Kiitoksia huomioista. Otetaanpa onkeen.
Vähän puolustelen. Koska kirjassa oli tosiaan 12 tarinaa, niin olisi ollut sekä lukijan että kirjoittajan kannalta ehkä hiukan puuduttavaa ruotia ne kaikki erikseen. Alkuperäisessä tekstiversiossa en puhunut tarinoista mitään, koska ajattelin, että kaikki tietävät, mitä odotettavissa on, kun korkkarin avaan. Pienen mietinnän jälkeen päätin kuitenkin lisätä pienen tekstipätkän tästäkin aiheesta.
Koska mikään ei mielestäni noussut muita selvästi paremmaksi, niin tarinat olivat 'vain' hiukan yli keskimääräisen korkkaritason. Paras ehkä kuitenkin oli Jorgen Musta Zero, jossa upean kuvituksen ohella olivat juuri ne korkkarin peruselementit, joihin olen tykästynyt: katala vastustaja, urheus, oikeudenmukaisuuden voitto ja kauniin ystävyyden alku. Peruselementeistä ainoastaan pelkuruus jäi puuttumaan. Arviointiin saattoi vaikuttaa se, että en ole lentokoneasiantuntija enkä tunnista lentokonetyyppejä toisistaan. Erotan sentään pommikoneet hävittäjistä ja Stukat kaikista muista lentokoneista. Olen kyllä vähän yllättynyt, jos tosiaan tarinavalintoihin on vaikuttanut äänestystulos, sillä niin systemaattisen tarkasti kirjassa tuntuivat olevan esillä eri konetyypit.
Olen pahoillani, jos annoin kirjasta ja ansiokkaasta toimitustyöstä tarkoittamaani negatiivisemman kuvan. Positiivinen arvio siitä oli kuitenkin tarkoitus tehdä. Olisi ehkä pitänyt korostaa enemmän kirjan näyttävyyttä ja sitä suurta lukunautintoa, jonka siitä sain. Kaipasin oikeastaan vain sitä suurta lukuelämystä, joka edellistä koostetta lukiessa pariin otteeseen tuli. Tietenkin kaipasin enemmän myös niitä lisämatskuja, mikä oli pakko mainita, vaikka tiedänkin, että niitä ei ole aina mahdollista tehdä.
En valitettavasti kirjannut lyöntivirheitä ylös, mutta lyöntivirheiltä ne muistini mukaan olivat eivätkä asemointilipsauksia. Pitääpä vähän tarkastella vielä jälkikäteen...