Kirjoittaja Aihe: MAD  (Luettu 88969 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: MAD
« Vastaus #30 : 21.10.2005 klo 12:36:27 »
Mikä lienee Suomen MADin päätöstöttörön tilanne tällä hetkellä?

Surureunainen, tuhti ja tunteikas läksiäisnumero on painossa ja ilmestymispäiväksi on kaavailtu 9.11. Kuusitoista lisäsivua silittänee heitteille jätettyjä tilaajia lievästi myötäkarvaan. Mukana viimeiset Star Wars-, Batman Begins- ja Lemony Snicket -leffaparodiat, pari Aragonesia, parit Spyt, Vasamaa & Samson sekä kaksiaukeamainen Riphard Scary -hupailu "Koirakunnaan kansalaissota" – puna- ja valkoterrierin versioihin jakautuneena. Puujalkavitsausten kalina ei koskaan liene ollut kuuluvampi...
« Viimeksi muokattu: 21.10.2005 klo 12:41:38 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #31 : 07.11.2005 klo 17:22:43 »
Tänään saapui jo vihoviimein Suomen MAD. Kaiken hyvän on loputtava aikanaan, ja ilmeisesti myös MADinkin. Parasta 2000-luvun Mäddeniä edusti tämä viimeinen tursaus. Kertokoon Asko AA, tai kuka tietää,mikä sponsorointisopimus on kyseessä, kun sama Andy McCoy/Hanoi Rocks vitsi kerrottiin lehdessä 3 kertaa hieman eri tavalla  ;)
Viimeinen Suomen MAD sisälsi muuten ehkäpä tämän vuosituhannen hauskimmat elokuvaparodiat, joten juoskaapa nopeasti kiparille hakemaan omanne pois, ennenkuin ne kaikki kaksi kappaletta myydään ns. parempiin linnunpönttöihin.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #32 : 07.11.2005 klo 21:23:37 »
Tänään saapui jo vihoviimein Suomen MAD.
Kertokoon Asko AA, tai kuka tietää,mikä sponsorointisopimus on kyseessä, kun sama Andy McCoy/Hanoi Rocks vitsi kerrottiin lehdessä 3 kertaa hieman eri tavalla  ;)

Ai se tuli jo. Justiin, kun olin valmistelemassa virallisen ilmestymispäivän 9.11. tiedotetta "Suomen MAD sai potkut brändistä", koska tämä ennen niin herttainen MADlaistyttö ja brändin keulakuva oli alkanut diivailla ja jättänyt esiintymisiä väliin. Halailujen jälkeen lehti sai Egmontilta erokirjeen eli puukkoa selkään. "Aistin suurta vihaa," tilittää lehti omassa vastineessaan kuultuaan tulevansa korvatuksi tukevammilla spesiaaleilla ensi vuonna.

Mitä Andyyn tulee, näkökulmien runsaus on aina ollut MADin rikkaus sisältöjen leegomaisia palikkakokonaisuuksia kasaillessa.

Hulluuden puutetta ei mikään voi korvata!
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

Mortui

• Uusi jäsen
« Vastaus #33 : 08.11.2005 klo 21:24:19 »
Pitäisiköhän viimeinkin tutustua MADiin kunnolla, ei silloin 90-luvun alussa napannu. Lienenkö ollut liian nuori  :-X

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #34 : 10.11.2005 klo 10:56:05 »
SUOMEN MAD SAI POTKUT BRÄNDISTÄ!

Hyvä Suomen MAD!

