Ja onko sarjakuvien syöminen vaikuttanut sinun ruokavalioosi?
Kyllä joitain juttuja on tullut maistettua maailmalla puhtaasti sarjakuvien innoittamana.
Berliiniläisen kiinalaisen ravintolan tarjoamat sammakonreidet olivat rapeiksi paistettuina oikein maukkaita, tosin eivät hirveän täyttäviä.
Asterix-puistossa tarjottu surkea siivu villisikaa oli pettymys, vaikka itse puisto onkin aivan fantastinen. Anopin paistamat kotimaiselta villisikafarmilta ostetusta jauhelihasta paistetut pihvit sen sijaan veivät kielen mennessään.
Hölynpöly maistui aivan erilaiselta kuin olin etukäteen ajatellut, mutta olen jo unohtanut miltä. Sillä tavalla tuttu se oli, että jotain sen tapaista on Suomenkin karkkihyllyissä ollut joskus tarjolla. Samasta albumista johtuen muistan myös olleeni innoissani, kun sain lahjaksi sampanjaa, joka oli brut. No, maku oli mitä oli, kuivaa.
Pääskysenpesiä oli joskus myynnissä säilykkeinä Metrotukussa Valimossa. En uskaltanut ostaa.
Aina kun kävelen fonduepurkin ohi kaupassa päätän, että joskus vielä minäkin...
mistä voi saada kokonaisia villisikoja? Eurosparista?
Uskoisin, että niitä saa ostaa näiltä kotimaisilta villisikafarmeilta. Kai se pitäisi fiiliksen vuoksi kantaa sieltä hartioillaan karvoineen päivineen. Iso uros painaa muistaakseni muutaman sata kiloa, että kannattaa mennä punttisalin kautta.
Ja missä sellaisen voisi paistaa, ilman että viranomaiset ja VPK tulevat kuokkimaan?
Etsi jostain rosvopaistin ohje. Olen ollut todistamassa lampaan paistamista maakuopassa ja neuvon ottamaan runsaasti evästä mukaan. Aikaa nimittäin menee helposti vuorokausi jos toinenkin, riippuen ostamasi villisian koosta.
Tähän aikaan vuodesta homma on sen verran paloturvallistakin, että tuskin VPK siitä hermostuu. Kuopan kaivaminen maahan voi sen sijaan olla aika rankka urakka. Paljon puuta, tiiliä, foliota ja valkosipulia, niin ei voi mennä pieleen.