Kirjoittaja Aihe: Kvaakin jäsenmäärä  (Luettu 50814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
Vs: Kvaakin jäsenmäärä
« Vastaus #75 : 18.09.2026 klo 08:48:27 »
Itse en osaa niin aktiivisesti kirjoitella, kun en hallitse kunnollista analysoinia ja sisäpiirin tietoja ei löydy. Mutta joskus aina jotain :P

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #76 : 18.09.2026 klo 11:17:52 »
Luulen että tässä on myös sitä että osa harrastajista, niin pitkällä sarjakuvissa. NOOB-tasoinen, kuten itse, on aika hukassa alussa. Ei paljoa auta vaikka olen lukenut aika paljonkin sarjista, kun toiset ovat harrastaneet 10 vuotta ja jotkut 20 vuotta.

Ylipäätään sarjakuvista on ollut vaikea saada selkoa, verrattuna esim. elokuvat, sarjat, pelit, lego, jopa musiikki. Ongelma on siinä että sarjis tietokannasta ei löydä teosta välttämättä edes ISBN-numerolla. Sarjisten nimet ovat samoja, samanlaisia, tai lähes identtisiä. Sisältöä on niin valtava määrä että sitä ei oikein uskoisi.

Bättiksestä, hämiksestä ja 100 muusta sankarista on olemassa useita samaa aikaan julkaistavia sarjoja. Lisäksi on ties mitä formaattia ja kokoelmaa, jossa ties mitä tarinaa mistäkin ulottuvuudesta. En kritisoi vaan se aloituskynnys voi koitua monen kohtaloksi. Valtava määrä sisältöä pitäisi saada paremmin dokumentoitua.

...
Nyt sitten tässä mielessä Kvaak keskustelu ei voi olla kovin helppoa. Ylipäätään nuoremmat pitäisi saada paremmin sarjisten pariin, koska niistä oppii muitakin taitoja kuin keskittyminen. MUTTA kuten joku viisas täällä sanoi, täytyy oppia kirjoittamaan paremmin ja parempia puheenvuoroja.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #77 : 18.09.2026 klo 12:12:14 »
Luulen että tässä on myös sitä että osa harrastajista, niin pitkällä sarjakuvissa. NOOB-tasoinen, kuten itse, on aika hukassa alussa. Ei paljoa auta vaikka olen lukenut aika paljonkin sarjista, kun toiset ovat harrastaneet 10 vuotta ja jotkut 20 vuotta.

Ylipäätään sarjakuvista on ollut vaikea saada selkoa, verrattuna esim. elokuvat, sarjat, pelit, lego, jopa musiikki. Ongelma on siinä että sarjis tietokannasta ei löydä teosta välttämättä edes ISBN-numerolla. Sarjisten nimet ovat samoja, samanlaisia, tai lähes identtisiä. Sisältöä on niin valtava määrä että sitä ei oikein uskoisi.

Bättiksestä, hämiksestä ja 100 muusta sankarista on olemassa useita samaa aikaan julkaistavia sarjoja. Lisäksi on ties mitä formaattia ja kokoelmaa, jossa ties mitä tarinaa mistäkin ulottuvuudesta. En kritisoi vaan se aloituskynnys voi koitua monen kohtaloksi. Valtava määrä sisältöä pitäisi saada paremmin dokumentoitua.

...
Nyt sitten tässä mielessä Kvaak keskustelu ei voi olla kovin helppoa. Ylipäätään nuoremmat pitäisi saada paremmin sarjisten pariin, koska niistä oppii muitakin taitoja kuin keskittyminen. MUTTA kuten joku viisas täällä sanoi, täytyy oppia kirjoittamaan paremmin ja parempia puheenvuoroja.
Niin ja jotkut harrastaneet sarjakuvia jo melkein 50 vuotta. Me vanhat sedät ollaan nähty, kun R-kioskit, lehtipisteet oli väärällään sarjakuvia. Kun ei (1970-luku) alussa ollut tietokoneita, konsolitkin oli Pingpongeja. Olimme otollista maata sarjakuville. Nyt on paljon muuta kivaa ja sarjakuva jää vähän jalkoihin. Nykyään se on harvinaista löytää yleensä sarjakuvaa kaupasta...kirjakaupat on pudottanut ne sarjakuvahyllynsä minimiin. Taitaa Rosebud olla ainoa, jossa on kunnon hyllyt enää.

