Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 295888 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lemoncurry

• Vieras
Re: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta
« Vastaus #270 : 10.06.2007 klo 21:26:10 »
jos ei ole piirrustuspöytöö niin olisko semmonen kalteva hyvä hankinta, että mistäs kauppaketjuista yrityksistä niitä löytääp? IKEASTA? ;) :D vai pitäskö kyhätä itte jonkinlainen.....

kun huomasin tässä että minun nykynen työskentely paikka pakottaa huonoon asentoon, joka on näin *vuosien* jälkeen alkanu käymään selälle...

en silti ihan aina piirrä näin....  :P
ja kirjoituspöydälle ei ole asiaa... (hyvin hyvin vähän tilaa.....))

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #271 : 11.06.2007 klo 14:29:40 »
Auhh... sattuu pelkästään katsoa ;). Itse olen välttänyt selkävaivat vaikka ikää jo on, mutta joo kyllä voi lämpimästi suositella kallistettavaa piirustuspöytää. Nuorena kyllä piirtelee asennossa kuin asennossa, mutta työasentoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Sohvassa piirtely on kivaa, mutta se kannattaa tehdä selällään.

Tässä threadissä taitaa olla enimmäkseen juttu digi-pöydistä, tuolla mm. oli juttua perinteisistä.
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=198.0

Valmiit pöydät on monesti melko kalliita, esim. arkkitehtien käyttöön tarkoitetut. Mutta esim. keltaisilta sivuilta saattaa löytää hyvän edullisesti. Monilla on myös itsetehtyjä, jos lähipiirissä on kirvesmiehen vikaa.

Taidetarvikeliikkeistä saa myös pöydälle asetettavia minimaalaustelineitä, joka tarvitsee erillisen pohjalevyn. Vastaavasti sellainen lattialle asetettava maalausteline, johon kiinnittää vanerilevyn tms. paperin kiinnitystä varten on ihan toimiva ratkaisu, vaikkei oikeaa piirustuspöytää korvaa. Sen saa myös tieltä pois, jos on ahdas asunto.

Lemoncurry

• Vieras
« Vastaus #272 : 11.06.2007 klo 14:55:09 »
voi jee! kiitoksia.  :)

Elas

• Jäsen
« Vastaus #273 : 12.06.2007 klo 11:19:32 »
Itselläni on käytössä "Wacom intuos 3, 6x8" Ja hyvinhän pöytä pelaa. Eipä ole moitittavaa löytynyt kuin sen verran, että vasemman puoleinen "Rulla-nappi" minun piti ottaa pois käytöstä, koska käsi tuuppasi aina pahaan aikaan osumaan nappiin, joka siis ei ole painettava, vaan sellainen jota pitkin sormea liu'utetaan. Asetukset ovat säädettävissä sen verran laajalti, että uskon hyvin, miksi intuosta käytetään myös ammattikäytössä. Hinnasta en osaa sanoa, sillä pöydän sain ilmaiseksi, mutta olen varma, että hinnastoa voi katsella kirjoittamalla kyseisen pöydän nimen vaikkapa Googleen. Onhan tämä paras pöytä jota olen käyttänyt, vaikka olen käyttänyt pinta-alataan isompiakin piirtopöytiä.

Suosittelen.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #274 : 12.06.2007 klo 12:35:21 »
Totta juttelet. Mutta eniten ihmetyttää Cintiqien valtava paino. Tablet-pc:n piirtonäyttö on kevyt. Piirtolevy, joka tunistaa paineet, on kevyt. Mitä ihmeellistä tekniikkaa näyttö+paineentunnistus muka tuo että toi pienin vehje painaa yli neljä ja puoli kiloa?

Wanhaa?

Cintiqhän on suunnittelultaan jo kuinka monta vuotta vanha tuote? Tuotekehitykseen ei ole Wacomilla tarvetta, koska ko. näytön osalta on selkeä monopoli ja ne joiden ko. ominaisuuksilla varustettu näyttö on saatava, ostavat sen lähes mihin hintaan hyvänsä, koska vaihtoehtoja ei ole.

