Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #450 : 21.09.2008 klo 18:47:43 »
Yksi opiskelija yrittää saada Wacomeita toimimaan Linuxissa, mutta paineentunnistus tuottaa epätyydyttävää viivaa.

Tästä huolimatta kukaan ei hauku Linuxia. Höh... ???

Timo

Gothadelica

• Vieras
« Vastaus #451 : 22.09.2008 klo 00:36:17 »
vika oli aikoinaan PaintShopPron paineentunnistuksessa, minkä takia sitä ei viitsinyt käyttää. Fotari toimii kuin unelma. Mikähän lienee ongelma.
PSP.
Ainakin itsellä. Photari ja painter X pelittää mutta PaintShopPron laahaa ajoittain kuin lihasrappeumasta kärsivä yksilö.
Viivekin on selkeämpi.
Siis PSP:hän on itsessään selkeä todiste siitä että maailmassa on pahuutta. Väitän että em. ohjelma on ajanut useamman ihmisen hulluuteen kuin paavo väyrynen.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #452 : 23.09.2008 klo 13:27:51 »

Yksi opiskelija yrittää saada Wacomeita toimimaan Linuxissa, mutta paineentunnistus tuottaa epätyydyttävää viivaa. Painetta lisättäessä jää selvä porras. Sama vika oli aikoinaan PaintShopPron paineentunnistuksessa, minkä takia sitä ei viitsinyt käyttää. Fotari toimii kuin unelma. Mikähän lienee ongelma.

Omien kokemusteni perusteella epäilen teidän käyttävän GIMPpiä Linuxin puolella. Sen perusbrush toimii tosiaan aika huonosti paineentunnistuksen kanssa. Ink työkalu on ainakin itselläni antanut paljon parempaa jälkeä. Käytänkin perus paintbrushia ainoastaan hahmottelussa, jossa mielestäni paineentunnistuksella ei ole niin väliä. Jos haluaa kokeilla muita ohjelmia, niin Krita toimii aika nopeasti nykyään. Lisäksi en ole sen paineentunnistuksessa törmännyt vastaaviin ongelmiin kuin GIMPissä (se tosin ei ole yhtä vakaa kuin GIMP, joten ctrl-s on hyvä muistaa). Itselläni Ubuntu on ainakin toiminut Wacomin kanssa erittäin hyvin yhteen.

Edit. Laitan vielä linkin GIMPillä tekemääni kuvaan, josta voi katsoa viivaa ja sen käyttäytymistä. http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=gallery;sa=view;id=506 Kuva ei ole häävi, mutta olen itse tyytyväinen GIMPin ink -työkalun jälkeen.

Edit. 2. korjattu kirjoitusvihreitä...
« Viimeksi muokattu: 23.09.2008 klo 14:26:26 kirjoittanut Furin »

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #453 : 28.09.2008 klo 18:07:06 »
Yksi opiskelija yrittää saada Wacomeita toimimaan Linuxissa, mutta paineentunnistus tuottaa epätyydyttävää viivaa. Painetta lisättäessä jää selvä porras.

Eli tapahtuu hyppäys pienemmästä suurempaan? Todennäköisesti paineentunnistus on liian kevyellä tuntumalla, sillä se on ainakin Ubuntussa oletuksena _erittäin_ löysä. Itse säädin sen tiukimmalle mahdolliselle ja toimii nyt varsin hyvin, ainakin omiin tarpeisiini. Ohjeita en tässä nyt ehdi kirjoittaa, sillä pitää rientää taas kohta takaisin armeijan harmaisiin, mutta Google auttaa tässäkin.

Edit: Ensi viikonloppuna voinen toki katsella, jos saisin vaikka kirjoitettua artikkelin Ubuntun muokkaamisesta sarjakuvapiirtäjän tarpeisiin vaikkapa Sarjakuvantekowikiin. Mutta kassellaan sitä sitten tuonnempana.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2008 klo 18:09:07 kirjoittanut Uroskana »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #454 : 28.09.2008 klo 20:03:10 »

Edit: Ensi viikonloppuna voinen toki katsella, jos saisin vaikka kirjoitettua artikkelin Ubuntun muokkaamisesta sarjakuvapiirtäjän tarpeisiin vaikkapa Sarjakuvantekowikiin. Mutta kassellaan sitä sitten tuonnempana.
Olet aarre ja ryhdikäs suomalainen varusmies. 8]

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #455 : 28.09.2008 klo 21:37:42 »
Mä olen pelleillyt nyt vuoden verran piirtopöydillä. Pidin aika pitkän tauon piirtämisessä, jonka jälkeen siirryin melkein suoraan piirtopöytään. Ei ole siis sitä ongelmaa, että olisin oppinut hyväksi perinteisemmillä tekniikoilla, jolloin olis tullu jotenkin shokkina tapa jos toinenkin, jolla piirtopöytä rajoittaa/pakottaa tekemään erilailla.

