Yksityiskohtien ja taustojen näpertelyyn sitä aikaa pitäisi kuitenkin vielä lohkaista.
Jos vertaa vaikkapa Byrnen X-meniin tai Ihmenelosiin, ei taustoja ole keskimäärin sen enempää tai vähempää nykyisin kuin silloin.
Eikä kyse ole lainkaan ajankäytöstä tai viitsimisestä (tai mistä sitä oikeasti tietää), vaan huomion keskittämisestä. Taustattomassa kuvassa huomio keskittyy hahmoihin ja liikkeeseen. Samaa harjoittavat suurimmaksi osaksi muutkin sarjakuvantekijät ainakin Amerikassa.
Tämähän näkyy mm. tyypillisestä Byrne-ruudusta, jossa hahmot kuvataan linnunsilmäperspektiivistä ja perunapeltoa kivineen ja kivien varjoineen on ympärillä runsaasti.
Muistan vieläkin kuinka lapsena ihmettelin kokonaisvaikutelmaa Ihmenelosten kanssa, kun vastaavat kivipellot ovat lukemissani ensimmäisissä Next Men -kokoelmissa olleet pyöreitä pilvenhattaroita. Samoin teknologia on sellaista rinnakkaisten viivojen hahmotelmaa entisten Byrne-visioiden sijaan.
Varmaan hyödyllisempää olisi käyttää esimerkkikuvia tyyliin ennen ja nyt tms., koska en oikein pysy kärryillä, mitä näillä tarkoitat. Ilmeisesti tarkoitat kuitenkin yksityiskohtia. Tää menee osaltaan (etenkin teknologian suhteen) siihen tyylin kehittymiseen. Byrnen nykyteknologia on hyvin erilaista kuin esim. X-menin tai Ihmenelosten aikaan, mutta ei välttämättä vähemmän yksityiskohtaista.
Greenery ja Vaarahuone lienevät lukijan kannalta sama asia.
Riippuu varmaan lukijasta, mutta en lisäksesi tiedä ketään muuta, joka samalla tapaa yhdistää nämä.Vaarahuone on kuitenkin todellinen huone, jossa on todellisia uhkia, kun taas Greenery on virtuaalitodellisuus, jossa ei oikeasti voi tapahtua mitään pahaa. Greenery on siis käytännössä opetus-ohjelman oppimisympäristö samaan tapaan kuin vaikkapa lasten opettavainen tietokonepeli. Vaarahuone taas on huippumoderni liikuntasali.