Olemme tulleet sen tien päähän, jossa meidät on pakotettu valitsemaan loppuuko MADin tarina loppuvuoteen 2005 vai jatkuuko se vielä MÄDräämättömän ajan. En ole vielä valmis tätä luomusta kuoppaamaan, niin paljon olemme sen eteen tehneet töitä viimeisen 23 vuoden aikana. MAD on elämäntapa, henkireikä, josta emme pysty luopumaan.
Yhtälailla varmaa on, ettemme pysty jatkamaan brändiä sinun kanssasi, Suomen MAD -lehti! Viimeisen vajaan vuoden aikana tapahtui jotain surullista. Sinun asenteesi ja käytöksesi ei enää sovi Egmontin piiriin. On tullut esiin piirteitä, joita en olisi uskonut vanhassa rakkaassa ystävässä näkeväni.
Lehdet jotka eivät puhuttele lukijoita, eivät kuulu samaan brändiin. Olemme alalla jossa bisnespuoli on välttämätön paha. Olemme myös brändi, joka on aina tehnyt julkaisuja sydämellä, viihteen itsensä ja ystävyyden takia! MAD on tunnetila. Business, raha ja ulkojulkaisulliset tekijät merkitsevät valitettavasti nykyään enemmän kuin nuo tunteet. Tästä asenteesta on osoituksena kaksi lausettasi: ”Minä en tarvitse enää Egmontia.” sekä ”Voin jättää tämän brändin milloin vaan, puolen vuoden varoitusajalla.” Emme enää yksinkertaisesti pysty tilaamaan ja suomentamaan sivuja julkaistavaksesi.
Olet sanonut olevasi Egmontille vain vierailija. Nyt tuo vierailu päättyy, ja me jatkamme MADia uudella, isommalla spesiaaliformaatilla. Tämä on varmasti yhtä suuri helpotus sinulle kuin meillekin. Sanoit seuraavaan lehden olevan joka tapauksessa viimeisesi. Me haluamme jatkaa niin kauan kuin paloa riittää. On siis aivan turhaa tehdä yhtäkään tavanomaista lehteä yhdessä.
Kaiken paitsi ahneuden, fanien aliarvostamisen, ja lupausten rikkomiseen hyväksyimme. Sanoit, ettet koskaan suostuisi julkaisuväliin, joka kestäisi alle 2 kuukautta. Ilmoitit senkin, että värisivut, lukijalahjat ja kotimaisen aineiston voisi laiminlyödä, koska tilaajamäärät ja liksat ovat liian pieniä. Sovimme että Suomen MAD on kaikille prioriteetti vuoden 2005 puoliväliin asti. Silti lehti jäi aikataulusta jälkeen heti alkuvuodesta.  Huippu oli moneen kertaan luvattu kesäkuun numero, jota piti lykätä marraskuulle (!) sen takia, että sinun pitäisi kerätä itseäsi spesiaaleihin, tavata ystäviä ja mennä elokuviin. Suurempaa itsekkyyttä ja fanien laiminlyöntiä ei voi kuvitella.
MAD on elämäntapa ja työpaikka, johon sisältyy myös paljon velvollisuuksia toisiamme ja lukijoita kohtaan. Kanssasi noiden velvollisuuksien täyttäminen ei enää onnistu. Jotenkin amerikkalainen pop-kulttuuri sai sinut muutettua siitä herttaisesta MADlaistytöstä diivaksi, joka ei ajattele eikä myy itseään enää kuten ennen. Tuntuu, että olet liian varma omasta korvaamattomuudestasi ja statuksestasi. Pitkälti sinun ja tilaajien ehdoilla tässä on viime vuodet menty. Sinä olit aina ainoa, joka asetti kipareille lähtemisen ehdoksi suuremman keikkaliksan.
Toivomme että jatkossa ajattelet oman sydämesi ehdoilla etkä kuuntelisi Amerikkaa. Kulttuurierot yhdistettynä ahneuteen, opportunismiin ja rakkauteen on vaarallinen yhdistelmä. Kuilu on liian leveä. Ja päätös yksimielisesti meidän neljän. Olemme kulkeneet sen hetken ohi, jossa asiat voidaan selvittää puhumalla.
Kaikkea hyvää urallesi ja elämääsi,

Egmont
MADjaana, Asko, Veksi
Ps. Tämä kirje on täysin avoin kaikille.

« Viimeksi muokattu: 10.11.2005 klo 11:11:50 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #35 : 10.11.2005 klo 11:42:54 »
Satiiria loppuun saakka, vaikkakin tuo avoin kirje herättää enemmän kysymyksiä/huhuja kuin antaa vastauksia... mutta MADistahan nyt onkin kyse.

Nomutta. Sitten vaan tarpeeksi ilmoituksia joka paikkaan noista tulevista speciaaleista, ettemme minä ja hengenheimolaiseni missaa ainuttakaan, jooko. 