Piirtopöytähän on työkalu muiden joukossa. Sillä on tietysti rajoituksensa, ja mikä vielä tärkeämpää, jotkin asiat pitää tehdä erilailla, eikä ihan heti välttämättä kekkaa, että miten saa aikaan just sen jutun, joka on niin helppo tehdä perinteisillä vehkeillä. Kai siinä vitutus sitten nousee. Vehjes, tai lähinnä ne ohjelmat, joita sen avulla käytetään, mahdollistaa kuitenkin kaikennäköstä mageeta, ja kyseessä on aivan ehdottomasti monipuolisin piirtämisväline ever.

Mua kalvaa valtavasti, kun mun viivani on tosi paskan näköistä, niinkuin näkyy niistä sivuista, joita olen tännekin ruvennut tunkemaan. Suurimmalta osin tämä johtuu siitä, etten ole osannut (osaa vieläkään) käyttää piirtopöytää oikein, enkä toisaalta ole satsannut rahaa muuhun kuin itse laitteeseen - fotari todennäköisesti lukisi vehjettä paljon tarkemmin ja paremmin, kuin ilmainen Gimp, mutta en ole kehdanut maksaa 800e lisenssiä, enkä wareta edes noin ison firman softaa.. Nyt vasta, vuoden aika aktiviisen piirtämisen jälkeen, tätä ketjua lukiassa, tajusin, että onhan tossa sellanenkin työkalu, kuin ink, hähähähä.

Mä olen piirtänyt tosissani vasta vuoden verran, ja taidot ovat edelleen todella kaukana siitä, mitä haluaisin. Edelleen piirrän lähinnä muotoharjoitteita tai sitten sarjakuvaa, joka on pelkkää harjoitusta koko roska. En ole yhtään yrittänyt kehittää mitään tyyliä tai tekniikkaa. Ainakin tällaiseen toimintaan piirtopöytä on ollut paras mahdollinen työkalu; virheiden rajaton korjausmahdollisuus ja hiomiosen päälle hiominen on materiattoman piirrustuspaperin lyömätön etu.

Sitten joskus, kun osaan heittämällä tehdä hyvää jälkeä, rupean tekemään sarjakuvia sivellintussilla. Sitä odotellessa teen kaiken, paitsi satunnaiset luonnostelut ja harjoitteet, tietokoneella.

Olen kokeillut Wacomin Intuosia A4 ja A5 koossa, ja lisäks hankin just äsken läppärin, jonka kannessa on wacomin aktiivipiirtopöytä. Eli samaa ideaa kuin toi Qintic, en tosin tiedä, onko ihan yhtä hyvä. A5-kokosellakin piirtopöydällä pärjää ihan hyvin - yllättävän hyvin, pitää ihan vierekkäin vertailla, että huomaa isomman oikeesti paremmaksi. Nyt kun olen oikein hyvästi tottunut käyttämään perinteistä piirtopöytää, ei tommonen näytön päälle piirtäminen tunnu ollenkaan niin hyvältä. Tavallinen piirtopöytä on yllättävän ergonominen, käsi ei peitä kuvaa, istuma-asento on suora ja ryhdikäs ja naaman saa tarpeen tullen hyvinkin kiinni piirrettävään kohteeseen, eli näyttöön. Näytön päälle piirtämisessä taas on samat asento- ja käsiongelmat, kuin tavallisessa tekemisessäkin (ei ne nyt mitään ylitsepääsemätöntä ole, mutta yllättävän kivaa on olla ilman) mutta mikä tärkeintä, kun kynän ja näytön välissä on kuitenkin milli tai muutama pleksiä, ei kursori olekaan ihan samassa kohdassa, kuin missä kynän kärki. Tavallisella piirtopöydällä näet vain kursorin, joten homma on helkkaristi tarkempaa. Voi tosin olla, että se on vaan totuttelukysymys, mutta toistaseksi tarkempi, yksityiskohtainen työ on suoraan näyttöön piirtäessä aika hankalaa.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #456 : 28.09.2008 klo 22:16:19 »
kun kynän ja näytön välissä on kuitenkin milli tai muutama pleksiä, ei kursori olekaan ihan samassa kohdassa, kuin missä kynän kärki. Tavallisella piirtopöydällä näet vain kursorin, joten homma on helkkaristi tarkempaa. Voi tosin olla, että se on vaan totuttelukysymys, mutta toistaseksi tarkempi, yksityiskohtainen työ on suoraan näyttöön piirtäessä aika hankalaa.
Tuohon auttoi kun kalibroi kursorin himpun kynänterän vasemmalle puolelle. Sitten tulee ongelmia näytön laidoilla, mutta kaikkeen tottuu.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #457 : 29.09.2008 klo 08:49:26 »
Jeah, pitää kokeilla. Menisin kuitenkin omalta kokemukseltani väittämään, että sellainen piirtopöytä, joka on myös näyttö, ei ole parasta, mitä teknologialla on tarjota, vaan apuväline niille, jotka eivät usko, että piirtäminen onnistuu aivan hyvin, vaikkei itse liikutettavaa kättä katteliskaan. Siis välimuoto niille, jotka eivät osaa tai uskalla ottaa harppausta "oikean" piirtopöydän käyttöön.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #458 : 29.09.2008 klo 09:04:03 »
Eli tapahtuu hyppäys pienemmästä suurempaan? Todennäköisesti paineentunnistus on liian kevyellä tuntumalla, sillä se on ainakin Ubuntussa oletuksena _erittäin_ löysä. Itse säädin sen tiukimmalle mahdolliselle ja toimii nyt varsin hyvin, ainakin omiin tarpeisiini.

