Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295966 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
Vs: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #300 : 05.10.2007 klo 00:40:35 »
Ei se voi olla tuskaa kun ei ole minkäänlaista ongelmaa 17-tuumaisellakaan. Pikku ranneliikkellä päästään laidasta laitaan. Isommalla olisi kun pitäisi varata tilaa käden liikuttamiseen. Tässä sängyllä lojuessa mahtuu aa6 justhin tuohon viereen ja läppäri vattalle.

Itse koen kursorin vilistävän näytöllä turhan vikkelästi A5:lla. Pienellä liikkeellä päästään varmasti reunasta reunaan, mutta jospa haluaakin osua tarkasti johonkin tiettyyn kohtaan. Minun käteni ei ole maailman vakain, joten siksi vierastanen tuota, mutta jos siitä itse tykkää, niin mitäs minua kuuntelemaan.

Isolla levyllä on se hyvä puoli, että koko käsi joutuu työskentelemään, jolloin rannetta ei vahingossa telo sairaalakuntoon. Pienellä tätä ongelmaa ei oikeastaan voi välttää pidemmän päälle

Tuo sängyssä piirtäminen on uskomatonta. Itse pystyn hetken aikaa piirtämään mahallani makoillen, mutta niska huutaa armoa nopeasti.

Mapping-tapaa ei voi vaihtaa kynän nappuloista vaan Wacomin asetuksista ohjauspaneelista.

Mutta nappuloitten toimintavaihtoehtoja on ainakin intuosissa vaihdeltavissa yllin kyllin.

Voipas vaihtaa. Toimintavaihtoehtoina on mm. "Mode toggle...", jolla tilaa voidaan vaihtaa lennosta. Uskon kaikkien wacomien tukevan tätä, koska kyse on vain ohjelmistosta.

Terää ei ole tarvinnut vaihtaa ikinä. Pahin ongelma on levyn ja johdon liitoskohta joka on neljässä wacomissa nitkunut rikki. Uusi piuha maksoi 60 euroa.

Terä ei näytä kuuluvan niihin, joita heitetään joka toinen viikko roskiin, mutta itse levyn pinta on tehty eräissä malleissa hyvin oudosta materiaalista. Olikohan se Volito2, jonka karkea pintakerros raaputtuu pikku hiljaa pois ja alla olevalla pinnalla ei ole yhtään kitkaa?

jöpökkä

• Vieras
« Vastaus #301 : 05.10.2007 klo 03:49:58 »
Ajatelkaaa omilla aivoillanne. Tämä päteee moneen asiaan. Helvettiäkö muiltä kyselette.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #302 : 05.10.2007 klo 12:12:21 »

Voipas vaihtaa. Toimintavaihtoehtoina on mm. "Mode toggle...", jolla tilaa voidaan vaihtaa lennosta. Uskon kaikkien wacomien tukevan tätä, koska kyse on vain ohjelmistosta.
Tuo mode toggle näyttää olevan mulla nopeus ja kiihtyvyys -vaihtamista?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #303 : 05.10.2007 klo 12:13:47 »
Ajatelkaaa omilla aivoillanne. Tämä päteee moneen asiaan. Helvettiäkö muiltä kyselette.
Aika järjetön kommentti. Taisi sisältö unohtua jo kirjoittaessa?

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #304 : 06.10.2007 klo 11:20:22 »
Tuo mode toggle näyttää olevan mulla nopeus ja kiihtyvyys -vaihtamista?

Mode toggle vaihtaa Pen ja Mouse Moden välillä. Lieneekö tuo "kiihtyvyys" siitä kiinni, että Pen Modessa kohdistin liikkuu nopeammin kuin Mousessa?

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #305 : 06.10.2007 klo 11:22:10 »

Omia aivoja käytetään tilanteen salliessa, mutta jos jokin asia ei ole entuudesta tuttu, sallittakoon kysymysten esittäminen.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #306 : 06.10.2007 klo 20:24:56 »
Mode toggle vaihtaa Pen ja Mouse Moden välillä. Lieneekö tuo "kiihtyvyys" siitä kiinni, että Pen Modessa kohdistin liikkuu nopeammin kuin Mousessa?
Ei näköjään Intuosissa. Vaan tämmöisen:

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #307 : 07.10.2007 klo 11:51:12 »
Ei näköjään Intuosissa. Vaan tämmöisen:

Siis noiden asetuksien jälkeen voit kynän painikkeella vaihtaa Modea. Kokeile vaikka siten, että ohjauspaneeli on päällä, niin näet muutoksen konkreettisesti.