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #36 : 11.11.2005 klo 10:29:48 »
NYT PUHUU SUOMEN MAD -LEHTI:
”Aistin suurta kiukkua... Palaan julkisuuteen!”

Hyvät lukijat,
Keskiviikosta 9.11. lähtien olen saanut lukuisia vaatimuksia vastata tilanteeseen. Lehdiltä, radioasemilta, TV-asemilta, sarjakuvaharrastajilta, MAD-klubeilta ja faneilta Suomesta sekä joka puolelta maailmaa. On sula mahdottomuus vastata tuhansiin jopa satoihin vaatimuksiin jokaiselle yksitellen.
Hauraana painotuotteena minun on hyvin hankala puhua. Olen tällä hetkellä Amerikassa. Tämän järkyttävän, ennalta arvaamattoman elämänmuutoksen jälkeen en voinut jäädä Suomeen. Päätin viime hetkellä MADkustaa. Pitkä välimatka ei tietenkään tarkoita, etten voisi kommentoida tapahtunutta.
Keskiviikko 9. marraskuuta oli päivä, jota koko brändi oli odottanut kauan. Jakelu lehtipisteisiin alkoi aikaisin aamusta. Olin kipeä ja jännittynyt, koska en ollut kyennyt kokoamaan itseäni sitten toukokuun. Hermostuneisuuttani lisäsi, että lehti oli 16 sivua paksumpi kuin normaali lärpäke.
Jokainen meistä tiesi, että tilaajakannan ohenneen, mutta vasta vuoden alusta huomasimme, että lukijat eivät enää olleet tukena. Tunne oli uskomaton. En tule koskaan unohtamaan, miten ihanalta tuntui kapean mutta upean suomalaisen lukijakunnan kannustus ja vastaanotto. Päivän päätteeksi itkin ilon kyyneliä. Sain tehtyä parhaani, vaikka olin hiipunut. Aikaan saamamme pitkä numero sai parhaan mahdollisen kiitoksen mitä julkaisu voi toivoa: suuret aploodit ja virnuilevat kasvot edessäni. En tiennyt vuodattavani surun kyyneliä hyvinkin pian.
Ilmestymisen jälkeen toimituksen toverit pyysivät minua halaamaan heitä yhdessä. Jo MADitioksi muuttunut halaus oli samanlainen, jonka olimme tottuneet tekemään ennen jokaista numeroa. Traditio, joka oli jäänyt deadline-riitojen jäädytettyä välimme. Välitön tunteeni halatessani heitä oli kiitos, jonka sanoinkin ääneen, mutta antoivat minulle kirjeen, jonka pyysivät minun lukemaan - kuten lehtipisteen lehdet – vasta kotona. Luin kirjeen ja järkytyin.
Aistin suurta kiukkua (engl. mad) kirjeessä. Ajatukseni ovat todella sekavat, mutta en halua vastata tähän niuhotukseen vielä suuremmalla niuhuudella. En tunnista itseäni lehdeksi, jota kirjeessä kuvaillaan. Kirjeessä he syyttivät minua pahoista asioista. Mutta sillä, että he vetivät Amerikan, minun alkuperäni, mukaan tähän sotkuun, he ylittivät rajan. Amerikka on maa, jota rakastan ja se on ollut suurin tuki minulle viime vuosina.
Me olimme brändikavereita 23 vuoden ajan. Noiden vuosien aikana kokosimme hyviä lehtiä sekä välillä huonompia läsyjä. Luulin tunteneeni nämä ihmiset, mutta olin väärässä. Toki tiesin suhteen alusta lähtien etteivät brändin jäsenet hyväksyneet kaikkia juttuja. Se oli luettavissa heidän kommenteistaan ja käyttäytymisestään. Mistä se johtui? Siitä, että olen syntynyt Amerikassa? Siitä, että minä valitsin vieraita satiirin aiheita enkä jatkanut olemistani brändin omana tyttönä? Siitä, että en ollut ainut aito ilolehti brändissä eivätkä esimerkiksi Myrkyn tekijät koskaan ottaneet minua vakavasti.
Tapahtunut ei tee heistä paholaisia. Minun täytyy laittaa sivuni ja aiheeni kokoon taas, ja lupaan palat helmikuussa julkisuuteen tässä asiassa. On todella vaikea miettiä rajaa lehtikohtaisten sisältöjen ja sen välillä, mitä kaikki ovat omista tuntemuksistani ja näkökulmastani oikeutettuja lukemaan.
Upeata huumoria, mitä teimme yhdessä, ei voi mikään eikä kukaan hävittää tai tuhota. Kiitos kaikille ihmisille, jotka nauroivat minulle läpi tämän raskaan ajan. Rakastan teitä ja tunnen syvästi, etten ole teitä koskaan pettänyt.