Ihan hyvin Kilpikonna olet jyvällä sarjakuvista. Jos joku täällä besserwisseilee sarjakuvatietämyksellä...niin se on vaan sitä, että me ollaan niin fanaattisia immeisiä kun puhutaan sarjakuvista, eikä aina tajuta, että se uusi tulokas on vasta ihan alussa. Meitä ei kannata pelätä vaan yrittää oppia. Mutta kyllä meissä vanhoissa kvaakkilaisissakin olisi peiliin katsomisen paikka...joskus voitaisiin tulla sieltä pilvistä alas ja keskustella tasolla joka uuden kvaakkilasen korvaan olisi helpompi.

Mua surettaa myös tuo naispuoleisten määrän vähäisyys kvaakissa. Pitäisi saada enemmän...aika lailla vaan sarjakuvat on tehty miesnäkökulmasta. Mangalla ei pärjää...pitää olla enemmän naisille suunnattua sarjakuvaa...tässä olisi tekemisen paikka.
Mutta Helsingin sarjakuvafestivaaleilla (19.-20.9) on Zinefest...siellä moni aloitteleva ja vähän pidemmällekin ehtinyt naissarjakuvantekijä löytyy...sinne vaan tustustumaan.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #78 : 18.09.2026 klo 16:54:02 »
Joo olen huomannut täällä että osa kirjoittaa tyyliin, 50 % muista ihmisistä on tyhmiä, MUTTA jo tuollainen kertoo ettei kirjoittaja itse voi olla ainakaan se penaalin terävin kynä. Ei ole mitään järkeä aliarvioida ihmisiä ylipäätään. Moni voi puheissa taikka ulkoisessa olemuksessa näyttää ja vaikuttaa ties miltä. Se on kuitenkin vain oletus. Elämänkokemus on myös tärkeää.

Sitten jostain syystä Kvaakissa halutaan sotkea politiikkaa myös normi ketjuihin. JA kovin usein se on vielä pelkästään Trump vastaista. Jälleen kumman yksipuolista ja hieman sellaista "saarnaavaa". Niin kuin jossain Suomessa olisi joku suurikin USA tuntemus. Vaikka olisi siellä asunut vuosia, ei se takaa mitään maailmaa mullistavaa ymmärrystä. Toiseksi suomalaisilla ei ole mitään varaa sanoa muiden asioista, kun ne omatkin asiat ovat päin helvettiä. "EU:n mallioppilaasta tulossa taakka Saksalle ja Ranskalle". Maille, jotka ovat päättäneet Euroopassa kaikesta jo vuosikymmeniä.

No juu... ehkä sen haluaisin vain sanoa että harmittaa kuinka harva tulee koskaan tutustuneeksi ns. "aikuisten sarjakuviin". Monilla on tietoa vain näistä Asterix, Tintti, Lucky Luke, Aku Ankka... MUTTA kun olisi tuntemusta edes DC, Marvel, Image, IDW valikoimasta. Edes pinta raapaisu. Uskallan väittää että sarjakuvat voisivat olla paljon suositumpia kuin nyt. Lukeminen fyysinen/ digi, kirjojen kuuntelu, sarjakuvien arvostus voi tulla vielä takaisin. Trendi. Akateeminen kirjakauppa näyttäköön REDI:ssä esimerkkiä.

Tehdään kirjoista taas COOL juttu!

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Vastaus #79 : 18.09.2026 klo 20:25:49 »
Isoin ongelma silti minusta on, että arvostelujen, artikkelien tai uutisten kirjoittajia ei nyt oikeastaan ole muita kuin Vallan Reijo.

Mielelläni näkisin muitakin kirjoittajia ja arvostelijoita Kvaakissa. Kirittäisi minunkin tekemisiäni.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #80 : 18.09.2026 klo 23:46:08 »
Ei paljoa auta vaikka olen lukenut aika paljonkin sarjista, kun toiset ovat harrastaneet 10 vuotta ja jotkut 20 vuotta.

Vanhojen harrastajien mielipiteet eivät ole sen painavampia tai arvokkaampia kuin tuoreiden harrastajien mielipiteet. Kukin katsoo taidetta omasta näkökulmastaan ja löytää niistä eri asioita, omalta pohjaltaan.