Tarkoittanet xorg.confiin presscurve -option muokkausta. Itselläni se ei antanut parannusta em. ongelmaan. Uskoisin että kyseessä on GIMP 2.4n uudistetun sivellinmoottorin (brush engine) bugi. Kohtapuoliin pitäisi tulla 2.6nen jossa se toivottavasti on korjattu...

Edit: GIMP User-Archivesta löytyi seuraava keskustelu:
http://lists.xcf.berkeley.edu/lists/gimp-user/2007-August/010752.html
Siinä käy ilmi, että sivellinmoottori on todellakin puutteellinen, eikä se hallitse siveltimen koon skaalausta pienissä kooissa kovinkaan hyvin... No toivotaan, että joskus paranee.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2008 klo 20:12:34 kirjoittanut Furin »

Tapio Puhakka

• Jäsen
Piirtolevy - osaatteko suositella
« Vastaus #459 : 30.11.2008 klo 23:27:52 »
Hei,

Olen hankkimassa piirtolevyä. Ymmärrän, että Wacom-merkkinen on useimpien suosiossa. Näyttää malleja tälläkin firmalla kuitenkin olevan useampia, ja niin tyyriitä, ettei väärää valintaa haluaisi tehdä. En oikein usko myyntimiesten puheiden hämmennystä helpottavan, mutta jos joku osaisi kertoa kokemuksistaan, ottaisin kokemuksia mieluusti vastaan. Myös kuulisin mielelläni mistä (Hesassa) kannattaa ostaa. Eli mistä löytyy asiantuntevaa palvelua ja ehkä jopa mahdollisuus päästä kokeilemaan ennen kauppojen tekoa.

Käytössäni on pc / xp, tehoja riittävästi videoeditointiinkin. Kovankäsittelyohjelmana antiikkinen Photoshop (5.5)... Eli tässä ympäristössä piirtolevyn pitäisi toimia.

« Viimeksi muokattu: 30.11.2008 klo 23:40:54 kirjoittanut Tapsa »

alwstar

• Flossari Turust
  • Uusi jäsen
  • Terveissi Turust
Vs: Piirtolevy - osaatteko suositella
« Vastaus #460 : 30.11.2008 klo 23:36:49 »
Mulla on Wacom CTE-640/S olen ollut tyytyväinen. Mulla ei oikeastaan ollut paljon vaihtoehtoja kun käytän Linuxia ja ajurien saanti noihin halpoihin malleihin ei onnistunut ainakaan silloin puolitoista vuotta sitten. Tämä taitaa olla kyllä Wacomeista halvin.
Oho, kui täs näi kävi, tarkotus ol iha toine.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #461 : 30.11.2008 klo 23:46:33 »
Hei,

Olen hankkimassa piirtolevyä. Ymmärrän, että Wacom-merkkinen on useimpien suosiossa. Näyttää malleja tälläkin firmalla kuitenkin olevan useampia, ja niin tyyriitä, ettei väärää valintaa haluaisi tehdä.

tervetuloa
yhdistin tähän ketjuun jossa asiaa puidaan useamman sivun voimalla.
Itsellä on piisannut Bambookin mutta kuten selailemalla varmaan huomaat on enemmän kiinni käyttötarkoituksesta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #462 : 30.11.2008 klo 23:55:04 »
Itsellä on piisannut Bambookin mutta kuten selailemalla varmaan huomaat on enemmän kiinni käyttötarkoituksesta.
Ja muistettakoon että Bamboota on useita, ja halvimman kanssa on joillain ollut ongelmia mutta se satasen hintainen lienee kelpo.

Eksa

• Vieras
« Vastaus #463 : 05.12.2008 klo 20:39:13 »
Piirtopöytä kannettavalle koneelle ja ohjelmana Photo Shop Elements.Olis kiva saada vinkkiä pian ku tulis joululahjaksi

Ruidi

• Vieras
« Vastaus #464 : 15.12.2008 klo 17:48:53 »
Nyt olisi tulossa tänne joululahjaksi tuo Wacom Bamboo Fun A6. Piirtis tulee harrastuskäyttöön, joten onko se ihan ok?

Sitten kysymyksiin. Tarkoittaako tuo A6, että se "piirtoalue" on tuo A6, vai että itse piirtis on A6?
Ja tietääkö kukaan tuleeko Bamboo Funin mukana kynään vaihtoteriä? (olen nähnyt nimittäin joissain videoissa että tulisi...)