Vierastaja

• Vieras
« Vastaus #308 : 30.10.2007 klo 16:16:45 »
Mitenkähän tuollainen "perus" piirtopöytä esim Wacom Volito2
pelittää laajakuva-näytön kanssa?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #309 : 30.10.2007 klo 17:36:49 »
Mitenkähän tuollainen "perus" piirtopöytä esim Wacom Volito2
pelittää laajakuva-näytön kanssa?

Varmaan samallai ku normaalikokoisen Intuosin laajakuvaläppärillä: koko levyn piirtoala on käytössä, samoin koko näyttö. Silmämääräisesti kynä piirtää kumpaankin suuntaan saman välimatkan levyllä/näytöllä. Näyttää asennus tunnistaneen laajakuvanäytön.

Joten sivusuunnassa kynä rekisteröi varmaan eri asetuksin kuin pystysuunnassa, siitä ei kuitenkaan käyttäjän tarvi murehtia.

teetee

• Vieras
« Vastaus #310 : 08.11.2007 klo 22:51:47 »
Varmaan samallai ku normaalikokoisen Intuosin laajakuvaläppärillä: koko levyn piirtoala on käytössä, samoin koko näyttö. Silmämääräisesti kynä piirtää kumpaankin suuntaan saman välimatkan levyllä/näytöllä. Näyttää asennus tunnistaneen laajakuvanäytön.

Joten sivusuunnassa kynä rekisteröi varmaan eri asetuksin kuin pystysuunnassa, siitä ei kuitenkaan käyttäjän tarvi murehtia.

Eli, jos piirtopöydällä piirtää neliön se onkin näytöllä suorakaide?

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #311 : 08.11.2007 klo 22:58:33 »
jos on 4:3 kuvasuhteessa oleva wacom ja vaikkapa 16:10 kuvasuhteessa oleva monitori, niin Wacomilla piirtäessä saa oletuksena neliön sijasta suorakaiteen. Wacomin asetuksista voi säätää asetukset oikein ja asiasta on puhuttu jo aiemmin tässä samassa threadissä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #312 : 08.11.2007 klo 22:59:38 »
Eli, jos piirtopöydällä piirtää neliön se onkin näytöllä suorakaide?
Piti varmistaa. Neliöstä tuli neliö.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #313 : 08.11.2007 klo 23:27:03 »
Piti varmistaa. Neliöstä tuli neliö.

Voi johtua käden tärinästä. En voi itse testata kun on samaa kokoa näyttö ja Wacom, mutta uusilla ajureilla oikean välityksen monitorin ja wacomin välille saa, kun laittaa päälle wacomin asetuspaneelista, mapping-osiosta "force proportions". Tällöin osa wacomin pinta-alasta ei enää toimi, mutta mittasuhteet on oikein. Jos tämä ei toimi, niin samasta paneelista voi säätää asian käsin. Valitse "Tablet area" valikko ja sieltä portion. Ja sitten vain vähän matematiikkaa.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #314 : 09.11.2007 klo 00:16:27 »
Voi johtua käden tärinästä. En voi itse testata kun on samaa kokoa näyttö ja Wacom, mutta uusilla ajureilla oikean välityksen monitorin ja wacomin välille saa, kun laittaa päälle wacomin asetuspaneelista, mapping-osiosta "force proportions". Tällöin osa wacomin pinta-alasta ei enää toimi, mutta mittasuhteet on oikein. Jos tämä ei toimi, niin samasta paneelista voi säätää asian käsin. Valitse "Tablet area" valikko ja sieltä portion. Ja sitten vain vähän matematiikkaa.
Totta. Neliöni ensin oli liian pieni ja epätarkka. Kun sitten oikeen mittasin, pystyviiva on lyhempi kuin vaakaviiva.

Sitä ei vain käytössä huomaa, kun ei katso levyä vaan näyttöä. Enkä muuta asetuksia kun piirtäminen kerran sujuu.

Tosin ei niin hyvin ettenkö odottaisi Cintiqiä kuola roikkuen.