Luulen että tässä on myös sitä että osa harrastajista, niin pitkällä sarjakuvissa. NOOB-tasoinen, kuten itse, on aika hukassa alussa. Ei paljoa auta vaikka olen lukenut aika paljonkin sarjista, kun toiset ovat harrastaneet 10 vuotta ja jotkut 20 vuotta.
Ylipäätään sarjakuvista on ollut vaikea saada selkoa, verrattuna esim. elokuvat, sarjat, pelit, lego, jopa musiikki. Ongelma on siinä että sarjis tietokannasta ei löydä teosta välttämättä edes ISBN-numerolla. Sarjisten nimet ovat samoja, samanlaisia, tai lähes identtisiä. Sisältöä on niin valtava määrä että sitä ei oikein uskoisi.
Bättiksestä, hämiksestä ja 100 muusta sankarista on olemassa useita samaa aikaan julkaistavia sarjoja. Lisäksi on ties mitä formaattia ja kokoelmaa, jossa ties mitä tarinaa mistäkin ulottuvuudesta. En kritisoi vaan se aloituskynnys voi koitua monen kohtaloksi. Valtava määrä sisältöä pitäisi saada paremmin dokumentoitua.
...
Nyt sitten tässä mielessä Kvaak keskustelu ei voi olla kovin helppoa. Ylipäätään nuoremmat pitäisi saada paremmin sarjisten pariin, koska niistä oppii muitakin taitoja kuin keskittyminen. MUTTA kuten joku viisas täällä sanoi, täytyy oppia kirjoittamaan paremmin ja parempia puheenvuoroja.