannata vedota.
Mikä on oikea totuus asiasta. Täällä on varmaan paljon ihmisiä, joille nää piirtopöydät on tuttuja.
Tiedän, että Wacom olisi kaikista paras vaihtoehto, mutta hinnat on aika korkeet ja haluisin tommosen A4-kokoisen piirtopöydän.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #703 : 11.02.2012 klo 19:20:32 »
ei ole Aiptekin piirtopöydästä kokemusta, muista kyllä mutta ovat kuulemma petranneetkin.

kysypä tarvitsetko A4 koon? Oikeasti?
Joillain liikkeet ja kaaret vaativat sen A4n mutta yllättävän monelle A5 on riittävä.
Tärkeämpää  mielestäni on paineentunnistustasot ja styluksen(sen digikynän) kärkien kestävyys.

Piirtopöydän koko ja itse työn koko ovat kaksi eri asiaa.

Itse sohlaan molemmilla perinteisellä ja digillä ja kovasti harvoin on A4n pituista yhtä viivaa kummassakaan.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #704 : 11.02.2012 klo 19:29:28 »
ei ole Aiptekin piirtopöydästä kokemusta, muista kyllä mutta ovat kuulemma petranneetkin.

kysypä tarvitsetko A4 koon? Oikeasti?
Joillain liikkeet ja kaaret vaativat sen A4n mutta yllättävän monelle A5 on riittävä.
Tärkeämpää  mielestäni on paineentunnistustasot ja styluksen(sen digikynän) kärkien kestävyys.

Piirtopöydän koko ja itse työn koko ovat kaksi eri asiaa.

Itse sohlaan molemmilla perinteisellä ja digillä ja kovasti harvoin on A4n pituista yhtä viivaa kummassakaan.
No esim. Wacom Intuos4 M A5 Wide hinta on tällä hetkellä verkkokauppa.com:ssa 356,90 € ja toi Aiptek on pikkasen yli 100€. Pikkasenko on hinnassa eroa?
En tiedä sit kuinka paljon parempi toi Wacom on!
Kyllä kai se A5 käy!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)