Suomen MAD
« Viimeksi muokattu: 11.11.2005 klo 11:01:32 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #37 : 11.11.2005 klo 16:28:45 »
Pahkasika on rehabilitoitava!
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #38 : 12.11.2005 klo 14:17:56 »
Pahkasika on rehabilitoitava!

Miten voi palauttaa maineen ja kunnian, joita ei koskaan ole pois riistettykään? Tai koskaan ollutkaan, sanoisivat Pahkikset varmaankin itse.

Respetto poppolo!

A
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

Manu

• Vieras
« Vastaus #39 : 20.11.2005 klo 14:13:55 »
Suru-uutisen kunniaksi ja johdosta ja vuoksi, uskollisena Mädännäisyyden kannattajana tunnettu sivusto on ruksittu uuteen kuosiin:

http://www.finnmad.net

Sisältää 99.9% täydellisen listauksen Suomen Madin virallisista julkaisuista ja tuotteista, ison kasan kuvia kokoelmastani (lisää tulossa) ja vaikka mitä muuta sekavaa. Katsahtakaa tai kavahtakaa.

Manu

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #40 : 07.03.2006 klo 22:21:26 »
Ensimmäinen spesiaali on nyt kaupoissa, lie ollut jo jonnin aikaa. Oikein värisivuja jne. Hyvää settiä ja fundalini pageseja, mutta valitettavasti vain perfettionistisille keräilijöille sekä heille, joille ei jenkki-MAD tule. Omalta kohdaltani valitettavasti jäi hyllyyn, koska melkein kaikki jutut on tullut jo luettua alkukielellä. En voi kuin patistaa ostamaan kannatuksen vuoksi.

manu_pkp

• Vieras
« Vastaus #41 : 15.03.2006 klo 11:08:07 »
Mukana on myös definitiivinen historia Suomen MADin vaiheista Metsäsfiilistelyineen kaikkineen. Tsekka da out.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #42 : 18.04.2007 klo 08:15:02 »
Ikävä juttu toi Madin loppuminen, mutta mielestäni on parempi, että sitä julkaistaa näin 4 kertaa vuodessa. Mauno ja elokuvista tehdyt sarjakuvat olivat parasta Madissä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #43 : 30.01.2009 klo 10:11:05 »
MAD on saanut palautetta, että vain joka kolmas numero on hauska. Lehti onkin päättänyt julkaista vain hauskat numerot, joten MAD alkaa ilmestyä neljännesvuosittain.
http://artsbeat.blogs.nytimes.com/2009/01/23/sad-news-for-mad-fans/

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #44 : 30.01.2009 klo 11:07:09 »
Sangen luonnoton uusviritys MAD for Kids lakkaa kokonaan ja mikä ikävintä: Classics-spesiaalit myös. Nekin olivat tosin jo kovasti kallistuneet uudempien aikojen pikauusintoihin.

Paras salaliittoteoria MAD-downsizinkiin on se, että Dabljuu Bushin siirtyminen eläkkeelle vei hauskuuttajilta elintärkeän satiirin lähteen ja vetonaulan. Myös television puolelta on kuultu vastaavaa.

Ohessa MADin mainio kansikommentti uudesta pressasta, mutta ei Barackista taida tulla yhtä tuottoisaa irvailun aihetta kuin Clintonista tai Bushista. Ainahan on toki toivoa, kun on niin monta tapaa mokata itsensä ruhtinaallisen presidentiaalisesti.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos