Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #345 : 21.01.2008 klo 08:25:52 »
Outoa. Mulla Wacom täytti joulun tienoilla kaksi vuotta eikä ole ollut vielä mitään vikaa. Kynästä alkaa noi pehmeät muoviosat vähän murenemaan käytön vuoksi, mutta muuten on ihan ok. Enkä pidä tota mitenkään siististi tossa, vaan johto menee vapaasti minne haluaa ja levyäkin pidetään usein alustana leiville ja teemukille.

Senpä takia kiukuttaa että juuri piuhan kohdasta, ja aivan turhaan, terve levy särkyy kun ongelma olisi halvalla torjuttavissa. Yritin vahingoista viisastuneena jo uutena suojata liitoskohtaa vippasvimpiamilla mutten osannut.

En ole muuten edes varateriä joutunut ikinä ottamaan käyttöön. Mutta roskiin on lentänyt koulun Graphire-malli kun varaosapiuha olisi ollut saman hintainen kuin kokonaan uusi levy. Nyt on toka Intuos pimeenä.

Anniez

• Uusi jäsen
« Vastaus #346 : 31.01.2008 klo 18:48:30 »
Piirtopöytä kuulostaa houkuttelevalta, vaikken olekaan käyttänyt tietokonetta piirtämiseen. Miten voisin, kun hiirellä tulee niin rupua jälkeä? Jos jotakin olisin ostamassa, niin se olisi kenties mallia intuos3 a5. EN kyllä ole vielä ihan varma, että kannattaako maksaa 350 € reilusta tuhannesta paineentunnistustasosta, kun halvemmalla saisi 500...
Ehkä lokakuussa voisi harkita uudelleen, kun silloin on synttärit... Seuraavat seikat kuitenkin kiinnostavat:
Keijoahlqvist (vaikea nimi...) puhui piuhan kestämättömyydestä ja siitä, että hän oli viritellyt siihen jonkinlaista "tukisukkaa". Minkäköhän lainen viritelmä lienee tämä? Onko auttanut? Ellei, mitä muuta on tehtävissä?
Joku puhui vuonna kivi&keppi siitä, että näyttö lähellä pöytää voi haitata sen toimintaa. Lieneekö tämä ainoastaan kuvaputkimonitoreiden ongelma, vai haittaako myös LCD näyttö pöydän toimintaa?
Miten "iskunkestävä" tabletti on?  Minä en voi luvata, etten laita siihen mitään päälle. Voisin kuvitella esimerkiksi tekeväni läksyjäni siinä päällä, koska se täyttää suuren osan vielä vapaasta pöytätilastani. Joku puhui pitäneensä siinä teekuppiaan ja leipiään. Ei siis liene kovin herkkä, vai onko sittenkin?
Missä te pidätte tablettejanne? Siis suhteessa esim. näppäimistöön ja näyttöön. Kuinka homman saa järjestettyä niin, ettei joudu kurottelemaan näppäimistölle, mutta tablettikin on alle käsivarrenmitan päässä. Minulla on kyllä pöydän alle työnnettävä taso, jolla pidän näppäimistöäni, mutta jos käytän pöydän varsinaista pintaa aktiivisesti, tulee ylettymisongelma. Reidet ottavat kiinni näppislevyyn, mutta yläosaa pitäisi saada ylemmäs hyvän työasennon saavuttamiseksi. Tässä olisi kiva nähdä teidän viritelmiänne. Kuva kertoo ehkä tässä kohdassa enemmän kuin tuhat sanaa?
Paljonko käytäytte piirtopöytäänne muuhun kuin piirtämiseen? Jotkut ovat tainneet kertoa, että ovat hylänneet hiiren kokonaan?
Lisäksi jonkinlainen video piirtopöydästä käytössä olisi kiva. Joku videomakeran omistaja voisi ottaa videota itsestään käyttämässä piirtopöytäänsä niin, että sekä tabletti, että näyttö näkyvät. Siitä olisi varmasti suunnattomasti iloa minulle ja ehkä jollekulle muullekin?
Jopas tuli romaani.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #347 : 31.01.2008 klo 19:52:21 »
intuos3 a5. EN kyllä ole vielä ihan varma, että kannattaako maksaa 350 € reilusta tuhannesta paineentunnistustasosta, kun halvemmalla saisi 500...
...
Keijoahlqvist (vaikea nimi...) puhui piuhan kestämättömyydestä ja siitä, että hän oli viritellyt siihen jonkinlaista "tukisukkaa". Minkäköhän lainen viritelmä lienee tämä? Onko auttanut? Ellei, mitä muuta on tehtävissä?
...
näyttö lähellä pöytää voi haitata sen toimintaa. Lieneekö tämä ainoastaan kuvaputkimonitoreiden ongelma, vai haittaako myös LCD näyttö pöydän toimintaa?
...
Miten "iskunkestävä" tabletti on?
...
Missä te pidätte tablettejanne? Siis suhteessa esim. näppäimistöön ja näyttöön.
...
Paljonko käytäytte piirtopöytäänne muuhun kuin piirtämiseen?
...
- Ihmiset kokevat koon tärkeämmäksi kuin herkkyyden vaikka tilanne on päin vastoin. Pienempi on kätevämpi, liikkeet lyhempiä, ja mahtuu ahtaalle pöydälle (mulla vuoteelle viereen).
- En osannut rakentaa tukisukkaa. Ehkä jostain biltemasta löytyisi tarpeet.
- Ei mitään syytä miksi näyttö häiritsisi levyä tai päin vastoin.
- Kestävä on muuten kuin piuhan osalta mutta voi tietysti naarmuuntua niin että kiusaa
- sijainti on melkein edessä piirtokäden alla, toisella kädellä sörkitään näppäinkomentoja, joten näppis on passiivisen käden alla
- kynän lisäksi tulee mukana hiiri, jonka voi siirtää levylle silloin kun ei piirrä, mutta itse käytän kynää hiirenä

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #348 : 31.01.2008 klo 20:09:59 »
EN kyllä ole vielä ihan varma, että kannattaako maksaa 350 € reilusta tuhannesta paineentunnistustasosta, kun halvemmalla saisi 500...
En ole ihan varma, mutta mulla taitaa olla vain 500 niitä tasoja ja ainakin mulle riittää ihan hyvin.

Lainaus
Tuolla tätä ihmettelin. Mulla on toi lauta ollut nyt kaksi vuotta ja olen sitä säilytellyt ja käyttänyt aika huolettomasti, eikä johdoissa ole (ainakaan vielä) mitään vikaa (sijoittelusta ks. alempaa).

Lainaus
Joku puhui vuonna kivi&keppi siitä, että näyttö lähellä pöytää voi haitata sen toimintaa. Lieneekö tämä ainoastaan kuvaputkimonitoreiden ongelma, vai haittaako myös LCD näyttö pöydän toimintaa?
Mulla toi lauta on nytkin n. 30 sentin päässä näytöstä (läppäri), eikä vaikuta missään .

Lainaus
Miten "iskunkestävä" tabletti on?  Minä en voi luvata, etten laita siihen mitään päälle. Voisin kuvitella esimerkiksi tekeväni läksyjäni siinä päällä, koska se täyttää suuren osan vielä vapaasta pöytätilastani. Joku puhui pitäneensä siinä teekuppiaan ja leipiään. Ei siis liene kovin herkkä, vai onko sittenkin?
Kuten mainitsin, aika huolettomasti olen omaani käsitellyt ja olen pitänyt sitä mm. alustana leiville ja teemukille. Joitakin se on myös tuolta paikaltaan pudonnut ja on päältä ehkä käveltykin. Tällä hetkellä ainoa kuluma on kynässä, josta pehmeä muovi iän vuoksi murentumassa pois.

Lainaus
Missä te pidätte tablettejanne? Siis suhteessa esim. näppäimistöön ja näyttöön. Kuinka homman saa järjestettyä niin, ettei joudu kurottelemaan näppäimistölle, mutta tablettikin on alle käsivarrenmitan päässä.
Tähän minulla ei valitettavasti ole hyvää ratkaisua. Pöytäkoneella, kun näppäimistö, näyttö ja lauta ovat kaikki erikseen siirreltäviä, varmasti löytyy hyviä asetelmia, mutta mulla näin ei ole. Käytössä on siis läppäri, jonka olen asettanut keittiöjakkaran ylimmälle askelmalle. Alempi askelma (askelmia on siis kaksi) on säilytystila, jossa on katsomisen alla olevia dvd:tä yms. sekä toi piirtolauta. Itse istun joko sängyllä tai sitten nojatuolissa ja lautaa käyttäessäni pidän sitä sylissäni.