Tilanne väistämättä muuttuu lähivuosina kun nuo Surface- ja muilla vastaavilla tekniikoilla olevat käyttöliittymät alkavat yleistyä. Heittäisin lonkalta, että viimeistään viiden vuoden päästä markkinoilla on sylissä pidettäviä, piirtonäytön paksuisia, kokoisia ja painoisia 15-20" flättinäyttöjä joissa on Wacomin kaltainen paineen, liikkeeen ja "painovälineensuunnantunnistus" ja hintaa pari sataa.

(Tai ainakin voin sanoa, että Kvaakin kauppa on toteutettu aikaisemmin kuin tuollaisia näyttöjä alkaa olla markkinoilla, heh heh..)

Katotaan meneekö arvaus pahasti pieleen ;)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #275 : 17.06.2007 klo 01:13:13 »
Heittäisin lonkalta, että viimeistään viiden vuoden päästä markkinoilla on sylissä pidettäviä, piirtonäytön paksuisia, kokoisia ja painoisia 15-20" flättinäyttöjä joissa on Wacomin kaltainen paineen, liikkeeen ja "painovälineensuunnantunnistus" ja hintaa pari sataa.
Kiinnostuin taas googleilemaan ja löysin kuvauksen ModBookista eli tablet-mäkistä, jossa on 13-tuumainen Wacomin piirtonäyttö 512 paineentunnistustasolla ja hintaa parituhatta euroa. Ameriikas.

Vehjettä kokeillut graafikko oli tykänny.

Toi olis kiva suomiversiona.

Ruupert

• Vieras
« Vastaus #276 : 11.07.2007 klo 08:22:45 »
Minä harkitsen piirtopöydän ostamista ja kysynkin että kannattaako se ostaa jos olen ostamssa semmosta n 100 e A5 tai A4 kokoa?
http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html (Eikös tuo ole A4 vai kuvittelenko?) Tämä kiehtosi minua, kun oli joskus saanut Mikrobitissä hyvät arvostelut ja kyllähän tuo vaikuttaakin ihan asialliselta.
Kannattaako tuo?
Onko kokemuksia kellään tuosta, vai mitä suosittelette?

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #277 : 11.07.2007 klo 10:00:57 »
Minä harkitsen piirtopöydän ostamista ja kysynkin että kannattaako se ostaa jos olen ostamssa semmosta n 100 e A5 tai A4 kokoa?
http://www.pixmania.com/fi/fi/94790/art/trust/piirtopoyta-wireless-scro.html (Eikös tuo ole A4 vai kuvittelenko?) Tämä kiehtosi minua, kun oli joskus saanut Mikrobitissä hyvät arvostelut ja kyllähän tuo vaikuttaakin ihan asialliselta.
Kannattaako tuo?
Onko kokemuksia kellään tuosta, vai mitä suosittelette?

Mulla on saman valmistajan vanhempi malli ( 1200 ). Kaikki värikuvat on tehty sillä mikä näkyy . Kaipa toi on parempi, kun on uudempi.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #278 : 11.07.2007 klo 11:06:14 »
Mullakin oli aikoinaan samanlainen kuin Jukalla. Itselläni se kuvatus (1200 siis, ei tämä uudempi, jota Ruupert miettii ostavansa!) ei suostunut toimimaan koskaan kunnolla. Kynällä piirrettäessä viiva katkeili ja käyttäytyi muutenkin oudosti (heittelehti mihin sattui). Wacomeja käyttäneenä voin todeta niiden värkkien ainakin toimivan edes vähän paremmin, vaikka piirtopöydät eivät näin yleisesti ottaen ole koskaan minua kiehtoneet piirtovälineenä, koska kynä on pöydällä ja jälki syntyy näytölle.

Kummallisia nämä nykyajan grafikot, kuin tuollaisia taikalevyjä käyttävät.

tomi123

• Uusi jäsen
« Vastaus #279 : 04.08.2007 klo 17:19:20 »
Tossa seiailin läpi tätä aihe aluetta ja tuli mieleen näytön resoluution tarkkuuden vaikutus tohon piirtopöytään. Elikkä käytän näytössäni (19") 1600x1200 reso ja olen ajatellu hankkia Wacom Intuos3 A5 kokosen pöydän. Nii pitääkö mahollisesti mun tiputtaa tota näytön resoa että piirtopöytä toimisi luonnollisesti ? Et onko A5 liian pieni kyseiselle resolle vai onko silä mitään väliä ees.