Lainaus
Paljonko käytäytte piirtopöytäänne muuhun kuin piirtämiseen? Jotkut ovat tainneet kertoa, että ovat hylänneet hiiren kokonaan?
Koska käyttelen enimmäkseen tätä läppäriä, jossa on toi ärsyttävä touchpad hiirenä, tykkään käyttää enemmän tota lautaa. Tosin se on hankala silloin, jos pitäisi sekä käyttää näppäimistöä että hiirtä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #349 : 31.01.2008 klo 21:18:08 »
Wacomista puhun (vähän niinkuin kaikki imurit on huuvereita) vaikka tää on halpislevy DrawMaster, 1025 tunnistustasoa ja tyytyväinen olen ollut (79e). Levy A4, piirtoala A5. Ainoa heikkous on kynän ajoittainen herkkyys, voi tulla ns. tuplaklikkaus vaikkei tarkoita. Kaiken teen tällä nykyään. Tussia en ole käyttänyt vuosiin. Mitä nyt huvikseen, mutta ei "oikeisiin töihin".
Välineitten fyysinen järjestely kuvaliitteen mukainen. Piirroksesta jäi pois hiiri, joka on normaalisti siinä oikean käden puolella. Flunssassa jaksa tehä priimaa. Kai selvää saa.

Timo

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #350 : 31.01.2008 klo 22:08:29 »
...
 Kaiken teen tällä nykyään. Tussia en ole käyttänyt vuosiin. Mitä nyt huvikseen, mutta ei "oikeisiin töihin"...
Olenko ainut, jolla on se ohjelma, ettei tietokone ikään kuin pysy hiiren perässä? Hankaloittaa kamalasti työtä, jos kun piirtää ympyrää, kone hyppää kärryille puolessa välissä ja tuloksena on jokin puoliympyrän sorttinen hirvitys. Voisiko syynä olla kannettavan koneen tehottomuus? Tulee kallista, jos aikoo sen tähden hankkia uuden koneen...

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #351 : 31.01.2008 klo 22:10:10 »
Olenko ainut, jolla on se ohjelma, ettei tietokone ikään kuin pysy hiiren perässä? Hankaloittaa kamalasti työtä, jos kun piirtää ympyrää, kone hyppää kärryille puolessa välissä

Olisko näytönohjain. Kyllä teho ja muistikin tuohon vaikuttaa.

Timo

Holle

• Jäsen
« Vastaus #352 : 31.01.2008 klo 22:15:21 »
Olenko ainut, jolla on se ohjelma, ettei tietokone ikään kuin pysy hiiren perässä? Hankaloittaa kamalasti työtä, jos kun piirtää ympyrää, kone hyppää kärryille puolessa välissä ja tuloksena on jokin puoliympyrän sorttinen hirvitys. Voisiko syynä olla kannettavan koneen tehottomuus? Tulee kallista, jos aikoo sen tähden hankkia uuden koneen...

Millä ohjelmilla tuota tapahtuu? Jotkut ohjelmat ilmeisesti syövät muistia/prosessoritehoa enemmän. Muistin lisääminen poisti meikäläisellä tuollaiset oireet joita oli  parissa ohjelmassa (Pixelmator). Usein on niin paljon eri ohjelmia päällä yhtaikaa, joten voi koettaa sammutella enimpiä ja mitata jollain ohjelmalla mitkä ohjelmat vievät eniten muistia.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

ezuli

• Vieras
« Vastaus #353 : 31.01.2008 klo 22:37:01 »
Tästä jo jollekin neuvoinkin, että ainakin Gimpissä asiaan auttaa siveltimen välityksen muuttaminen. Välitys on siis matka jonka siveltimen pitää liikkua ennen kuin se piirretään uudestaan. Oletuksena on yleensä n 10% siveltimen koosta, mutta näkyvä ero alkaa tulemaan vasta lähempänä 50% (johtuu siveltimen pyöreydestä), mutta tehonsäästö on huomattava. Tuo oletus arvo on säädetty pienelle ruutuun mahtuvalle kuvalle, jolloin tehot riittää vaikka mihin.

Spacing on välitys englanniksi.

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #354 : 01.02.2008 klo 14:32:18 »
Lähinnä olen huomannut ko. ilmiön käyttäessäni Artpadia tai Paint Shop Pron Taidetyökaluja. Muilla kuin taidetyökaluilla pruukaa syntymään sellaista porrasmaista, kulmikasta viivaa.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #355 : 01.02.2008 klo 15:20:05 »
Lähinnä olen huomannut ko. ilmiön käyttäessäni Artpadia

Mullakin oli just Artpad jolla tuota tuli. Kaikki muu, photoshopit ja painterit on toiminu moitteetta. Ilmeisesti just toi spacing -asetus voisi auttaa.

Timo

ezuli

• Vieras
« Vastaus #356 : 01.02.2008 klo 18:03:57 »
Lähinnä olen huomannut ko. ilmiön käyttäessäni Artpadia tai Paint Shop Pron Taidetyökaluja. Muilla kuin taidetyökaluilla pruukaa syntymään sellaista porrasmaista, kulmikasta viivaa.
Ne justiin vie tehoja, kun niissä on vähintään sumennusta ja artpadissa vielä muitakin efektejä. Kynä on yleensä just kovareunainen työkalu jolla tulee kulmikasta.

Tietty suurempi kuvakoko vielä kärjistää viivettä, mutta isoissa kuvissa toisaalta saa tuota välitystä laittaa reilummin, koska se kuitenkin zoomautuu lopputuloksessa.

Kizzy

• Vieras
« Vastaus #357 : 13.03.2008 klo 22:51:16 »
Omistan Wacomin Graphire 3 Classic XL piirtopöydän, ja tässä muutama päivä sitten huomasin, ettei kynän teräosa toimi lainkaan, eikä kynän kyljessä olevat napitkaan tässä asennossa. Mutta kynän toinen puoli, niin sanottu kumipää, toimii ongelmitta kuten napitkin tässä asennossa, tosin päinvastaisena kuin oikeinpäin oltaessa. Mitään ongelmaa ei myöskään hiiren kanssa ole.
Omani on ostettu kutakuinkin kolmisen vuotta sitten..
Joten kysymys kuuluukin, tietääkö kukaan mikä mahtaisi olla toosassa vikana?

Vieras

• Vieras
« Vastaus #358 : 20.04.2008 klo 12:55:44 »
En ole sarjakuva harrastaja, mutta työskentelen 3D grafiikoiden kanssa videopeleissä.

Jos teillä on kaksi näyttöä koneessa kiinni, piirtopöytä kannattaa säätää toimimaan vain toisella niistä. Siten koko piirto alue on yhtä näyttöä, ja kynä liikkuu luonnollisesti ja piirtäminen helpompaa. Jos piirtopöydän "piirto-osalla" voidaan piirtää molemmille näytöille, pöydällä suoraan vedetty viiva vääristyy näytöllä. Wacomilla tämä on helppo säätää wacom propertiesista, mutta muista merkeistä en tiedä.

PS. En jaksanut lukea koko threadia läpi, sori jos tästä oli jo sanottu.  :)

Qrpitza

• Vieras
« Vastaus #359 : 20.04.2008 klo 23:22:13 »
Kiitän tätä tuntematonta Vierasta, koska löysin hänen viestin perusteella ratkaisun ongelmaani. Minulle sattui sama onglelma kun ostin MacBookin 13'' ja kytkin sen 23'' Cinema HD displayin. Piirtopöytäni oli toiminnut molemmissa näytöillä samaan aikaa, joten silloin kun liikutin vähänkin kynä pöydällä kursosi hyppäsi mihin sattu. Nyt se vika on korjattu ja voin taas nauttia piirtopöydän käytöstä.