Sit semmonenkin mietityttää, et oon jossain vaiheessa ehkä vaihtamassa näyttöni laajakuvamallin (22"), niin miten sillon tollanen A5 mallin piiropöytä käyttäytyy siinä ? Tietty tostahan on olemassa A5 wide malli olemassa, mut ku en tiiä millon oon vaihtamassa näytön isompaan niin en haluais ennakkoon ostaa wide malli ku käytössä on vielä normi 19" näyttö ja voi olla etten ikinä vaihakkaan widescr malliin. Mites muuten A5 wide toimis normi 19" näytössä ? ;)

kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #280 : 04.08.2007 klo 21:56:43 »
Tossa seiailin läpi tätä aihe aluetta ja tuli mieleen näytön resoluution tarkkuuden vaikutus tohon piirtopöytään. Elikkä käytän näytössäni (19") 1600x1200 reso ja olen ajatellu hankkia Wacom Intuos3 A5 kokosen pöydän. Nii pitääkö mahollisesti mun tiputtaa tota näytön resoa että piirtopöytä toimisi luonnollisesti ? Et onko A5 liian pieni kyseiselle resolle vai onko silä mitään väliä ees.

Sit semmonenkin mietityttää, et oon jossain vaiheessa ehkä vaihtamassa näyttöni laajakuvamallin (22"), niin miten sillon tollanen A5 mallin piiropöytä käyttäytyy siinä ? Tietty tostahan on olemassa A5 wide malli olemassa, mut ku en tiiä millon oon vaihtamassa näytön isompaan niin en haluais ennakkoon ostaa wide malli ku käytössä on vielä normi 19" näyttö ja voi olla etten ikinä vaihakkaan widescr malliin. Mites muuten A5 wide toimis normi 19" näytössä ? ;)

kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Mulla on Intuos3 "normaali"muotoisena ja läppärin näyttö on laajakuvamallia, ja toimii ihan samalla tavalla kuin vanhassa läppärissä jonka näytön resoluutio on pienempi ja suhteet 4:3 vai mikä se on.  Ei tarvii säädellä erikseen.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #281 : 05.08.2007 klo 23:04:43 »
Mulla on Intuos3 "normaali"muotoisena ja läppärin näyttö on laajakuvamallia, ja toimii ihan samalla tavalla kuin vanhassa läppärissä jonka näytön resoluutio on pienempi ja suhteet 4:3 vai mikä se on.  Ei tarvii säädellä erikseen.

En itse pysty nyt tarkistamaan, mutta eikös wacomin asetuksista pitänyt valikoida 16:9, jotta 4:3-suhteinen levy toimisi koko leveydeltään laajakuvanäytöllä? Saatanpa olla väärässä, mutta joka tapauksessa tomi123 voi rauhassa vaihtaa näyttönsä myöhemmin. Kyllä se toimii, piti se säätö tehdä taikka ei.

tomi123

• Uusi jäsen
« Vastaus #282 : 08.08.2007 klo 11:58:00 »
Noniin, hienoa että asia tuli selväksi :). Täytyy tästä laittaa tilaukseen A5 intuos3. Pixmaniassa näyttäs olevan edulliset hinnat. Toisaalta oon kuullu niin paljon huonoa kyseisestä liikkeestä että taidan maksaa sen ~50 € enemmän jotta saan sen mitä haluan varmasti ja ennen kaikkea luotettavasti.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #283 : 08.08.2007 klo 14:50:56 »
Minä itse tilasin piirtopöytäni pixmaniasta, ei ole ollut valittamista.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #284 : 17.08.2007 klo 14:45:06 »
Sain kaverilta vanhan Wacom Digitizer II -piirtopöydän. Ihan hyvä olla varalla, jos toinen kosahtaa. Siinä on sellainen ohut kynä ja harmittaa ihan rutosti, ettei se ole yhteen sopiva tämän Intuospöydän kanssa. Ei voi ymmärtää, kuinka ne on paksuntanut nämä kynät tällaisiksi sikareiksi... Onhan tämä vähän jähmeä tämä vanha rotisko, eikä siinä oikein kunnon fiilistä saa piirtäessä, mutta värittäessä tasapintoja se menee kyllä ihan hyvin.

surffailua... jaahas... wacom on näköjään tehny tuollaisia classic-kyniä intuosiin, jotka on ohuempia... ostankin...

8]